Színházi Élet, 1926. november 22–28. (16. évfolyam, 47. szám)
1926-11-22 / 47. szám
SZÍNHÁZI ÉLET 47 Jó reggelt Nanett, hogy vagy? kérdezte magyarul Palásthy Irént a partnere Bernben a „Nono-Nanette" premierjén Bern, november. Bern színházi életét általában nem gyakran reszkettetik meg szenzációk. Tulajdonképen a svájci ember nem is tudja, mi az a szenzáció, pesti értelemben. Ott, mondjuk, szenzáció az, ha a Berntől körülbelül száz kilométerre fekvő Jungfrau szabad szemmel jól látható. A derék, rokonszenves bernieknek a keblét mégis megreszkettette egy színházi esemény, vagy inkább egy pesti lány: Irén. A dolog úgy Palásthy kezdődött, hogy a szokottnál hatalmasabb plakátok jelentek meg: ,,A nagy amerikai revüoperett: No No Nanette! Iréné Palásthy, a berlini Metropol primadonnája, mint vendég!" Az Operetten-Theaterben volt a bemutató. Ez Bern második színháza és a mi pesti szemünkben számos különlegessége van. Például: a földszinten asztaloknál ül a közönség és teljes tüdőből szivarozik. De hogy a gyötrő szomjúság ellen azok is védekezhessenek, akik az emeleti széksorokból néznek, hát minden szék támláján van egy drótból font kancsótartó, ahová a használatlanság röpke perceire beakasztható a sör. A közönség kizárólag Palásthy iránt érdeklődik, akit dörgő taps fogad színpadra léptekor, noha még sose játszott Svájcban. Igaz, hogy a svájci taps dörgése halk és arisztokratikus tetszésnyilvánítás a pestihez képest, de hát ez temperamentum dolga. De ez még semmi. Van a berni társulatnak egy tagja, Hanni Erdey kisasszony, aki szintén magyar színész-export. Mikor bejön a színpadra, azt mondja: — Jó reggelt, Nanett! Hogy vagy? — És aztán egy csomó magyar kiszólás a német szövegben. Szóval teljes a siker, ragyogó a kritika s mint egy néző mondta: egyetlen baj, hogy „die Palasthy" keveset van a színpadon. Előadás után a legfényesebb berni hotel, a Bellevue-Palace halljában beszélgetünk: Palásthy, a férje, Hans Bartsch és a kutyája, Bijou. Elmondjuk, hogy a Nanette már százötvenszer ment Berlinben, de mivel speciálisan a Metropoltheater ízlése szerint volt megírva és máshová is szeretnék vinni, egészen rák. Itt Bernben átalakítotvált új formájában a bemutató. Innen Zürichbe, Genfbe viszik s ha a svájci Hinterland jól fogadja, nagy európai turnéra indulnak. Szántó Dénes Palásthy Irén és partnere, Albert Badenitz, a berni „No, no, Nanette" előadásán