Színházi Élet, 1926. november 29–december 5. (16. évfolyam, 48. szám)

1926-11-29 / 48. szám

28 SZÍNHÁZI É­ LET „A felszabadulás érzésével hagytam ott az igazgatói széket" — mondja Bárdos Artúr Szomorú inter­jú a Belvárosi Színház tízéves jubileumának napján Azon a napon, amelyen tízéves lett a Belvárosi Színház, fölkerestem Bár­dos Artúrt. Ebéd után, fe­kete kávé mellett ültünk lakásán, a művészi ízléssel berendezett ban, amelynek dolgozószoba­íróasztalán anyi szép terv született meg az elmúlt tíz év alatt. Komoly, tartalmas em­bernek ösmertem mindig Bárdos Artúrt, de olyan komolynak, mint e dél­utáni találkozásunkkor, soha. A Belvárosi Színház néma jubileumán kezet szorítok vele és búcsúzom tőle. Nem parentálom el, mert el kell még következnie az ő idejének, de visszavonul­ván az aktív színigazgatás­tól, letűnik egy időre a színpadról és erre az időre búcsúzom el tőle. Nem ér­demelte meg ezt a sorsot és nem ezt a sorsot érde­melte sem Bárdos Artúr, se­m a Belvárosi Színház. Most itt ülök vele szem­ben és megkérdezem: — Milyen érzésekkel hagyja ott az igazgatói széket? Így felel: — Bevallom, hogy a fel­szabadulás érzésével... Tizenkettedik éve egyfoly­tában, sőt tizennégy év tulajdonképen óta csinálok Pesten színházat, négy kü­lönböző célú és méretű színházat. Egyre rosszabb, lehangolóbb és művésziet­lenebb viszonyok között. Az ember egy állandó harci állapotban él, csak az egyik kezével építhet, a má­sikkal, sőt még három má­sikkal folyton küzdeni, ve­rekedni kell ... Én pedig lényegében a legbékésebb ember vagyok. — Aztán meg a színház olyan valami furcsa rotá­ciós masina, egy percnyi nyugalmat sem enged. Ami­kor nincsen munka vele — és ez elég ritkaság — még akkor is gond, izgalom és dekomponáltság. Nem en­ged időt semmi másféle koncentrációra. És az em­ber végre valamikor mégis csak író volt és ember volt és szeretne kicsit szemlé­lődni, élni. A film felé is kifejeződni... már régen csábítanak, de hát ehhez is sok idő kell és teljes­­ ener­giák. Mindent összevéve, lehet, hogy még egyszer nagyon megkívánom színházat, de egyelőre örü­­­lök nagyon, hogy ilyen könnyen elereszt, mert el­tépnem magam tőle talán még sokáig nem lett volna energiám ... — Mi érdekelte a szín­házban a legjobban? —• folytatom a kérdezést. — Feltétlenül a színpad lényege: a színész. Egyen­ként is, mert nagyszerű az; az ember-hangszerben ön­tudatlanul szunnyadó ké­pességeket, egyéni vonáso­kat napfényre, azaz hogy lámpafényre csalni, egyéni­séget kivirágoztatni ... De még inkább a színészek együtt, az egész soksipu in­strumentum, az összjáték. — És az író, a darab? — Kétségtelen, hogy csak értékes, mélygyökerű da­rab előadásában lehet ér­tékes előadást is produ­kálni. Hiszen, ha csak volna a kérdés, melyik az a jó, az értékes darab?! De ebbe már aztán annyira beleszól a közönség­ szem­pontok kérdése, hogy színház dramaturgiai része a már nem gusztus, szerencse, játék, lutri, miegymás. Dramaturgnak tulajdonké­pen azt a bizonyos vak fiút kellene szerződtetni, aki ka­lapból húzza ki a darab cí­mét. Aztán meg darabot kiválasztani csak abból le­het, ami van. Most pedig európaszerte nincs darab, nincs egy termékeny irány­zat sem, vagy valami nagy­szerű írói energia­forrás, mely felé orientálódni le­hetne. Egész sor író kezdte az én színpadjaimon pálya­futását, volt, akinek fejlő­désére módomban volt be­folyást gyakorolni, de ezek az írók megszülettek, szín­padot kaptak volna nélkü­lem is, h­a talán csak kissé később is. Sokkal rátartóbb vagyok arra, hogy módom­ban volt egy egész színész­generációt már sokkal fölnevelni ... Ez aktívabb, al­kotóbb tevékenység. Talán szabad hinnem, hogy va­lami nyoma is marad a magyar színpadon . . . Csöndben, némán ülünk egymás mellett még. Oda­künn ,a pesti utcán kigyúl­nak a lámpák. Este van, mindjárt kezdik a színházi előadásokat. Csak az ő színházában van sötét és néma csönd! ... Mintha egy könnycsepp csillanna föl a Bárdos Artúr szemében! . . . Faragó Jenő- Bárdos Artúr

Next