Színházi Élet, 1926. december 6–12. (16. évfolyam, 49. szám)

1926-12-06 / 49. szám

37 SZÍNHÁZI É­LET Schalk Bécs, 1926 november. A legutóbbi napokban oly hírek kerültek bécsi színházi körökben forga­lomba, hogy Pataki­ Kál­mán rövid időn belül vis­­szatér Budapestre az Ope­rához. Ez alkalomból fel­kerestem Schalk igazga­tót, a bécsi opera dolgozó­szobájában. Megkérdeztem Schalk igazgatót, hogy mik iga­zak azokból a hírekből. — Ezt teljesen kizárt­nak tartom — felelte Schalk igazgató. Pataky­val vannak ugyan diffe­renciáink, de ezek tisztán anyagi természetűek és meg vagyok róla győződ­ve, hogy minden nehéz­ség nélkül el lehet majd ezeket intézni. Mi min­dent megteszünk, hogy Patakyt itt tartsuk a bé­csi operánál, mert ő azok közé az operai nagyságok közé tartozik, akik most vannak emelkedőben, ki­alakulóban. Olyan lírai te­nort, mint Pataky, alig lehet ma találni. Higyje el, az ő hangja ma való­ban ritkaság számba megy. Természetes, nagy szerep­kör vár Patakyra. H­a a jövő évben Grosarescu el­megy az Operától, ő fogja átvenni szerepkörét. A Patakyról való be­szélgetés közben rátért Schalk igazgató a magyar énekesek sorsára. Legelső­sorban megállapította, hogy Magyarországon bámulatos gazdagság van gyönyörű hanganyagban. — Sokkal több a nagy­szerű hang, mint például nálunk — mondotta Schalk igazgató. — Ott van Szé­kely, Bek­e és mások. Szinte hihetetlen, hogy mennyi szép hanganyagot produkál Magyarország. De az a magyar énekesek szó a bécsi opera igaz­inova sorsa, hogy magya­rok. Mert elsősorban csak egyetlenegy színház van, ahol érvényesülhetnek : a budapesti opera. Ausztria is így van. Itt is csak a Bécs van, de nekünk nagy németnyelvű hinterlan­dunk, ami a mi éneke­seinknek nagy lehetőséget nyújt. Ez Magyarországon nincs- Most mit csinál pél­dául egy magyar énekes, aki mondjuk, összekülön­bözik az opera igazgató­jával. Németül tanulja meg a szerepeit. Ha tehát egy ma­gyar énekes olyan tehet­ség, mint Pataky, annak ki kell nőni a budapesti keretekből, azt nem lehet visszatartani. Azt előbb­utóbb elviszik valamelyik nagy külföldi operába. Ha pedig így van a dolog, ak­kor mért ne a bécsi Opera kösse le magához. Én rám most már Magyarországon haragusznak és azt mondják, hogy én meg­fosztom a budapesti ope­rát legjobb erőitől. Pedig ez nem igy van. Ezek a kittünő énekesek amúgy is elmennének. Így volt ez Ném­eth Máriával is, akinek szintén ki kellett nőnie a magyar keretek­ből. Higgje el, én szíve­sen hoznék még másokat is Budapestről, de végre is nem lehet az egész bé­csi operát magyar éneke­sekkel teletömni. A bécsi opera azonban amúgy is nagy szolgálatokat tesz a magyar énekeseknek, mert a dolog úgy áll, hogy Ma­gyarország a nyersanyagot szállítja és azt itt mi ké­pezzük ki Magyarország és a világ számára. Schalk igazgató melegen érdeklődik a magyar dol­gok iránt nagy szeretettel beszél Budapestről és a magyar művészetről és amikor elbucsuzunk, azzal az érzéssel távozom, hogy a magyar művészek me­legszívű és készségesen segítő barátját hagytam ott. Pereszlényi Pál gatója nem engedi el Patakit Kérem, ez egy szellemesség volt ? Délies, Tarnuij, Magyar Színház: „Játék a kastélyban" Voluú (Harsán­yi /elv.)

Next