Színházi Élet, 1926. december 26–1927. január 1. (16. évfolyam, 52. szám)

1926-12-26 / 52. szám

SZÍNHÁZI ÉLET 42 Igor A­miket Stravinsky mondott a Petrus­­cáról Radnai Miklós, amikor Igor Stravinsky balettjét, a Petruskát műsorra tűzte, elhatározta, hogy ennél a premiernél nem alkalmazza takarékossági elveit, hanem a lehetőségig szabad kezet fog nyújtani a tervezőnek és a rendezőnek. Gábor Jó­zsef és ifj. Oláh Gusztáv, a „Petruska" szcenírozói, hetekig járkáltak antikvá­riumokban és műkereske­désekben, sőt könyvtárak­ban is, hogy a kitűnő tánc­játékot a leghűbb másolat­ban hozzák színpadra. Ez a munkájuk véletlen felfe­dezéssel is járt, amely nemsokára minden zene­történészt is kíváncsivá tesz. Találtak egy képet, Makovszky nevű orosz fes­tő művét, amelynek ez a címe: A pétervári Admira­litás tere 1830-ban. A kép farsangi jelenetet ábrázol és nem a véletlen érde­kes játékának tulajdonít­ható, hogy Benoist, a Pet­ruska szövegírója innen kapott inspirációt. Felkerestük a rendezőjét, Gábor Petruska Józsefet, aki ezeket mondotta a fel­fedezésről és a táncjáték­ról: — A hasonlóság olyan meglepő — kezdte, — hogy ifj. Oláh Gusztáv elhatá­rozta a színpadi tervnek ezután való elkészítését. A táncjáték első és utolsó képe ezen a téren játszódik le. Mulatozás, népünnepély, táncolók, árusok és papri­kajancsik vannak a színen, amelyet a zene kiválóan fest alá. A táncjáték zon­gorakivonata, amely után én színpadra vittem a mun­kát, csak a legszükségesebb lepényekkel versenyezze.Hiányzott azonban a zenei játék színpadi Ezért több érdekes kitöltése. táncot vittünk a képekbe. A leg­érdekesebb a dajkatánc. Kilenc orosz dajka kezd táncolni, de a gyerekek sírnak. A dajkák magukhoz veszik a gyermekeket, sor­baállanak, megfordulnak... és a sírás megszűnik. Ko­záktánc, kocsistánc és a medvetánc a legérdekesebb számok. A medvét, akit vurkival itatnak, sem kell, kórista mondani alakítja. A szcenírozásnak más ér­dekességei: az akkori ben­gáli fény, az óriási kerék, amely erre a célra készült. Gyermekek fognak utazni benne. Ringlspiel, verkli és lepényevés a többi látvá­nyosságok. A lepényt az én szakácsnőm süti. Én látom el a Petruskát ételekkel, nehogy a színpadon sze­replő személyek kasírozott lepényekkel versenyezze­nek. Nagy szamovár igazi teát lett kar­forral, amelyet a ba­tagjai fogyaszta­nak el. — A Petruska rendezésé­nél nagy feladatot kellett megoldani. Kétféle kategó­riát kellett egyesítenem. Az egyik a milien, az orosz Amíg egy balett eljut a színpadig A bábleány és a mór Plasinszky Pepi és Brada Ede Operaház: Petruska (Angelo foto)

Next