Színházi Élet, 1928. február 5–11. (18. évfolyam, 6. szám)

1928-02-05 / 6. szám

82 SZÍNHÁZI ÉLET indult meg a filmgyártás, amelynek cosát, Balogh egyik régi Kar-Béla filmren­dezőt, a múlt héten ünne­pelték abból az alkalom­ból, hogy ötvenedik film­jét — Berlinben befejezte. — 1915-ben kerültem ha­za a harctérről — meséli Balogh Béla. Megrokkan­tam, színészpályám ketté­tört. Valami új foglalko­zás után kellett néznem. Érdeklődni kezdtem a film iránt és beálltam tanulni az öreg Uher bácsi műter­mébe, ahol Kertész Mihály Fedák Sárival és Rátkai Mártonnal filmet készített. Rabletek volt a címe. Egy évig tanultam itt a film fortélyát és 1916-ban már saját vállalkozásom volt, de mindössze két kis egy­felvonásossal­­ próbálkoz­tam. Rendezni 1917-ben kezdtem az Astránál, eb­ben évben öt filmet for­gattam, még pedig úgy, hogy először felvettem mind az öt kép külső je­leneteit, ezalatt Strifler mérnök elkészítette az első magyarországi üvegműter­met, azután egymásután beállítottuk az öt film díszletes részeit. — Melyik öt film volt ez? —­ kérdem. — Az első volt Az obsi­tos. Bojda Juci, Mattya­sovszky Ilona és Torday Ottó játszottak benne Bojda Jucit akkor fedez­tem fel. Zilkovszky Béla, a legrégibb magyar opera­tőr hívta föl rá a figyel­memet. Zitkovszky tiipus-keresés közben mester akadt rá, mert A „Veszélyben a pokol" című filmben játszott először főszerepet Bánky Vilma. Partnere: Sugár Károly Maztyasovszky I­lona, Kürthy György, Borda Juci és Andorffy Ida az „Egyenlőség"-ben

Next