Színházi Élet, 1928. február 5–11. (18. évfolyam, 6. szám)
1928-02-05 / 6. szám
82 SZÍNHÁZI ÉLET indult meg a filmgyártás, amelynek cosát, Balogh egyik régi Kar-Béla filmrendezőt, a múlt héten ünnepelték abból az alkalomból, hogy ötvenedik filmjét — Berlinben befejezte. — 1915-ben kerültem haza a harctérről — meséli Balogh Béla. Megrokkantam, színészpályám kettétört. Valami új foglalkozás után kellett néznem. Érdeklődni kezdtem a film iránt és beálltam tanulni az öreg Uher bácsi műtermébe, ahol Kertész Mihály Fedák Sárival és Rátkai Mártonnal filmet készített. Rabletek volt a címe. Egy évig tanultam itt a film fortélyát és 1916-ban már saját vállalkozásom volt, de mindössze két kis egyfelvonásossal próbálkoztam. Rendezni 1917-ben kezdtem az Astránál, ebben évben öt filmet forgattam, még pedig úgy, hogy először felvettem mind az öt kép külső jeleneteit, ezalatt Strifler mérnök elkészítette az első magyarországi üvegműtermet, azután egymásután beállítottuk az öt film díszletes részeit. — Melyik öt film volt ez? — kérdem. — Az első volt Az obsitos. Bojda Juci, Mattyasovszky Ilona és Torday Ottó játszottak benne Bojda Jucit akkor fedeztem fel. Zilkovszky Béla, a legrégibb magyar operatőr hívta föl rá a figyelmemet. Zitkovszky tiipus-keresés közben mester akadt rá, mert A „Veszélyben a pokol" című filmben játszott először főszerepet Bánky Vilma. Partnere: Sugár Károly Maztyasovszky Ilona, Kürthy György, Borda Juci és Andorffy Ida az „Egyenlőség"-ben