Színházi Élet, 1928. szeptember 16–22. (18. évfolyam, 38. szám)

1928-09-16 / 38. szám

SZÍNHÁZI ÉLE­T MEGFEJTÉSEK a 30-ik számból: SAKK: Fa8—hl. BETŰ ÉS KÉPREJTVÉNY: 1. Alpár Gitta, 2. Képlet, 3. Perjel, 4. Többesszám, 5. Uri környe­zet, 6. Felhőszakadás, 7. Takarítónő, 8. Lénia, 9. Kulisszák mögött, 10. Alantas sorban. KERESZTREJTVÉNY: E­G­Y­E­S­Ü­L­T Á­L­L­A­M­O­K 1­0 A V­E­D­R­S r B­S 1 à V­t­a­E­K­B­U « o­B­E­R­O­N­A­E­Y­T 1/ 6 O­a­t U­A­V­K­T­B­L­e­R­A­K­a­T­U­PI­O­T­E­R / U­ft r 0­0 A­i­a­T­T U­A­E­A­O­R. A­U­A­M 1 S 1 Ö Ù­O­l­P­A­M­K­R 1 K­A­P 1­b­A 1 l k 1 R 1 R­P ó­K­O­L­t N­L­A­k­O­P­a­e­A­e­O­L­V 0­1 K­O­T 0 R 0­H­A­PI 1 $ O «J­T­A­z O­e­L 1­0 A 1 a­C­M­T 5 P­o R 0 & 6 Ô 1 K­A­L­ REJTVÉNYÜZENETEK : Dr. S. S., Budapest: Kitűnő szavakkal bíró ke­resztrejtvénye csupa zárt részből áll, nem kö­zölhető, kérünk ezen ,,mutatványszám" alapján jobbal. — Közös megfejtés: Egészen természetes, hogy egy levélben ketten is küldhetnek be meg­fejtést a bélyegköltség csökkentése miatt. Sőt ha két szám megfejtését küldik, akkor négy levél helyett csak egyre lesz kiadásuk. Azt azonban kérjük, hogy a megfejtéseket külön-külön lapra írják. P A K f 0 K T o T R U M K u B 0 u U & A R N e. A 6 1 P & C N PT 1 S L 1 A M R R A A E R c E T A S 1 R A A P fl N N t 1 A K O E R A 1 M A 1 M I R O P N u N C 1 U 6 R É G» 1 L 0 n B R O 0 1 S A V u R A N » £ A « A C 1 C A N O 0 A J a D É R 1 M 1 R. A K E t o L A T 1 N K A R A T D 1 R A M S E M 1 R A L1 1 6 H é Y K 0 B R E Z O tf À L B i Í A 0 N 1 A S Z 1 A M K U R I R M A R O S A T L G A C A s 169 A HAMIS KEVERÉS A kártyamű­vészet egyik legfontosabb fogása a hamis keverés. Ennek különböző fajtáival nem­csak a kártyabű­vésznek érdemes foglalkoznia, hanem mindenkinek, aki kártyázni szokott. Nem azért, hogy ő maga hamisan keverjen, hanem hogy észrevegye, ha mások kevernek ham­isan. Minthogy pedig a hamis keverés a megtévesz­tésig hasonlít az igazihoz, éles szemmel kell a finom különbségeket megfigyelnünk, ha nem akarjuk, hogy hamis kártyások áldozataivá legyünk. A hamis keverésnek igen sok módja van. Elsősorban azon cél miatt, amit általa el akar­nak érni. Ugyanis a hamis keverés lehet olyan, hogy csak egy kártyát tart meg a csomó tetején, vagy fenekén. Lehet olyan, hogy a csomónak egy része, m­ondjuk a fele m­alad keveretlen. De lehet olyan, hogy az egész csomó változat­lan marad. Ha csak egy kártyát akarunk keverés közben kezünk ügyéb­en tartani, ez oly könnyű feladat, hogy kár rá szót fecsérelni. Keverjük kézből kézbe mindig keresztben tartott csomóval. A megőrzendő kártya legyen a legalsó. Nedvesít­sük meg kissé balkezünk hüvelyk és közép ujjá­nak hegyét. Kezdjük ugy a keverést, hogy bal­kezünkkel egyszerre lehúzzuk a legfelső és a legalsó kártyát és a többi lapot rákeverjük. Ezt a m­űveletet egyszer, kétszer megismételjük és így a kivánt lap mindig legalul marad. N­a a legfelső lapot akarjuk kezünk ügyében tartani, a keverésnél azzal kezdjük, hogy ezt a lapot hüvelykujjunk kissé nedves hegyével leg­először lehúzzuk és a paklit rákeverjük. Ezáltal a kívánt lap a legalsó lesz, így keverünk tovább, mint ahogy Iont leírtuk, csakhogy legvégül a legalsó lapot ism­ét a pakli tetejére hozzuk. Ha a csomó egy részét akarjuk az összekeveréstől megóvni, a következő fogást ajánljuk. Tegyük fel, hogy a pakli felső felét akarjuk együtt tartani. Vegyük a paklit bal ke­zünkbe és tegyük rá jobb kezünket is, a paklit félig takarva. Jobb kezünk fedezete alatt dug­juk a csomóba bal kezünk gyűrűsujját. Bal kezünk kis és középujját szorítsuk a pakli tetejére. Ez­által a csomó felét ezen három ujjunk között szilárdan tartjuk. Most fordítsuk a paklit színé­vel a nézők felé és keverjük a csomónak alsó, tehát a nézők felé eső felét jobb kezünkkel és bal hüvelykujjunkkal egész közönségesen. A pakli felső része, mely egyrészt bal kis és kö­zépujjunk közé van ékelve, keveretlen marad.­­ Ezt az alsó félpakli kártyát teljesen eltakarják néző szemei elől. A nézők csakis a folyton változó alsó lapokat láthatják. Gyakoroljuk ezt a könnyű fogást a tükör előtt és meggyőződhe­tünk róla, hogy az effektus olyan, mintha az egész csomót alaposan kevernénk. Ha az egész paklit változatlan sorrendben akarjuk tartani a keverés dacára, több bevált a módszer áll rendelkezésünkre, melyek közül ezt módszert tartjuk a legkönnyebbnek és leg­megtévesztőbbnek. Az az alapja, hogy a csomóban a kártyák sorrendje nem változik, ha a paklit akárhány­szor is emeljük. Nézzük meg egy csomóban a legalsó kártyát, aztán emeljünk akár százszor is egymás után. Ha végül úgy emeljük a csomót, hog­y ismét az a kártya van legalul, mely a kez­désnél volt, akkor az egész csom­ó pontosan ab­ban a sorrendben maradt, mint eleinte volt. A hamis keverés tehát abban áll, hogy gyor­san, folyékonyan, a rendes keverés mozdulatait utánozva sokszor egymás után emelünk. Vegyük a paklit jobb kezünkbe, úgy, hogy jobb kezünk ujjai a csomót a keskeny oldalnál tartják. Most balkezünk hüvelykujjával húzzunk le a csomóról 6—8 kártyát, így kezdődik az igazi keverés is. Azonban az igazi keverés úgy folytatódik, hogy a balkéz hüvelykujjával ismét 8—8 kártyát húzzunk le az előbb lehúzott 6—8 kártya tetejére. A hamis keverésnél azon­ban a másodszor lehúzott 6—8 kártyának az első csom­ócska alá kell kerülnie. Tehát ami­kor a balkéz hüvelykujja másodszor nyúl a jobb­kézben levő csomó fölé, hogy újabb 6—8 kártyát húzzon le, egyidejűleg a már lehúzott első 6—8 kártyát visszaviszi a jobbkézbe és ott hagyja a csomó alatt, egyrészt a jobb hüvelyk és a jobb­közép és gyű­rűsujj közé szorítva. Ennélfogva a balkézben akkor, mikor a második lehúzta, csak ez a második csomócska csomócskát lesz és nem mindkettő, mint a szabályos keverésnél. A balkéz most egy harmadik csomócskát húz le és ugyanekkor a második csomócskát viszi a jobbkézbe az első csomócska alá. Ugyanígy húzza le a negyedik csomócskát és viszi a har­madikat a jobbkézbe a második alá. Végül még megmaradt kártyákat, mondjuk az ötödik a csomócskát is lehúzza és a jobbkézbe viszi negyedik alá. Ebben a pillanatban a pakli pont a olyan sorrendben van, ahogy volt. Hogyha ezt a manipulációt egy-kétszer megismételjük, min­den nézőnk meg lesz győződve róla, hogy ala­posan kevertünk, holott a pakli teljesen válto­zatlan. Ezt a keverést megérttetni sokkal nehezebb, mint megcsinálni. Az eltérés az igazi és a ham­is keverés között abban áll, hogy az igazi keverés­nél az egymásután leszedett öt csomócska a balkézben gyűlik össze, úgy, hogy minden újabb csomócska az előbbi tetejére kerül. A ha­mis keverésnél pedig az egymás után lehúzott öt csomócska visszakerül titokban a jobbkézbe, a csomó alá, de attól elkülönítve, még­pedig úgy, hogy minden új csomócska az előbbi a­l­á kerül. Tehát folytonos emelés történik. Gyakoroljuk ezt a keverést a tükör előtt ele­inte lassan, későbben gyorsan és lehetőleg nem nézve kezeinkre. Rövid idő alatt az embernek úgy a vérébe megy ez a keverési mód, hogy vigyáznia kell, nincs szükség rá, ne használja akkor is, mikor A hamis keverés többi módja mind sokkal ne­hezebb a most leírtnál, anélkül, hogy megtévesz­tőbb volna, tehát egyelőre elégedjünk meg ezzel az eggyel.

Next