Színházi Élet, 1930. május 26–31. (20. évfolyam, 22. szám)

1930-05-26 / 22. szám

Párizsban baj van! s csendre Párizsban baj vanl De még milyen nagy baji Nincs pénz és meghalt az éj­szakai élet. Nincs pénz? Ugy­e, ez kissé furcsán hangzik, hiszen folyton azt hall­juk: Franciaország ma Európa leggazda­gabb állama és Párizsban van a­gyobb jólét. És mégis legna­igaz. Az éjjeli életre, a szín­házakra párizsiak nincs pénz. Mert a nem nagyon jár­nak mulatni és nem nagyon látogatják a színházakat. Párizs éjjeli élete mindig az idegenekből dott. A párizsiaktól verbuváló­kivesz­hetett volna. Az idegenek pedig megfogyatkoztak. Az amerikai tőzsdeválság le­csökkentette azoknak a jó­módúaknak a számát, akik évente átruccanhattak az Óceánon. Egy év előtt még angol beszédtől volt hangos Párizs, ma már megint észrevenni, hogy­­ Párizsban a francia az uralkodó nyelv. De csak nappal, mert éjjeli élet nincs. A Montmartre bárjaiban, lokáljaiban, dancingjaiban és kabaréiban üres napok követik egymást és maga a Montmartre is csak egy-két óráig hangos. Színház után felautózik ide néhány kíváncsi ide­gen, de hamarosan távozik is, mert nem látott semmit. Mást várt. Éjjel két órakor már egy lelket sem találni a mulató­negyedben, néhány bárban iddogál mind­össze pár professzionista éjjelező. Ilyen körülmények között nem meglepő, ha a Montmartre nem fejlődik, ha senkinek sincs kedve új látványosságokat, új attrakciókat üzembe helyezni. • Párizs specialitása a revü volt. A revü rengeteg pénzbe került. Félévig kellett mennie egy revünek, míg a music hall megtalálta a számításait. De a revük rendszerint egy évig táblás házakat von­zottak. A Párizsban járó idegen, aki nem nézte meg a nagy revüket, nem mond­hatta magá­ról. Párizst­ láttam De most jó, ha félházak játszhatnak előtt és kérdés : a jövőben majd akad-e egyál­talán színház, amelyik vállalkozik nagy pénzek befekte­tésére — bizonytalan üzletbe. • <1 Folies Bergere-ben nyolcvan vízióba tömörítik a görlök és boyok pazar fel­vonulásait, a Casino de Paris-ban Mistin­guett, az örök fiatalság papnője köré tekerődik a vagyonokat felemésztő lát­ványosság, a Palace-ban J­aquel Meiler áll ..A rózsák orgiájá"-nak központjában. De minden hiába: a nézőtér nem telik meg. A párizsi szállodák portásai vissza­küldik minden este a jegyeket. Nem lehet az üres nézőteret benépesíteni a szálloda is üres. Egy város színházi kultúrája nem épül­het fel az idegenek érdeklődésén. Egy város színházi élete nem függhet attól, hogy mennyi külföldi látogató akad. Pá­rizs megérdemli a sorsát mert nem törő­dik színházaival, nem érdeklődik művé­szete iránt. A francia kispolgár — nyárspolgár. Akárhány olyan kispolgár akad, aki még sohasem volt revünél. Talán nem is tudja meg többé, mi volt a revü, amellyel sok visszaélést követtek el mindenfelé, de amely Párizsban igazán artisztikus fel­tálalásban jutott a nézők elé. Pá­­­rizsra mindig azt mondják: er­kölcstelen város. Milyen igazság­talan ez a meg­állapítás? Párizs polgárai igazán nem érdemlik meg, hogy így kipellengérezzék a városu­kat. A párizsiak korán szeretnek lefe­küdni. Mulatni az idegenek tudnak és Párizs legfeljebb abban bűnös, hogy jó pénzért rendelkezésükre bocsátotta az idegenek­nek a területét. Ezt a bűnt pedig nem bánta meg, sőt azon kesereg, hogy nem tud tovább bűnözni. • Cook is leépíti az üzemét. Azt mond­ják: felmond az apacsainak. Mert, amikor éjjeli túrára vitte az amerikaiakat, a hidak alatt apacsok ugrálták körül az autót, fütyültek, sőt talán kést is csillog­tattak. Cook alkalmazottai voltak ezek az apacsok, akiket azért szerződtettek, hogy hamisítatlan illúziót kapjanak az ame­rikaiak. Hogy az Eiffel-torony mellé az apacs legyen a garnirung. Igazi apacsok már régen nincsenek. A műapacsokat most küldik nyugdíjba. Párizsban baj vanl 17

Next