Színházi Élet, 1931. május 17–23. (21. évfolyam, 21. szám)

1931-05-17 / 21. szám

ti vég logikusan következtethető a cselekményből. Különben is utalnom kell az összes nagy Chaplin-filmekre, amelyek a főhősre nézve sohasem végződnek happy-enddel, csupán a hősnőre. Chaplin mindig félreáll és mini csavargó folytatja életét. BCCHSBAUM MIKI­ OS Az én véleményem az, hogy a vak lány a film végén nem megy feleségül Chaplinhez, habár az neki jótt­evő­je volt. Ő ugyanis szép, daliás férfiú­nak képzelte Chaplint,­­de ami­kor meglátta, ki kellett ábrán­dulnia a túlzottan rongyos csavargóból. Szerintem még az a körülmény is az én feltevésem mellett szól, hogy a találkozás­nak ebben a drámai pillanatá­ban, amikor a lány meglátja lovagját, Chaplin rongyosabb, mint valaha. A film tehát nem végződik házassággal. Bárány Izabella A virágarusiány nem megy feleségül a csavargóhoz. Ami­kor ugyanis rájön, hogy a toprongyos csavargó azonos az ő nemesszívü jótevőjével, már­annyira beleélte magát abba a gondolatba, hogy egy szép, fiatal, daliás férfi szerelmes bele, hogy a szomorú, szánal­mas Chaplinre csak tud gondolni, de nem részvéttel szerelem­mel. Most lát! A tükörbe néz, látja, hogy szép, fiatal, üde te­remtés, befészkeli magát a szí­vébe a hiúság és várja a hozzá­illő férfit, aki hamarosan el is jön. A szegény csavargó pedig mindezt átérzi, megérti és csen­desen elmegy az útból. Egy ke­rek befejezett történet külön­ben is csak ártana Chaplin va­rázsának. Szőke asszony Szerintem a lány hozzámegy Chap­linhez. Hogy miért végződik így a film, ahogy én elképzelem, azt a követke­zőkkel indokolom: Mikor a lány meg­látta a rongyosruhájú csavargót és keze érintéséből felismerte jóltevőjét, azért ijedt meg, mert ez az alak hom­lokegyenest ellenkezett azzal a férfi­ideállal, akit ő magának elképzelt. Ide ugyanakkor eszébe jutott az is, hogy ha ennek a csavargó, szegény ember­nek nincs olyan jó szíve, akkor ő még ma sem láthatná az amerikai nagy­város gazdag, szép, daliás fiait és még mindig, mint szegény vak, virág­áruslány tengetné életét. Mivel pedig a Slim a leányt színtén angyali szelid­ségű és jósági­ valakinek festi, kétség­telen, hogy még csalódás árán is hozzámegy ahhoz a szegény fiúhoz, akinek a segítségével megoperáltatta a szemét. Így tehát a szép vak leány­ból és a rongyosruhájú Chaplinből boldog házaspár lesz. It IKSZ ÁGNES A nagy komikus eddigi oevrejének felborulását jelen­tené, ha nagy csónakjaival ol­tár elé állna. Ilyen profaniz­musra Charlie nem kapható. A benső meggyőződés katasztró­fája lenne, ha a film költői el­gondolását házassággal zárnák le. Chaplin tragikus hős: egy felsőbbrendű jóság angyala az utca svihákjai között, hó, amely sárba hull. Egy másik erkölcsi világrend heroldja, torz figura, kötéllel a nyakában, fütyülővel a gyomrában, keménykalap­xal a boxringben. Bohózatba fúlna a film, ha házassággal végződne. Chaplin pedig nem bohózatot, hanem tragikomédiát képvisel. Stern Emil, Subotica A leány hozzámegy a csavar­góhoz. A mesebeli szóló szép álma ugyan­ hercegről romba­dőlt, de lehetetlen, hogy ami­kor előtte áll az, akinek nem­csak nyugodt megélhetését, hanem életének legnagyobb kin­csét, a szeme világát köszönheti, megtagadja őt. A film utolsó jelenete el is árulja ezt, mert az első megdöbbent csodálko­zás után kiragyog a leány ar­cán valami földöntúli amely nemcsak sejtetni mosoly, engedi, hanem egyenesen elárulja, hogy a rongyos csavargó élete igenis révbe futott. H. ö.-né 5.7

Next