Színházi Élet, 1932. február 21–27. (22. évfolyam, 9. szám)

1932-02-21 / 9. szám

Tegnap és Iri*: Kilmá n Jenő Két egymást követő generáció életé­ben még sohasem volt olyan szédítő szakadék, mint a mai apák és gyer­mekek között. Mintha a világháború árnyéka feküdt volna közéjük és ta­karná el a mosolygó napfényt az ifjú­ság egén. Uj emberek nőttek fel, akikre időnként riadtan kell felfigyel­nünk, mintha egy új, ismeretlen csil­lagzat lakói volnának. Erről a véresen mai problémáról beszél Zilahy Lajos új darabja, a Tűzmadár, amelyet a Bárdos Artúr égisze alatt induló Mű­vész Színház mutatott be ezen a héten. Nyitódarabnak, amely egyben iro­dalmi és művészi hitvallás is, nem le­hetett volna ideálisabbat elképzelni Zilahy Lajos Tűzmadár­ánál. Élet és irodalom halálosan szoros ölelkezése ez egy izgalmas, fordulatokban gazdag téma körül, amelynek komor alapú tónusát helyenként átvilágítja és nap­fénybe mártja a szerző bravúros em­berlátása. A dráma színhelye egy pesti bérház. Egyetlen kép kivételével itt pereg le az egész történet. A lépcsőház mozgal­mas életében meg lehet ismerni nem­csak a házat, de az utcát is, sőt ma­gát a kerületet is. Itt, a lépcsőházban találkozunk a történet főszereplőivel: a divatos színésszel és a kegyelmes asszonnyal, aki a régi generáció er­kölcsi felfogásának glóriájával ékesen fel akarja magát áldozni a mai ifjú­ság szörnyű tévedéseiért , és a pesti utca vidám és tragikomikus alakjaival, akik valódi élettel töltik ki a fojtó fe­szültségű téma kereteit. A külsejében is megújhodott Mű- Művész Színház: Tűzmadár — Ezt a könyvet te vetted? — Nem. Aliztól kaptam k­n­csön. Dégi Piroska, Muráti Lili, Berky Lili (Foto Angelo) 30

Next