Színházi Élet, 1932. február 21–27. (22. évfolyam, 9. szám)
1932-02-21 / 9. szám
Tegnap és Iri*: Kilmá n Jenő Két egymást követő generáció életében még sohasem volt olyan szédítő szakadék, mint a mai apák és gyermekek között. Mintha a világháború árnyéka feküdt volna közéjük és takarná el a mosolygó napfényt az ifjúság egén. Uj emberek nőttek fel, akikre időnként riadtan kell felfigyelnünk, mintha egy új, ismeretlen csillagzat lakói volnának. Erről a véresen mai problémáról beszél Zilahy Lajos új darabja, a Tűzmadár, amelyet a Bárdos Artúr égisze alatt induló Művész Színház mutatott be ezen a héten. Nyitódarabnak, amely egyben irodalmi és művészi hitvallás is, nem lehetett volna ideálisabbat elképzelni Zilahy Lajos Tűzmadáránál. Élet és irodalom halálosan szoros ölelkezése ez egy izgalmas, fordulatokban gazdag téma körül, amelynek komor alapú tónusát helyenként átvilágítja és napfénybe mártja a szerző bravúros emberlátása. A dráma színhelye egy pesti bérház. Egyetlen kép kivételével itt pereg le az egész történet. A lépcsőház mozgalmas életében meg lehet ismerni nemcsak a házat, de az utcát is, sőt magát a kerületet is. Itt, a lépcsőházban találkozunk a történet főszereplőivel: a divatos színésszel és a kegyelmes asszonnyal, aki a régi generáció erkölcsi felfogásának glóriájával ékesen fel akarja magát áldozni a mai ifjúság szörnyű tévedéseiért , és a pesti utca vidám és tragikomikus alakjaival, akik valódi élettel töltik ki a fojtó feszültségű téma kereteit. A külsejében is megújhodott Mű- Művész Színház: Tűzmadár — Ezt a könyvet te vetted? — Nem. Aliztól kaptam kncsön. Dégi Piroska, Muráti Lili, Berky Lili (Foto Angelo) 30