Színházi Élet, 1932. március 27–április 2. (22. évfolyam, 14. szám)
1932-03-27 / 14. szám
Szégyenkezés nélkül, szinte cinikusan vallja be: terve nem sikerült. Amerika, a kegyetlen világ alaposan leforrázta reményeit s három évig filmstúdió közelébe sem jutott, morgott. Tányért mosott. Élnie Nyokellett, élni akart, elment halottkémnek s dolgozott mint bakteriológus. Most Pólya Tiborral ül szemben. Pólya rajzolja a portréját s közben elmeséli, hogyan találkozott az azóta világhírűvé lett rendezővel, Fejős Pállal New Yorkban. — K. L. dr. egyetemi magántanárral és Fejőssel ültünk a Hotel Ansonia tizenötödik emeletén; nekem Pestről kellett mesélnem s ha ezzel kész voltam, a tanár és asszisztense bacillusokról kezdtek tárgyalni, vitatkozni. Csak úgy röpködtek a levegőben a félelmetes kis férgek lehetetlen nevei: trypanosoma . . . trypanosoma ... Addig hallgattam a vitát, míg lassan bevezetődtem egy furcsa világba, a baktériumok világába. Alattunk zúgott és villámlott New York milliárdnyi fényreklámjával és én napról-napra jobban becsültem, jobban megszerettem „dr." Fejőst, a bakteriológust. — Néhány év múlva, amikor újra Amerikába utaztam, meglepetve hallottam, hogy a fiatal magyar bacillavadász otthagyta a Rockefeller-intézetet és filmet rendez Hollywoodban. Fejős Pál veszi át a szót. Néhány szó a kínos, keserves, küzdelmes hollywoodi hónapokról. Elmondja, hogy ötezer dollár készpénzből készítette első filmjét, az Utolsó pillanat-ot. ötezer dollárból csinált filmet Amerikában, ahol százezer dollár egy film átlagos előállítási költsége. A filmet megnézte Chaplin — másnap nyilatkozott a lapoknak, hogy új rendezőzsenit fedezett fel — s Fejős Pál előkelő gyárhoz kapott szerződést; egymásután rendezte nagysikerű filmjeit. — Nehéz volt az út, amíg eljutott Frifi» Mi (PÄlya Tibor mjia) Pilf Tibor rajzol)« Stife Púit