Színházi Élet, 1932. március 27–április 2. (22. évfolyam, 14. szám)

1932-03-27 / 14. szám

Szégyenkezés nélkül, szinte ciniku­san vallja be: terve nem sikerült. Amerika, a kegyetlen világ alaposan leforrázta reményeit s három évig filmstúdió közelébe sem jutott, morgott. Tányért mosott. Élnie Nyo­kel­lett, élni akart, elment halottkémnek s dolgozott mint bakteriológus. Most Pólya Tiborral ül szemben. Pólya rajzolja a portréját s közben elmeséli, hogyan találkozott az azóta világhírűvé lett rendezővel, Fejős Pállal New Yorkban. — K. L. dr. egyetemi magántanár­ral és Fejőssel ültünk a Hotel Ansonia tizenötödik emeletén; nekem Pestről kellett mesélnem s ha ezzel kész vol­tam, a tanár és asszisztense bacillu­sokról kezdtek tárgyalni, vitatkozni. Csak úgy röpködtek a levegőben a fé­lelmetes kis férgek lehetetlen nevei: trypanosoma . . . trypanosoma ... Addig hallgattam a vitát, míg lassan bevezetődtem egy furcsa világba, a baktériumok világába. Alattunk zúgott és villámlott New York milliárdnyi fényreklámjával és én napról-napra jobban becsültem, jobban meg­szerettem „dr." Fejőst, a bakteriológust. — Néhány év múlva, amikor újra Amerikába utaztam, meglepetve hal­lottam, hogy a fiatal magyar bacilla­vadász otthagyta a Rockefeller-inté­zetet és filmet rendez Hollywoodban. Fejős Pál veszi át a szót. Néhány szó a kínos, keserves, küzdelmes holly­woodi hónapokról. Elmondja, hogy ötezer dollár készpénzből készítette első filmjét, az Utolsó pillanat-ot. öt­ezer dollárból csinált filmet Ameriká­ban, ahol százezer dollár egy film át­lagos előállítási költsége. A filmet megnézte Chaplin — másnap nyilat­kozott a lapoknak, hogy új rendező­zsenit fedezett fel — s Fejős Pál előkelő gyárhoz kapott szerződést; egymásután rendezte nagysikerű film­jeit. — Nehéz volt az út, amíg eljutott Frifi» Mi (PÄlya Tibor mjia) Pilf Tibor rajzol)« Stife Púit

Next