Színházi Élet, 1933. január 1–7. (23. évfolyam, 2. szám)

1933-01-01 / 2. szám

és közönség. Zsolt Béla m­entumos ítélkezése, amely nemcsak a közönségnek, hanem a színháznak is útmutató, mert egyszerre lát a néző és a detailokig avatott színházi szakember szemével! A kritikával tehát nincs baj, sőt, ha a magyar színikritika fejlődésé­ben esetleg némi stagnáció látszik, ennek nem annyira a kritikusok az okai, mint a kritizálni-való, a kritizálni-érdemes hiányzik! Hogy megnyílt, megsze­mesedett, megnívósodott például a magyar kritika a Hauptmann-darab bemuta­tója utáni S magamnak sincs okom panaszkodni, mert igazán illetékes bíráim elé kerültem! S amilyen hamis vádaskodás a színházi válságért való felelősségbe bele­vonni a kritikát, olyan alaptalan hazugság a közönség elsekélyesedését, műve­letlenségét, léhaságát megtenni bűnbakká a produkció silányságáért. Ez a közönség nyomban jelentkezik, amikor emberi és művészi hangon szólnak hozzá s ugyanolyan kulturáltan és érzékenyen reagál mindenre, ami igaz, sőt ami új is, mint akármelyik nyugateurópai publikum. Igenis, ennek a közön­ségnek lehet az értelmébe is szólni, nemcsak a rekeszizmához és a könnyen irritálódó könnytömlőjéhez. Ez a közönség mindig „nehéz" közö­nség volt, de ha megfogtad, hálásabb és lelkesebb, mint akármelyik latin­ ország nézőtere! Eleget szidták már a közönséget, elégszer védekeztek vele megkérdezése nélkül, ami­kor az illetékeseket megvádolták, hogy a színpadot elzárják az igazabb és korszerűbb mondanivaló elől! Én láttam ezt a pesti közönséget és meggyőződ­tem arról, hogy a magyar színházi kultúra továbbfejlődése nem rajta akad el, nem is a kritikán és •— talán az irón sem. Ha közönség és szerző olyan kon­taktust találnak, mint amilyet én kaptam a segítő és nevelő Heltai Jenőn és szinházán keresztül, ha a szinházi professzionizmus nem áll az író és a közön­ség közé megcsontosodott sablonjaival, babonáival és konzervativizmusával, akkor itt fel kell nőni az uj drámaíró-nemzedéknek és az uj szinházi stílusnak. Nem azért vagyok ilyen optimista, mert a kritikától, közönségtől és a szín­háztól is csak segítséget, ösztönzést, bátorítást kaptam. De tapasztalatból állapít­hatom meg, hogy megvannak a partnerek, akikkel ezt a szép és boldogító művészi szerencsejátékot lehet sipista­ trükkök nélkül is játszani.

Next