Színházi Élet, 1933. október 29–november 4. (23. évfolyam, 45. szám)

1933-10-29 / 45. szám

Az élet és a színpad keveredése te­remtette meg azt az új műfajt, amit groteszk játéknak neveznek és amely­nek mesterei az olaszok. Ha Luigi Chiarelli, a Kamaraszínház »Arc és álarc» című új darabjának szerzője időrendileg talán előfutárja is volt Pirandellónak, értékmeghatározás te­kintetében nem szégyenkezhet, hogy a legtöbb kritika »pirandellóinak» ne­vezi munkáját. Ez a kétségkívül anakronisztikus meghatározás azt mutatja, hogy van­nak negyedórák a nézőtéren, amikor a cselekmény szuggesztivitása telje­sen elfeledteti, hogy odafönt a színpa­don játék folyik. Egy megcsalt férj néhol grand guig­nolleba, néha bohózatba torkolló tör­ténete az Arc és álarc. A férj elhiteti a világgal, hogy megölte hűtlen felesé­gét és odaáll a törvény elé, hogy tet­téért feleljen. A törvényszék felmenti annak a védőbeszédnek hatása alatt, amelyet a házasságtörés másik fő­szereplője, az ügyvéd tart. A komé­diát teljessé teszi a halottnak vélt asszony megjelenése. Férj és feleség szökni kénytelen, mert a társadalom, amely meg tudta bocsátani a gyil­kosságot is, nem tudja megbocsátani a nevetségességet. Alapi Nándor és Both Klári sok szívet és tehetséget visznek alakításukba. Az előadás élet­szerűségét Várady La­jos, Harsányi Rezső, Bognár Elek és Bodó Ica játéka teszi tel­jessé. Az előadás meg­­lepetése Harsányi Ilona, akinek személyében kész, kiforrott művésznőt tap­solt a Kamara Színház közönsége. — Hát itt hagy a póker ked­véért? Bodó Ica és Bognár Elek (Foto Tóth Margit) — Ha rájönnék, hogy meg­hsal a feleségem, megölném. Várady Lajos, Both Klári, Alapi Nándor, Harsányi Ilona és Szász Edit Kamara Szính­áz: • Arc és álarc» (Foto Tóth Margit)

Next