Színházi Élet, 1935. december 15–21. (25. évfolyam, 51. szám)

1935-12-15 / 51. szám

Tamás István filmdrámájának, a »Csak egy éjszakára« című hangos­filmnek utolsó jeleneteit rendezte tegnap Székely István, ötszázfőnyi statisztériával, öt operatőrrel, Filmiroda udvarán felépített orosz a városka utcáin és terein. Az érdekes felvételeket Babits Mihály és fele­sége, a kitűnő költőnő, Török Sophie is végignézték a szerző, Tamás Ist­ván társaságában. Itt, a bábeli for­gatagban és zűrzavarban beszélget­tünk a költővel, akit közben a Film­híradó riportere lekapott »premier planban«, amint a robogó lovasok­ban és a szertefutó tömeg játékában gyönyörködött. Babits Mihály a kö­vetkezőket mondotta: — Mindig érdekelt és izgatott a film, ez az új kifejezési forma, amely azonban­­ idáig még nem találta meg a maga igazi, egyéni hangját. Vala­hogy olyanformán vagyunk vele, min­t az első autókkal, amelyek pon­tos másai voltak a hintónak, csak éppen a lovak hiányzottak előle. A mai, áramvonalas autó már kinőtte ezeket a kí­sértet-lovakat, melyeket önkénytelenül is mindig eléje képzeltünk. A film is így fogja faképnél hagyni a színpadot: csak előbb élnie k kell végtelen technikai lehetőségeivel, eszközeivel, nem pedig visszaélnie. Ne regényeket és szín­darabokat ültessenek át filmre, hanem teremt­sék meg a film külön irodalmát, így k könnyen és gyorsan kikecmereg­ne a kétségtelen kátyú­ból, melyben ma veszte­gel . Ami engem Tamás István filmjében kelle­mesen lepett meg, hogy Urát lopott át a celu­loid-szalagra. Nincsenek vad háborús jelenetei, de szimbolikusan jelzi a háborút, költői képekkel, melyek százszor job­ban fogják meg a nézőt, mint a na­turalista, nyers valóság-részletek. Szer­inteimi ez a film igazi útja: illú­ziókkal érzékeltetni a valóságot. a Hisz az einsteini definíció szerint valóság is csak illúzió . . . Ehhez persze olyan rendező is kell, mint Székely István, aki száz száza­lékig segíti az író elképzeléseit. Ezért fogadtam örömmel Székely ajánlatát, hogy Gólyakalifa című re­gényemet, amely annak idején egyike volt a legnagyobb sikerű magyar némafillm­eknek, Londonban angolul is hangosfilmre viszi... Babits Mihály ezúttal először volt künn a filmgyárban, mióta idehaza hangosfilm készül. »Maga a Me­fisztó« — mondotta is a film szerző­jének — »aki engem kicsalt az úgy­nevezett elefántcsonttoronyból«. — De örülök i­s neki, — tette hozzá — mert ritka élményben volt részem. Még az ebédről is megfeledkeztem. Babity Mihály ég­­elesége, Török Sophie Guttmann direk­torok és Tamás István társa­ságában, a »Csak egy éjsza­kára« külső felvételein (Foto Hajnal)

Next