Színházi Élet, 1936. március 8–14. (26. évfolyam, 11. szám)

1936-03-08 / 11. szám

de­t> hatalmas frizura, a bozontos sza­káll, a kitöm­és végül is azzal az ered­ménnyel járt, hogy egy törpe óriás, még jobban mondva: egy óriási törpe jelent meg a színpadon az igazi, önző óriás helyett. A koreográf­ia ezúttal nem támogatta túlságosan a szöveget és a zenét. Még a világháború előtti orosz balett fan­tasztikus­­ és szabad mozgását, mély stíl­szerűségét sem érte utól. Igaz, hogy Hutbay mester zenéje is inkább a balett régi formáihoz kapcsolódik, zárt számo­kat ad, de ezen belül is, éppen a külön­böző gyermekjeleneteket, amelyek az ön­ző óriás kertjében játszódnak le,­­ élet­szerűbbé és humorosabbá lehetett volna tenni. Serge Lifar, Dhjagilev utolsó nagy férfitáncosa, aki a párizsi Nagy Opera balettmestere, épp a legutóbbi időben valósággal újjáalakította a ba­lettet és sok jel mutat arra, hogy ezzel az annyiszor halálraítélt s mindig életre kelt műfajjal ma is érdemes fog­ol­lalkozni. De a mának az iránya: a drá­mai balett, vagyis a mozgásnak teljes dramatizálása, a régi akrobatikus és az elavult koloratúrák nélkül. Az önző óriás­ban még mind a kettő túlságosan dominál. Sok helyütt a néző már előre tudja, hogy a következő pillanatban mi­lyen mozdulatot fog látni s így nem lehet része abban a kellemes meglepe­tésben, amely hozzátartozik minden szín­házi produkció teljességéhez és sikeré­hez. Bach németül és magyarul Fischer Edwin, a német és Bartók Béla, a magyar művész együtt játszot­ Szalay Karola »Az infánsnő születésnapjá«-nak primabalerínája *»Az infánsnő születésnapja« nagyjelenete Középein Szalay Karola (Foto Vaida M. Pál)

Next