Színházi Élet, 1936. március 29–április 4. (26. évfolyam, 14. szám)

1936-03-29 / 14. szám

hatvany­­ik­ —színházi lefele— Hálátlan feladat Heltai Jenő új vígjátékáról kritikát írni. A szín­házat minden este zsúfolásig meg­töltő tömegek, amint kifelé höm­pölyögnek, egyhangúan mormolják: gyönyörű! Magunk se tudunk újabb jelzőt kitalálni. Hogy napjainkban, az idegesség, türelmetlenség, előíté­let, neuraszténia zsarnoki uralma alatt, középkori verses vígjátéknak sikere legyen, az egyenlő a csodával. Ez a darab pedig nem is siker, ha­nem olyan diadal, amilyen talán a háború óta nem volt magyar szín­padon. Diadal s egyszersmnd tanul­ság is, a legmegszívlelendőbb tanul­ság minden író számára. Hiába, a darabírás nem matematikai feladat. Kiagyalhatjuk azt a bizonyos »ak­tuális témát«, amely — állítólag — »kell a mai közönségnek«. Ez az ak­tuális téma aztán néha sikerül, néha nem. Ha sikerül, elmehet százszor, megvásárolják filmnek,­­szó sin róla, ez se megvetendő eredmény,­ de három esztendő múlva már újabb téma aktuális és arra a bizonyos sikerre a kutya sem emlékszik. »A néma levente«, mint Cyrano de Ber­gerac, örökké aktuális lesz. Ami tökéletesen szép és tiszta művészet, az kell é­s muszáj, hogy sikert aras­son. Néha csak évek múlva, mint a »Liliom«, néha azonnal, mint »A néma levente«. Megdőlt itt minden előírás, sza­bály, babona, miszerint az emberek azt akarják látni, ami őket közelről érinti, ami velük is megtörténik, vagy megtörténhetne. Hogy karrier­történetek kellenek, vagy Grand Hotel-szerű színes kaleidoszkópok. ZILIA: Akárhol járok, mindig­, mindenütt Fölbukkan ö is, ott teremve nyomban Mögöttem, mellettem, nyomomban. Pillér Vera, Bajor Gizi, Sennyey Vera és Székely Lujza Magyar Színház: »A néma levente« (Angela foto)

Next