Színházi Élet, 1936. szeptember 20–26. (26. évfolyam, 39. szám)

1936-09-20 / 39. szám

A salzbuc­gi l&toyÁ írta: FELLNER ALFRÉD » Ünnepi Játékok« műsorának össze­állításánál általánosságban két­­ külön­féle rendszert követnek. Az egyik eljárás a műsor keretén belül rendezett egyes előadásokat összefüggő eszmei tartalom­mal szerves egésszé fejleszti és ha az egyes előadások egymagukban külön-kü­lön is élvezhetők, az ünnepi játékok ren­deltetését az előadások együttesen dom­borítják ki. Például Bayreuthban külön is élvezhetjük az egyes előadásokat,­ de csak az egész ciklus hangsúlyozza a bayreuthi ünnepi játékok rendeltetését: Wagner oevre-jének népszerűsítését. A müncheni ünnepi hetek is hasonló el­gondolást követnek,­ am­enyiben Mozart valamennyi operáját mutatják be. Utóbbi években a London melletti Glyndebourne-ba­n­ rendezett »Mozart­hetek« is ezt a nemes értelemben vett kötött marsrutát követik. A közönséget ezekhez az ünnepi játékokhoz nem­ egy hal­itú meghallgatása vezeti, hanem Mozart kultuszának ápolása. Az emlí­tett ünnepi játékok tehát egy géniusz szolgálatában állanak és minden más szempont­­ háttérbe szorul. Az ünnepi játékok másik típusa ru­galmas jellegű műsort állít össze, le­mond az ünnepi játékok eszmei tartal­máról és az ünnepi játékok csak formai keretet­­ biztosítanak az egyes előadások­nak, amelyeknek külön-külön­ »egyéni« rendeltetésük van. Ezek az ünnepi já­tékok a legkülönbözőbb beállítású kö­zönség érdeklődését akarják felkelteni és a vegyes műsor arra szolgál, hogy mindenki megkaphassa a magáét. Tehát amíg a bevezetésben említett csoportba tartozó ünnepi játékoknál kulturális szempontok dominálnak és a közönség ama rétegének érdeklődésére számíta­nak, amely­­ a komoly zene szeretetét bizonyos fokú szellemi munkával össze tudja és össze akarja egyeztetni, addig a­­ vegyes műsorral­ dolgozó ünnepi já­tékoknál az idegenforgalmi szempontok jutnak vezető szerephez és a gyakorlati vonatkozások (tömegérdeklődés) min­dennél fon­tosabbak. A salzburgi ü­nnepi játékok közönségsikerének is éppen az a magyarázata,­ hogy 16 év során eltért eredeti célkitűzéseitől és — ha színvonalon is — egymástól eltérő magas jel­legű zenei szenzációkkal és inyenc fa­latokkal toborozza híveit. Amidőn 16 évvel ezelőtt Hofmann­sthal Hugó, a kiváló osztrák író, Rein­hardt és a bécsi operaház segítségével1 megvalósította tervét és Salzburgot ün­nepi játékok központjává avatta, az az elgondolás vezette, hogy Mozart szülő­városa predesztinálva van arra, hogy a Mozart-kultusz első helyévé fejlődn­ek. Tudta, hogy Mozart oevre-je egymagá­ban nem töltheti ki egy egész hónap műsorát és éppen ezért a zene mellett szabadtéri és egyéb színházi előadások vonzóerejéhez is kívánt folyamodni. Te­hát mindjárt a megindulásnál mellett egyéb művészi események Mozart rendezésére gondolt, de az ünnepi meg­mű­sor tengelyében a Mozart-ciklus állt és a Reinhardt által rendezett színházi előadásoknak a műsor méltó kiegészí­tése volt a rendeltetésük. A salzburgi első előadások zászlaján tehát ez a 3 név állott: Mozart, Hof­mannst­hal, Rein­hardt és az előadások a bécsi operaház és Reinhardt művészeinek érvényesülé­sét biztosították. A kezd­et óta 16 év múlt el és nyugodtan mondhatjuk, a salz­burgi játékok jelle­ge nagyon is eltolódott.­­Hofmannsth­al, aki — ha a kulisszák mögött is — az ünnepi játékok szellemi konziliáriusa volt, elhunyta és Rein­hardt tengerentúli orientációja után kiválóan művészhajlamú, de elsősorban gyakorlati emberek kerültek a vezető­ség élére. A bécsi operaház Schalk Fe­renc halála után hanyatlásnak indult. Salzburg vezetősége tehát­ gyakorlati érzékkel tompította a bécsi opera salz­burgi működését és annak csak azt a tényezőjét állította a legelső vonalba, a­mely változatlan fénnyel elsőrangúan alkalmas maradt az osztrák zenekul­túra népszerűsítésére: a zenekart, más a bécsi filharmonikusokat. így magától adódott az az elgondolás, hogy zenekari hangversenyeknek hangsúlyo-

Next