Színházi Élet, 1938. szeptember 24. (28. évfolyam, 40. szám)

1938-09-24 / 40. szám

Saláldozva a nyájat, aíun&állal Utaztam és az étkező­kocsiban összebarátkoz­tam sebb egy kedves­ idő­úrral, elpolitizáltunk. Remekül mert mind a kettőnknek más véleménye volt és poli­tizálni csak olyan em­berrel érdemes, akit meg kell győzni. Ha már egyetért velem, minek beszéljek! Mi­után több csípősséget mondtunk egymásnak, áttértünk az iroda­lomra. A kedves úri­ember vidéki magányá­ban sokat olvasott. N­émi tájékozottságot árultam el a mai iroda­lomban, ezért az öreg­úr egy, számomra igen kellemes kérdéssel, for­dult hozzám. — Zsigray Juliannát ismeri? — Nem ismerem — mondtam gőgösen. — Tudja, én szeretem az írásait. Van valami zamata. A régi történe­teit kedvelem. Jól mondja el ezeket a ma­gyaros eseteket, úgy­látszik meglehetősen is­meri a háború előtt­i időket. Az öregúr közelebb hajolt hozzám. — De gyanús nekem ez a nő... Kár, hogy nem ismeri, mert ak­kor biztosan igazat adna az én feltevésem­nek. Nem úgy ír, mint egy nő, a nők nem anekdotáznak így. Az a gyanúm, hogy ez a nő férfi. Választott magá­nak valami szépen hangzó női álnevet. Hevesen tiltakoztam. — Hogy képzel ilyet? Egy férfi, ha még írás­sal foglalkozik is, nem tud annyira lealja­sodni, hogy női álnevet válasszon! A közönség idegenkedik a nőírók­tól. Hiszen a nők egy része is férfi álné­ven ír. Az öregúr eltűnődött. — Ebben van valami. Alighanem igaza lesz. Kicsit gondolkodott, kinézett az ablakon, azután gyorsan bólin­tott. — Hát jó, lehet hogy nem férfi, de az egészen biztos, hogy nagyon öreg. Unokatestvérem író. Ezt ő állítja. Viszont ő azt mondja, hogy én ál­lítom magamról, hogy író vagyok, ketten kiterjedt Mind a csalá­dunk szégyenfoltjai va­gyunk. A bihari rokon­ság épp úgy, mint borsodi, különös tekin­­­tettel az aradmegyei ágra, csak szemlesütve pirulva és beszél ró­lunk. Tavaly bemutat­ták darabját a Magyar Színházban. Előre meg­mondtam neki, hogy ne írjon darabot, mert ab­ból rettenetes baj lesz. Ha könyvet ír, azt a jó­indulatú könyvkereske­dők még eltitkolják a közönség előtt, de színházzal máskép áll a a dolog. A színházba a szí­nészek miatt bemegy a közönség. Hiába beszél­tem a lelkére, mégis­ da­rabot írt és nem igye­kezett megakadályozni, hogy a darabot elő­adják. Ott voltam a házi fő­próbán. Meghúzódtam a egy oszlop mögött, csak harmadik felvonás után találkoztunk. Mit tagadjam, sírtam. — Na, te sötét alak! — mondta ő diadalma­san — ugy­e, meg tudta­lak hatni, ugye, isteni ez az utolsó jelenet? Még a te bazaltkőszí­ved is meglágyul. én — Sírok, — feleltem — sírok, mert fides gyermekkorom. Itt még szendén ülünk a kocsin, mert jó szüleink látnak. Két perc múlva, ha tél futunk a szülői szem­határon, sürü ökölcsapásokkal szórjuk le egymást a kocsiról. Önálló egyéniségek voltunk, mindnyájan hajtani akartunk.

Next