Színházi Élet, 1938. november 5. (28. évfolyam, 46. szám)

1938-11-05 / 46. szám

Nyílik már a gyimesi vadvirág... Jrta: Józs Gyimes ... Pontosan húsz évvel ez­előtt jártam hegyein s bandukoltam édes patakjai mellett. Ma már olyan különös visszaemlékezni rá, — pedig így volt, — odatartoztam a »gyerekarcu hadnagyok« közé... Húszéves voltam mindössze. Húszéves fejjel Gyime­sen ... Fiatalon, töretlen erővel, büsz­kén és dalokkal telien. A tisztiétkező egy óriási hombárban volt, a gyimesbükki állomás örmény fű­szeresétől kerítettünk zongorát. Vidám esték voltak. Én amolyan étkezdei lantos voltam s nyilván ezért kaptam a parancsot, hogy rendezzek egy »színházi estét« a hombárban. Napokon át tanácskoztunk, vajjon milyen darab felelne m­eg. Csak egy van, csak egyről lehet szó itt, a gyimesi havasokon: a Gyimesi vadvi­rágról ... Jaj, Istenem, de édes is volt, külö­nösen édes, — én »alakítottam« a cím-Sz«']'0i])('t. (lA most készülő filmben Tol­nay Klári a vadvirág... Ö persze szebb virág ...) Egy tarhavasi családtól sze­reztem ruliát: arcomon púder és piro­sító ... Nem hiszik el, hogy nagy­­ sike­rem­ volt? Pedig el­hihetik. Katrincám és befont hajam, piros csizmám, vékony hangom »teljes illúziót keltettek« — ahogy azt a 29. ezred Bagolyvár című lapja meg is írta. A kántor szerepét Patacsy Dénes őr­mester úr játszotta... A hegyipásztort Magyart Kossa ezredes úr... Négy telt házunk volt. Sohasem felejtem­ el. Még a bakáim is csak így hívtak akko­riban: Vadvirág ... ...és most, hogy künnjártam a Hun­niában, engedelmet az őszinteségért, könny szökött a szemembe. Megrendülve állottam meg az óriásműterembe be­épített »havasok« előtt. Úristen, igaz ez? Húsz év telt volna el, hogy magam is ott állottam a havasok tiszta hószik­láin? Gyimes! Gyimesbü­kk! Mélyzöld fenyves, énekeli benne az öreg hegyi pásztor és furulyája tisztán trillázza a dallamok díszeit... Fenyőkalibák, pici ajtók, a végtelen egek­ felé húzó lila füst, emberek­, olyan zamatos szóval beszélek, hogy muzsika az a fülnek ... Tava futó Ikic­si hegyi patak, olyan tiszta a vize, hogy boldogan fürdik benne az esti csillag szűzi sugara ... Szóval­, a Hunnia stúdióiban talál­koztam a rég látott Gyimessel, most már harmadízben. Olyan boldogan ír­nék az imádságos szarvakról, amelyeket számra selymeziett a nagy, zöld feny­ves, de nem ez a feladatom. Ghéczy színműve, megint csak igazo­lódik: halhatatlan. Ma is szívesen játsszák színpadon, teje volt a rádióban is két gyönyörű es­s most filmre kerül. Hamza Ákos produkciójában készül. Köszönet illeti. Csinálhatna apeirettszüzséből készült filmet i­s. Nem. Ő filmre menti a magyar nép­színműirodalom egyik gyöngyét. Meg­érdemli, hogy köszönet illesse. ,Tó­­ kertekből kerül ki az az üde, gyönyörű meséjű film. A­z operatőrje briliáns név; Vass Károly. Nem­rég tért haza Berlinből. Ő az egyik részese annak a hallatlan sikerű film­nek, amely megismertette a világgal a berlini olim­piai versenyeket. Fritz Kangnak, a rendezőnek volt világhírű az asz­­szisztense. Ők többek között a csinálták Metropo­lis című filmet. Ugy­e, nem túlzás, ha azt mon­dom, a legbiztosabb két kéz forgatja a Gyimesi vadvirgot. Aszlányi Károlyra bíz­ták a forgatókönyvet. Aszlányi nagyon helyesen, nagy szerencsével ,a mába helyezte a csele­km­ényt. Tímár József és Tolnay Klári a »Gyimesi vadvirág« szerel­mespárja (Hamza-Objektiv Faludi, foto) film —

Next