Színházi Hét, 1911. április 23–30. (2. évfolyam, 17. szám)

1911-04-23 / 17. szám

2. oldal SZÍNHÁZ! UIT 17. A Tessza: vitatkozók kétféleképpen nyi­latkoztak Erlanger Frigyesről. Az egyik párt azt mondta: nayon­­ tehetséges milliomos, minek dolgozik, mikor nem muszáj. A másik párt azt mondta : nagyon tehet­séges zeneszerző, igazán kár, Hogy a millióival oly súlyosan kompromittálja a tehetségét. Nagyon ritka volt a harma­dik állásfoglalási formula, amely oda konkludált, hogy adva van egy kompo­nista, aki is szerzett egy operát. Erre nem tartozik az, hogy milliomos. Arról, hogy a millióit hogyan és hol szerezte, nem tartozik számot adni a zenekritiku­soknak, csak arról, hogy hogyan és hol szerezte a zenét. Erről viszont nyugod­tan számot adhat. Mert egészen jól sze­rezte a Tesszát, még­pedig a saját fejé­ből. Tudniillik igen sok komponista van, aki úgy szerez zenét, hogy egyszerűen szerzi valahonnan. Sőt a Tessza librettójának a szerzője is a szomszédba ment témáért. Egy Hardy Thomas nevű úr összes műveiből szerezte az opera alá kétségkívül nagyon alkalmas szöveget. A szép Tesszáról szól az ének a szó szoros értelmében. Ez a Tessza egy szegény parasztleány, aki családjának nagy nyomora miatt kénytelen otthagyni a babáját, Angelt és kénytelen elmenni cselédnek D'Urbe­villeékhez. Itt az úrfi, Alec, szemet vet rá. Tessza egy darabig küzködik magá­val, de aztán az otthonhagyott család nagy nyomora miatt megesik. Gyermeke is születik Alectől. Ez eddig két felvo­nás. A harmadikban újra találkozik Tessza Angellel. Angel feleségül akarja venni, de Tessza vonakodik saját szó- jelenet: Erlanger Frigyes Tessza című operájából. Telefon 23-91. Telefon 23—91. a Neuschlosz-Bútor egyedárusít­ója BUDAPEST, VI. ker., Andrássy­ út 9. sz. Elsőrendű választék : Szőnyeg­, függöny, paplan, matrac és az összes lakberendezési cikkekben.

Next