Színházi Hét, 1911. április 23–30. (2. évfolyam, 17. szám)
1911-04-23 / 17. szám
2. oldal SZÍNHÁZ! UIT 17. A Tessza: vitatkozók kétféleképpen nyilatkoztak Erlanger Frigyesről. Az egyik párt azt mondta: nayon tehetséges milliomos, minek dolgozik, mikor nem muszáj. A másik párt azt mondta : nagyon tehetséges zeneszerző, igazán kár, Hogy a millióival oly súlyosan kompromittálja a tehetségét. Nagyon ritka volt a harmadik állásfoglalási formula, amely oda konkludált, hogy adva van egy komponista, aki is szerzett egy operát. Erre nem tartozik az, hogy milliomos. Arról, hogy a millióit hogyan és hol szerezte, nem tartozik számot adni a zenekritikusoknak, csak arról, hogy hogyan és hol szerezte a zenét. Erről viszont nyugodtan számot adhat. Mert egészen jól szerezte a Tesszát, mégpedig a saját fejéből. Tudniillik igen sok komponista van, aki úgy szerez zenét, hogy egyszerűen szerzi valahonnan. Sőt a Tessza librettójának a szerzője is a szomszédba ment témáért. Egy Hardy Thomas nevű úr összes műveiből szerezte az opera alá kétségkívül nagyon alkalmas szöveget. A szép Tesszáról szól az ének a szó szoros értelmében. Ez a Tessza egy szegény parasztleány, aki családjának nagy nyomora miatt kénytelen otthagyni a babáját, Angelt és kénytelen elmenni cselédnek D'Urbevilleékhez. Itt az úrfi, Alec, szemet vet rá. Tessza egy darabig küzködik magával, de aztán az otthonhagyott család nagy nyomora miatt megesik. Gyermeke is születik Alectől. Ez eddig két felvonás. A harmadikban újra találkozik Tessza Angellel. Angel feleségül akarja venni, de Tessza vonakodik saját szó- jelenet: Erlanger Frigyes Tessza című operájából. Telefon 23-91. Telefon 23—91. a Neuschlosz-Bútor egyedárusítója BUDAPEST, VI. ker., Andrássy út 9. sz. Elsőrendű választék : Szőnyeg, függöny, paplan, matrac és az összes lakberendezési cikkekben.