Színházi Lapok, 1924. január-március (21. évfolyam, 3-12. szám)

1924-01-17 / 3. szám

•i "'V .....­ már a következő öt percben nem tudják, hogy ki volt a szép irásmű szerzője. Egy hos­­­szabb lélekzetű írásműnél, pl. a regénynél még megtörténik, hogy egészen ismeretlen ember is egy csapásra kedveltté és népszerűvé tudja tenni a nevét. De egy ál­talános, nagy, széleskörű nép­szerűségről, csak a színészetnél lehet szó. Ezt az előnyét a színpadi mű­vészetnek az egyéb művészetek­kel szemben nem lehet teljesen a személyi hiúság javára köny­velni. Mert igaz ugyan, hogy az igazi művészet önmagában éli ki magát, éltetője nem egyedül a külső megbecsültetés, de vi­szont a népszerűség a maga serkentő erejével — mindaddig míg általa el nem bízza magát a művész — sokban járul hozzá a fejlődés fokozásához, a pro­duktivitás minél tökéletesebbé öregbítésére. . Színházi Lapok -------------------------------------------« Beszámoló az elmúlt hétről (A diadalmas asszony.) Az elmúlt hetet teljesen kitöltötte Csajkovszky gyönyörű operettje: A diadalmas as­­­szony, mely határozottan nagy sikert aratott. Maga a cselekmény: az egy­szerű cselédleányból a hatalmas cár­­nővé lett Katalin története, átszőve hu­moros mozzanatokkal, elegendő lenne a legteljesebb siker eléréséhez, hátha még hozzájárul oly elragadó zene, mint Csajkovszkyé. Klein József, a zene összeállítója kitűnő munkát végzett, amikor a nagy orosz zeneszerző egyes műveit stílszerűen alkalmazta az ope­rett követelményeihez. Magának a darabnak nagyszerű kva­litásaihoz méltóan párosult annak mis­­kolczi előadása. A direktor áldozat­­készsége lehetővé tette, hogy Lóránt Vilmos külsőségekben is kifogástalan munkát végezzen. Ezúttal külön meg kell dicsérnünk hangsúlyozottabban a zenekart, mely Donáth Lajos avatott keze alatt a lehető leghívebben interpre­tálta a nagy orosz komponista gazdag­­melódiájú muzsikáját. A szereplők valamennyien legszebb emlékeik közé tehetik el A diadalmas asszony-beli szerepeiket. Az előadás középpontjában most is, mint mindig, ha játszik, Koronkay Rózsi állott. A színészileg is hatalmas feladatot, cselédből a legmagasabb polcra eljutó a nő megjátszását bravúrosan oldotta meg. Amily naiv és egyszerű volt, mint parasztleány, éppen olyan fenséges és előkelő tudott lenni, amikor a szeren­cse szárnyain a cári palotába eljutó Katalint játszotta. Éneke, tánca, toa­lettjei egyaránt méltók a legnagyobb dicséretre. A másik fő női szerepet Bellák Aranka rendkívül kedvesen és temperamentumosan játszotta és tán­colta el. Behízelgő hangja külön di­cséretet érdemel. Egy jelenetében is fel tudott tűnni Vécsey Ilona, aki a jós­nőt alakította kitünően. A férfiak közül Tarnay Béla Meh­­csikoff szerepében ismét hódítóan elegáns megérdemelte a tapsokat. Meleg hangján gyönyörűen csendültek fel Csajkovszky melódiái. Érczkövy László, a közönség kedvence, ismét gyarapí­totta sikereit a sokoldalú titkosrendőr szerepében. Táncai most is boszorká­nyosan ügyesek voltak. Szirmai Vilmos a részeges tábornok szerepéből kabi­netfigurát csinált és gyakran megka­cagtatta a közönséget. A cárt Benkő Miklós kitünően játszotta kisebb sze­repekben Gáspár Jenő és Balassa János teljesen megfeleltek. Általában elmondhatjuk, hogy A diadalmas as­­­szony miskolci előadása méltó volt azokhoz a produktumokhoz, amelyek­hez Sebestyén Géza társulata már hoz­zászoktatott. t. i. Nagyságos Asszonyom, Lóránt Vilmos, a kedvelt főrendező, ha­zaérkezett ötnapos budapesti út­járól. A fővárosban időzése alatt megnézte, az összes újdonságo­kat, meglátogatta a színházi ügy­nökséget és minden megvehető darab előadási jogát megszerezte, ama felhatalmazás alapján, mel­­­lyel a jó Sebestyén direktor úr­nak bocsájtotta. — És mit beszél Lóránt a pesti élményeiről? — Mindenekelőtt azt pana­szolja, hogy elfogyott a pénze. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy sok pénzt költött. Tudniillik Pestre menni s ott na­pokig tartózkodni, amúgy is ren­geteg pénzbe kerül s ritkán tör­ténik meg, hogy vidékről fel­rándult színészember onnan, akár egy fillért is visszahozzon. Éppen ezért nem is vitt magával sok pénzt. (Vitt volna biz­t, ha lett volna. A szerk.) A látottakról egyébként nem a legnagyobb elragadtatás hangján nyilatkozott. A legjobban „A kék postakocsi” c. operett tetszett neki, amelyet a Várszínház játszik. A „Rózsa­leány“ miskolczi előadását nem javasolja, mert a darab pikáns volta miatt legfeljebb csak éjszaka lehetne adni, azt pedig a műsor­­tervezet alakulása szinte kizárja. Éjjel ugyanis nem lehet operet­tet adni. Hogy mégis mely ope­retteket kötötte le, azt majd a műsorból fogja a közönség meg­ismerni. — De én most szeretném tudni! — Igen, hát akkor olvassa el figyelmesen a lap hírrovatát, ab­ban megtalálja a darabok címeit, igaz ugyan, hogy szereposztás­sal még nem szolgálhatok. — Hát még mi újság van a színház körül ? — Rácz Ada, a bájos prima­donna szabadságáról, melyet kü­lönböző helyeken töltött, a leg­jobb hangulatban, friss munka­kedvvel hazaérkezett és már meg is kezdte a próbákat a „Szép­asszony kocsisa“ ból, amelynek egyik szubrett szerepét játssza. — Milyen újdonságokra ké­szülnek? — Erre nem felelek. Hanem talán beszélek arról, hogy mely reprizek színrehozatala van tervbe véve a közel­jövőben. Két cuki darab. Az egyik a Gyurkovics leányok­­ Pártos Klárikával Mici szerepében, a másik a Heidel­­bergi diákélet ugyancsak Pártos Klárival és Harasztos Gusztáv­val, előbbi Katinkát, az utóbbi a herceget játssza. — Más újságot mit tud még ? — Egy nagyon kedveset. Sán­dor István, a talentumos fiatal naturburs betegségéből felépült és visszatért a színházhoz. Leg­közelebb már fel is lép s így újra tapsolhatnak neki a hívei. — Igazak azok a pletykák, amelyekről annyit beszélnek a színház körül a színházról? — Nem tudom, mikre gondol, de arról meg lehet győződve, hogy ha a nyilvánosság elé tar­toznának, én lennék az első, aki elmesélném azokat. A jövő min­denesetre választ adhat a sok kérdésre, amelyre most nem fe­lelhetek, mert a büffében vár rám egy hölgy, akinek nevét azonban nem árulhatom el, tehát találja el, hogy ki az. A viszontlátásra! M--------------------­ -----------------------------------­ 2 ------------------------1»

Next