Szinházi Magazin, 1940. október-december (3. évfolyam, 41-52. szám)

1940-11-24 / 48. szám

Négy kérdés — négy felelet írta: FARKAS IMRE­ ­. Szép fiatal lány mosolyog rám a be­küldött fényképről. A mai ifjú hölgyek képein nincs az elfogódottság, ami a régiek arcán honolt, amikor a fényké­­pező-masina elé állították őket. A mai lány megszokta, hogy lefényképezzék. Ez a mi édes, ismeretlen kis barátnőnk is elfogulatlanul mosolyog a képen és szinte hallani véljük, amint fölteszi a kérdést. A kérdés így szól: »Szabad-e nekem kirándulásra menni egy fiúval, akit kedvelek és aki azt hiszem , sze­ret?« Erre a kérdésre nem mi fogunk felelni, ha­nem a kérdező ifjú hölgy saját maga. Még­pedig a beküldött fotográfia alapján. Mindenekelőtt azonban szögezzünk le egy általános tényt. Akármennyire is nagyot haladt, vagy mondjuk így: előre rohant a világ, sok­­helyen még mi im fogadják el ,a modern felfogást az ilyen kirándulásokra vo­natkozóan. Mindenki legjobban teszi, ha teljesen alkalmazkodik környezete, társasága fölfogásához. Tegyük föl, hogy az ön szülei nem emelnek kifo­gást, hogy környezetében is elismerik a mai fiatalság bizonyos fokú önállóságát, felelünk. Illetőleg: feleljen az ön képe. Ez a kép egy öntudatos, határozott akaratú ifjú leány képe. A szeme ra­gyogása: mosolygó energia. Ha nem írta volna meg, akkor is ki lehet találni: dolgozó nő, aki szereti és megbecsüli a munkát. Meg vagyok győződve, hogy inkább a kíváncsiság vezette a kérdés megformálásánál, mint az a körülmény, hogy tanácsra van szüksége. Egészen bizonyos, hogy szülei akarata, társasága ellenére nem tesz semmit, mert nem akarja ezt a nyugodt, kissé fölényes mosolyt elveszíteni. De ettől eltekintve, azt érezzük a képről felénk sugárzó tekintetből, hogy az ön sorsa, kisebb­­na­gyobb kérdésekben egyaránt igen jó helyen van. A saját kezében, ön meg fogja találni a helyes utat, mit kell cse­­l­­kednie erre a kérdésre vonatkozóan is. És ha a­ szórakozásnak azt a formáját választja, hogy — mondjuk így! — gar­dedám nélkül indul egy kisebb kirán­dulásra szülei tudtával, mégis lesz ön­nek egy gardedámja. Ez pedig: saját maga. Szívből kívánjuk, mosolyogjon tovább az életben úgy, mint ezen a képen! II. — »Érdemes-e színmű­vésznői pályára lépnitt Ez a másik kérdés, amely feleletre vár. A kérdés, könnyedén van odavetve. Szinte­ könnyű feleletet óhajt. Érdemes! Vagy: neon ér­demes! Tessék felelni. Hát a felelet nem olyan egyszerű. Sok minden merül itt föl, mielőtt a főkér­désre felelhetnénk. Az első: az anyagi kérdés. A művészi oktatás — ha csak kivételesen nincs valamilyen stipen­dium-remény — sokba kerül. Másodsor­ban: a külső! Mert vannak szépségek, akik az életben szinte ragyognak, vi­szont, ha a színpadra kerülnek, szépsé­­é­gük elmosódik, semmitmondó lesz. Vi­szont vannak jelentéktelen arcok, ame­lyek a rivalda világításában tündöklővé lesznek. E sorok írója, valamikor régen, meg volt lepve, mikor Duse Eleonórát a »civil élet«-ben látta. Egyszerű, szo­morúarcú, gondoktól felhős homlokú úrhölgy benyomását tette. De az igazi meglepetés — este, a színpadon volt. Duse több volt, mint szép! Sokkal több. Most érkeztünk el az igazi válaszhoz. Mit jelent az, hogy: több, mint szép! Erre egy szó adja meg a választ. A te­hetség! Látja kedves, ez az egyedüli fontos dolog, ez az egyetlen válasz, amit kér­désére adni lehet. Ez a válasz, amely egyúttal kérdés: van-e tehetsége! Igazi, komoly nagy tehetsége, amely erőt ad az elkövetkező küzdelemhez, a színmű­vészi pálya ezernyi drótakadályához! Mert tehetség nélkül... szomorú sors ez édes kisasszonyom. Föláldozni azért egy nyugodt, szép, biztos életet, hogy halljuk a tapsokat, amelyek­­ mások­nak szólnak. Mert ne gondolja, hogy a művészi pálya vidámság, szórakozás. A »Kacagj, Bajazzó« végzete mindig ott lebeg a vidátra, százféle színben pompázó, kacagó színpad fölött. Petőfi gyönyörű verse az, amelyben elmondja, hogy első föllépésekor a színpadon: »Nevetnem kelletett!« De mindjárt megjósolja a versben, hogy tudja: sokat fog még ezen a pályán — sírni! Tehát édes kisasszonyom, fontolja meg mindezeket. Nagy kérdés: hol jobb ra­gyogó, i­ga­zi színpadi tehetség nélkül a színpadi történések fordulatai fölött nevetni, vagy pedig sírni. A színpa­don-e? Vagy — a nézőtéren!

Next