Szion, 1838. július-december (Második félév, 1-32. szám)

1838-10-19 / 22. szám

ga mellett több tárgyról akkép gondolko­dik, mikép hajdan felülök Нота és Görög­ország bölcsei minden tudományok es fe­­világosultságok mellett valónak kelendők, az teszi, hogy Japonia mint Francziaország­­ban az egészet nagyobbnak lenni ítélik ré­szénél, az teszi, hogy China mérnöki az európaiakkal bizonyos pontokban ugyan azon igazságokat vevők észre, bátor ezen vidékek népei egymást nem ismerék. Távol, hogy az emberek szeszélyitül függne in­kább ezen világosság, zsinórmértékük és vezérük . Fejdelmünk az ész nem rabszol­gánk, felzendülhetünk ugyan hatalma ellen, de azt meg nem dönthetjük. Általa ha­son­lítgat, különböztet és ítél az ember, és ezen világosságot szoktuk észnek nevezni. Ez a’ mi belső mesterünk , ’s rendelteté­sünkben fekszik szavát fogadni , ha meg­hallgatjuk és követjük jól, ha megvetjük, roszat cselekszünk. Kétségkívül az ember minden egyezéstől mentsen, már természe­teket értelmes egy lény. Éljen olly lehet­len az emberi természetet önkényünk sze­rint megállapítani, mint a’ körnek termé­szetét meghatározni; az ember értelmes, miként a’ körnek egyenlő sugárai vannak, mert csak az által az, a’ mi. Tehát min- i­den egyezést megelőzőleg van az észnek­­ egy főtörvénye, mellyet követvén jámbor,­­ ’s mellyet megszegvén, gonosz leszen, ’s ‘ azt vitatni, hogy mi csupán egyezés által ‘ vagyunk jámborok vagy gonoszok, annyit­­ teszen, mint állítani, hogy egyedül csak ‘ egyezés következtében vagyunk értelme-­­ sek , vagy máskép , hogy az ember csak ■ egyezés következtében ember, mi a’ neve-­­ tségesnek legvégső határa.­­ Ereszkedjünk még mélyebben a* do-­­ log’ velejébe. Mire oktat a’ józan ész ? : Hogy a’ legnagyobb bülcseségű­ Isten, vak­­ eset és szeszélyből soha sem cselekszik ,­­ hogy minden művei , hozzá méltó czélra ? teremtvék , hogy alkotván az embert , ’s s­őt bizonyos tehetségekkel megáldván olly ’ c­­élt tűzött ki neki , melly felé szünet nél­­í kül haladjon. Igen , vannak az elmék mi­­c kint a’ testek, az értelmi miként az anya- £ gi világ’ számára törvények, és hogyan i­s midőn az anyagi természetben minden egy- £ mástól függ, minden egymásba hat, min- £ den csodálandó törvények szerint halad , ’s­­ minden az általános rend és egyezmény lé- ~ tesítéséhez járul, a’ föld és ég, az állatok­­ is növények , minden lényeknek kijelölt , helyük is saját rendeltetésük vagyon, mel­l­lyet a’ világ egyetem igazgatója hatalmas­ s kezének vezérlete mellett elérni iparkod- £ nak, egyedül az ember ön magára, és tar- £ ha ábrándira hagyatva lenne czél és vég­e nélkül teremtve, és a’ földteke teremtiné­ £­nyinek legnemesb és legtökéletesbbike vol­ £ na semmi, benső természetéből származott s türvíniy alatt, milly kénitelenség; de ha az­­ ember czélra teremtetett, nincs hatalmában , attól büntetlenül távoznia, feléje iparkod­­­­ni kötelesség, ’s innen fakad a’ fény, tőle £ akarattal eltérni , rendetlenség , ’s innen £ származik a’ bűn. Nem függ már az em­­­­berek önkényétől magokat azon ösvényein £ haladástól fölmenteni, mellyet a’ józan ész ? jelelt elébnek , mikint a’ napot fel nem­­ menthetik, hogy kelet felől ne hajnalodjék,­­ ’s nyugtat felé le ne áldozzék. Nem egye- з zés, hanem természete szerint érző, szabad­­ és értelmes az ember. Í Mint­ érző, makrát £ szereti 's ön boldogságát kívánja, mint sza- l­a­bad, sem erőtetés sem szükségből nem kén­­y­telenítethetik, arra van teremtve, hogy jó­­£ /an megfontolás után ítéljen a’ tárgyak’­­ kártékonysága és hasznáról, képes elmél­­­­kedés után választani ,­­s a’ rend úgy ki­­£ vánja, hogy viseletében ne hirtelenkedjék г ne vakmerősködjék, mint értelmes arra te­­£ remtetett, hogy lássa és elfogadja az igaz­­£ ságot, ’s a’ rend úgy hozza magával, hogy­­ iránta közönbös ne legyen, ’s azt a’ ha­­£ tugságnál többre becsülje. Ezek azon kö­­£ jelességek , mellyek már öntermészetünk­­ és tehetségünkből erednek, mellyek kike­­£ fülhetlen és nem egyezés szerinti következ­ik­ményei azon tulajdonnak, mellynél fogva­­ értelmes lények vagyunk, ezek azon köte­­£ lezések, mellyek az emberek’ egyezései I előtt kezdődtek, és innen származik az er­­é kölcsi rend és zavar­ az erény és véteknek a világ koros különbözése.­­ Mire tanít még a’ józan ész? hogy I vannak elméleti ’s az emberektől független ? igazságok a’ honnan olly változlatlan gya-­­ korlati következmények folynak, mint az [ elv maga: hogy vannak az emberek közt­i viszonyok, mellyek nem önkényesek, ha­­­ nem lényesek; ’s mellyekkel kötelességünk ? szabályi összekötvék. Ez megfejtést kiván, ? mit elmétek’ felvilágosításával véghez vin­­­­ni iparkodandom. Bizonnyára az Isten boldog ön magá­­­­ban a’ jelen világot könnyen nem teremt­­­­heti, bizonnyára az egész emberi nemnek ’ a’ léteit egyszerre, akaratjának egyes ha-­­­tása által megadhatja vala, bizonnyára olly , világot választhat vala, mellyben az em­­’ bérnek rendeltetése a’ házi és társasági életben nem állna. De föltévén , hogy a’ teremtő az embert alkotá, hogy törvénye­ket alapíta, az emberi nem megörökítését tárgyazókat, hogy őt társaságban élni hivá létre; a’ teremtés’ ezen terve is czéljából az Isten és ember, atya és gyermek, csa­lád és családközi viszonyok támadnak, vi­szonyok, mondom, mellyeket nem az em­ber állapíta meg, hanem mellyeket mint , előbb már létezőket talált, mellyeken szem­­­szélyi szerint semmikép sem változtathat, hanem mellyek érzelmi és tetteinek szabá­­­­lyai. Ekkép abban, hogy Isten az ember­nek lét és életet adott, a’ teremtett ember­re nézve függési viszony vagyon az Isten , mint teremtője, és az élet’ áldását nyert ‘ emberre nézve haladási viszony az Isten , mint jók­evűje iránt. Nem függ az ember’ ; önkényétől sem akadályoztatni sem szét- ; szaggatni ezen lánczot és viszonyt , nincs­­ hatalmában az izék’ természetét megváltoz- t tatni és cselekedni, hogy ő teremtmény­es­es az Isten teremtő ne legyen , és ha elméle-­­ tileg igaz hogy létesét Isten adá, gyakor­ l­latilag igaz leszen, hogy iránta az ember­t az imádás és szeretet* érzelmivel viseltetni­­ köteles. Ekkép abban, hogy Isten az atyai­­ hatalmat megállapítá, az atya és gyermek’­­ közt természetben gyakerlő viszony léte-­­ zik, ha az atyák gyermekeikre a’ leggyön-­ye­gédebb, és gyakran a’ legfárasztóbb szor- - galom gondjait pazarolják, kényökre volna-­­ e hagyatva azoknak, mind azt csak hálát­ »­lansággal viszonozni ? ekkép onnan fogva ,­­ hogy Isten az embereket társaságba hivá­­ szükséges hogy az ár és szolga, a’ felső-­­­ség­es alattvalók közt viszony legyen, mind a deliek előtt szükséges hogy az igazságnak j egy elve létezzék, melly engedelmességet­­ parancsol, ’s hogy a rend kivánati szerint emezek parancsoljanak, amazok pedig en­gedelmeskedjenek. Jól tudom, hogy a’ világ jelen rendé­nek teremtése nélkül ezen viszonyok és­­ kötelességek még csak lehetségesek sem­­ volnának , a teremtés nyilatkoztasé ki ne­­­­künk azokat, az ismertetett meg velők, az I ember látja azokat de semmikép sem alkot­­j­­a* Ha egy kört vonunk a’ sugarak’ egyen­­£ lőségét érezhetővé tesszük, de nem mi te- I remtjük ezen egyenlőséget, melly már ter- I mészetében feküdt ’s lehetlen egy kört csi­­£ nálaimellynek sugárai egyenetlenek le­­­­gyenek. Még azt is tudom, hogy az ember I rek törvények által egyesülhetnek , mellyek s az ő műveik, mellyek az idők’, éghajlatok­­ és személyekre nézve változhatnak; hogy a számtalan előbb közönyös tárgyak, azokka­l lenni megszűnhetnek az azokat tiltó tör­t’­vények alkotása után, hogy abban , mi az I igazgatás’ módját a’ polgárzatok’ külpoliti- s­káját , törvényhozást, ’s a’ közélet’ folya­­­­mát tárgyazza, bizonnyára sok emberi m­­a , i­n­n­tezményes tiszta egyezés vagyon, és vilá­­­­gos, hogy mind ezen egyezések, mellyeket­­ önkényeseknek nevezünk, a’ rend és igaz­­£ ság előleges elveinek feltétei, mellyek ne­­­ kik alapul szolgálnak ’s azokat kötelezők­­­ ké teszik. Igen azok, kik kívánják, hogy­­ az emberi törvény a’ jó és rosznak egyen­es fő szabálya legyen, az emberek’legbutább­­ba­jai, által nem látják, hogy az emberi tür­­£ vény erő és tekintet nélkül fogna maradni, a ha egy, azt megelőző elvre nem építetnék. § Mert végre ha kérdem tőlök mért vagyok , köteles a’ törvényeknek engedelmeskedni s azt fogják felelni, mivel megegyeztem ben­­£ ne, hogy nekik engedelmeskedjem, ’s azon a tulajdonságomnál fogva, hogy a’ társaság’ s tagja vagyok a’ megállapított rendet tisztel­­£ nem kell. Ide azt fogom tovább kérdeni, " mért kell Ikiinek lennem kötelezésemhez , " honnan fakad ereje engem kötelezhetni, lé­­£ lekismeretemet lelánczolni, és ha nem aka­­£ ránk váltig egy gyermekes körben keren­­­­geni, kéntelepítetve leszünk egy elvhez fo­­£ lyamodni , melly az emberi törvényeket ? megelőzé. Nem , az egyezéseknek csak ak­­£ kor vagyon kötelező erejük , hogy ha azo­­£ hát az örök igazságnak egy elve előző meg, s melly igy hangzik: Egyezésidet híven fo­­£ god megtartani.­­ Azt akarja valaki hogy az emberi törvény­t a’jó - és rosznak egyedüli szabálya legyen,­­ már ha az így van , akkor az emberek lm­­£­­almában leszen az erkölcsiségnek általá­­£ nosan elfogadott fogalmait felforgatni, erény-­­ nek foghatjuk nevezni azt, mitől mind ed­­£ dig mint vétektől irtóztunk, ’s vétek ne­­£ vezette­ bélyegezni mind azt, mit mind ed­­­­dig, csak erénynek tiszteltünk. Mindezek­­£ ben eszméink, beszédünk és viseletűnket­­ megváltoztathatnák, mikint a’ szerződések­­ czikkeit, az illedék’ kifejezéseit, ’s a’ ru­­£ hák szabásait szoktuk változtatni. Hogyan­­ vagyon-e a’ törvényhozóknak hatalmok meg-­­ tehetni, hogy a’ gyilkosság, eskü­szegés, £ az árulás, puhaság, káromkodás, háladat­­­­lansá­g és fösvénység észszerűek legyenek , £ ’s erényekké nemesedjenek ? hason joggal £ mondhatnák akkor, hogy egy ünnepélyes f szerződés következtében a’ nemzetek meg­­£ állapíthatnák , hogy továbbá a’ hidegláz és a dögvész az emberiségre nézve ártalmasak­­ lenni megszűntek, és ha mind­ez előttetek 36

Next