Szivárvány, 1948 (3. évfolyam, 1-32. szám)

1948-06-05 / 23. szám

Az elmúlt héten alkalmunk volt beszá­molni a Szépművészeti Múzeumban rende­­dezett Szinyei-emlékkiállításról. A vendég­látóként szereplő Múzeumnak a saját anya­gából is nyílt egymásután három tárlata, ami hazánk legnagyobb művészeti intéz­ményének lelkes munkakészségét igazolja. A képzőművészeti nevelés ezáltal komoly lehetőségekkel gyarapodott; a viszonyok rendeződése módot ad arra, hogy az értékes­­gyűjtemény legjelentősebb darabjai elő­kerüljenek a raktárakból. Éppen ezért kicsit csodálkozással töltötte el az érdeklődőket, hogy a Régi Képtárnak miért a leggyengébb része, az Olasz Bárok jutott először nyilvánosság elé a hosszú évekre terjedő kényszerszünet után. Már maga a kor se kecsegtet sok jóval. A műtör­­ténelmi változások között egyike az után­érzések idejének. Mindehhez járul e téren a Szépművészeti Múzeum viszonylagos szegény­­sége, a kimagasló teljesítmények hiánya, ami igen kevéssé alkalmas a múzeális tájé­kozódásban bekövetkezett hatalmas kiesés pótlására. Persze, egy teljesebb művészet­történeti összeállítás keretében rendkívül sokatmondók és figyelemreméltók ezek a festmények is, hiszen még a hanyatlás nyo­maival is konkrét történelmi helyzetet képviselnek. A mesterségbeli tudás fejlett­sége, a színhasználat lazasága, az ábrázolás képzeletbeli bátorsága érdekes tanulsággal szolgál, s a festészet beavatottjainak élve­zetet is nyújthat. Azok a tömegek azonban, még csak most ismerkednek a művészettel, a pozitív fejlődés hiányában csak a főúri erőlködésnek, ellenreformációs reakciónak ártalmas alakoskodását látják mindebben. Akkor, amikor kitűnő németalföldi, spanyol, sőt itáliai­ renaissance kollekcióval rendel­kezünk, nem tekinthető építőjellegű vállal­kozásnak a közömbös óriásvásznak és ikono-g­ráfiai fellengzések fölsorakoztatása a tamul­ásra vágyó dolgozók előtt. Annál szerencsésebbnek mondható A XIX. századi francia grafika bemutatása, mely a modern képzőművészet műhely­titkaiba enged bepillantást. A nagyrészt litográfiákból álló kiállítás az új szemlélet kialakulását szinte kézzelfoghatón bizo­nyítja, a tárgyválasztás, a kidolgozás, a megjelenítés, a szerkesztés friss, ötletes, változatos és reális formanyelvet ered­ményezett. Első vizsgálatra ez is csupán egyfajta szakmai problémának látszik, ami a bennfenteseknek sokat árulhat el a mester­ségbeli tennivalókról. De éppen magas színvonala miatt és a kísérletező szándékok jelenléte következtében dokumentatív je­lentőségűvé válik. Lehetőséget ad a legjobb korabeli mesterek működésén keresztül le­mérni a grafikai stílus gazdagodásának a folyamatát. A polgári ízlés elfinomodásának, forradalmi szelleme eljátékosodásának, majd az újítókedv elgyávulásának és dekadenciába hullásának jelenségei kísérhetők végig eze­ken a lapokon, melyek európai rangot sze­reznek a Múzeum ügyes rendezésének. A Szépművészeti Múzeum ezen kívül még megnyitotta Modern Plasztikai Osztályát is. A kül- és belföldi művek reprezentatív sora lett hozzáférhetővé a látogatók számára, egy-két darabjában olyan alkotás, hogy le­hetővé teszi az új szobrászati törekvések megértését. Nagyjából azonban inkább hely­kitöltő feladatot kaptak ezek az alkotások, amennyiben a romlásnak induló gipsz­­gyűjtemény helyettesítésére történt fel­állításuk. A méretekre és térfogatra számító rendezési elv pedig csak a legritkábban követ minőségi szempontokat, ami elég érdekte­lenné szürkíti e szobrok együttes megjele­nését. SAS: A SZÉPMŰVÉSZETI MÚZEUM KIÁLLÍTÁSAI Izsó Miklós: Táncoló paraszt Toulouse-Lautrec (16­11 olvül): Ezek a hölgyek Domenico T­etli: Alvó leány Bernardo Strozzi: Angyali üdvözlet VENDÉGLŐS EMLÉKIRATAI... Az elmúlt időkről beszélgetünk Ka­jánnal egy kis vendéglő asztalánál. — Régi történetekre kiváncsit — —mondja a ked­ves öreg, — úgy élnek emlékezetemben, mintha minden ma tör­tént volna... Hogy kedvében járjak a mű­vészeknek, a napi étlapomat mindig a szereplő színészekről neveztem el. Pél­dául volt Vendrey-tokány, Hegedüs-bél­­szín, Ditrói-kappan, Varsányi-sült há­lóban és így tovább. Szerémy Zoltán egy szép napon beállított hozzám — ak­kor jelent meg nálam először , és mél­tatlankodva panaszkodott, hogy az ösz­­szes kollégáinak nevét ott látja az ét­lapon, csak az övét nem. Megígértem, hogy másnapra helyrehozom a hibát- Másnap Szerémy korábban jött be és izgatottan kérte az étlapot, de nem ta­lálta rajta a nevét. Mérgesen rendel oda és végigböki ujjával az étlapot, mire én diadalmasan fordítom meg, ahol az ita­lok között öklömnyi betűkkel szerepel a híres „Szerémy-szilvórium"... A fő­­asztal felé a kis színinövendékek áhi­­tatos tisztelettel néztek. Dirói Mór, Fa­­ludi Miklós és Sándor, Krúdy Gyula és Hegedűs Gyula ültek ott. A kis sarok­asztal Góth Sándoré volt, ahol Kertész Ellával diétáztak, ragaszkodva a fogyó­­koszthoz. Tanay Frigyesnek asztala volt a leghangosabb. Sok énekes is ült vele és mindig daloltak. — Az igazat megvallva — folytatja meghatódottan a moll emlékeit idézve Kaján,­­ ötven év távlatából nézve, szinte hihetetlennek látszik, hogyan tud­tam ennyi kényes gyomrot egyszerre ki­elégíteni. Amikor a Vígszínház nyári szünete elérkezett, a „Tök,­­király" is kiakasztott egy táblát: „Színházi szünet alatt a vendéglő zárva". Ennyire egybe­forrott a vendéglő a színházzal. — Mi volt a legkedvesebb élménye? — Egy szép napon Újházi Ede Ditrói meghívására eljött a „Tök király" ven- HOGYAN SZÜLETETT MEG A „TÖK KIRÁLY“ SZÍNÉSZVENDÉGLŐBEN AZ ÚJHÁZI­ TYÚKLEVES döglőbe. Rozoga konflissal érkezett, amelyről bekiáltott nekem: „Gyere ki, te marhal" Felmutatott a bakra, ahon­nan négy élő tyúk került elő. „Vágasd le, gyúrassál hozzá finom metélt tész­tát és én megcsinálom. Egy-két művészt meghívtam a Vígszínházból azzal, hogy be akarom mutatni nekik az „Újházi­­tyúklevest“. Újházi egy félóra múlva csakugyan beállított, fehér kötényt kö­tött maga elé és másfél óra múlva meg­született az „Újházi tyúkleves", amely ma is diadalmasan szerepel a pesti ven­déglők étlapján... — Azóta külföldi szállók és éttermek vezetője voltam, míg aztán haza nem hozott a kínzó honvágy. Most aztán itt­hon élek és elmélkedem azon, hogyha újra kezdhetném, csak így csinálnám ... (­ « -) Blaha Lujza Márkus Emilia Pálmay Ilka Szoyer Ilonka Küry Klára Gombaszögi Margit

Next