Szocialista Művészetért, 1960 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1960-05-01 / 5. szám

„c A­­iULQjjMJ­­tYMmiiwbjcd: 15 A Művészeti Szakszervezete­k Szövetsége kere­tében a közeljövő­ben megalakuló táncművészeti szakosztály első nagyobb rendez­vénye ez a kiállí­tás, mely hazánk felszabadulásának 15. évfordulója al­kalmából április közepén nyílt meg a Petőfi Irodalmi Múzeum helyisé­geiben. A kiállítás há­rom termében a magyar táncmű­vészet különböző ágainak produk­cióiról készült fényképek, plaká­tok, hazai és kül­földi díszlet- és kosztümtervek, kiadványok és emléktárgyak láthatók — tablókon, tárlók­ban és vitrinekben. Természe­tesen egy kiállítás mindig csak ízelítőt adhat a kiválasztott témából,­­ így történt most is. Az elmúlt 15 év hatalmas fejlődésének csak a leglénye­gesebb mozzanatairól emlékez­hettünk meg. Pedig a bekövetkezett fejlő­dés gazokig anyag kiállítását követelte meg. Érzékeltetnünk kellett, hogy a magyar balett továbbfejlődött realisztikus, nemzeti irányban és repertoá­runk jelentősen gazdagodott a szovjet balettművészet kiváló alkotásaival. A felszabadulás után kapott igazán színpadot Magyarországon Bartók Béla zseniális muzsikája. Haran­gozó Gyula méltó koreográ­fiáival és megszülettek az el­ső három felvonásos új ma­gyar balettek is. Hivatásos néptáncegyütte­seink létrejötte a másik leg­jelentősebb eredményünk, hi­szen műsoraikon a színpadi művészet fokára fejlődött a magyar nép tánchagyománya, és megjelentek harcos múl­tunk és szocialista jelenünk témái is. Számos külföldi balett és néptáncművész, illetve együt­tes járt 15 év alatt hazánkban. A kiállításnak ezt is tükröznie kellett, valamint az Állami Balett Intézet, a szakmai szö­vetség és folyóirat, a kibonta­kozó néptánckutatás és szak­mai könyvkiadás eredményeit is, hogy csak valóban a leg­fontosabbakat említsük meg. A kiállítás lényegében si­kerrel oldotta meg vállalt fel­adatát: ízléses, látványos és tanulságos, a felszabadulá­sunk táncművészeti eredmé­nyeit érzékelteti, és így hozzá­járulhat a magyar nép törté­nelmi jelentőségű évforduló­jának méltó megünnepléséhez. Körtvélyes Géza JOGOS KÍVÁNCSISÁGGAL ültünk be április 25-én délután a Műcsarnok kamaratermébe, ahová a Képzőművészek Szak­­szervezetének és Szövetségé­nek meghívója szerint a VIII. magyar­­képzőművészeti kiállí­tás vitájára voltak hivatalosak munkások és művészek egy­aránt. És jóllehet az ankétot megelőző hetekben a szakszer­vezet felkérésére sok művé­szünk járta az üzemeket, hogy személyesen hívja meg a mun­kásközönséget erre a találko­zóra, a teremben elhelyezett asztaloknál zömmel művészek foglaltak helyet. Eljöttek, mert érdekelte őket a munkásság véleménye. És mivel az ankét nem felelt meg ennek a vára­kozásnak — hát elmondták a sajátjukat. A közízlés fejleszté­séről, a kiállítási lehetőségek növeléséről, meg persze a szó­ban forgó tárlatról. Tegyük hozzá, ebben a vonatkozásban igen tanulságossá vált ez a be­szélgetés. DR. FEHÉR ZSUZSA művé­szettörténész vezette az anké­tot, nagy vonásokban felvázol­va a nyolcadik országos tárlat jellemző vonásait, s hangoztat­va, hogy bár szerettük volna több jelentős alkotással ünne­pelni felszabadulásunk tizen­ötödik évfordulóját, nincs ok a pesszimizmusra. A kiállításon szép számmal vannak említésre méltó festmények — bár főleg a grafikusokat ihlette meg a testet öltött szabadságeszme — a szobrászati anyagban pedig több jó példát lehet találni az ember­ábrázolás fejlődésére. Az előadó joggal bizakodó álláspontját osztotta Balogh András festőművész is, másik oldalára fordítva az érmet: a nyolcadik kiállítás nem mutat­ja be képzőművészetünk egy­évi termését, mivel a művek egy része — az ő szavaival élve — „az oldalajtón” távozik. Fes­tőművészeink sok megbízást kaptak az utóbbi esztendőben nagy kompozíciók készítésére, emellett igen sok mű készült eladásra, a Képcsarnok Válla­lat útján. Mindenesetre ebből az a tanulság származik, hogy a jövőben ezeket a munkákat is be kell mutatni valami módon, kartonokon vagy fényképeken, s így az összképből nem hi­­nyoznak majd. ősz Dénes arra a megálla­pításra jutott, hogy a képek nem számolnak be a néző­nek arról, mi lelkesített min­ket az elmúlt tizenöt évben. Egyesek nincsenek tisztában azzal, hogy mi a szocialista realizmus, s úgy vélik, hogy az valami módon a mai szovjet mesterek és a modern francia festőművészek formavilágának ötvözésével jön létre. Eközben megfeledkeznek a nemzeti for­máról, saját népi hagyomá­nyainkról, amelyből Petőfi, Bartók, Kodály művészete is táplálkozott. Hozzátette: az sem helyes, ha mindenáron a for­mát hajszoljuk és utána pró-Vedres Márk: Díszkút (a VIII. magyar képzőművészeti kiállí­tásról) báljuk megkeresni a tartal­mat. MARÓTI LÁSZLÓ, a ME­­DOSZ kulturális osztályának képviselője tette először szóvá, hogy a szakmabeliek, vagy más műértők kivételével a tárlat­látogatók zöme érthetetlenül áll a képek vagy szobrok előtt. Véleményüket csak úgy nyil­vánítják, hogy: ez tetszik, ez nem tetszik. De, hogy miért igen, vagy miért nem, annak megfogalmazására már nem képesek. Gádor Emil még hoz­zátette, hogy manapság már széles körökben vitatkoznak, beszélgetnek irodalomról, mind többen szeretik és értik is a zenét — amiben persze nagy szerepe van a rádiónak, a tele­víziónak — és az oktatásnak. Ugyanakkor a képzőművészet még mindig háttérbe szorul a nagy tömegek előtt, a művé­szeti közízlés alakítása és csi­szolása még mindig elég szór­ványosan történik. Felmerült a kérdés: hogyan, miként lehetne előbbre jutni? A művészek több megoldást ja­vasoltak, egyiket-másikat ér­demes az illetékesek figyelmé­be ajánlani. BALOGH ANDRÁS vetette fel az ötletet, hogy könnyen mozgatható alumíniumvázas pavilonokat kellene felállítani a város több pontján, s válta­kozó kiállításokkal bekapcsol­ni újabb meg újabb tömegeket a művészet eleven vérkeringé­sébe. A pavilonokat gyorsan le lehetne bontani és áthelyezni a város más részébe, a szük­ségletnek megfelelően, így töb­ben jutnának el a kiállítások­ra, s több művet lehetne be­mutatni. Emellett népszerű is­mertetőket kellene kiadni, tá­jékoztatókat hazai művészek munkásságáról. GÁDOR EMIL ugyancsak kérte, hogy a kiállítóhelyeket hozzák­­közelebb a lakóterüle­tekhez, s elsősorban a perem­­kerületek lakosságához, mert a napi munka után mindenki ne­hezen szánja rá magát, hogy Csepelről, Óbudáról, vagy Új­pestről bejöjjön a Műcsarnok­ba, s oda-vissza 1—2 órát utaz­zék. SZILÁGYI ILONA amellett szólt, hogy a Szépművészeti Múzeum és a Nemzeti Galéria kincseiről készítsenek filmet, s ezt vetítsék vidéki városokban és falvakban is — általában­ becsüljük meg jobban a két közgyűjteményben felhalmo­zott sok értékes alkotást. Is­mét mások csoportos látogatá­sok, előadásos ismertetők ala­posabb, széleskörű megszerve­zését sürgették. Erről esett szó az ankéten, amely elkanyarodott kissé az eredeti céltól, de végeredmény­ben mégis sok gondolatot éb­resztett. —mb— Közönségankétból — művészankét Érdekes javaslatok a VIII. magyar képzőművészeti kiállítás vitáján Szocialista MŰVÉSZETÉRT. Egy érdekes kezdeményezés Az állami és pártszervek szívesen fogadják és — ha azok reálisak — megvalósít­ják a színházművészeti szak­osztály javaslatait, így kerül sor rövidesen a dramaturg­szekció jelentős kezdeménye­zésének realizálására. A szek­ció külön bizottságának rész­letesen kidolgozott javaslata alapján a Művelődésügyi Mi­nisztérium foglalkozik azzal, hogy a Szerzői Jogvédő Hiva­tal színpadi, irodalmi és zenei ügynökséget hozzon létre. Mik lesznek az ügynökség legfőbb feladatai a színházi vonatkozásban? Mindenekelőtt a magyar drámairodalom felvirágozta­tásának segítése egyrészt köz­vetlenül anyagi ösztönzés út­ján, másrészt a darabok valu­­táris szempontból is fontos exportjának megszervezésével. Az ügynökség feladata, hogy kölcsönös üzleti kapcsolatok építésével ellenőrizze magyar darabok külföldi előadásait. E téren ez idő szerint sok rendel­lenesség tapasztalható, ami káros az állam és az írók ér­dekeire egyaránt. Az ügynökség rendszeresen, üzletszerűen foglalkozik majd a számunkra fontos külföldi darabok beszerzésével és bel­földi elhelyezésével. Ilyen mó­don fokozatosan megszűnhet az a művészi szempontból is káros helyzet, hogy ezen a te­rületen még erőteljesen virág­zik a szakszerűtlen, nem kívá­natos „maszek” tevékenység. Az ügynökség — a tervek szerint — még az idei őszi évad előtt megkezdi működé­sét. Várakozással és érdeklő­déssel tekintünk hézagpótló munkássága elé. A Vidám Park újdonsága: a „röpcsi” Zenével ünnepeljük felszabadulásunkat” Ezzel a mottóval adja hírül a Bartók Béla Zeneművészeti Szakiskola, hogy tanárai fel­­szabadulásunk 15. évfordulója alkalmából az Egyetemi Szín­padon hangversenysorozatot rendeznek. A sorozat április 30-án kezdődött és május 28-án fejeződik majd be. Ez idő alatt négy hangversenyen a világ zeneirodalma és az új magyar zeneművészet legszebb darab­jait mutatják be az iskola ta­nárai. • Május 19-én a Bartók-terem­­ben került sor a debreceni Kodály Kórus hangversenyé­re, amelyet a kórus vezetője, a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakiskola igaz­gatója, Gulyás György vezé­nyelt. Az ebből az alkalomból kiadott ízléses műsorfüzet el­mondja, hogy a népszerű kó­rus 1955—1960 áprilisáig 170 önálló hangversenyen lépett fel. Mint ismeretes, a Kodály Kórus az 1958. évi llangolleni és az 1959. évi arezzoi nemzet­közi énekkari versenyen első díjat nyert. Május 7-én fejeződtek be a Ceglédi Zenei Napok. A vidéki zenei élet e kimagasló esemé­nyéről több alkalommal szá­molt be a ceglédi Hírlap, amelyből ízelítőül idézzük: „április 24-én hűvös vasárnap délután volt, de a ceglédi Álla­mi Zeneiskola 120 növendéke igen meleg perceket élt át, öt helyen volt ezen a délutánon zenei műsor. Felkeresték a Vörös Csillag és a Hunyadi ter­melőszövetkezeteket, a Tán­csics és Petőfi termelőszövet­kezetet.’’

Next