Szocialista Művészetért, 1970 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1970-06-01 / 6. szám

Május közepén három napon át tanácskozott félezer népmű­velő, pedagógus, mozgalmi és állami vezető a közművelődés idő­szerű kérdéseiről, vagyis megtartották az országos népművelési konferenciát. A második debreceni népművelési vita összefogla­lása után várta már az ország kulturális közvéleménye mielőbbi megrendezését. Miért volt indokolt e várakozás? A konferencia írásbeli dokumentumai őszintén, kertelés nélkül, felelősséggel megállapították, kifejezték: kulturális forradalmunk vitathatat­lanul sok és gazdag eredménye mellett lényegében már korsze­rűtlen állapotban és helyzetben van a közművelődés társadalmi, anyagi, tartalmi vonatkozásokban egyaránt. E három napos tanácskozást azért tartjuk fontosnak a szer­vezett művészek és művészeti dolgozók szempontjából, mert nem annyira egy korszak lezárását jelenti, hanem egy hatékonyabb, új korszak, sokrétűbbé váló tevékenység kezdetét. Kifejeződik ez abban is, hogy nem népművelésről esett immár szó a tanácskozá­sokon, hiszen ez a fogalom a népművelők szemszögéből tekinti, ítéli meg azt a folyamatot, amelyben az egész társadalom részt vesz, ami mindnyájunk közös „mozgalma”. Közművelődésről be­széltek már, s maga a fogalom is jelzi a kulturális nevelő mun­ka terrénumának gazdagodását. „A közművelődés a különböző művelődési — közoktatási, közművelődési, tudományos és művé­szeti­­— intézmények, a tömegközlési eszközök, a társadalmi szer­vezetek kulturális nevelőmunkája révén megvalósuló, a társada­lom fejlődő szükségleteire épülő, az egyének és csoportok mű­veltségét, személyiségét fejlesztő, mindezt az egyének öntevé­kenységének állandó erősítésével megvalósító tevékenység”. Ez a mozgalom azt célozza, hogy az egész felnőtt lakosság korunk kulturális szintjén éljen és gondolkodjék. Mint Aczél elvtárs­­ hangsúlyozta: aki nemcsak tudatában dialektikus materialista, hanem egész habitusában, életformájában, erkölcsében, ízlésé­ben és igényeiben, munkáját végezve, politikai jogait gyakorolva, otthon, a szabad idejében, mindig és együttesen — az a szocialis­ta ember. Ezt a teljességet fejezi ki a „kultúra” szó, ennek meg­valósulása csak a szocializmus feltételei között lehetséges, s ez a kulturális forradalom. Ennek a leglényegesebb része a köz­­művelődés. örömmel állapíthatjuk meg, hogy az országgyűlés kulturális bizottsága 1968 óta, a konferencia előkészítésével pár­huzamosan dolgozik a közművelődési törvényjavaslat előkészí­tésén. Ez a leendő új törvény, a konferencián megnyil­vánuló egyetértés, politikai, társadalmi, gazdasági vezetők részé­ről, reménységet nyújt a közművelődés ügyéért munkálkodók táborában, hogy eztán lényegesen kedvezőbb politikai, társadal­mi, gazdasági, tartalmi együttmunkálkodás alakul ki a nagy cél, a felnőtt lakosság szocialista tudatformálása érdekében. Nagy megelégedéssel konstatálták a szervezett művészek, hogy a konferencián jelentős és méltó szerepel, helyet kaptak a művészetek a közművelődés koncepciójában, a távlati tervek ki­dolgozásában. A művészeti szakszervezetek különböző fórumain a magyar művészeti élet kiválóságai minden alkalommal hang­súlyozták, mennyire tudatában vannak a művészetek jelentősé­gének a közművelődésben, a korszerű, a teljes ember kialakításá­ban. Nemcsak tudatában vannak annak, hogy az érzelmi ne­velés, a művészeti ízlés fejlesztése nélkülözhetetlen a szocialista embereszmény kialakításában, de készek is, egyénenként és szer­vezeteikkel, a rájuk eső feladatok teljesítésére. Nem most vállal­koznak erre, hanem tisztüknek tekintették szakmai szervezeteik megalakításától, 1919 nagy tavaszától fogva. (V. I.) Ilku Pál, az MSZMP Politikai Bizottságának póttagja, művelődésügyi miniszter megnyitó beszédét mondja az országos népművelési konfe­rencián (MTI) Az új SZOT-díjasok... Az első torban ül­nek: dr. Öveges József, dr. Marx György, Sztankay István és Óvári Miklós . . . (V. 1.) Felszabadulásunk 25. évfordulója alkalmából, má­jus elseje előestéjén osztották ki húsz írónak, művésznek, népművelő tudósnak a SZOT idei díjait. Nemcsak a díjazot­tak száma szembeötlő ez alka­lommal, azt is érdemes figye­lembe vennünk, hogy most több mint 300 intézmény és vállalat, szakszervezet és kol­lektíva tette meg a maga ja­vaslatát a díjak odaítélésére. A díjazottak személye, téma- és stílus­világuk különbözősé­ge beszédesen mutatja, mily széles horizontú a szervezett dolgozók kulturális érdeklő­dése, odafigyelése, mennyire számon tartják azokat az iro­dalmi, művészeti és kulturális értékeket, melyek együttesen alkotják a mai szocialista ma­gyar kultúrát, segítik a szer­vezett dolgozók korszerű mű­velődését. A négy irodalmi díjazott közül ketten gazdag életmű magaslatáról pillantanak visz­­sza a megtett útra, ketten pe­dig most készülnek a döntő írói hadművelet megvívására. DARVAS JÓZSEF szocialista elkötelezettségű életművéért került a lista első helyére. A szegényparaszti világ küldte, a falukutató és a népi írói mozgalom vitte el a munkás­­mozgalomhoz. Újabb művei, a regények és drámák a szocia­lista építés nagy nemzeti kér­déseit boncolgatják. Közéleti tevékenységében is áldozatvál­laló: miniszter, filmgyári igaz­gató, írószövetségi elnök, leg­újabban az „Olvasó népért” mozgalom és az új „Magyar­­ország felfedezése” szociográ­fiai írói vállalkozás vezető egyénisége. GALGÓCZI ER­ZSÉBET is a falu küldötte, és jól­lehet kevesen hatoltak mé­lyebbre a falu szocialista át­alakulása erkölcsi és emberi kérdéseinek vizsgálatában, mint ő, írói küzdelme már — elsősorban ragyogó és tiszta vonalú, keményítéletű novel­láiban — a társadalom egészé­ben tovább élő régi ellen s az új érdekében, folyik. Inkább fájjon című gyűjteményes kö­tetével eddigi pályája össze­foglalásáért nyerte el a díjat. VÉSZI ENDRE acélvésnök­ként kapcsolódott a vasas szakszervezeti mozgalomba, s már a felszabadulás előtt re­génypályázatot nyert. Próza­­íróként indult, de lírikusként is kezdettől számon tartották. A SZOT-díját „Visszapillantás a jelenbe” című versenygyűj­teményéért kapta, írói vitali­tására mi sem jellemző job­ban, mint hogy az utolsó év­tizedben egyik leggyakrabban bemutatott magyar színpadi szerző is lett. Otthonosan mo­zog a tévé­játék birodalmá­ban. Ahogy egyik utolsó ver­sében írta: „Ha meghalok fió­komat szétveti majd a déli nap s szétfeszítik a fel nem használt csillagok melyeknek őrzője vagyok”. BARÁTH LAJOS élete két nagyipari gócpontban zajlott: Diósgyő­rött és jelenleg Tatabányán. Kétkezi munkás volt, újságíró lett, s írói világa is a nagy­ipari kollektívákban dolgozók mindennapi léte, öröme és bá­nata. Tűz és korom című re­génye foglalja össze eddigi írói élményei legsúlyosabbjait, s benne a munkássors kor­szerű epikusát koszorúzta meg a SZOT díja. Három külön alkotói világ a filmművészet és a televízió három díjazottjáé is. GÁBOR PÁL Vészi Endre novelljából készítette az elmúlt évek egyik legjobb munkás-témájú játék­filmjét, a Tiltott terület-et. Mély humánum, igazságérzet, tárgyiasság, etikai szigor jel­lemzik Gábor Pál filmjét. Nem véletlenül kapta meg a mun­kás-kollektívák sok-sok javas­latát. KELETI MÁRTON te­kintélyes filmrendezői életmű után nyerte a szervezett dol­gozók kitüntető díját. A taní­tónő, az Esős vasárnap, a Ti­zedes meg a többiek című filmjei jelzik alkotóművészete emlékezetes állomásait, s egy­ben azt, hogy magas művészi színvonalon is lehet népszerűt alkotni. Keleti Márton szak­­szervezeti, valamint filmmű­vész szövetségi tevékenységé­ről, úgy hiszem, művész szak­­szervezeti körökben nem kell többet szólnunk. B. MEGY­ERI GABRIELLA alkotói pályája összekötődött a Magyar Tele­vízió közel másfél évtizedes történetével. Közéleti érdeklő­dés jellemezte mindig Megyeri Gabriellát, s a televíziós mű­faj áldozatvállaló művészt nyert vele. A közvetítés mes­tere, A falusi és a munkás­kö­zönség kedveli sorozatait, portréit. Az Ingázók című rö­vidfilmje vagy a Móricz Zsig­­mond riportja nyomán készült Tavaszi forrás című dokumen­tumfilmje felragyogtatta a rendezőnő líraiságát is. S en­gedtessék meg: az a szerény­ség, amely jellemzi tévés mű­vészetét, a mozgalmi munká­jára is jellemző — a róla megjelent írásokban sem be­szél arról, hogy a Televízió­ban mily kitartó aktivistája a szakszervezeti mozgalomnak is. A két színész-díjazottat alig­ha kell a közönségnek bemu­tatnunk. KISS MANYI mint operett-szubrett és komika vált ismertté, később pedig drámai szerepeivel vívott­­:­ osztatlan elismerést, őszinte, tiszta emberséggel megfor­mált alakításaiért a közönség minden rétege szívébe zárta. Mint a Madách Színház szó­­elnöke hosszú éveken át látott el nem könnyű társadalmi funkciót. SZTANKAY IST­VÁN ifjú kora ellenére jelen­tős művészi eredményeket vallhat magáénak. A jellem­­ábrázolás széles köre birtoká­ban van, s mint a Nemzeti Színház művészének nem kis része van abban, hogy a szín­házhoz széleskörű ifjú láto­gató tábor csatlakozott. GI­­RICZ MÁTYÁS rendezői mun­kássága a klasszikus és a szov­jet darabok méltó színrevite­­lét célozza. Debreceni főren­dezői posztja előtt Győr, Eger, Kaposvár színházában fejtett ki dinamikus rendezői mun­kásságot. A Színházi Dolgozók Szakszervezete elnökségének is tevékeny tagja. A képzőművészetek köréből is három markáns alkotót ért a SZOT kitüntetése. CSÁKI MARONYÁK JÓZSEF festő­művész ismeretes olvasóink előtt, hiszen alelnöki fungálá­­sa mellett központi vezetőségi felszólalásaival, cikkeivel is tevékenyen részt vesz a képző­művészek szakszervezeti moz­galmában. Mint portré-festő közismerten jelentős helyet foglal el napjaink művészeté­ben. Pedagógusként is érde­mes tevékenységet folytatott. STETTNER BÉLA a magyar grafikusok egyik közismert al­kotó egyénisége, s emellett mint szervező is, társadalmi aktivista is fáradhatatlan. Ala­pító tagja volt a Kilencek képzőművészeti csoportjának, vezeti a szövetség grafikusi szakosztályát. Egyik szerkesz­tője a Kisgrafika Barátok Ér­tesítőjének. Grafikái közérthe­­tőek és mégis egyéni nyelven szólók, a munkásélet kifejezői és egy világ van bennük. DR. DÖMÖTÖR JÁNOS a hódme­zővásárhelyi Tornyai János múzeum igazgatója, művészet­­történész, kritikus és ország-­­­gyűlési képviselő. Hosszú éve­­k­­en át végzett szervező munk­­­kájával érte el, hogy a vásár- a helyi művész­telep körül pezs-­­­gő művészeti közélet alakult­­ ki. Nem kis része volt ebben : Csáki Maronyák József, Darvas József, Gal­­góczi Erzsébet, Baráth Lajos, Kiss Manyi, Keleti Márton és Vészi Endre Virizlay Gyula, a SZOT titkára ünnepi beszédet mond a SZOT-díjak átadásán (Székely felv.) ÁRA 1 FORINT

Next