Szocialista Művészetért, 1970 (13. évfolyam, 1-12. szám)

1970-07-01 / 7. szám

A magyar rövidfilm és játékfilm Talán a szokásosnál is inkább szükség van arra, hogy a Miskolci Filmfesztivállal kapcsolatban ne passzív regisztrálás történjék, hanem inkább — akár szubjektívebb hangon is — meditálás a problémák megismerése végett. Ennyiben jogos a deduktívabb közelítési mód — legalább bevezetőként. A magyar filmművészet története az elmúlt idő­szakban a rövid filmfajok és a teljes hosszúságú játékfilmek egységével tűnt ki. Nincs mód ennek a bonyolult összefüggésekben és kölcsönhatásokban mutatkozó egységnek a teljes mélységű feltárására, azonban lehetséges egy — nem jelentéktelen — mozzanat kiemelése. A hatvanas évek folyamán mind a játékfilmek, mind a rövidfilm fajták eltávolodtak a külső vi­szonylatok demonstrálásától, a közvetlen s az egyéni sorsokba éppen ezért nem egyszer leegyszerűsített vetítésétől, és kutatóbbá, a belső világ bonyolultsá­ga iránt érdeklődőbbé váltak. Megfelelt ez egyrészt annak a társadalmi bonyolultságnak, amellyel a hatvanas években a filmművészet szembekerült, másrészt annak —az egyetemes filmművészetre is jellemző — felfokozódott készségnek, amellyel ez a kutatás lehetővé vált. Az előzők tekintetében ele­gendő megemlíteni az egyén és a közösség kapcso­lata új formáinak, a cselekvés lehetőségének, a fe­lelősségnek stb. kérdéseit. Az utóbbiak kapcsán hoz­hatjuk fel a cinéma direct módszerének megjelené­sét, a pszichologizálást, stb. A játékfilmek és a rövidfilm fajták tehát egy­aránt új, szükségszerű és jellegzetes kapcsolatba ke­rültek a valósággal. Ez a kapcsolat azonban mind a játékfilmek, mind a rövidfilmek vonatkozásában megmerevedett, s a maga módszerbeli, sőt tematikai meghatározottságával gátjává vált a továbblépés­nek, az időközben megváltozó valósághoz való után­­igazodásnak. Nézzük ennek tényeit a rövidfilmeknél Van-e válság? Nem téve különbséget televízió- és mozifilmek között, érdemes két csoportot felsorakoztatni (a má­sodik inkább csak a mozifilmekre szűkül, mert meg­követeli a szint) rövid tartalmi utalással, az alkotók nevének abc rendje szerint. B. Révész László: Két millió — a nők helyzeté­ről vallanak a nők. Burza Árpád: Közöny vagy féle­lem — egy istállóban tartott asszony eltartójának megnyilatkozása. Csányi Miklós: Szombattól hétfőig — egy fiatalasszony portréja interjú segítségével. Fehér Tamás: Valamit tenni kell! — nyilatkozatok az orvosoknak fizetett borravalóról. György István: Így látom én... — munkások a gyári vezetésről és helyzetről. Hertay Jenő: Falusi öregek — tsz-járu­­lékosok anyagi gondjaikról. Lakatos Vince: Magány — egy parasztasszony az életéről. Magyar József: Gondok napfényben — tsz-tagok a nők helyzetéről és életükről. Magyar József: „Emberséggel” — egy személyzetis vallomása lakása elvesztéséről. Ifj. Schiffer Pál: Ellenérvek — tanyasiak vallomásai a kollégium ellen. Szálkai Sándor: A szeretet ünnepe — fóti gyerekek panaszai szüleik miatt. Winkler György: Az ország küszöbén — szabolcsiak gond­jai interjúkban. Wiedermann Károly: Középkori história — ásotthalmi parasztok a boszorkányról és ezzel kapcsolatos akciójukról. Zolnay Pál: özvegy Farkasné — egy parasztasszony elbeszélése életéről. A fenti filmek a fesztiválra benevezett riport-do­kumentum típusú alkotások jelentős részét teszik­ ki (33-ból 14-et), s az interjú módszerrel készültek között a színvonalasabbakat jelentik. A 14 film — a Szombattól hétfőig kivételével — egyformán ne­­gatívumot mutat be, megváltoztatandó jelenséget tár fel. Az istállóban tartott magatehetetlen öreg, az orvostól a várakozás és a kevés vizsgálati idő miatt betegebben távozó páciens, a gyári vezetők anti­­demokratizmusa, a tsz-járulékos szorongató anyagi helyzete, a primitív kunyhóban magányosan lakó öregasszony, a vezetésből kiszorított nők, a kapualj­ban lakó személyzetis, a tanyasi iskolások nehéz helyzete, az ingázók abszurd életformája, a boszor­kány­üldözés stb. mint a szegénység és elmaradott­ság elrettentő tényei sorakoznak fel Nem lehet nem gondolni arra, hogy milyen ország az, amely­ben ezek a helyzetek fennmaradhatnak és emberi sorsokra hathatnak.. . De másra is kell gondolni. Arra, hogy a cinéma direct interjú-módszere a do­kumentumfilmnek egy új társadalmi szituációban kibontakozó válságakor terjedt el, és a belső világ hiteles ábrázolásával azoknak az ellentmondások­nak művészeti konfliktussá emelését tette lehetővé, amelyekkel szemben a hagyományos montázs-szer­kezetet szabadon alkalmazó alkotások tehetetlenné váltak. Tehát — a hitelesség biztosításán túl — a cinéma direct-et, az interjút kifejezetten olyan el­lentmondások hívták ki, amelyek nem — vagy alig — mutatkoznak meg külsőségesen, tehát mint tu­dati tények elsősorban szavakkal fejezhetők ki, vagy legalábbis a szavak fokozottabb felhasználásával. Az interjú önmagában tehát csak lehetőség, amely­­lyel különböző módon lehet élni, s amely — a fo­galom régi értelmében — nem is filmszerű. Azon­ban a televízió és a filmgyártás apparátusa, speciali­zálódott személyi állománya funkcionálásának módja stb. nem engedi meg, hogy a televízió vagy filmművészet új megismerési lehetőségét kizárólag mint ilyet kezeljék. Egyrészt a kommunikatív funk­ciók miatt, amelyeket­­nem lehet esetlegesen végbe­menő megismerésre alapozni, másrészt mivel a film­­készítés létfenntartást is szolgál. Az interjú stb. módszer tehát elterjedt a filmgyári és a televíziós gyakorlatban, és párosult két együttható tényező­vel. Az egyik a szociográfia, a szociológia reneszán­sza volt. A másik a kritikai ábrázolás lehetősége. Ennek eredménye lett azután egy vég nélküli soro­zat a nyomorúság, a korlátoltság, a sekélyesség stb. jelenségeirel E tényezők mellett jelentkeztek mások is: a látványként­ megfogalmazás kényszere. Illetve azok a nehézségek, amelyek a bonyolult, belső prob­lémákként jelentkező ellentmondások kibontásá­nál, feltárásánál jelentkeznek. Mindez aztán az al­kotókat olyan jelenségek témául választása irányá­ba befolyásolta, amelyekben például a konfliktust jelentő nyomorúság, korlátoltság, stb. külsőségek­ben is megragadható. S természetesen a falusi sze­génységben ez sokkal inkább lehetséges, mint az atomizáltság, az elidegenedés, a tehetetlenség stb. számtalan, hasonlíthatatlanul gyakoribb és általá­nosabb eseteiben. Ezeknek a jelenségeknek a fel­dolgozása ugyanis könnyebb, mégha a feldolgozás eredménye nem is kielégítő. A művészeti általánosítás A fentiek miatt alakul ki nagyjából az a helyzet, hogy a sokkalta tömegesebben és általánosabban jelentkező problémák feldolgozását a játékfilm vál­lalta. Sőt úgy vállalta, hogy e tevékenységében nem volt kölcsön-kapcsolatban — vagy csak kezdetben és minimális mértékben — a rövidfilmekkel. En­nek a kapcsolatnak hiányában gyakran nem is vál­lalkozott arra, hogy a bonyolult problémákat a dra­­matizálás folyamán az aktuális élet­közeghez kap­csolja, hanem a bizonyos közvetítéseket, sőt nem egyszer a sterilitást jelentő történelmi tematikát használta fel. A kölcsön-kapcsolat lazuló szálai azt is megmutatták, hogy a rövidfilmek (a fenti típusú alkotásokról beszélve) megtorpantak a művészeti ál­talánosítás riport- és dokumentumfilmre is vonat­kozó feladata előtt, és egyre inkább szociográfiai, szociologizáló színezettel igyekeztek ezt kikerülni. A fenti filmek szándékuk szerint művészeti alko­tások. S ezért vonatkozik rájuk az a (csöppet sem spekulatív, egyáltalán nem normatív elvárásként jelentkező) törvényszerűség, hogy információs anya­gukat esztétikai tartalmat hordozó formává kell szer­vezniük. Önmagában lehet döbbenetes egy istálló­ban tartott idős nő, egy kapu alatt lakó tisztviselőnő stb. esete. Az érzékletes hatással továbbított hír alkalmas a közöny, az érdektelenség megbontására és a kívánatos intézkedés meghozatalára. (Mindkét esetben és még sok más esetben is éppen a filmek érték el, váltották ki a szükséges intézkedéseket, el­sősorban mint érzékletes kiadások.) De ahhoz, hogy ilyen információ­bázison esztétikai élmény jöjjön létre, szükség van az emberi tartalom kibontására is. Szükség van arra, hogy a néző ne egyszerűen az idejében történő intézkedés hiányának regisztrálásá­hoz jusson el, hanem emberi drámát éljen meg, em­beri mivoltában legyen érintve. Ehhez pedig a ri­port- és dokumentumfilm által tárgyalt jelenség fel­tárásában túl kell menni az alapvető tájékoztatás szintjén. Az orvosoknak adott borravalókkal, a tsz-járadék­kal, az ingázással kapcsolatban megismerhető a prob­léma, sőt a megoldási mód is. A probléma megismerése és megválaszolása (az ingázás ese­tében például a helyi iparosítás stb., stb.) nem pótolja a művészi általánosítást. A művészeti alko­tás .,válasza” nem egyenlő a probléma megoldását célzó tanáccsal, vagy azzal a kilátással, hogy a meg­oldáson már munkálkodnak ... A műalkotás válasza emberi élmény, s ez megköveteli a jelenség feltárá­sának bizonyos mélységét. Ennek jellegzetes pél­dája Zolnay Pál özvegy Farkasné című filmje. Ben­ne van ebben a filmben a háromszáz forintból élő özvegy parasztasszony problémája. De a hatást nem ennek döbbenete biztosítja, hanem Farkasné emlék­­ lénye. S ez igen sokoldalú viszonyításban tárul fel. Többek között szorongásában a sötétségtől, amely felfokozza magányát, ítéletében a falifestményről, emlékeiben a felszabadulásról, véleményében a ve­zetési szisztémáról, az uralkodó életformáról stb. Sőt feltárul őszinte megnyilatkozásai és megkísé­relt megjátszásai kontrasztjában is. Magatartása és szavai nyomán, sokféle viszonyításban, egy teljes emberi világ bontakozik ki. S ebben Farkasnéval a néző is megéli az emberi szükségletek és felemel­kedési vágy konfliktusát a szűk anyagi lehetősé­gekkel és egyéb — iskolázottság hiányából fakadó stb. — kötöttségekkel. Hertay Jenő Falusi öregek­je is felsorakoztat olya­nokat, akik kettőszázötven forintból élnek. De meg­marad a tény közöltetésénél, amit néhány járadékos mond el. Ennek nyomán a néző elszomorodik, de semmiképpen nem kerül szembe olyan konfliktus­sal, amelyben kénytelen megélni az emberi felemel­kedésre, teljességre vágyásnak és a korlátozottság­nak összeütközését, az emberi küzdelem nagyságát és tragikumát. S a művészi általánosításnak ez a mozzanata általában hiányzik a filmekből. Ezért adnak összességükben sötét képet, érzékeltetnek ki­úttalanságot. Természetesen Zolnay Pál filmje nincs egyedül velük szemben. Lakatos Vince Magány­a például — a festőién rendezett rendetlenség ellenére is — feltárja idős parasztasszony hősében az emberi küzdelmet, a viszonyítások széles körének segítsé­gével. Utalás a népszerű tudományos filmre A ténylegesen vagy feltételesen a népszerű tudo­mányos kategóriába besorolható mintegy 20 film kö­zül 10 képzőművészeti alkotókkal, alkotásokkal, em­lékekkel ismertet meg. Zömében a múltról van szó. Csak három alkotás tett ksérletet modern alkotó megmutatására, műveik sajátosságainak megértte­­tésére. De egyetlen alkotás sem törekedett bonyolult társadalmi jelenségek, tudományos apparátust is felhasználó, filmművészeti vizsgálatára. Követke­­zésképpen a népszerű tudományos film ugyanúgy elszakadt a riport- és dokumentumfilmtől, mint az utóbbi a játékfilmtől. Nincs értelme egyenként és tematikailag jelle­mezni ezeket a műveket. (A 10 képzőművészeti té­májú film: György István, Andrej Rubljov, Herskó Anna: Vassarely, Huszárik Zoltán: Amerigo Tot, Kol­lányi Ágoston: Virág és szekerce, Kornis Gábor: Ál­modozni kötelező, Lakatos Vince: Paradicsom és po­kol, Moldován Domokos: Vankoné, Dudás Juli gal­­gamácsai paraszt festőasszony, Takács Gábor: Élet­fák — virágfák, Tímár István: Három évezred. Zsigmondi Boris: Szobor és legenda) A képzőművé­szeti alkotásokat általában még csak nem is interp­retáló filmek száma önmagáért beszél. Válságra mutat-e mindez? Válságban nem akkor van a filmművészet, amikor nem jönnek létre szín­vonalas művészeti alkotások. (Amikor ilyenek nem jönnek létre, akkor nem is lehet a filmművészet lé­téről beszélni.) Válságban akkor van, amikor egy meghatározott társadalmi szituációra épülő jelentős filmművészeti irányzat nem tud továbbélni, elma­rad a valóságtól, de mivel a filmgyártási apparátus működik, az alkotások létrejönnek anélkül, hogy a próbálkozások valóban hatékonnyá sűrűsödnének. Lehet ezt az erőgyűjtés szakaszának nevezni. Ez csak később dől el. Lehet a fellendülés utáni ha­nyatlásnak tartani. Ez elég hamar nyilvánvalóvá válik, de semmit sem jelent. Az ilyen tényt nem lehet bármilyen minősítéssel passzívan tudomásul venni. S erre nem ösztönözhetnek a fesztiválok dí­jai sem, amelyek alapjában kritikai értékelési követ­kezményei, nem pedig a filmtörténeti fejlődés ten­denciái szerint kerülnek kiosztásra. A magyar filmművészet egysége felemelkedésé­ben is megmutatkozott, válságában is megmutatko­zik. De a kiút­keresésben is meg kell mutatkoznia, s ebben a rövidfilmeknek különösen fontos szerep jut. A magyar filmművészetnek ma hiányzik az avantgardja, amelyet a múltban a rövidfilmek ké­szítettek elő, s ez a feladat jelenleg újra aktuális. A XI. Mikolci Filmfesztiválra benevezett 38 hír­adóriportból 10 kifejezetten kritikusan leleplező. Eb­ben a műfajban meg lehet maradni az információ nyújtotta döbbenetnél. A riport- és dokumentum­­filmnek azonban tovább kell lépnie, egyrészt széle­sebb áttekintéssel az általánosabb problémák felé, másrészt a művészeti általánosítás új módjai felé.­ ­ A XI. miskolci filmfesztiválon Kollányi Ágoston filmren­dező átveszi díját (Drahos felv.) 1. Meg kell tartani az esedékes havi műhely-, ne­gyedévi és soron következő munkavédelmi szem­léket. 1. Tájékoztassuk a dolgozókat a munka- és egészség­­védelem alakulásáról, a további feladatokról a II. negyedévi termelési tanácskozásokon, munkaérte­kezleteken. 3. Vezetői, vagy műszaki konferencián tárgyaljuk meg az intézmény, vállalat első félévi munkavédel­mi tevékenységét, a komplex munkavédelmi intéz­kedési terv végrehajtásának állását, a II. félévben végrehajtandó feladatokat. 4. Az igazgató beszámoltatja a biztonsági megbízot­tat I. félévi tevékenységéről. 5. ötödikéig meg kell küldeni a havi baleseti jegy­zőkönyveket, és a II. negyedévi baleseti statisztikai jelentést az illetékes szerveknek. 6. Meg kell tartani a vállalati munkavédelmi sza­bályzat szerinti féléves balesetelhárító oktatásokat. 7. Évadzáró munkavédelmi szemlék a színházakban, zenei és művészetoktatási intézményekben. 8. Meg kell tartani az évadzáró színházi biztonság­­technikai szemléket. 9. Az igazgató ellenőrzi a munkahelyi balesetnyil­vántartó füzeteket. 10. Üzembehelyező biztonság­technikai szemlék a szabadtéri színpadoknál. Gáspár Károly munkavédelmi felügyelő S­zocialista MŰVÉSZETÉRT !

Next