Szocialista Művészetért, 1975 (18. évfolyam, 1-12. szám)

1975-06-01 / 6. szám

Április 30-án délelőtt a Szaktanács székházában ünnepélyesen kiosz­tották a SZOT idei művészeti díjait. Képünkön a SZOT-díjasok hallgat­ják Kirizlay Gyula ünnepi beszédét (Jánosi (elv.) Május elseje alkalmából 13 ország plakátjait mutatták be az Építők székházában rendezett kiállításon (Jánosi (elv.) Vaszy Viktor­­és évszázados karmesteri tevékenysége évfordulóján ugyanazokat a műveket vezényelte a Szegedi Nemzeti Színházban tar­tott koncertjén, amelyekkel debütált. Képünkön Vaszy Viktor a szegedi szimfonikusokat vezényli (Somogyi Károlyné felv.) Az Operaház magánénekesei Pál Tamás vezényletével nagy sikerű kon­certet adtak a csepeli Munkásotthonban (Mezey felv.) Az Állami Operaház balettegyüttesének tíz művésze kapott jubileumi aranygyűrűt , éves operaházi tagsága alkalmából (Mezey felv.) A MŰVÉSZETI SZAKSZERVEZETEK LAPJA XVIII. évfolyam, 6. szám 1975. június június 15-én országgyűlési képviselő-választások lesznek hazánkban. A népképviseleti szervek — álta­lában a mozgalmi, államhatalmi vezető tes­tületek — tagjainak időről időre történő meg­választása a tapasztalatok szerint egyáltalán nem jelenti a közéleti események megszokot­tá, formálissá válását, hanem igenis a foko­zódó, elevenebbé váló politikai aktivitást, a közélet felpezsdülését hozza magával. A köz­élet megelevenedését már a XI. pártkongresz­­szus irányelveinek megvitatása időszakától észlelhetjük, s a mostani szakszervezeti vá­lasztások mellett ezek az országgyűlési kép­viselői választások is szerves folytatását képe­zik a közéletiség eleven pezsgésének, társadal­munk politizáló közhangulatának. Ezen a napon több mint 350 országgyűlési képviselőt választ meg a magyar nép. Mire az urnák elé járulunk, a választópolgárok száz­ezrei már hetekkel előbb kinyilvánították vé­leményüket a különböző jelölőgyűléseken, választási összejöveteleken, személyekre szó­lóan is, konkrét megbízatásokat adva is. Nem állítunk új dolgot, ha azt mondjuk: a Magyar Szocialista Munkáspárt és a dolgozó nép között minden lényeges kérdésben tartós egyetértés van, s e napon is kifejezi a magyar nép ama véleményét, hogy a párt XI. kongresszusán megjelölt feladatok megoldása jól szolgálja ha­zánk jelenét és jövőjét, az emberi haladás és a világbéke egyetemes ügyét. A munkásosz­tály, a parasztság, az értelmiség szoros szövet­ségében hatalmas történelmi feladat megvaló­sítása a célunk: a fejlett szocialista társada­lom megteremtése. Ezen a napon erre adjuk szavazatunkat... A szervezett művészek és művészeti dolgo­zók szakszervezeti mozgalma egyetért a Haza­fias Népfront választási felhívásábali körvona­lazott programmal, a művészek és művészeti dolgozók részt vettek a jelölésekben, s jóleső érzés tudni: művésztársaink is ott vannak a jelöltek sorában. Mozgalmunk vezető testü­letei ezúton is arra hívják fel szakszervezeti tagjainkat, hogy a haza és a társadalom iránti felelősségtudattal áthatva vegyenek részt a június 15-i országgyűlési képviselő-választá­son, szavazataikkal támogassák a Hazafias Népfront jelöltjeit, nagyszerű céljaink megva­lósítását. Az új társadalombiztosítási törvény A közvélemény már régen kísérte olyan figyelemmel az országgyűlés, illetve szak­­bizottságainak munkáját, mint ahogy most, a társadalombiz­tosítási törvény megalkotása­kor történt. Ez az érdeklődés nem lehetett pusztán véletlen műve. Joggal úgy érezte min­denki, hogy most közvetlenül róla, gyermekéről, családjáról van szó. Társadalombiztosítási rend­szerünk a felszabadulást kö­vető 30 év alatt óriási válto­záson ment keresztül. A tár­sadalmi juttatások zöme ma már az egész lakosságra kiter­jed, az egészségügyi ellátás pe­dig 1975. július 1-től a Magyar Népköztársaság minden lako­sát állampolgári jogként illeti meg. Ez a fejlődés ugyanak­kor azzal is járt, hogy az el­látási formák javítása, kiter­jesztése, módosítása hatalmas, gyakran önmagának is ellent­mondó jogszabály-anyag létre­jöttét eredményezte. E kiis­merhetetlen paragrafus-dzsun­­geliben még a jogászok közül is csak kevesen igazodnak el, de a köznapi ember pél­dául a nyugdíjra vonatkozó jogszabályok hallatára már a jogalkotás csapdájában érezte magát. A helyzet tarthatatlan­ságát 1969-ben felismerte a Minisztertanács, és határozata nyomán megindult a kodifi­­káció. Jogászok, társadalombizto­sítási szakemberek, szakszer­vezeti funkcionáriusok sok évi kemény munkája eredménye­képpen tárgyalhatta az ország­­gyűlés ez év áprilisában a tár­sadalombiztosítási törvény ter­vezetét. Az 1975. évi II. tör­vény a korábbi több mint fél­ezer nehezen áttekinthető jog­szabály helyett 11 fejezetbe és 125 §-ba foglalta a társada­lombiztosítás valamennyi alap­vető kérdését. Még a közel­jövőben megjelenő végrehaj­tási rendeletekkel együtt a laikusok számára is megismer­hető jogszabály-mennyiséget mondhat magának a társada­lombiztosítás. A törvény alapelvként rög­zíti, hogy a társadalombiztosí­tás állami feladat. A társada­lombiztosítás kiadásainak fe­dezésére a munkáltatók társa­dalombiztosítási járulékot, a biztosítottak pedig nyugdíjjá­rulékot fizetnek. A járulékbe­vételt meghaladó kiadásokat — mint eddig — a jövőben is az állami költségvetés fedezi. Ez pedig nem kis összeg, mert például az utóbbi 10 évben a betegellátásra fordított összeg 7,6 milliárd forintról 17,1 mil­liárd forintra, a gyerekes csa­ládok támogatására szánt ösz­­szeg 1,8 milliárdról 9 milliárd­­forintra, a nyugdíjkifizetések pedig 7 milliárd forintról 23 milliárd forintra növekedtek. A törvény meghatározza a biztosítottak körét, tehát a dolgozók azon főbb csoport­jait, melyek az ellátás vala­mennyi formájára, majd azo­kat a rétegeket, akik csak egyes ellátásokra jogosultak, így például a munkaviszony­ban nem álló előadóművészek és a művészeti oktatók anya­sági, temetési segélyben, nyug­ellátásban és baleseti ellátás­ban részesülnek. A betegségi és anyasági el­látásra (tehát a táppénzre, en­nek kiszámítására, időtarta­mára, a terhességi, gyermek­ágyi segélyre, az anyasági se­gélyre, illetve feltételeire) vo­natkozó alapvető rendelkezé­sek a korábbi szabályozástól eltérően már csak a pénzellá­tásról rendelkeznek, melyek a gyógyászati, megelőző ellátás körébe tartozó szolgáltatások — orvosi kezelés, kórházi ápo­lás, gyógyszer — az egészség­­ügyi törvény ez év július 1- vel hatályba lépő 25. §-a ér­telmében — a szocialista or­szágok közül is csak a lengyel gyakorlatnak megfelelően — ezután állampolgári jogon jár­nak, és nem tartoznak a tár­sadalombiztosítás körébe. Az egyik legfontosabb pénz­­beni juttatásra — a táppénzre — vonatkozó alapelvek nem változtak; továbbra is a kere­sőképtelenség tartamára jár, legfeljebb egy évig, gümőkó­­ros megbetegedés esetén két évig, és a betegség miatti ke­resetveszteséget hivatott pótol­ni, összege a napi átlagkereset 65, két év megszakítás nélküli biztosítás esetén pedig a napi átlagkereset 75 százaléka. (Megszakítás nélküli biztosí­tásról csak akkor beszélhe­tünk, ha abban a heti pihenő­nap vagy munkaszüneti nap kivételével egy nap megsza­kítás sincs!) A családi pótlékra való jo­gosultság sem változott, így a juttatásra továbbra is az a biz­tosított tarthat igényt, akinek háztartásában két, vagy több gyermek él. Ebben a szabályo­zásban az a döntő, hogy a biztosított háztartásában levő gyermek után jár a táppénz, tehát annak, aki ténylegesen eltartja a gyermeket. Ugyan­akkor a törvény azt is kimond­ja, hogy ha a gyermek olyan különélő szülő háztartásában van, aki nem jogosult a csa­ládi pótlékra, a másik szülő jogán, részére meg kell álla­pítani a családi pótlékot.­­Új rendelkezés az is, hogy ezen­túl az alsó vagy középfokú ok­tatási intézmények nappali ta­gozatán tanulók 19 éves koru­kig jogosítottak a családi pót­lékra. A nyugellátás nagy jelentő­ségű újdonsága: az eddigi há­rom önálló nyugdíjrendszer helyett egyetlen egységes sza­bályozást vezetett be. E szerint 10 év szolgálati idő után a nyugdíj az eltelt időszak át­lagkeresetének 33 százalékát teszi ki. Minden további mun­kában töltött év után a 25 éves munkaviszony eléréséig 2­ 2 százalékkal emelkedik a nyugdíj összege. 25 év munka után így a nyugdíjas az átlag­­kereset 63 százalékát kapja. Ezután a 32 évi munkaviszony eléréséig évi egy százalékkal, majd a 42 éves munkaviszo­nyig évente fél százalékkal nő a nyugdíj mértéke. 42 évi vagy ennél hosszabb szolgálati időre a nyugdíj legmagasabb mérté­ke 75 százalék lehet, melyhez természetesen hozzájön az ösz­tönző nyugdíjpótlék is. Így fi­zikai munkakörben a nyugdíj elérheti az átlagkereset 95 szá­zalékát is. Ezek az új szabá­lyok azoknak a munkásoknak és alkalmazottaknak a hely­zetét javítja elsősorban, akik viszonylag rövid ideig álltak munkaviszonyban. (Eddig 10 évi munkaviszony után a nyugdíj az átlagkereset 22 szá­zalékát tette csak ki, a mos­tani 33 százalékkal szemben.) De természetesen azoknak is kedvez, akik hosszú ideig dol­goztak, mert a korábbi 71 szá­zalékkal szemben most az át­lagkereset 75 százaléka a nyug­díj maximuma. Új és jelentős vívmánya a jogszabálynak az ún. szak­munkás kedvezmény, ha az il­lető a nyugdíjazás előtt egy éven át nem szakmunkásként dolgozott, és ez különösen a nehéz fizikai munkát végző. ÁRA 1 FORINT

Next