Szocialista Nevelés, 1969. szeptember-1970. június (15. évfolyam, 1-10. szám)

1969-09-01 / 1. szám - Beňo, Ladislav: A Szlovák Nemzeti Felkelés üzenete

Nemzetközi kapcsolatok alakultak ki szlovák—magyar vonalon is. A Szlovák Nemzeti Felkelés túlnőtt Szlovákia határain. A partizánok be­hatoltak a trianoni Magyarországra is egészen Miskolcig. Röplapokat terjesztettek, hogy Magyarország polgárai a közös ellenség ellen fordít­sák fegyverüket és megalakítsák a forradalmi nemzeti tanácsokat, így Rozsnyó környékéről sok bányász és fiatal lépett a partizánok so­raiba. Hasonlóan történt Kassa, Losonc, Léva környékén is. A magyarok főképp a Petőfi Sándor-partizánosztagban harcoltak. Sok magyar nemzetiségű polgár, valamint szlovák és más nemzet hoz­zátartozója is küzdött Nógrády Sándor alezredes csapatában, amely a 2. partizánbrigád kötelékében harcolt. A csapat részt vett az Alacsony Tát­rai harcokban és ismételten átment Magyarországra akkor is, amikor a német fasiszták Magyarországon letették Horthyt és bevezették Szállási horogkeresztes kormányát, amely véres terrort indított a haladó erők és a partizánok ellen. A szlovák lakosság kitartóan támogatta a magyar partizánokat, élel­miszerrel ellátta és segítette őket harci feladataik teljesítésében. Hasonlóképpen nem kevés magyar nemzetiségű polgár rokonszenvezett a szlovák nép harcával és támogatta a német túlerővel folytatott egyen­lőtlen küzdelmében. A mai fiatalság számára ezek az események már eléggé távoliak. Az ifjúság egy része már csak olvasmányaiból és művészi alkotásokból is­meri mindezt. Úgy véljük ezért, beszélni kell ezekről a haladó hagyományokról, és az ifjúságot hazafias tettekre kell buzdítani. Használjuk ki hatékonyab­ban a művészi szövegek — lehetőleg eredetiben való — olvasását. A Szlovák Nemzeti Felkelés tematikájával foglalkozó filmeket is fel­használhatjuk az illető tananyagrész begyakorlására vagy ismétlésére. Az állampolgári nevelés tanítójának ismernie kellene a működési helyén és annak környékén levő emlékműveket, valamint azt, milyen harcok foly­tak le a közelben, és mindezt tanulóival meg kell ismertetnie tanulmányi kirándulások alkalmával. Esetleg az illető helyhez fűződő eseményt tár­gyaló műből elő is adhat a cselekmény színhelyén. Mindez nagymérték­ben hat a tanulók érzelmi, erkölcsi és esztétikai nevelésére, és feledhe­tetlen emlékeket hagy bennük. Hasonló jellegű akciókat szervezhetünk a történelmi vagy irodalmi kör keretében is, ahol lehetőség nyílik olvasó-beszélgetéseket szervezni a Szlovák Nemzeti Felkelés eseményeit megörökítő könyvekről. Hason­­lóképpen ajánlható a felkelés tematikájával foglalkozó képzőművészeti alkotások megtekintése, az emlékhelyek meglátogatása és egyéb akciók. Persze a tanító ötletességétől, lelkesedésétől függ, hogyan hozza köze­lebb a tanulókhoz ezt a nagy jelentőségű történelmi eseményt. Sajnála­tosképpen a Szlovák Nemzeti Felkelés értékelése a múltban nemegyszer téves volt. De ez már a múlté. Ma mindnyájan, örömteli, ünnepi per­ceket élünk át, minthogy a Szlovák Nemzeti Felkelés üzenete nemzeti és demokratikus tartalommal gazdagodott — a Szlovák Szocialista Köztár­saság ünnepével. 2 i

Next