Szocialista Nevelés, 1972. szeptember-1973. június (18. évfolyam, 1-10. szám)

1973-04-01 / 8. szám - Pišút, Milan: Petőfi Sándor

védelmébe Vachott Sándor, aki fordításo­kat szerez neki, és felhívja Pesten az Athenaeum szerkesztőjét Petőfi tehetsé­gére, s új verseit közlésre ajánlja. (Bra­­tislavában Petőfi kilenc köteményét írta meg. Közülük a Távolból címűt Ján Smrek fordításgyűjteményében elsőként közli). 1844-ben jelent meg első vers­­gyűjteménye, majd verses parodikus fa­lusi eposza, A helység kalapácsa. Ettől kezdve Petőfi élete drámai jellegű: si­kerek, dicsőség, részvétel a forradalom­ban, a cári intervenciós hadsereg elleni harcban és halála — a tömegsírban. (Se­gesvár 1849. július 31-én). Életének eb­ben az utolsó öt évében olyan művet al­kotott, amely biztosította helyét a sza­badságért harcoló legnagyobb lírikusok és költők soraiban — világviszonylatban is. Magánéletében lényeges változás állt be, mikor költeményeit országszerte ol­vasni kezdték. Petőfi bejut a nemesi kö­rökbe is. De amikor megkéri Szendrei földbirtokos lányának kezét, a szülők nem akarnak beleegyezni, hogy lányuk a mé­száros és kocsmáros fiához, a volt vándor­­színészhez és dalszerzőhöz menjen férjhez, akiben az osztrák titkos­rendőr­ség veszedelmes, a bécsi önkényuralom ellen harcoló és a forradalom sorsszerű­ségét hirdető embert látott. 1847-ben megjelentek összegyűjtött versei, és nép­szerűsége annyira megnövekedett, hogy Szendreyék hajlandók voltak a családba fogadni. A költő ugyanabban az évben feleségül vette Júliát. De mindez koránt­sem változtatta meg forradalmi gondol­kodását. Pest ezekben az években már nagyon mozgalmas város volt, ahol a Fiatal Eu­rópa több nemzetisége republikánus és szélső demokratikus eszméinek hívei ad­tak egymásnak találkozót. Alexander Vr­­chovsky ügyvédnél, aki Ľudovít Štúr ba­rátja volt, dolgozik Janko Kráľ, nála ta­lálkoznak Ausztria szlovák nemzetiségű fiataljai. Ide jár el Št. M. Daxner és Ján Botto is. Elképzelhetetlen, hogy ne jutna el hozzájuk Petőfi költészetének vissz­hangja. Janko Král­-tól tudjuk, hogy ő is írt néhány magyar verset, és barátai, akiknek ezeket a verseket felolvasta, „sikertiteknek“ tartották. Feltételezhet­jük, hogy Janko Kráľ személyes kapcso­latban volt egyes magyar írókkal. Viszont költészetének jellege már kialakult a Nit­ra (1844) c. almanachban, tehát mielőtt még a pesti környezetbe került volna. Ennek a környezetnek a szlovák költő további fejlődése folyamán bizonyára megvolt a maga jelentősége, amiről ta­­ ­34­ dúskodik az a tény is, hogy Janko Kráľ is forradalom-párti volt, és a fellázadt jobbágyok élére állt. Kráľ költészetének egyes vonásai és motívumai megtalálha­tók Petőfi költészetében, minthogy köl­tészetük ugyanabban a légkörben kelet­kezett. Mindazonáltal két elhatárolt költői egyéniségről van szó, sajátságos és saját fejlődéssel. Petőfi­ irodalmi hagyatékát elsősorban hangulatos, szerelmi, elégikus, s játékos­­vidám dalai képezik, tárgyuk a vándor- és betyárélet, a puszta, az otthon, a szü­lőföld, a haza, verselésük és stílusuk né­pies. Ennek a stílusnak a természetessé­gét megtaláljuk már elődeinél: Burnsnél, Heinénél, Mickiewicznél és Puskinnál. Petőfi tökéletesen kiragadta a magyar népdal jellegzetességeit, a szabadság apoteozisa, nép kizsákmányolóinak os­torozása lelkesítette, azon népé, ame­lyet a nemzet jogai teljhatalmú viselőjé­nek tekintett. Lírájában közvetlenül feje­zi ki élményeit: először szegény szülei iránti szeretetét, a gyakori országjárás közben szerzett élményeit, az alföldi ter­mészet nyújtotta benyomásokat, kocsma- és szállásjeleneteket, az egyes társadalmi típusokhoz való viszonyulást, olykor hu­morral és gúnyosan, máskor komolyan, a szabadság eszméjével és a szociális igazságossággal szemben szenvedélyes állásfoglalásával. Aránylag korán áttért a politikai és elmélkedő költészetre. Elő­relátta a forradalom eljövetelét (ítélet), végez a nép kizsákmányolóival (Palota és kunyhó), megátkozza azokat, akik el­hagyják a nép zászlaját (A XIX. század költői). Míg elérkezett a forradalomra való közvetlen felhíváshoz, átélte a ro­mantikus világfájdalom gyötrelmeit, s az élet és a földi lét értelmén tűnődött (Felhők, A világ és én, Ember, Utolsó ember). 1848 forradalmi márciusában költeményei szilaj harci riadóként hang­zottak (Nemzeti dal, Forradalom). Ke­ményen támadta Bécs magyar sötétsége­it (Élet vagy halál), ezt csak a forrada­lom kudarca feletti aggodalma és nemzetiségi kérdés késői megoldása te­­­szi érthetővé. Legnagyobb népszerűségét a János vi­téz (1845) c. verses meséje szerezte, ahol a népmesék valamennyi jellemzőjét egye­sítette, és dicsősítette a szegény, becsü­letes s kedveséhez hűséges bojtárlegényt A hősi eposz paródiájának formája egy­úttal a népnek a régi világ hatalmasai felett aratott diadalába vetett hitet jel­képezi. Utolsó epikai művében, az Apos­tólban, amelyet 1848 nyarán írt meg, miután csalódott mint az országgyűlésbe választott képviselőjelölt, az újkori

Next