Szocialista Nevelés, 1976. szeptember-1977. június (22. évfolyam, 1-10. szám)

1977-05-01 / 9. szám - Szalacsayné N. Flóra: Munka az irodalmi szakkörökben

Bystrica környékének irodalmi, földrajzi, történelmi és képzőművészeti neve­zetességeit (Balassi, Sládkovič, Petőfi, A Szlovák Nemzeti Felkelés Múzeuma, Sv. Antal, a Szlovák Nemzeti Galéria zvolení tárlata. Budapesten találkoztunk a Magyar Állami Opera, a Nemzeti Színház, a Vígszínád kiváló társulatával. Meglátogattuk a Nemzeti Múzeumot, éppúgy a Mezőgazdasági Múzeumot, a Nem­zeti Képtárat, a Szépművészeti Múzeumot és az Országházat is. A Pilvax Kávé­ház és a fontosabb sportlétesítmények megismerése is nagy élményt nyújtott. Bejártuk Esztergom és Visegrád történelmi nevezetességeit, szlovákiai köruta­zásunk alkalmával beutaztuk a vadregényes Vágvölgyet (Trenčín, Žilina, Bu­­datín), bejártuk az Orava folyó völgyét (Hviezdoslav Múzeum, Kukučín szülő­földje, Oravský Podzámok), a gazdag múltú Szepességet (Thököly és Come­­nius emlékek, Kežmarok és Levoča műemlékei), betértünk a betliari kastély­ba, és elmerengtünk az alsóstregovai Madách Múzeumban. A turisztikai neve­zetességek közül láttuk a Szlovák Paradicsom vadonját, a Dobšinai Jégbarlan­got, a Gömöri-karsztot, a Szulói-sziklákat, a Manini-hasadékot, a trenčíni szik­la római feliratát. A várromok közül a strečnói és a szepesi tetszett a leg­inkább. Fürödtünk a piešťanyi strandon, s lubickoltunk a sztregovai gyógy­vízben (az Oravai víztároló vize hideg volt). Megcsodáltuk és bejártuk a Ma­­gas-Tátrát télen is, nyáron is. De tetszett Zakopané is. Persze, az útba eső ipari létesítményeket, üzemeket, gyárakat, bányákat is számba vettük. Élményt nyúj­tó, ismereteket gazdagító látnivaló akad bőven. Túráinkat folytatjuk , és ja­vasoljuk, hogy minden magyar pedagógus kövesse példánkat. A politikai és a világnézeti kérdéseket tekintve — s talán ezzel kellett vol­na kezdenem — továbbra is a kiemelt témák közt szerepel a szocialista haza­­fiság, a tudományos világnézet, a proletár és a szocialista nemzetköziség kér­dése. A fő feladatok közé idén felsorakozik a pályaválasztás fontos témaköre is, ami szorosan kapcsolódik a pedagógiai propaganda kérdéseihez. Munka az irodalmi szakkörben Szalacsyné N. Flóra Az irodalmi kör jól ütemezett munka­terv segítségével — világnézeti — erköl­csi nevelésnek is gazdag forrása. A pio­nírmozgalom életébe új színt, hangulatot, formai gazdagságot visz. Az irodalmi szakkörben figyelemmel kí­sérjük az írókkal, költőkkel kapcsolatos évfordulókat, nevezetes politikai esemé­nyeket, és méltóan megemlékezünk nagy­­jainkról. Évi munkatervünkben szerepel a helyi községi könyvtár látogatása, valamint a könyvtárban való beszélgetések. Ilyenek voltak az elmúlt években: Petőfi Sándor születésének 150., József Attila születésé­nek 70. évfordulója, Janko Kráf halálá­nak 100., Ľ. Stúr halálának 120. évfordu­lója és az SZNF 30. évfordulója, stb. A múlt évben különösen említésre mél­tó a választásokkal kapcsolatos és a cseh­szlovák—szovjet barátsági hónap tiszte­letére rendezett irodalmi összeállítás. Az év elején rendezett könyvtári be­szélgetéseket rendszeresen összekötöm tag­toborzással. (a 6. osztályban). Az irodalmi kör keretén belül nagy le­hetőség nyílik arra, hogy a tanulók meg­szokják a közéleti szereplést. Ennek érde­kében a tanulókat állandóan aktivizálom, bátorítom, felébresztem bennük az önbi­zalmat. Iskolánkban már évek óta működik az irodalmi szakkör, minden művelődésre vá­gyó ifjúnak alkalma nyílik az önképzésre, önművelésre. 282

Next