Szocialista Nevelés, 1980. szeptember-1981. június (26. évfolyam, 1-10. szám)

1981-05-01 / 9. szám - Hajtman Kornélia: Tapasztalataim a cigány tanulók oktatásával kapcsolatban

Tapasztalataim a cigány tanulók oktatásával kapcsolatban HAJTMAN KORNÉLIA tanítónő, Párkány-Nána (Štúrovo-Nána) A Csehszlovák Szocialista Köztársaság hazánk minden egyes polgárának egyenlő jogot biztosít a művelődéshez, amit dolgozóink és gyermekeik maxi­málisan kihasználhatnak. Mind az iskolákban, mind az iskolán kívüli, társa­dalmi szervezetekben lehetőség kínálkozik arra, hogy ki-ki saját egyénisége és képességei alapján haladhasson a műveltséghez, a kulturáltsághoz vezető úton. Senki sem képez kivételt, akkor sem, ha vannak még olyanok — főleg a cigány tanulók körében — akik ezen az úton túlzott lassúsággal ballag­nak. A kezdet kezdetén kell beavatkozni és a polgári ügyek testületével együtt felhívni a figyelmet arra, hogy a társadalom igényeit ezen a téren is érvénye­síteni kell. Ha ezt a kötelességet elmulasztjuk, akkor mindennapi életük egy­szerű érzései, gondolatai, szokásai oly erős gyökeret eresztenek, hogy a köz­­művelődést szolgáló intézmények (óvodák, iskolák) dolgozói csak nagy-nagy erőfeszítéssel tudják helyes irányba terelni a felnövekvő cigány gyermekeket. Őszintén elmondhatjuk, hogy éppen itt, a cigány polgárok nevelése körül még sok a tisztázatlan kérdés. Nem elég csak egy-egy intézmény, szervezet hatása, de a vab közreműködésével figyelemmel kell kísérnünk egész életük útját. a) az Óvodai nevelés Az új oktatási rendszer koncepciója rendszerbe foglalva biztosítja a fokoza­tos és folyamatos művelődési lehetőséget a legkisebb kortól a felnőtté válásig. Járásunkban 103 óvoda működik. Kivétel nélkül a kívánt igény és kérelem alapján előnyben részesítik a cigány szülők kérvényeit. 154 cigány gyer­mek rendszeresen látogatja az óvodákat, a tanítási nyelvet elsajátítva fej­lesztik értelmi, érzelmi képességeiket, építve fantáziájukra, ritmusérzékükre. Az óvodákban a higiéniai szabályokat, a kulturált étkezést és viselkedést szokássá fejlesztik. Hatodik ötéves tervünk feladatul tűzte ki, hogy járásunk területén az elő­készítő évfolyamba járó cigánygyerekek száma elérje a 62,3 %-ot. A lehetősé­gek adottak. Minden segítő és megértő egyénre szükség van, aki tudása leg­javát nyújtva hozzáértően tud bánni a cigány lakossággal. b) AZ ISKOLAI NEVELÉS PROBLÉMÁI Amíg az óvodát egyelőre nem látogatja minden gyermek, addig az iskolát igen. A beiskolázás területén elértük, hogy a cigány szülők ma már kötelessé­güknek tartják, hogy gyermekeiket beírassák az iskolába. Ezt a feladatot már teljesítik, és járásunk iskoláiba 109 első osztályos cigány tanuló jár. Nem is a beiskolázás területén mutatkozik a probléma, hanem a kitartáson. Ezeknél a tanulóknál megfigyelhető, hogy szeretnek hiányozni. Feladatunk: a mulasz­tott órák számát kitartó nevelő munkával fokozatosan kell csökkentenünk. Az 1—5. osztályok tanulóinál még nincs olyan nagy mulasztás. Ezek szívesen járnak iskolába. A tapasztalat azt mutatja, hogy a felsőbb osztályokban kell eredményesebb nevelői tevékenységet folytatni, hogy a mulasztás csökkenjen. 269

Next