Szocialista Nevelés, 1983. szeptember-1984. június (29. évfolyam, 1-10. szám)

1984-06-01 / 10. szám - Tankó László: Kísérleti tanítás magyar irodalomból a gimnázium 4. osztályában (folyt)

15. Bizonyítsátok, hogy a XIX. sz. el­ső felében a magyar irodalom ro­mantikus vonásai a nemzeti öntu­dat ébresztését szolgálták, pl. Köl­csey és Vörösmarty verseiben! 16. Hogyan tér vissza a szabadságharc gondolata a XIX. század végének íróinál—költőinél annak leverése után? (Aranynál, Tompánál, Vaj­dánál, Jókainál], 17. Mutassatok rá a társadalmi prob­lémák ábrázolására Balzac, Tolsz­toj és Dickens műveiben! 18. Milyen művészeti ágakban alkot­tak az alábbi művészek? Nevezzé­tek meg egy-egy művüket! 19. Melyik évben, hol született és halt meg Petőfi Sándor, Ady Endre és József Attila? 20. Hasonlítsátok össze Petőfi Sándor, Ady Endre és József Attila ars po­eticáját! Az egyes feladatok és kérdések ma­ximális pontértéke megtalálható a felmérés eredménytáblázatában. (Ahol bizonyos fogalmakat, faktografikus tényeket kellett felsorolni, megnevez­ni, ott ezekből indultunk ki; egyéb­ként a csak általánosan értékelhető válaszoknál a 2—1—0 pontozást al­kalmaztuk.] A fenti táblázat alapján hangsú­lyozni szeretnénk, hogy a 3 kísérleti osztályban az év végi összeredmény 83,91 %-ra emelkedett, annak ellené­re (vagy talán éppen azért], hogy a tanulók már erősen az érettségire összpontosítottak. Az egyes iskolák­ban a következő átlageredményeket érték el: Somorja 93,53 (a félévvel szemben feljavult), Bratislava 82,30 % (megtartotta második helyét), Duna­­szerdahely 77,33 %(az elsőről a har-a leggyengébben a 4., 8., 14 és 16. kér­déseket sikerült megválaszolni. Az első három kérdés a művészet és irodalom elméleti megfogalmazá­sára, marxista értelmezésére vonat­kozott. S ennek vizsgálatával célunk mindenekelőtt az volt, hogy a tanu­lók lássák azt a különbséget, amely a valóság és művészet (legyen az iro- Művészeti ág A mű címe Wagner Lev Tolsztoj Liszt F. V. Hugo Rjepin Mikszáth K. B. Smetana Fadrusz J. Radnóti M. Munkácsy M. Móricz Zs. M. Aleš madikra csúszott]. A legjobb ered­ményeket az 1., 2., 3., 7., 10., 13., 18. és 19. kérdéseknél érték el a tanulók. Szül. év Hely Halál: év. Hely Ady Endre-József Attila Petőfi Sándor 297

Next