Szolnok Megyei Néplap, 1959. január (10. évfolyam, 1-26. szám)
1959-01-16 / 13. szám
I Vilin PRO ETÁRTA! EGYESÜLJETEKI Cieplan X. évfolyam, 13. szám. wm»»»mTT»TwwmT»» A MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁG ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA 1959. január 16. péntek. Ülést tart az Országos Béketanács Az Országos Béketanács január 21-én délelőtt 11 órakor teljes ülést tart a városligeti Gundel-étterem emeleti dísztermében. Napirenden: előkészületek a békevilág-mozgalom tizedik évfordulójára. Beszámoló a Béke Világtanács Titkárságának értekezletéről. Előadó Hantos János, az Országos Béketanács titkára. Impregnált felöltő és kabátszövetek gyártását kezdik meg A kereskedelem kérésére a textilgyárak rövidesen impregnáltan bocsátanak ki néhány kabátszövetet, felöltő és bundahuzat-anyagot. Az impregnálás tartós vízlepergető szerrel történik. A szükséges vegyszert hazai üzemek állítják elő és nincs semmi akadálya annak, hogy a textilüzemek impregnált szöveteket gyártsanak. A kísérleti végekből mintadarabokat küldtek be a minőség ellenőrző szervekhez, ahol igen jónak tartották és engedélyezték. Szolnokon vette fel nyereményét a négy találatot elért lottó nyertes Tegnap délután a szolnoki Tisza mozi színpadán vette fel az első játékhéten elért négyes találata után nyereményét Nagy Juhák Mihály, szászberki traktoros. A szerencsés nyerő kezéhez Zágon Sándor, a 4. sz. Debreceni Toto-Lotto Körzeti Iroda munkatársa kereken 150 ezer forintot számolt le. Nagy Júliák Mihály nyereményéből fekete Pannónia motorkerékpárt és kétszobás családi hizat vásárol. Jászapátin ma délután Ugyancsak százötvenezer forintos lotto-nyereményét veszi át id. Vizi István egyéni gazda. Ára 50 fillér Közel tízszeresére nőtt az autóbuszok száma megyénkben 27 százalékkal többen utaznak Szolnokon autóbuszon, mint 1957-ben Az 50-es év elején még ráfizetéses volt az államnak a ma már jövedelmező helyi közlekedés. Ennek több oka volt. Egyrészt az emberek a régihez voltak szokva és az üzembe gyalog, vagy kerékpáron közlekedtek, ami nem a legkényelmesebb, különösen, ha az idő is rosszra fordult. Másrészt, mondjuk meg őszintén, sajnálták még azt az egy forintot is. Azóta változtak az emberek, javult anyagi helyzetük és változott a közlekedés is. Az igények növekedését nehéz az Aköv-nek követni, mert a legjobb szándék és áldozathozatal mellett is lesznek olyanok, akik találnak hibát. Megyénk közúti közlekedésének fejlesztéséhez a Horthy rendszer igen gyászos hagyatékát kellet felszámolni. A megyében a felszabadulás előtt 4—6 autóbusz látta el a forgalmat és évente 801 ezer utast szállított. 1956-ban az autóbuszok száma már elérte a 36-ot. Az ellenforradalom utáni két évben újabb 20 autóbusz segítette a nagyobbodott forgalmat. Jelenleg az 1958-as adatok szerint 56 autóbusszal több mint 6 millió utast szállít évente az 51-es Autóközlekedési Vállalat. Érdekes a Szolnok városi helyi közlekedés fejlődése. A múlt év utolsó hónapjaiban a városi közlekedést körforgalmivá szervezték át. Az új forgalom előnye meg is mutatkozik az utasforgalom növekedésében. 1957 utolsó két hónapjában 575 ezren, 1958 ugyanazon időszakában 732 ezren vették igénybe az autóbusz közlekedést. A szolnoki helyi járatok átszervezésénél az vezérelte a vállalatot, hogy a lakosság igényeit jobban kielégítse még akkor is, ha az a vállalat részéről kedvezőtlenebb mutatókat eredményez. A régebbi közlekedési rendszer idején az autóbuszok szolnoki viszonylatban havonta 75 ezer kilométert tettek meg az új közlekedéssel 103 ezer kilométert. A vállalat részéről így a fajlagos bevétel csökkent. Ezt mutatja az is, hogy a vállalat nem az eredmények mindenáron való hajszolását helyezte előtérbe, hanem valóban a közlekedés megjavítása vezette. A vállalat már most gondolt arra, hogy megkeresi a sportegyesületeket, iskolákat, hogy idejében tudjon biztosítani kényelmes közlekedési eszközöket az egyes sportrendezvényekre, tanulmányi kirándulásokra. 19t9-ben nagyobb lehetőségeket biztosítanak a vállalatok kollektív kirándulásaihoz, ország megismerési túrákhoz. Szó lehet ebben az évben külföldi kirándulások megszervezéséről is, az 51-es AKÖV autóbusszaival. A teherfuvarozás sem maradt le a személyszállítástól, mert míg a felszabadulás előtt csak 11 tehergépkocsi állt a szállító felek rendelkezésére, ma már 153 gépkocsi végzi a közúti szállítás munkáját. A múltban évente 1 millió tonnakilométer volt a teherforgalom teljesítménye, ma már elérte a 15 milliót. Ami a legnagyobb változást mutatja az, hogy a teherfuvarnál megszűnt a holt szezon, mert a mai napig nem csökkent a szállító eszközök igénylése. Az 51-es AKÖV már 1958- ban megszervezte a piaci járatokat Cserkeszöllő, Tiszajenő, Tiszakécske és más községekből, hogy ezzel is segítsék a város zöldség és gyümölcsellátását. Ezeket a járatokat 1959-ben tovább növelik. A vállalat a napokban vesz át egy darabo ú szállításához készített 7 tonnás új gépkocsit, ami a piaci járatok bővítését szolgálja. Még a kora tavaszi hetekben felveszi a vállalat a kapcsolatot a termelőszövetkezetekkel, valamint az smsz-szel és a piaci járatokon túlmenőleg biztosítják a zöldárú gyors piacra kerülését. A taxi parkban megjelentek a kényelmes és fűtött új Moszkvicsok és Pobjedák. — Hogy mennyire kedvelik az új tetszetős kocsikat, azt legjobban bizonyítja, hogy a múlt év decemberében a taxi forgalom csak Szolnok városában 60 százalékkal emelkedett. A közúti forgalom nagymérvű fejlődése való tény, melyet nem lehet letagadni. Ma már 62 községet vontak be az autóbuszközlekedésbe. Az elkövetkező napokban újabb pótkocsis Ikarusok érkeznek, amelyek tovább növelik a közlekedés színvonalát. — ab. — Megkezdődött a Dunabizottság XVII. ülésszaka Csütörtökön a bizottság budapesti székházában megkezdődött a Duna-bizottság XVII. ülésszaka. Az ülésszak munkájában részt vesz a Bolgár Népköztársaság, a ▼v? Román Népköztársaság, a Szovjetunió, a Csehszlovák Köztársaság és a Jugoszláv Szövetségi Népköztársaság küldötsége. Jelen vannak a Vaskapu igazgatóság megbízottai, az Osztrák Köztársaság és a Német Szövetségi Köztársaság közlekedési minisztériumának képviselői. A tanácskozáson Stekl, a Duna-bizottság csehszlovák elnöke mondott megnyitó beszédet. Üdvözölte a megjelenteket és méltatta a bizottság tíz éves munkásságának eredményeit. Jól vizsgáltak az öreg diákok A Törökszentmiklósi Mezőgazdasági Technikum levelező tagozatán tanulók 10 napon keresztül számoltak be a tanév ideje alatt szerzett tudásukról. S hogy milyen sikerrel, azt a statisztika bizonyítja a legjobban, öten végeztek jeles, több mint harmincan jó eredménnyel s a 180 vizsgázó közül alig páran kaptak elégtelen osztályzatot. A levelező tagozaton tanulók nagy része tanácsi alkalmazott, vagy mezőgazdasági dolgozó. Szép számmal tanulnak a technikumban tsz-tagok és egyéni gazdálkodók is. Február 2-án nyílik meg a jubileumi Haydn-év A Joseph Haydn emlékezetének szentelt jubileumi Haydn-évet február 2-án délután ünnepélyesen nyitják meg a Magyar Tudományos Akadémián. (MTI). Az idén sok új gyártmány öregbíti a magyar ipar hírnevét Az idén a gyárak és az üzemek dolgozói, tervezői sok új készítménnyel öregbítik majd a magyar ipar világhírnevét. A Vörös Csillag Traktorgyár például hat köbméteres dömperek sorozatgyártását kezdi meg. A Ganz- MÁVAG megkezdi a 606 lóerős Diesel villamosmozdony sorozatgyártását. Győrben pedig a 250 és 130 lóerős Diesel-mozdonyt két változatban gyártják. Az építőipar nyolcszáz kiló súlyú, helyszínen gyártható falazóblokk és 800 kilós födémelemek gyártását kezdi meg. Nagyobb mennyiségben kerül piacra a 8,8 centiméter méretű üreges tégla. A vadásztölténygyárban készülnek a 12 csatornás televíziós készülékek. A Gammában nyolc milliméteres vetítőgépet szerkesztenek, amelyet magnetofonos adapterrel látnak el. A Láng Gépgyár 50 megawattos turbinákat gyárt az idén. Jövedelmező a cirok A Cibakházi Vörös Csillag Termelőszövetkezet székházában cirokszakáll válogatással töltik a napokat. A cirokszakáll jó jövedelmet biztosít, mázsánként 600 forintért váltják be. Az idén körülbelül 15—16 mázsát tudnak átadni a feldolgozó vállalatnak. Több gondot a KISZ-re Törökszentmiklóson A szolnoki vasútállomás e érte az élüzem szintet .Ugrás a bizonytalanságba“ í I i rrví MUNKA KÖZBEN A Jászberényi Fémnyomó- és Lemezárugyárban már sorozatban gyártják a közkedvelt, modern hűtőszekrényeket. A gyár ebben az évben több száz darabot ad át belőlük a kereskedelemnek. Képünk a sorozat egyik gyártmányának szerelését ábrázolja. „Londoni köd" Anglia nagy területein tovább tart a szeszélyes időjárás Nyugat-Európában (MTI) Angliában a napok óta váltakozó havazáshoz és áradásokhoz, amelyek máris súlyos fennakadást okoztak a közlekedésben, most az ország nagy területeit borító igazi „Londoni köd” is járult. London, Manchester, Liverpool, Glasgow és több más város repülőterén megbénult a forgalom, a vonatok órás késéssel közlekedtek és a gépkocsiforgalom csaknem teljesen szünetelt. A London közelében lévő Sutton jégpáncél borította főutcáján a sűrű ködben mintegy húsz egymás mögött haladó gépkocsi ütközött össze. Hasonló tömegkarambolok voltak más városokban is. Dániában tovább tart a havazás és súlyos fennakadások vannak a közlekedésiben. Jütlandban és Bornholm szigetén a hó több kis községet elvágott a külvilágtól. Belgium keleti részében továbbra is jégpáncél borítja az utakat és akadályozza a közlekedést. Az ország nyugati felében ezzel szemben megindult az olvadás. Attól tartanak, hogy a gyors olvadás komoly áradásokat okozhat, mivel a folyók szintje már most is magas. Ausztriában ugyan tart még a hideg idő, de a hegyvidékeken komoly a lavinaveszély, mert a havazás folytatódik. (MTI) Munkásegyüttes a Szigligeti színpadán A szolnoki Fűtőház táncegyüttese tartalmas múltra tekinthet vissza. Tízéves fennállása alatt jó szerepléseiért a „Szocialista Kultúráért” jelvénnyel tüntették ki. Az együttes a közeljövőben ünnepli megalakulásának tízéves évfordulóját. Ez alkalomból az öntevékeny csoport tagjai február 2-án a szolnoki Szigligeti Színház színpadán lépnek fel. Egész estét betöltő műsorral szórakoztatják a közönséget. Az estén fellép még az ugyancsak nagy múltra visszatekintő énekkar is, Kóbor Antal karnagy vezényletével. Önkéntes földcserék megyénkben Az elmúlt évben megyénk harminchét községében és két városában került sor önkéntes földcserére a tanácsok, valamint a termelőszövetkezetek és az egyénileg gazdálkodó parasztok között. Az egyéni termelők kívánságának messzemenő figyelembevételével 4350 katasztrális hold föld került egyesített tagokba. Kungyalun közös megállapodás alapján 350 katasztrális hold földből alakítottak ki nagyüzemi termelésre alkalmas táblákat. Az önkéntes földcserével az egyéni gazdák is jól jártak, mert nem egy esetben a réginél jobb minőségű földet kaptak cserébe. A megye egyik legnagyobb mezőgazdasági városában Törökszentmiklóson 968 katasztrális hold föld önkéntes cseréjét bonyolították le közös megállapodás szerint. Rákócziujfalun 256 hold föld került rendezésre ilyen módon. Az önkéntes földcserék útján kialakított nagyobb táblákból eddig több mint 1300 holdat vettek művelés alá a termelőszövetkezeti gazdaságok.