Szolnok Megyei Néplap, 1965. június (16. évfolyam, 127-152. szám)

1965-06-13 / 138. szám

1965. június SZOLNOK MEGYEI NÉPLAP VÉR ANDOR: MAGYAR RABLÓVEZÉR, AKIT MEGÉNEKELTEK AZ ARGENTIN KÖLTŐK Talán három hónapja él­tem Buenos Airesben, ami­kor a Critica című napilap irodalmi rovatában ráesett a tekintetem egy versre: Románco de bandito Loren- 20 Szalay. Amikor már szen­vedélyesen vadásztam az argentin lapokban minden magyar vonatkozású írásra, hát bizony nagyot dobbant a szívem. Mert ez a Szalay Lőrinc nevű bandita, akiről románcot írt Luis Cané, a jónevű argentin költő, csak magyar lehet. Elolvastam a románcot, s kitűnt belőle, hogy Szalay nemcsak ma­gyar volt, de — súlyos csorbát ejtve hajdani arisz­tokráciánk hírnevén — ma­gyar hercegnek is vallotta magát, s ami ennél sokkal kínosabb, bűneiért a múlt század elején felnégyelték szegényt. Általában nem lel­kesedem a rablóvezérekért (még kisgyermek koromban sem akartam soha rablóve­­zér lenni), mégis annyira megkapott e nevezetes hon­fitársam sorsa, hogy nyom­ban lefordítottam a verset, amely így szól: „ Nem sokára, Szalay Lőrinc lesújt fejedre az ítélet. Szalay Lőrinc mosolyog: i­Számomra mit sem ér az­­ élet...” Kilenc rab várja ott a sorsát, — mindnek iszonyú vége lesz — de csak Szalay Lőrinc bátor, tartása szálfaegyenes, vígan issza a kupa bort, mit felé nyújt a tizedes. Már a Cabildo udvarán áll a bíró és egy diák rájuk olvassa hangosan a kegyetlen szentenciát: Martin Pereyrát, „El Curu”-t szörnyű halál veszejti el s bűneiért a többi is az Úristen előtt felel. De míg Pereyra izmos testét ízekké tépi a kerék, a nyolc latornak hóhér bárdja vágja le lábát és fejét s szétvagdalt testük négy darabját, mely részen hollók lakomá­­kiszögezik elrettentésül [ja, Buenos Aires kapujára, hogy végzetüknek híre keljen: így vész, ki vét a törvény elleni II. Ott ül mind a siralomház­ban, léptek kopognak, s kisvártatva jön a barát a feszülettel s Szalay Lőrincet gyóntatja. „Herceg vagyok én, magyar herceg — szól Lőrinc térdrehullva, halkan — őrizd meg testvér ezt a titkot s csak akkor fedd fel, ha meghaltam. Nagy úr voltam távol hazámban, parancsaim lesték a szolgák, de szerelem és sötét ármány a tengerentúlra sodort át.” Kezet csókol a gyóntatónak s fájó búcsúra nyílik ajka: „Isten veled Kárpátok bérce, szép hazám, Duna—Tisza partjai” III. Rohan a barát és a hír Buenos Airesen átszárnyal: Del Pino alkirály egy herceg fejét véteti hóhérbárddal! Előkelő urak és dámák mennek az alkirályhoz reggel s a szép Lorenzo életéért könyörögnek könnyes sze­mekkel. Del Pino hajlik is a szóra s az ítéletet fel is oldja: Szalay Lőrinc vallomását bíró és jegyző vegye tollba! IV. Vall már Szalay s hazudik, hogy megszédül könnyen, aki hallja, de lecsap rá keményen néhány keresztkérdés és megzavarja. Ötöl-hatol, elsápad, kékül, szavait megmásítja sorba... — Véged van már Szalay Lőrinc, fürtös fejed lehull a porba! (S másnap kilenc ütött főből nőtt iszonyú koponyahal­­­maz... szegény, eltévedt bűnösök­nek az Úristen legyen irgalmas!) No, de hát ez költészet, vagyis a valónak „égi má­sa”. Szerettem volna tudni a valóságot, ki akartam nyomozni, mit követett el Szalay, hogy ilyen csúful felnégyelték, s miért ihleti még ma is románcírásra a költőket? Szabó László ba­rátomhoz fordultam, aki akkor a Critica egyik szer­kesztője volt, s gondosan számontartotta a magyarok sorsát Argentínában. Sza­bó másnap három folyóira­tot adott át — mindegyük­ben volt egy-egy írás Sza­lay viselt dolgairól — s hozzátette, hogy időnként más lapok is foglalkoznak a „szép Lorenzo” romanti­kus figurájával, s az Archi­­vo Nacionalban, a nemzeti levéltárban is találhatok róla érdekes adatokat. Gon­dosan áttanulmányoztam tehát a Szalay-irodalmat, s utána tárgyilagosan meg­állapítottam, hogy nem akadt még magyar széles Argentínában, aki hírnév dolgában versenyezhetne Szalayra. Hírneve kétes ugyan, de szilárdan megalapozott. Lőrincet 1802-ben négyelték fel Buenos Airesben, a Cabildo udvarán, de emlé­ke ma is él, a nép dalokba foglalta tetteit, s az írók és költők képzeletét is iz­gatja „a vad, gyönyörű és lovagias” rablóvezér legen­dás alakja. Vallomása szerint (amely persze nem feltétlenül hite­les) Szalay a napóleoni há­borúkban a franciák ellen harcolva fogságba esett, majd megszökött és olasz hajón került Argentínába. Tény azonban, hogy itt rab­lóbandát szervezett, s ban­dájával éveken keresztül rettegésben tartotta Santa Fé, Tucuman és Buenos Aires környékének lakossá­gát. Szalay, akinek alvezére Martin Pereyra volt, gau­­chóknak öltözött lovas ha­­ramáiáival főleg a földes­urak kastélyaira csapott le. A banda kirabolta és fel­gyújtotta a kastélyokat, s aki ellenállt, kegyetlenül lemészárolta. A csendőrség és katona­ság hosszú ideig tehetetlen volt Szalay bandájával szemben. A szegény nép szerette és fedezte Szalayt, mert zsákmánya egy részét megosztotta vele, s különö­sen az asszonyok rajongtak érte, akiknek segítségével mindig kibújt a csendőr­gyűrűből. (íme a Rózsa Sándori motívum, holott Lőrinc jóval Rózsa Sándor fellépése előtt „adta fejét tilalmas dologra”) Végülis árulás veszítette el egyik bandatársa, aki hiába vetett szemet Lőrinc kedvesére, bosszúból felje­lentette, s két század kato­nát hozott a nyakára. El Rodeo község határában folyt le a harc a katonák és a betyárok között. A ka­tonák győztek, a banda egy része elmenekült, többen elestek, kilencen pedig — köztük Szalay is — foglyul estek. A Buenos Aires-i ha­ditörvényszék 1801. augusz­tus 10-én mind a kilencet halálra ítélte: Pereyrát ke­rékbetörésre, társait pedig felnégyelésre. A legfelsőbb bíróság által jóváhagyott ítéletet ugyanez év decem­berében kellett volna vég­rehajtani, de a végrehaj­tást késleltette Szalaynak a siralomházban tett vallo­mása. A hercegségről és a mér­hetetlen gazdagságról szóló mesét Szalay találta ki, mert remélte, hogy mint magyar „herceg”, megme­nekülhet a szörnyű kínha­láltól. Szalay valóban jól számított: vallomásának pillanatok alatt híre ment és a „felsőbb tízezrek” kö­zé tartozó urak és hölgyek közbenjárására Del Pino al­király felfüggesztette az ítélet végrehajtását és az ügy felülvizsgálásával Don Juan Maria Almagro de la Torre hadbírót bízta meg. A hosszú nevű hadbíró egy bizottsággal ki is szállt a börtönbe és ismét kihall­gatta Szalayt. Minden azon múlott, hogy Szalay ki tud­ja-e húzni magát a csává­ból, vagy nem. Ha beiga­zolja, hogy herceg, akkor megmenekül. Végtére is egy herceget, aki pusztán szórakozásból rablóvezéres­­kedik, mégsem lehet csak úgy egyszerűen felnégyelni. Hát szó, ami szó, Lőrincet zavarba hozták a kereszt­kérdések, a legnagyobb baj mégis az volt, hogy se ku­tyabőrt, se kilenc ágú koro­nát, s latifundiumáról még egy telekkönyvi kivonatot sem tudott bemutatni a bí­rónak. Mit tehetett erre Del Pino? Hosszas huzavona után megerősítette az ítéle­tet, amelyet 1802. március 8-án hajtottak végre a Ca­bildo udvarán. A kivégzést óriási tömeg nézte végig. Sok asszony siratta meg Lőrincet, aki — mint olvasom —, „öles ter­metével, kékesbe játszó, fekete szakállával, vad lobo­­gású szemeivel és nemes arcélével igazi férfiszépség volt”. A krónika feljegyzi, hogy Antonio Aguari, a hó­hér mindössze kilenc pesót kapott a kilenc bandita ki­végzéséért, ami elég sovány vérdíj, viszont szép summát szerzett azzal, hogy Lőrinc szakállát szálanként adta el az asszonyoknak, akik drá­ga árat fizettek ezért a be­cses ereklyéért... íme, ez az argentínai ma­gyar rablóvezér históriája. (Északmagyarország.) n Parányitól a legnagyobbig mindent terveznek A m s [UNK] vr JOY © iparművészei között A villamoson, ahogy — a zsúfolt utcákat magam mögött hagyva, — közeled­tem Budapest zöld öveze­te felé, gondolatban fel­készítettem magamat az Iparművészeti Főiskola hall­gatóival történő találkozás­ra. Hosszú, lengő haj, va­lahol mélyben, a nyak kö­rül, fekete ing és lehetőleg minél ápolatlanabb sza­káll. Ezt vártam, miután a néhány, magát „művész­nek’’ valló amatőr­ kollégá­jukat már ismertem. — A Zugligeti úti villában, ahol Krúdy Gyula töltötte an­nak idején szabad óráit, sé­tálgatva a százados fák árnyat adó lombjai között, és kóstolgatva a magány ízét — az őserővel átitatott budai környezetben, itt ta­lált otthonra az Iparművé­szeti Főiskola. Széles lép­csősorán fiatalok. De hol a szakáll?! Hol az ápolat­lan külső? Hol a lengő haj?! Fantázia lenne csu­pán? Hát persze, ők ezt már nem tekintik kötele­zőnek, annál inkább a mi­nél gazdagabb szakmai tu­dást. Már betört a nyár — A felhők közül meleget ont­va kacsingat le a városra a nap. A vastag, zöld lom­bokon átszűrődik a fény a pirosra festett padokra. Vizsgaidőszak — Vastag könyvekkel sétálnak a hallgatók, beszélgetnek, vi­tatkoznak. ..Sűrű” körülöt­tük a levegő. Elkapok egy­­egy mondatfoszlányt... iz­galom, vizsgadrukk. Egy kis lugasban az ipari for­matervezők ülnek. — Mi a feladatunk’ — kérdezik vissza. — Erre egyszerű és elvben mégis bonyolult a válaszHisz alig négy éves­ a főiskolá­nak ez a tanszéke és máris egyik „legfontosabb” ré­szévé vált az iparművé­szetnek Mi elsősorban az ipari termékek alakjait tervezzük, vigyázva, ne­,­hogy öncélú, „művészkedő” legyen a munkánk. Ahhoz azonban, hogy egy eszter­gapad, vagy akár egy va­saló külső formáját kiala­kítsuk, nagyon sok szer­nünk. A célszerűséget, a gyártási lehetőséget, az anyag minőségét. — Más formákat tervezünk pél­dául műanyagból, mint a nehezebben formálható ke­ményfémekből ... Hevesek, tele lendülettel. Itt az öt esztendő alatt ko­moly műszaki képzésben is részesülnek a hallgatók.­­ Mert csak így tudnak a tervezőmérnökökkel együtt­működni. Kicsit ezermes­ternek kell lenniök, ha jól akarják végezni a munká­jukat, hisz a legparányibb­tól a legnagyobbakig min­dent terveznek; kilincset, evőeszközöket, tengeri ha­jót, teherautót és kombi­i­n­t. Szép hivatás! A festőtanszéken éppen al­­­kotnak. A modell fáradtan tartja csípőjén a kezét — össze­húzódnak a szemek. Lassan mozdul a vásznon az ecset, formálódik a fi­gura. Ők a jövő dekoratőrei, grafikusai. A lakások mo­dern festését tervezik, el­képzeléseik reálisak, tudá­sukat a szép szolgálatára csiszolják. Karcsú, kékköpenyes kis­lány jön szembe a folyo­són. — Mit tanul a főiskolán? — Én belső építész leszek — mondja. — Beszéljen terveiről, választott hivatásáról, — kérem. Meginvitál, men­jünk a műhelybe, éppen odatart. — Most például széket készítek. Tessék, nézze meg. Én terveztem, én fűrészel­tem, csiszoltam, enyvez­tem! A mi feladatunk min­den olyan tárgy megterve­zése, ami a helyiségek bel­ső terét foglalja el. Búto­rokat, s a lakáskultúra minden alkotóelemét ter­vezzük. A textilesek hatalmas vé­gek között éppen rendet te­remtenek. Ők nemcsak az anyag színét, mintáit, de nyersanyagát, szövési sűrű­ségét, vastagságát is tanul­ják tervezni.­ A ruhaterve­zők aztán ebből a kész nyersanyagból álmodják reális valósággá öltözkö­dési cikkeinket. Forog a korong, fürge ujjak formálják az anya­got. A keramikustanuló ké­szíti az újvonalú vázákat, vonalakat, de minden, az iparban használható porce­lán-, s agyagformával is megismerkednek.­Serény munka folyik valamennyi műhelyben. — Vizsgamunkájukat készítik a hallgatók A végzősök is készülnek számot adni tudá­sukról, hogy holnap kilép­hessenek az életbe, s a főiskolán szerzett gazdag tudásukat minél hamarabb kamatoztathassák. Kép és szöveg: Regős István „Ezt a széket nemcsak terveztem, de önállóan is ké­szítettem” Készül a műalkotás

Next