Szolnok Megyei Néplap, 1968. október (19. évfolyam, 230-256. szám)
1968-10-19 / 246. szám
VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! ! A MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁG ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA XIX évfolyam, 246. szám. Ára 70 fillér Új vasúttörvény A NEB a parlament előtt Befejezte munkáját az országgyűlés Pénteken délelőtt 10 órakor folytatta tanácskozását az országgyűlés. Az ülést az elnöklő Vass Istvánné nyitotta meg. Bejelentette, hogy napirend szerint folytatódik a vita a beterjesztett új vasúttörvény tervezet és közlekedéspolitikai koncepció fölött. Dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter emelkedett szólásra. Dr. Horgos Gyula beszéde Dr. Horgos Gyula kohó- és gépipari miniszter bevezetőben hangsúlyozta, hogy a közlekedéspolitikai koncepciók megvalósítása különösen nagymértékben múlik a hazai gépipar felkészültségén és jövőbeni fejlődésén. A miniszter ezután részletesen taglalta a közúti járműgyártás központi fejlesztési programját. Ennek megvalósítására az álló- és forgóeszközökkel együtt összesen 11,6 milliárd forintot fordítunk, a beruházási összegből 9,7 milliárd forintot központi forrásból fedeznek. — A közúti jáműgyártás nagyarányú fejlesztése — mondta — lehetővé teszi hogy gazdaságosan előállított járműipari termékekből fokozzuk exportunkat, — másrészt mennyiségileg teljesebben és minőségileg magas színvonalon hazai gépipari termékekkel lássuk el a közlekedést. A járműipari beruházások általában a tervezettnek megfelelően haladnak. A múlt év végéig a beruházásoknak mintegy 26 százaléka valósult meg, s a részarány ez év végére meghaladja a 60 százalékot A miniszter befejezésül elmondta, hogy a közúti szállítás fejlesztésével kapcsolatban a közlekedéspolitikai koncepció számol a személygépkocsi-állomány növekedésével is. Ezzel kapcsolatban hangsúlyozta, hogy a kohó- és gépipar, eddigi fejlesztési irányának megfelelően, nem kíván személygépkocsik gyártására berendezkedni. A számítások ugyanis azt mutatják, hogy a személygépkocsi-gyártás akkor gazdaságos, ha évente legalább 150 000—160 000 készül belőle, ez a mennyiség azonban többszöröse a várható igényeknek. Gazdaságosabb, ha részt veszünk a Szovjetunió személygépkocsi gyártásában kooperációs szállításokkal. A két ország között létrejött megállapodás alapján a szovjet gépkocsigyártás fejlesztéséhez különféle alkatrészek szállításával csatlakozunk. Ezeket az alkatrészeket évi 300 ezres példányszámban állíthatjuk elő, ami gazdaságos. Az alkatrészekért a Szovjetuniótól évenként 12—14 000 személygépkocsit kapunk majd, amit a Fiat licenc alapján gyártanak. Arra törekszünk, hogy ehhez hasonló megállapodások más államokkal is létrejöjjenek. A miniszter ezután a szállítás gépesítéséről szólt. Végül a törvényjavaslatot az országgyűlésnek elfogadásra ajánlotta. Ezután az elnök a képviselőknek adta meg a szót. Szenes Ottój megyénk országgyűlési képviselője — többek között — ezeket mondotta: — A vasutakról szóló törvényjavaslat, mely az országgyűlés elé került, speciális jellegű, mert bár hazánkban több közforgalmú vasút működik, ezeket gyakorlatilag egyetlen vállalat, a Magyar Államvasutak személyesíti meg, így a törvényjavaslat döntően annak jogait és kötelezettségeit rendezi és foglalja törvénybe. Egyetértek a törvényjavaslat indoklásával, mely szükségesnek tartja az elmúlt száz év során megfogalmazott, esetenként még a kapitalista rendszer sajátosságait tükröző, szétszórt jogszabályoknak a társadalmi viszonyok mai helyzetének, szocialista építésünk mai állapotának megfelelő rendezését. Ezután azokról a kedvezményekről beszélt, amelyeket a vasút az alkalmazottainak nyújt és amelyek a munkaerő szükséglet biztosításához az új gazdasági mechanizmusban is elengedhetetlenek. Majd ezt követőleg a vasút egészségügyi szolgálatának speciális munkájáról szólt a képviselő. Erről vallott nézeteit így összegezte: — A vasút egészségügyi szervezeteinek az általánostól eltérő vonásai nemcsak a múlt egészséges hagyományainak megtartását jelenti, hanem azt is kifejezi, hogy szocialista államunkban a termelés középpontjában — bárhogy fejlődjék is a technika — továbbra is az ember áll. Ezért örömmel üdvözlöm azt, hogy ezek a gondolatok a törvényjavaslatban is fellelhetők és állítom, ezekkel a legközvetlenebbül érdekeltek, a vasutas dolgozók is teljes mértékben egyetértenek. Szenes Ottó felszólalása során a magyar közlekedéspolitika koncepciójával kapcsolatban is kifejtette álláspontját. — Az a véleményem, hogy a koncepció világos és alkalmas arra, hogy megoldja a közlekedés komplex fejlesztését, biztosítva azokat az arányokat, amelyek a népgazdaság egészének harmonikus fejlődése szempontjából szükségesek... A közlekedéspolitikai koncepció aláhúzza A népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslatot dr. Dabrónaki Gyula államtitkár, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke terjesztette az országgyűlés elé. — Az 1967. évi 7. törvény értelmében a népi ellenőrzési bizottságok tagjai az arra illetékes államhatalmi szervet meghatározatlan időtartamra választották. A jövőben — a törvényjavaslat szerint — a népi ellenőrzési bizottságokat az országgyűlési képviselőkkel, illetve a tanácstagokkal azonos időtartamra, tehát általában négy évre választják. Az új szabályozás a korábbinál jobban megfelel a szocialista demokratizmus követelményeinek, jobban hangsúlyozza, hogy a népi ellenőrző bizottságok választott tagjai és tisztségviselői közvetlenül felelősek az őket megválasztó tanácsoknak. A Központi Népi Ellenőrzési Bizottság a annak a jelentőségét, hogy a közlekedés fejlesztésénél fokozott mértékben kell előtérbe állítani a gazdaságosságot, a jövedelmezőséget és a szállítási szükségletek legkisebb költségráfordítással való kielégítését. A magyar közlekedéspolitikai koncepció mintegy 2000 kilométer gazdaságtalanul működő vasútvonal forgalmának közútra terelésével számol. Mivel ezek az intézkedések a társadalmi—gazdasági élet széles területét érintik, helyénvaló, a körültekintő végrehajtás. Ezért javaslom, hogy a koncepció gyakorlati megvalósításának ütemtervében időről időre kísérjék figyelemmel és értékeljék a születő új szállítási igényeket, melyek a népgazdaságunk fejlődésével kapcsolatban gyakorta felszínre kerülnek abból a szempontból, hogy milyen hatást gyakorolnak azok a racionalizálási tervre. Felszólalásának záró részében a vasutasok munkakörülményeiben bekövetkezett változásokat ecsetelte az országgyűlés előtt a képviselő. Végül elfogadásra ajánlotta a vasutakról szóló törvényjavaslatot. A képviselők felszólalása után Kállai Gyula elnök részletesen ismertette a törvényjavaslat különböző pontjaira vonatkozó módosításokat, s ezekről az országgyűlés külön-külön szavazott, s azokat egyhangúlag elfogadta. Az elnök bejelentette, hogy az elfogadott módosításoknak megfelelően a törvényjavaslat indokolását értelemszerűen kiigazítják. Ezután újabb szavazás következett: az országgyűlés a vasutakról szóló törvényjavaslatot általánosságában és — a már megszavazott módosításokkal — részleteiben is elfogadta. Az Országgyűlés határozatban mondotta ki, hogy a magyar közlekedéspolitika koncepcióját és a vitájában elhangzott felszólalásokra adott miniszteri választ jóváhagyólag tudomásul veszi. Ezután a napirend szerint a népi ellenőrzésről szóló törvényjavaslat tárgyalása következett. Dr. Dabrónaki Gyula államtitkár, a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke emelkedett szólásra. Minisztertanács, a Területi Népi Ellenőrzési Bizottságok pedig a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság és az illetékes tanács irányítása alatt tevékenykednek. A törvényjavaslat továbbfejleszti a választó államhatalmi szervek és a népi ellenőrzési bizottságok kapcsolatát. Előírja, hogy a Központi Népi Ellenőrzési Bizottság elnöke a népi ellenőrzés munkájáról az országgyűlésnek, a Népköztársaság Elnöki Tanácsának és a Minisztertanácsnak, a területi népi ellenőrzési bizottságok pedig a választó tanácsoknak kötelesek beszámolni. A népi ellenőrzési bizottságok közvetlenül fordulhatnak a helyi tanácsokhoz előterjesztéseikkel: a tanácsok végrehajtó bizottságainak elnökei tanácskozási joggal részt ve(Folytatás a 3. oldalon.) Dr. Dabrónaki Gyula beszéde MA: Realitás és lehetőség Nyomozás sör-ügyben Másfél hónap kollégiumban Kereskedelmi tanácskozás Szolnokon A megyei pártbizottság ipari, közlekedési osztályának rendezésében tegnap délelőtt nagysikerű kereskedelmi tanácskozást tartottak az SZMT székházának nagytermében. Ezen a rendezvényen a megye állami és szövetkezeti kereskedelmének, illetve iparának gazdasági és politikai vezetői vettek részt. A vitaindító előadást a „Piackutatás a vállalati tevékenységben” címmel dr. Szabó László, az Országos Piackutató Intézet igazgatója tartotta meg. A rendkívül érdekes és gyakorlatias jellegű előadást élénk vita követte. Az 50. évforduló tiszteletére Többet teljesítettek a vállaltnál Pontosan indultak a vonatok Takarékoskodnak a tejüzemben A szolnoki vasútállomás dolgozói, szocialista brigádjai a KMP megalakulásának 50. évfordulója tiszteletére olyan munkafelajánlásokat tettek, amelyek az élüzem cím elérésének követelményeit is meghaladták. A harminchét szocialista brigád csaknem ötszáz dolgozója — vállvetve az állomás kollektívájával — eddig derekasan helytállt a versenyben. Január és szeptember között elért eredményeik ismertek már. Eszerint a személyvonatok 98,69 százalékát indították Szolnokról menetrendszerűen, ami meghaladja az eredeti vállalásukat (98,5 százalék). A tehervonatok pontos közlekedtetése a szállítás gazdaságosságát és a megrendelők érdekeit tekintve is fontos. A szolnoki vasutasok jó munkáját dicséri, hogy az említett időszakban a teherszerelvények 80,9 százaléka hagyta el az állomást a menetrendben feltüntetett időpontban. Vállalását e vonatkozásban is jelentősen túlteljesítette a kollektíva. Ugyancsak a gazdaságosság javítására törekedtek, amikor felajánlották, hogy az állomás árutonna tervét (kocsikihasználás) garantálják. A vasutasok nagy szakértelmére és a jó munkaszervezésre vall, hogy a vagonok kihasználása átlagosan 99,6 százalékos volt. A verseny értékelésének e néhány részlete magyarázatul szolgál arra, hogy milyen módon sikerült a vasi utasoknak az állomás szállítási és a vonatok terhelési tervét az élüzem szint fölött teljesíteniük és ne feledjük a fenti eredményeket igen nehéz körülmények között érték el. A rekonstrukciós munkálatok miatt sokszor vágányzárra került sor, ami a forgalom zökkenőmentes lebonyolítását hátráltatta. Az állomás dolgozói, vezetői ezeket az akadályokat is leküzdötték. * A szolnoki tejüzem dolgozói 1968 első félévére fél millió forint megtakarítását vállalták a jubileumi munkaversenyben. Felajánlásukat túlteljesítették, mégpedig kishíján egymillió forinttal. Hogyan? Például vállalták: a fuvarköltségeket 200 ezer forinttal csökkentik. — Ésszerű szervezéssel, rakodással, a szállításra egymillió forinttal kevesebbet költöttek a tervezettnél. — A postai, a telefon és egyéb kiadásokat is alaposan lefaragták, mintegy 600 ezer forinttal. Még sorolhatnánk hogyan fogták vissza a filléreket forintokat azért, hogy a vállalt megtakarításokat tételesen teljesíthessék. A szolnoki tejüzemben összesen 3,8 millió forintot eredményezett az eddigi számítások szerint a munkaverseny. A harmadik negyedévben a két szocialista címért küzdő brigád változatlanul vállalásainak megfelelően dolgozott. Minden bizonnyal a jubileumi munkaverseny hátralévő időszakában az ígértnél is jobb eredményeket produkálnak a szolnoki tejüzem dolgozói. 1968. október 19., szombat. Lapzártakor érkezett: Kajdi kiesett, Túróczy továbbjutott Az olimpia mai műsora Október 19-én a Mexikói XIX. Nyári Olimpiai Játékok hetedik versenynapján a magyarok — atlétikában, ökölvívásban, vívásban, birkózásban, úszásban, evezésben, vitorlázásban, vízilabdában és sportlövészetben érdekeltek. ATLÉTIKA 17 órától: tízpróba második napja, 4x100 m férfi váltó, 4x100 m női váltó (Kispálné, Nemesháziné, Balogh, Tóthé), 1500 m középfutamok, 800 m női döntő. ÖKÖLVÍVÁS 20 és 24 órától: újabb selejtező mérkőzések. KERÉKPÁR 17 órától: repülőverseny döntők, 4000 m-es üldözőcsapatverseny selejtezői és középdöntője. VÍVÁS 15.30 órától: női tőr egyéni selejtezők (Bóbis, Gulácsi, Marosi, Sákovicsné, Rejtő közül három (férfi tőrcsapat döntő). SÚLYEMELÉS 18 órától: nehézsúlyú verseny. BIRKÓZÁS 18 órától: szabadfogású verseny újabb fordulói. ÚSZÁS és MŰUGRÁS 18 órától: 200 m férfi vegyesúszás (Lázár, Szentirmai) selejtezők, 400 m női selejtezők, férfi műugrás selejtezők, 100 m férfi és női mell döntő, 100 m férfi és női gyors döntő. EVEZÉS 20 órától: hat döntő a különböző osztályokban. LÖVÉSZET 15.30 órától: kisöbű sportpuska fekvő testhelyzet (Hammert és Papp,) koronglövés második rész, VITORLÁZÁS 20 órától: újabb futam valamennyi hajóosztályban. VÍZILABDA 18 órától: további mérkőzések az a) és b) csoportban. Egyesült Államok—Magyarország találka^