Szolnok Megyei Néplap, 1969. január (20. évfolyam, 1-25. szám)

1969-01-16 / 12. szám

VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK!! ! A MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁG ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA SZOLNOK MEGYEI XX. évfolyam, 12. szám. Ara: 70 fillér 1969. Január 1., csütörtök. A Szojuz 5-el újabb három űrhajós kering a Föld körül Rádiókapcsolat a két űrhajó között • Négy alezredes az űrkabinokban Magyar idő szerint szerdán reggel 8.14 órakor a Szovjetunióban Föld-körüli pályára juttatták a Szojuz—5 jelzésű űrhajót, amelyben három főből álló személyzet tartózkodik. Az „űrhármas” tagjai Borisz Volinov alezredes, űrhajóspilóta, az űrhajó parancs­noka, Alekszej Jeliszejev fedélzeti mérnök, a műszaki tudományok kandidátusa és Jevgenyij Hrunov alezredes, kutatómérnök. A Szojuz–5 űrhajót az előre kiszámított pályára vezérelték. A Szojuz—5 pályára juttatása után Borisz Volinov űrhajóparancsnok kétoldalú rádióösszeköttetést létesített a Földdel, továbbá a Szojuz—4 űrhajóval. Az űrhajópa­rancsnok jelentése szerint a személyzet egészségi állapota jó, az űrhajó belsejében a légnyomás és a hőmérséklet normális. A Szojuz—4 és a Szojuz—5 űrhajó parancsnokai, Vlagyimir Satalov, illetve Bo­risz Volinov űrhajópilóták jelentették, hogy megkezdték közös kísérletsorozatuk vég­rehajtását a­ világűrben. A Szojuz 5 utasai Borisz Volinov 34 éves al­ezredes, a Szojuz—5 űrhajó parancsnoka Irkutszk szibé­riai városban született. 1956- ban, a volgográdi katonaisko­la elvégzése után egy repü­lőegységhez került 1958-ban lépett be az SZKP-be. Voli­nov több mint 8 évvel ez­előtt került az űrhajósok egységéhez. Ő volt a tartalék Valerij Bikovszkij 1963 jú­niusában és Georgij Berego­­voj 1968 októberében véghez vitt űrrepülése idején. Az új szovjet űrhajó pa­rancsnokának felesége ,Ta­mara, kohászati mérnök, egy gépgyárban dolgozik. Két gyermekük van: a 10 éves Andrej és a 3 éves Tatjana. Jevgenyij Hrunov alezre­des, a 35 éves kutatómérnök a tulai területen született. Mezőgazdasági technikumot végzett. A repülés iránti sze­retete azonban felülkereke­dett, s elvezette őt a repü­lőiskolába. Később különbö­ző légi­ alakulatoknál szol­gált. 1959-ben lett az SZKP tagja. Az űrhajósok egységé­hez Hrunov szintén 1960- ban került, s a tartalék űr­pilóta feladatát bízták rá 1965 márciusában, amikor Alekszej Leonov a Vosz­­hod–2 űrhajóból először lé­pett ki a világűrbe. Tavaly Hrunov alezredes sikerrel befejezte tanulmá­nyait a moszkvai katonai re­­pülőmérnöki akadémián. Fe­lesége — Szvetlána, tanárnő. Van egy 8 esztendős fiuk — Valerij. A Szojuz—5 személyzeté­nek harmadik tagja Alekszej Jeliszejev, 34 éves fedélzeti mérnök. Jeliszejev 1951-ben iratkozott be a moszkvai „Bauman” műszaki főiskolá­ra, majd egy tervezőirodá­ban dolgozott. Disszertáció­jának megvédése után kapta meg a műszaki tudományok kandidátusa címet. Jeliszejev 1966 óta tarto­zik az űrhajósok egységéhez. Ő is tagja az SZKP-nek. Fe­­lesége Larisza, ugyancsak mérnök, tervezőirodában dol­gozik Kislányuk, Jelena 8 éves­ között megfigyeléseket vég­zett az úgynevezett „világító részecskékkel” összefüggés­ben, fényképeket készített a Föld felhőzetéről és hótaka­­rójáról, nappali és szürkü­leti horizontjáról. A Szojuz—4 fedélzetéről kapott adatok alapján meg­állapították, hogy Vlagyimir Satalov állapota kitűnő. Vér­nyomása és pulzusa normá­lis. Szervezete jól alkalmaz­kodott az űrrepülés körül­ményeihez. Tv-riport a A Szojuz—4 január 15-én, magyar idő szerint 11 órakor befejezte 18. fordulóját­ a Föld körül, a Szojuz—5 ugyaneddig két fordulatot tett meg. Vlagyimir Satalov, a Szo­juz—4 parancsnoka közölte. Magyar idő szerint reggel 7 óra 15 percig a Szojuz—4 befejezte 15. fordulatát a Föld körül. Miután a kézi irányító be­rendezés segítségével meg­változtatta az űrhajó helyze­tét, s a napelemeket a Napra orientálta — amire a vegyi áramforrások feltöltéséhez volt szükség — Vlagyimir Satalov jelentést adott a Földnek a műveletről. Ez­után folytatta a programban előírt kísérleteket. Ezt köve­tően újabb rádió- és televí­ziós közvetítésre került sor az űrhajó kabinjából, vala­mint a szomszédos fülkéből, amely tudományos kísérle­tek elvégzésére és az űrhajós pihenésére szolgál. Az űr­hajó fedélzetéről kapott ada­tok szerint a pilótakabinban és a szomszédos fülkében a nyomás, a levegő nedvesség­­tartalma és a hőmérséklet egyaránt normális. Az űr­pilóta egészségi állapota és körzete változatlanul kitűnő. világűrből hogy megfigyelte a Szojuz—5 rá­térését pályájára, Borisz Volinov, a Szo­juz—5 parancsnoka kézi be­rendezés segítségével elvé­gezte az űrhajó tájolását a f­olytatás a 2..oldalon) Tv-riport a Szojuz 5 indulásáról A szovjet televízió a baj­­konuri űrrepülőtérről szer­dán képmagnóról riportot adott a Szojuz—5 űrhajó el­indulásáról. A képernyőn megjelent a hatalmas rakéta, csúcsán az űrhajóval. A Szo­­juz—5 három utasa autóbu­szon érkezett a repülőtérre. Az űrhajós gárdában részt vevő társaik, barátaik, fotó­riporterek kíséretében az ál­lami bizottság elnöke elé léptek, majd Borisz Volinov, az űrhajó parancsnoka jelen­tette: a legénység készen áll az útra. Az állami bizottság elnöke jó utat és szerencsés visszatérést kívánt az űrha­jósoknak. A felvonó szállította az űrpilótákat az űrhajó tartó­­szerkezetére. Borisz Volinov és társai itt újból búcsút vettek kísérőiktől. Az indu­lásig már csak néhány perc van hátra. A képernyőn pre­mier plánban látható a ra­kéta csúcsán az ezüstösen csillogó Szojuz–5 űrhajó. A rakéta indításra készen áll. Begyújtják. Fehér lángnyelv csap fel és a rakéta útnak indul... A Szojuz—5 kabinjában el­helyezett kamera közvetítést adott az űrhajósokról az in­dulás utáni első percekben. Élénk beszélgetésükből, fesz­telen mozdulataikból ítélve a Szojuz—§ utasai, akik útjuk során a „Bajkál” fedő­névre hallgatnak, jól elviselték a túlterhelést és a túlnyomást „Némi remegéstől eltekintve kitűnően érezzük magunkat űrhajónk fedélzetén minden teljes rendben van” — jelen­tették. Külön pihenő­fül­ke Szerdán magyar idő sze­rint éjjel 2 óra 12 perckor a Szojuz–4 űrhajó 13. for­dulatát tette a Föld körül, s bejutott a Szovjetunió távol­keleti részén fekvő jelfogó állomások hatósugarába. Ezzel megkezdődött Vla­gyimir Satalov második mun­­­kanapja a világűrben. A na­pirend által előírt tornagya­­korlatok elvégzése és reg­gelizének elfogyasztása után az űrpilóta ellenőrizte az űrhajó rendszereinek álla­potát, egyeztette az időt és hozzákezdett a kutatási prog­ram teljesítéséhez. Egyebek A vevő kérése: parancs Munkában a konstruktőrök — Lilla is befutott • Vendégszereplés Hollandiában A jászberényi Hűtőgép­gyár konstruktőrei tavaly ragyogó eredményeket értek el Nevükhöz fűződik egye­bek között az új Lehel ház­tartási hűtőgép-család kiala­kítása, a kereskedelmi hűtő­bútorok továbbfejlesztései Mint Safcsák Gyulától, a hűtőbútor osztály vezetőjé­től megtudtuk, 1968-ban 46 új gyártmányt produkált a vállalat műszaki gárdája. Újabb igények Ezek után azt hihetnénk, hogy az idén valamelyest lelassul az élet a fejlesztési osztályokon. Szó sincs róla. A vevők a már befutott konstrukciókkal szemben is újabb és újabb igényeket támasztanak. Például, And­­rasnyikov, a szovjet hűtő­gépszerviz szolgálat főnöke legutóbbi látogatása során elmondta a gyár vezetőinek, sok gondot okoz nekik az, hogy az agregátokat hátul helyezik el a gépekben. Ez megnehezíti a javítást, kar­bantartást Azt kérte tegyék hozzáférhetőbb helyre az agregátot. A­ vevők kérése parancs a Hűtőgépgyárban. A mérnö­kök több variációt dolgoztak ki a probléma megoldására. Végül úgy döntöttek, hogy az agregátot a hűtőszekrény tetejére kell feltenni. Ebből kettős előny származik: tel­jesítik a vevő kívánságát, továbbá, az agregáttér elha­gyásával megnő a hűtőszek­rény belső űrtartalma. Az első negyedévben el­készülnek az átalakított hű­tőbútorok kísérleti darabjai. Sőt, a szovjet partner idei megrendelésének egy részét már a megreformált keres­kedelmi hűtőbútorokból tel­jesítik* Coca-Cola hűtőpult Tavaly kezdték meg a Li­za és a Léda hűtővitrinek gyártását. Az utóbbinak olyan óriási sikere volt a BNV-n, hogy az NDK hos­­­szú lejáratú, három évre szó­ló megrendelést adott rá. Évente ezret kell leszállíta­ni. Legújabban a család Lil­la nevű, 185 literes tagja is befutott az NDK-ban. A likőripari vállalat bizta­tására hozzáfogtak a 250 li­teres Coca-Cola hűtőpultok kidolgozásához is. Követel­mény: 2—6 Celsius fokos italhőmérséklet. A Hűtőgépgyár termékei márciusban külföldön tur­néznak. A TRANSELEKTRO Külkereskedelmi Vállalat Hollandiában rendezi meg nagyszabású kiállítását,­­ amelyen a Lehel háztartási és kereskedelmi hűtőgép csa­lád is szerepel. Hódít a nobiuretán És végül még egy műsza­­­ki újdonságról. A zárt mély­hűtőket a jövőben poliure­­tán habbal szigetelik. Ennek az eljárásnak az előnyeit sokan megismerhették az új­ Lehel családnál. (A szekrény külső­­ méreteinek meghagyá­sa mellett növelhették a hasznos űrtartalmat.) Ugyan­ezt az előnyt aknázzák ki a zárt mélyhűtők esetében is. I —HÍREK — TUDÓSÍTÁSOK — HÍREK — TUDÓSÍTÁSOK — HÍREK — Fock Jenő Lengyelországba utazott Fock Jenő, a Magyar Nép­­köztársaság Minisztertanácsá­nak elnöke, aki Jozef Cyran­­kiewicznek, a Lengyel Nép­­köztársaság Minisztertanácsa elnökének meghívására sza­badsága egy részét Lengyel­­országban tölti, feleségével Varsóba érkezett. A vendége­ket a pályaudvaron Jozef Cyrankiewicz és felesége, va­lamint Jedrychowski külügy­miniszter, Motyka művelő­désügyi miniszter és Hryn­­kiewicz gépipari miniszter fogadta. Rendeletek a vámokról A külkereskedelmi minisz­ter és a pénzügyminiszter több együttes rendeletben szabályozta, illetve módosí­totta az 1969-re érvényes vámokat. Mint ismeretes, 1903-ban lépett életbe az új kereske­delmi vámtarifa, és az ebben meghatározott vámtételek egy részét ideiglenesen, csu­pán 1968 évi érvénnyel fel­függesztették vagy semlege­sítették, illetve csökkentették. 1969-re az intézményes vám­felfüggesztéseket új lista tar­talmazza, ebben azonban jó­­val kevesebb áruféleség talál­ ható, mint az előző évi listán. 1968-ban 540 cikkcsoportot mentesítettek a vámkiszabás alól, most csupán 150-re vo­natkozik a vámok részleges vagy teljes mértékű semlege­sítése. Korszerűtlen gépek jegyzéke A MÉM közzétette azoknak a korszerűtlenné vált gépek­nek a­­ jegyzékét, amelyeknél — a miniszteri rendelet értel­mében — 1969. december 31- én megszűnni* a pótalkatré­szek és a javítások után járó ártámogatás. A MÉM Közgaz­dasági főosztályán a közle­ménnyel kapcsolatban el­mondották: a géplistát azért hozták egy évvel a határidő lejárta előtt nyilvánosságra, hogy a mezőgazdasági üze­mekben legyen módjuk és idejük a géppark helyes ará­nyainak megállapítására. A felsorolás összesen 168 mező­­gazdasági créptípust tartalmaz, közöttük 32 traktort. Fogadás Moszkvában «Szerdán Színka József, a Magyar Népköztársaság moszkvai nagykövete fogadást adott a magyar—szo­vjet kul­­turális együttműködési kor­mányközi bizottság negyedik ülésszakán részt vett magyar küldöttség tiszteletére. A szívélyes és baráti lég­körű fogadáson megjelentek Ilka Pál művelődésügyi mi­niszter vezetésével a magyar küldöttség, valamint Jekatye­­rina Furceva művelődési mi­niszter vezetésével a szovjet delegáció tagjai. Kétezer vendég a nyári egyetemeken Tíz nyári egyetem szerepel a Tudományos Ismeretterjesz­tő Társulat idei programjában — közölte szerdai sajtótájé­koztatóján a Kossuth klubban dr. Ortutay Gyula akadémi­kus, a TIT országos elnöke. Körülbelül kétezer vendéget várnak a nyári egyetemet rendező városok: Esztergom, Gyula, Miskolc, Sopron, Pécs, Veszprém, Debrecen, Szeged, Keszthely és Szombathely. Megismertetik a hallgatóságot — a szokás szerint főleg kül­földi vendégeket — Magyar­­ország gazdasági, társadalmi, tudományos művészeti életé­vel, régészeti, történelmi em­lékeivel, a magyar népszoká­sokkal, népművészetünkkel. Az anyag jugoszláv — a munka magyar „Hozott anyagból” készült­­« nadrágok Szegedről Szabad­kára. Több mint négy­­ezer divatos férfinadrágot indítottak útba szerdán a szegedi ruhagyárból Szabad­kára. Ezzel megkezdődött annak a nagyarányú ,,munka­exportnak” a teljesítése, amelyre a jugoszláv Zeljezni­­car konfekcióüzemmel kötött szerződést a magyar gyár. A szabadkai cég által szállított anyagból márciusig 65 ezer férfinadrágot, több ezer za­kót és tízezer férfiöltönyt szállítanak Jugoszláviába. Nemzetközi steward­es vetélkedő Megkezdődtek a jelentkezé­sek a II. nemzetközi stewar­­des-vetélkedőre. Az 1987. évi első verseny nagy sikere után a MALÉV elhatározta, hogy hagyományossá­ teszi a vetél­kedést. A második versenyen a nyugati országrésszel — Győrrel, Fertőddel, Sopronnal Kőszeggel és Szombathellyel — ismerkednek a légikisas­­­szonyok, s március 9- én Szombathelyen, a Művelődési és Sportházban nyilvános ve­télkedőn „vizsgáznak” ma­gyarországi ismereteikből. 17 országból várják a gtewarde­­seket. Többek között az AEROFLOT, a Balkán, a BEA, az AIR France, az Isterflug, a KLM, a SABEN, a SAS és természetesen a MALÉV képviselői verse­nyeznek­­ -1 •

Next