Szolnok Megyei Néplap, 1969. december (20. évfolyam, 279-302. szám)

1969-12-03 / 280. szám

1960. december 8. SZOLNOK MEGYEI NÉPLAP Három bicikli elkopott... Három bicikli elk­apott. Abban, hogy Csontos Péter minden reggel felült rá és minden délután hazakereke­zett Egyet a feleségének vett­ egyet a lányának. Aztán vis­­­szaörökölte mindkettőt Min­den este moziba járt vele. Mozigépész volt Tiszafüreden, 18 esztendeig, munkaidő után. Márciusban felmondó leveleit kapott. Azóta nem tud rendesen aludni. Unal­mában — fájdalmában? — szét­szétszedi a rádiót Lá­nya, felesége egymás szavá­ba vágva mondja; — Belebetegedett szegény apa. Máshol ajándékot ad­nak a nyugdíjba m­enőknek. Neki a felmondó levél jött, hogy már elérte a nyugdíj­korhatárt Hát nem gondolt arra a moziüzemi vállalat új igazgatója, hogy összetöri apát? Csontos Péter haraggal néz rájuk, ő elintézte annyival a felmondást is, az új igaz­gatót is: — Megöregszik egyszer az ta. * * Munkásember Csontos Pé­ter: Villanyszerelő a gépja­vító állomáson. Második mun­kahelye. Az első a malom volt Negyven esztendeig Mi­kor kialakultak a körzeti nagymalmok, 1960-ban, az övék leállt. A gépállomás párttitkára, Pászti Tibor fel­kereste: — Azt üzeni az igazgató elvtárs, ha holnap jön, már holnap helye van. A munkásember pénzért méri a szót Felesége segít nekem: — A gépjavítóban csuda aranyosak. Mondd már el azt is az elvtársnak, hogy fél hónapi fizetést kaptatok hár­man november 7-re. Na­gyon megbecsülik, szeretik ott az én uramat. Fényképek kerülnek elő. Virággal, étellel terített asz­talnál él Csontos Péter. Munkáséletének fél évszáza­dán köszöntötte így az üzem. Ott találtam rá az udvaron. A műhelykocsi világítását ja­vította. Valamikor 120—130 traktora volt az állomásnak. A világítást mind ő tette rendbe. — örültem, ha mondták a traktorosok: bátyám, ezt de szépen megcsinálta. Az én lámpásommal meg már baj van. Szemüveget visel munka­közben. Mikor besöötétedett az udvaron, abbahagyta a mun­kát. Bement a konyhába. Tésztanap volt aznap. Három szelet mákos hajtott jutott leves után. Egyet félretett. Eszti néni — mondta a sza­kácsnak. — ezt meg elvi­szem ellenőrzésre. Vitte a feleségének. Azt kérdeztem tőle, mi­lyen számvetést tud tenni a 25 esztendőről? Hogyan telt az ő élete, amióta felszaba­dult Tiszafüred? Gondolko­dott. — Nem igen történt sem­mi. Mint a szegényember tisztességben éltem. Csend­ben. Kis örömökkel, kis bána­tokkal. — Hát az elég nagy öröm volt, hogy a lányom kita­nulhatott. Akk­oriban települt a gim­názium Tiszafüredre. Oda­járt Csontos Jolán. A fo­gyasztási szövetkezetben dol­gozik, öt esztendeje azzal állított haza egy este: — Apuka, felvettek a pártba. A munkásember kis fekete tárcájában három kitüntetési igazolást hord. Két Kiváló Dolgozó jelvényről, egy Tűz­rendészeti Éremről. Mindig magával viszi. Jó érzés az el­ismerés. Egyszer a Néplap is írt róla. A cikket kitették a faliújságra a gépállomáson is. Az iskolában is. Sokan mondták neki, olvastuk ám. Péter bácsi. Ez a munkásélet már ré­gen kezdődött. A „lokomobil gőzgépkezelő” segédlevelet 1917 októberében állították ki. Pontosan a nagy forrada­lomkor. A Crascó malomban dolgozott.­­ A tulajdonos nem volt rossz ember. Felesége, nagy malmos család lánya volt. Ette is a munkásembert. Ál­lamosításkor nagy ribilliót csapott, sipított, hogy vége mindennek. Megérdemelték a sorsukat. Akkor főgépésznek nevez­ték ki. Egyszer nagy ember volt Csontos Péter. Még 1945-ben. A régi ház alacsony kapujá­ban szovjet katona őrködött akkor. Őröltek a Szovjet Hadseregnek, a lakosságnak. Éjjel-nappal járt a malom. Csontos Péter mindig benn volt. Bírta. Felesége nagyon félt az egyedüli éjszakáktól. — A. — mondta a szovjet parancsnok —, kicsi baj, pa­pa. Nyicseva Minden éjszaka szovjet kiskatona vigyázott rájuk. Oda senki be nem szállásol­hatott, senki nem zavarhatta. A kiskatona mindig mond­ta: papa elektromajszter. Csak a parancsnok katona­­küldönce jöhetett. Mikor hoz­ta a zsírt, olajat, ennivalót A malomban fával tüzel­tek akkor, fűtötték az öreg gőzgépet Egészen 1950-ig. — Nagyon sajnáltam, ke­zes masina volt Megszoktuk egymást Dehát a fejlődés nem állhat Meg ekkorra nem is maradt tán fa Füred körül. Tíz forintos órabére van. A fizetési szalagokat őrzi. Ezer­­hétszáz, ezernyolcszáz forin­tos. Van kétezerkétszáz fo­rintos is. ☆ Hogy telt el a 25 év? Min­den évben levágtak egy disz­nót. Összejött a rokonság, a szomszédok. Csontos Péter­ré minden nyáron kapálgat­­ta a kiskertet. Augusztusban várta az üdvözlő lapokat Tíz év óta minden nyáron üdülni ment Csontos Péter. Ennyi kijár egy munkásem­bernek — mondja. Nem autósmunkást. Nem cserélte ki a házát mé­g csak tv-t se vett. Nyolc év óta jelentéseket olvasgat. Járási tanácstag Csontos Péterné. Ahogy mondja, a járási párt­titkár szomszédja. Választó­­körzeti szomszédság. Emlékek? Volt itt egy sik­kasztó malomigazgató. Báty­ja miniszterhelyettes. Másik bátyja is nagy poszton. Azt beszélték a faluban, na ezt elsimítják. Két évet kapott. Csontos Péter vette észre. Mi­kor bement hétfőn, mindjárt látta a gépen az olajórát Nem így hagyta ő szomba­ton. Vasárnap feketén őrölt a malom. Az igazgató meg a főmolnár elpotyáztak egy félvagon lisztet . Én OTI megbízott vol­tam felszabadulás után. Fil­lérre stimmeltem mindig. Télen csizmában jár. A tűzoltóságra is. A községi tűzol­tó testület elnöke. Heti hat—nyolc órás elfoglaltság. — Kell ennyi. Mikor már megöregszik az ember, na­gyon hosszúak az esték. Igazgatója állítja: kevés munkásember öregszik meg olyan becsületben, mint a Csontos Péter. Az öreg sza­ki. A munkásember. Sokáig töprengtem. Ilyen-e a munkásember élete, mint az övé? Tipikus-e? Nem dönthetem el Egy munkás­­ember a sokezer közül. Az ő élete ilyen, ö fölötte így telt el a negyedszázad. Borzák Lajos Átadási határidő 1969 szeptember — közölték a járás vezetői a törökszentmiklósi új járási tanács épületéről. A napokban érdeklődtem az újabb határidőről, konkrét választ nem tudtak adni. Most az építőktől kérdezzük meg: mi a végleges határidő? ORSZÁGUTAK RÉMEI A napokban autóval robogtunk Szolnokon a Mártírok útján végig A Tisza Szálló felé. A Lenin-szobor előtt a fénycsóvában egy billegő ke­rékpáros alakja tűnt fel. A háta mögé érve a biciklis hirtelen — minden irányjelzés nélkül — elénk vágott. Éktelen fékcsikorgás, a ve­zető lélekjelenlétét dicséri, hogy azonnal balra rántva a kormányt, szédületes tempóban befordult a Táncsics utcába. Rövid és élénk szó­váltás zajlott a kerékpáros és bará­tom között, amiben az volt a félel­metes, hogy a szabálytalankodó a legkisebb megbánást sem érezte. Fel sem fogta felelőtlenségének esetle­ges következményeit — No, és tör­tént valami? — motyogta. Valóban nem történt semmi. Ám, ha nincs kéznél egy úttorkolat... És ha jön valami a Táncsics utcán...? Évről évre növekszik a kerékpá­rosok által okozot balesetek száma. Míg 1966-ban 75, egy év múlva már 96, tavaly pedig 124 közlekedési bal­esetet okoztak a szabálytalankodó kerékpárosok Szolnok megyében. Az általuk okozott balesetek száma az idén is meghaladta a százat. Ho­vatovább, minden harmadik balese­tet kerékpáros okoz. Az okokat vizsgálva mindez nem tűnik véletlennek. A gépkocsiveze­tő viszonylag kényelmes meleg ve­zetőfülkéből kormányozza kocsiját. A nagy sebesség és a négy kerék megakadályozza a hirtelen irányvál­toztatást. Hatásos fékek vannak, erős lámpák jelzik irányát. Hosszú gya­korlás és sikeres vizsga után jut­hat csak volánhoz valaki. Mindez természetes, így helyes. A kerékpáros önerejéből hajtja törékeny járművét, egyensúlyoz, ta­pos, figyel — ha figyel — előre­­hátra. És mindezt esőben, szélben, fagyban, hóban. Az ülésre felka­­paszkodhat a hétéves gyerektől a 70 éves öregig bárki. És nosza, bele a rohanó, száguldó autók forgatagába. És a lámpa... A rendőrség évek óta nem tud érvényt szerezni an­nak a rendeletnek, hogy minden ke­rékpáron lámpa legyen elől és há­tul. Nem mintha nem vizsgálnák, ellenőriznék, büntetnék azokat, akik ezt elmulasztják. Ám, úgy tűnik, ennyi kerékpárhoz kevés a rendőr. Hazánkban több mint három mil­lió bicikli fut az utakon, bár ez a szám évek óta nem növekszik jelen­tősen, mégis egyre több a kerék­páros karambol. Ennek az oka az, hogy megnövekedett az autók száma, ám a nagyobb forgalommal nem jár együtt a nagyobb közlekedési fegyelem. Több évtizede vezető sofőrrel be­szélgettünk nemrég az utak törvé­­nyen kívüli lovagjairól, a szabályta­lankodó kerékpárosokról. Hallottam tőle néhány egészen észszerű javas­latot. Az új utak építésénél fél-fél métert el lehetne záróvonallal hatá­rolni a kerékpárosok számára. Rö­videsen megkezdődik a négyes szá­mú főútvonal korszerűsítése. Érde­mes lenne az építésnél erre is gon­dolni. Szó esett arról is, hogy aki egy forgalmas út sodró forgatagába be­lekerekez, legalább azt bizonyítsa, hogy tudja, melyik a jobbkeze és melyik a bal! Ha egy kerékpárost megbüntetnek azért, mert járműve kivilágítatlan volt, úgy a bírságban foglaltasson benne egy komplett vi­lágítóberendezés ára, melynek be­szerzését és felszerelését az önkéntes rendőrök — hisz vannak szép szám­mal — biztosíthatnák. Két forint ötven fillér egyenlő: egy emberélet és öt súlyos sebesült. Sajnos, az egyenletet nem a hatás kedvéért állítottuk fel. Nemrég a Szajol—Szolnok között történt sú­lyos baleset mérlege ez. Egy kivi­­lágítatlan kerékpár miatt ütközött össze a két teherautó. A kerékpár­nak dinamója és első lámpája is volt. A hátsó égő azonban — mely­nek az ára két forint ötven fillér — hiányzott. A bicikli olcsó, közkedvelt közle­kedési eszköz. Úgy tűnik, még évti­zedekig szükség lesz rá. Érdemes lenne hát az eddiginél határozottab­ban foglalkozni a kerékpár helyze­­tével a közúti forgalomban. És a motorosokkal, autósokkal szemben használt szigorral eljárni azokkal, akik semmibe veszik a közúti közle­kedés rendjét. Hiszen ez az ő érde­küket is szolgálná. — Pb — 3 Az építőipar idei mérlege: 32 230 lakás Naponta mintegy 1200 ton­na cement érkezik Romániá­ból, hogy enyhítse a kötő­anyag-hiányt az építkezése­ken és az elemgyári munka­helyeken. Néhány héttel ez­előtt ugyanis a romániai ce­mentipar soron kívül össze­sen 40 000 tonna cement szál­lítását vállalta. Az Építésügyi és Városfej­lesztési Minisztérium leg­újabb felmérése szerint az év utolsó két hónapjában 9200 új lakás építését fejezik be az ÉVM vállalatok. Így várható, hogy a tavalyinál 12 százalékkal több, vagyis 23 500 lakás átadásával zár­ják az 1969. évi programot Az előzetes felméréseken tá­jékozódtak más tárcák, a ta­nácsok és a szövetkezetek építési munkájának várható eredményeiről is. Ezek sze­rint a szocialista építőipar az idén összesen 32 230 új otthont ad át Termelőszövetkezeti húsüzem és vendéglő Jászárok­szálláson Ez év márciusában kezd­tek hozzá az új vágóhíd és húsfeldolgozó üzem építésé­hez Jászárokszálláson, s jú­liusban már kolbászt töltött­­ek, s húst füstöltek benne. A tüneményes gyorsaságot azzal magyarázzák hogy a Táncsics Tsz-ben a saját épí­tőbrigád volt a kivitelező. Még a szövetkezet vezetői sem hittek az ilyen gyorsa­ságban, ezért több sertés szállítására szerződtek az Ál­latforgalmi és Húsipari Vál­lalattal. Így a lehetségesnél kevesebb sertést dolgozhat­nak fel. Az üzem termékei kere­t rendelkezések szerint a tsz nyers húst nem értékesít­het Azt azonban nem tiltja meg, hogy saját tagjait el ne lássa. Karajból mindig jut a tsz tagságának is. A húsüzem kapacitása évente 1800 hízó feldolgozá­sát teszi lehetővé. Jövőre már kihasználják a teljes ka­pacitást. — En művel kevesebbet ad­nak el az állami vállalatnak? — Nem — válaszolt Mé­száros Ferenc főkönyvelő. — Fejlesztjük a sertéstelepet is, sejtek a községben. Sorban állnak a füstölt tarjáért, ol­dalasért, csülökért, a szalon­na­félékért Nem különben a hurkáért, kolbászért, saj­tért, a tepertőért és házi zsírért. Az áru nagy részét a saját boltban, kisebb részét ÁFÉSZ-nél adják el. Négy hónap alatt több mint fél millió forint értéket forgal­maztak. A tsz a jászalsószentgyör­­gyi Petőfi Tsz-szel is koope­rált. Azok 200 sertést adtak át s cserébe 50 ezer forint értékű feldolgozott terméket szállítottak az alsószentgyör­­gyi tsz mintaboltja részére. A program keretében az idén új fiaztató, kanszállás épült, jövőre 600 férőhellyel bővül a hizlalda. Évente 3000 hízót állítunk elő. Csak­nem a felét élőállatként ér­tékesítjük. A termelőszövetkezet ideig­lenesen kiköltözött régi szék­házából. A hatalmas, _ át­járós — szobákat nem tud­ták célszerűen kihasználni. A zsúfoltság is nagy volt. A stabil épületre emeletet húz­tak s 17 irodahelyiség és egy tanácskozóterem lesz itt. A földszinten pedig két helyi­ségből álló egymásba nyíló vendéglő helyiség és konyha létesül. Az átépítés itt gyorsan haladt. Az épület már tető alatt van, most a szerelést végzik. Ezt is a saját brigád építi. Tervét a tsz építéstechniku­sa, Csintalan Antal készí­tette. Konkurencia a ÁFÉSZ-szel Az épületet központi fűtés­sel látják el. A szerelésben a Hűtőgépgyár segít. — A konyha 600—800 adag étel előállítására képes. Felszere­lése korszerű. A húsfeldolgo­zó elegendő nyersanyagot ad, a zöldségfélék szállítására a szomszédos tsz-ekkel szerződ­nek. — Itt elsődlegesnek az üze­­mi konyha felállítását tar­tottuk — mondta a főköny­velő. — A községben 1971— 72-ben üzemel a Hűtőgépgyár helyi egysége. Ott sok as­­­szony fog dolgozni, a férjek­nek is kell a meleg étel. Két majorba a központi konyhá­ról viszik ki a kedvezmé­nyes ebédet. Biztosan meg­szokják majd az emberek. Eleinte a fürdő is kihaszná­latlan volt, most már kicsi. Tagjainkat szeretnénk kö­zelebb hozni az ipari mun­kások szociális ellátásához. A konyha már januárban üzemel. „Vegyék észre, hogy tsz van a községben" A vágóhíd, a húsüzem, a vendéglő az irodaházzal más­fél milliós beruházást igé­nyelt. Természetesen a belső berendezések nélkül. A ven­déglő berendezésének terve­zésében a Pannónia Vendég­látó Vállalat igazgatója se­gít. Ő is jászárokszállási. Az egyik helyiség vadász, a másik magyaros terem lesz. .mintegy kétszáz személy fér el benne. — Nem lesz ráfizetéses? — Az ÁFÉSZ vendéglője másodosztályú, drága és sok panasz van rá — vélekedik a főkönyvelő. — A miénk szo­lidabb árú lesz, korszerűbb, de árban harmadosz­tályú. Versenyezni fogunk a vendé­gekért. Nem törekszünk nagy nyereségre, s úgy véljük ami az ételre rá­megy, az italon megtérül. Eddig csak a búza és egyéb termékek termelé­séről ismertek bennünket a községben. Most azt szeret­nénk, hogy közvetlenül is érezze a lakosság a tsz létét. A Táncsics Tsz szolgáltató tevékenysége tehát tovább bővül a községben. A konku­rencia eredményét a helyi lakosság élvezi majd. — m, 1. — A kapacitás 1800 hízott sertés

Next