Szolnok Megyei Néplap, 1970. szeptember (21. évfolyam, 204-229. szám)

1970-09-17 / 218. szám

XXI. évf. 218. sz. 1970. szept. 1­7., csütörtök. VILÁG PROLETÁRJAI, EGYESÜLJETEK! Testvéri közelségben Nagygyűlés a Hűtőgépgyárban a K­­VM megalakulásának 22. évfordulója alkalmából Tegnap délután Jászberénybe, a Hűtőgépgyárba érke­zett Li Dong Szon, a Koreai Népi Demokratikus Köz­társaság rendkívüli és meghatalmazott nagykövete, a ko­reai nép nemzeti ünnepe alkalmából rendezett barátsági nagygyűlésre. Li Dong Szont elkísérte Csáki István, az MSZMP Köz­ponti Bizottságának tagja, a megyei bizottság első titká­ra, Mátyás László, a Hazafias Népfront Országos Taná­csának titkára, F­odor Mihály, a megyei tanács vb elnö­ke és Oláh János, a Hazafias Népfront megyei titkára. A vendégeket Jászberény város és a Hűtőgépgyár veze­tői fogadták. A nagygyűlés színhelyén a gyár központi előadótermé­ben a magyar és a koreai himnuszok elhangzása után Kárpáti József, a Hűtőgép­gyár pártbizottságának tit­kára mondott megnyitó be­szédet, majd felkérte Mátyás Lászlót, az ünnepség szóno­kát, beszédének megtartásá­ra. — Tisztelt Nagygyűlés, Kedves Barátaim! Mai taggyűlésünk célja és tartalma, hogy megemlékez­zünk a Koreai Népi Demok­ratikus Köztársaság 22. születésnapjáról. Ez az or­szág, amelyet Kim Ir Szen elvtárs, a szocializmus és a szabadság világító tornyának nevezett, kilométerekben mérve rendkívül távol van tőlünk. A 22 évvel ezelőtt győzelemre került eszmék és az azóta megtett út azon­ban testvéri közelségbe hoz­ta Korea népét. Mély együttérzésünket vál­totta ki, hogy a koreai nép története sok tekintetben ha­sonlít a magyar népéhez. Ők is, írott történelmük ta­núsága szerint a legrégibb koroktól kezdve állandó harcban álltak szabadságu­kért és függetlenségükért, a különböző irányokból érke­ző elnyomókkal. A harminc esztendős, szinte elképzelhe­tetlenül kegyetlen japán megszállás után a Szovjet­unió Vörös Hadseregének segítségével vívhatták ki füg­getlenségüket. Ennek ered­ményeként az ország északi részében sikerült szilárd ál­lamhatalmat teremteniük a szabadság és a szocializmus jegyében. Korea népének azonban nem adatott meg, hogy békében építhesse or­szágát. A félsziget déli ré­szén partra szálltak az ame­rikaiak és segítségükkel a reakció erői szétdúlták a fiatal demokratikus közigaz­gatást, betiltották a haladó pártok és társadalmi szerve­zetek tevékenységét. Halom­ra gyilkolták nemcsak a kommunistákat, hanem a haladó gondolkodású polgári politikusokat is. Jelenlétük állandóan veszélyt jelentett a szabad Észak számára is és behatolásuk után két év­vel agresszív háborút kezd­tek a Koreai Népi Demokra­tikus Köztársaság ellen. Az idén júniusban volt húsz esztendeje az orvtáma­dás megindításának, július 27-én pedig arról emlékez­tünk meg, hogy Panmind­­zsonban 1953-ban aláírták a fegyverszüneti megállapo­dást. Ez a fegyverszünet nyílt elismerése volt annak, hogy az amerikaiak terve nem sikerült, kudarccal vég­ződött. Mátyás László ezután a 22 esztendős népi demokra­tikus köztársaság fejlődésé­ről, politikai és gazdasági eredményeiről szólt, majd így fejezte be beszédét. A Koreai Népi Demokratikus Köztársaság 22. születésnap­ján megígérhetjük, hogy az eddig tanúsított együttérzés­sel figyelünk a testvéri szo­cialista országból érkező hí­rekre. Nem mulasztunk el egyetlen­­ lehetőséget sem hogy a nemzetközi élet fó­rumain is hangot adjunk erő­teljes együttérzésünknek és támogassuk a koreai nép igaz ügyét. Ezután Li Dong Szon emelkedett szólásra. — Tisztelt Csáki elvtárs! Elvtársak, Elvtársnők, Ba­rátaink! Mindenekelőtt szívből kö­szönöm a Hazafias Népfront Országos Tanácsának és a Hűtőgépgyárnak, hogy nagy nemzeti ünnepünk alkalmá­ból barátsági nagygyűlést rendeztek, s erre bennünket is meghívtak. Megragadom az alkalmat, hogy átadjam a koreai nép szívélyes ba­ráti üdvözletét és hálás kö­­szönetemet fejezzem ki a magyar nép szolidaritásáért. A továbbiakban Li Dong Szon, a Koreai Népi Demok­ratikus Köztársaság 22 év alatt elért jelentős eredmé­nyeit ismertette, e szavakkal fejezte be beszédét: — A koreai nép nagy nemzeti ünnepének, a KNDK megalakulásának 22. évfor­dulója alkalmából a magyar népnek a szocializmus építé­sében sok sikert kívánok. Éljen a koreai és a magyar nép örök barátsága! A nagygyűlés befejező ak­tusaként Kárpáti József ja­vasolta, hogy az évforduló alkalmából táviratban is üd­vözöljék a koreai népet. Ezt a hallgatóság lelkesen helye­selte. A nagygyűlés végeztével a vendégek megtekintették az abszorciós és kompresszi­­ós hűtőszekrény-gyártó so­rokat. — bognár — Ára: 80 fillér A MEGYEI PÁRTBIZOTTSÁG ÉS A MEGYEI TANÁCS LAPJA Befejezés előtt a rékasi felülj­áró Akik közlekedtek a 32-es főúton, azok a megmondha­tói, mekkora „istenátka” volt ott hajdan a rékasi sorom­pó, amelyet — Szolnokon egyedül azt — 10 percen túl is zárva tarthatott a MÁV. Gyakran ,30 percig is... Rendkí­vül megnehezítette tehát a forgalmat, ezért nagyon idő­szerű volt már jobb megoldást találni helyette. 45 millióba kerül Ilyen gondolatokkal kezdte méltatni az építkezés befeje­zéséhez közeledő rékasi felül­járó jelentőségét Tóth And­rás, a szolnoki Közúti Igaz­gatóság központi műszaki osztályvezetője. A sorompó helyett épül tehát a felüljáró, amely a beruházási előirány­zat szerint 45 millió forintba kerül. Mint ismeretes, 1968. júniusában kezdték meg az építését, amelyet a szerződés szerint a jövő év április 30- ra kellene befejezni. A kivitelezési munkákat a vasúti rekonstrukció munká­lataival egyidejűleg kellet folytatni, irányítani és össze­hangolni. Jó néhány válla­latnak akadt ugyanis tenni­valója azért hogy a mű el­készüljön. A szeptember 15-i Rendkívül nagy dolog ez a féléves időnyereség. A nép­­gazdasági haszna is mintegy másfél millió forint, amellett enyhít a 4-es főközlekedési út és a Kolozsvári felüljáró forgalmának zsúfoltságán, és egy sor előnyt nyújt a városi tömegközlekedés szempont­jából is. Jelentős lesz továb­bá az elkészülte azért, mert az átadását követően végre érvényt lehet majd hatósá­gilag is szerezni annak a ti­lalomnak, amely a nehézsú­lyú járműveknek a kolozs­vári felüljáró áthaladására vonatkozott eddig „elvileg”. (Gyakorlatilag tudniillik ezt a tilalmat nemigen érvénye­síthették az elterelő út kes­keny volta és egyéb okok miatt.) kooperációs értekezleten — egy közreműködő ktsz kivé­telével — lényegében elis­meréssel nyugtázták a léte­sítmény megvalósítóinak igyekezetét. Kölcsönös jóin­dulat csendült ki a hozzászó­lásokból is. Ezért vehetjük ma már bi­zonyosra — ha az említett budapesti székhelyű Mű­anyag Technika Ktsz-t is az eddiginél eredményesebb munkára lehet bírni —, hogy november 7. alkalmából a felüljárót átadják építői a forgalomnak. Ez év tavaszán kötöttek ennek érdekében szocialista szerződést, amely­ben vállalták, hogy a párt X. kongresszusa tiszteletre hat hónappal lerövidítik a mű el­készítési idejét. Mint a kooperációs érte­kezleten elmondták, a kivite­lezés fővállalkozója, a Köz­lekedési Építő Vállalat most már ott tart a felüljáró épí­tésében, hogy az utolsó nyí­lás betonozását végzi, amit a jövő héten befejez. Az emlí­tett Műanyag Technika Ktsz nagymérvű lemaradása mel­­­­lett vitatott volt még a felül­járó közvilágításának bizto­sítása. Erre az Építési és Szerelőipari Vállalat hiva­tott, amelynek képviselője a többi érdekelttel végül is olyan értelemben jutott meg­állapodásra, hogy valószínű­leg a kívánt határidőre meg­oldják a közvilágítás építé­sét, illetve szerelését is. Október 25. és 31. között egyébként — a tervek sze­rint — próbaterhelés lesz a felüljárón, tehát addig a még szükséges munkákkal megfe­lelő előrehaladást kell elérni. Mint elmondták, az Aszfalt­útépítő Vállalat jó ütemben végzi a feladatát, amelynél részben még újszerű, a ter­vezettől eltérő megoldást is kell majd alkalmaznia. Másfél kilométernyi korszerűsítés Érdekességként megemlít­jük, hogy több mint nyolc­vanezer köbméter földet kel­lett a felüljáróhoz vezető hídfeljárók építéséhez szállí­tani, s ez a 21-es AKÖV fel­adata volt. Mint az értekez­let után Bene János műszaki ellenőrtől megtudtuk, a fe­lüljárónak nyolc méter lesz a forgalmi szélessége, ami egy-egy sávban teszi lehető­vé a kétirányú forgalom le­bonyolítását. Kétoldalt 2—2 méter széles gyalogjárón köz­lekedhetnek a gyalogosok­­ A felüljáró hossza egyéb­ként 173 méter, de az építé­sével egyidejűleg végrehaj­tott útkorszerűsítés másfél kilométerre terjed ki. Külö­nösen előnyösen érinti ez a Thököly utat, amely modern, az eddiginél szélesebb asz­faltburkolatot kap, s alatta újonnan épült a csatorna is e beruházás keretében. Bizonyos „aprómunkák” — amilyen például a szerviz­­utak aszfaltozása — valószí­nűleg elmaradnak ugyan a november 7-i időpontnál ké­sőbbi befejezésre, de ez mit sem változtat a lényegen — azon az örvendetes tényen, hogy a rékasi felüljáró a Nagy Októberi Szocialista Forradalom idei évfordulójá­tól kezdve majd a forgalom rendelkezésére áll. M. I. Az időnyerés haszna HÍREK - TUDÓSÍTÁSOK — HÍREK — TUDÓSÍTÁSOK — HÍREK — TUDÓSÍTÁSOK — HÍREK­ - TUDÓSÍTÁSOK­­ A csehszlovák külügyminiszter megkoszorúzta a magyar hősök emlékművét Jan Marko, a Csehszlovák Szocialista Köztársaság kül­ügyminisztere — aki Péter János külügyminiszter meg­hívására hivatalos baráti lá­togatást tesz hazánkban — szerdán megkoszorúzta a Hő­sök terén a magyar hősök emlékművét. A koszorúzási ünnepsé­gen magyar részről je­len volt Péter János kül­ügyminiszter, Vince József, hazánk prágai nagykövete, Barity Miklós, a külügymi­nisztérium csoportfőnöke, Perczel László, a külügymi­nisztérium főosztályvezetője, Pesti Endre vezérőrnagy, a budapesti helyőrség parancs­noka, dr. Katona Géza, a fő­városi tanács főosztályvezető­je, csehszlovák részről részt vett Frantisek Dvorsky, Cseh­szlovákia budapesti nagykö­vete, Meciszlav Jablonsky, a miniszter titkárságának veze­tője, Zdenek Litasky, a kül­ügyminisztérium titkárságá­nak munkatársa, Peter Brud­­nak, a külügyminisztérium osztályvezető helyettese, dr. Oldrich Mohelská nagykö­vetségi tanácsos és Vladimir Trojan magyar előadó. Anyagmentő táborok A Csongrád megyei KISZ- bizottság az Alsótiszavidéki Vízügyi Igazgatósággal kötött szocialista szerződés alapján ifjúsági anyagmentő táboro­kat szervezett a tiszai árhul­lám levonulása után. A ma­kói, a csongrádi, a szentesi és a hódmezővásárhelyi táborok­ban 1334 fiatal dolgozott 2—2 hétig. A megyei KISZ bizott­ságon most elkészített összesí­tés szerint a közép- és felső­fokú oktatási intézmények diákjai a nyári hónapokban mintegy 5 millió forint érté­kű árvédelmi anyagot gyűj­töttek össze a Tisza és a Ma­ros mentén. 523 478 homok­zsákot ürítetek ki, szárítottak meg és szállítottak a raktá­rakba a gátakról. Ezenkívül 6470 kilogramm fóliatakarót szedtek össze a folyók tölté­sein. A műszaki fejlesztésért A Minisztertanácsnak a mélyépítési kapacitás növe­lésére és az előközművesítés meggyorsítására hozott hatá­rozata nyomán az észak­magyarországi állami építő­ipari vállalat kidolgozta mű­szaki fejlesztési tervét. A vál­lalat, amely többek között a diósgyőri új városközpont, Kazincbarcika és Ózd új vá­rosnegyedeinek e.ö­­vn­. éve­sítését intézi, az idén mint­egy 110 millió forint értékű mélyépítési munkát teljesít. A negyedik ötéves terv lakás­építkezéseit figyelembe véve 1973-ban azonban már ennek kétszeresét kell hogy elvégez­ze. A vállalat vezetőinek szá­mítása szerint az elkövetke­ző években mintegy 50 mil­lió forint fejlesztési alap kép­ződik, amihez 40 millió forint hosszúlejáratú hitelt vettek fel. Az állami dotációval együtt összesen több mint százmillió forintot tudnak új gépek beszerzésére fordítani, s ezzel a műszaki fejlesztés­sel el tudják látni a megnö­vekedett feladatokat. Nagyszabású vízműépítés Bács-Kiskun megyében utolsó szakaszához érkezett az egész megyére kiterjedő nagy­szabású vízműépítési program megvalósítása. Csak a harma­dik ötéves tervben harminc megyebeli település kapott vízművet. A helyi tanácsok és a vízmű vállalatok összefogá­sával épült többek között a tiszakécskei, a kerekegyházi, a lászlófalvi és a hetényegy­­házi vízmű. A terv szerint 1975-ig elkészül a még hiány­zó 40 vízmű, s ezzel a megye mind a 198 községében meg­teremtik a korszerű, vezeté­kes ivóvízellátást. Korszerű műanyagcikkek A Kenderfonó és Szövőipa­ri Vállalat újszegedi szövő­gyárában olasz szakemberek irányításával új, Covema gyártmányú műanyagfeldol­gozó gépsor szerelését fejez­ték be, s a berendezés meg­kezdte a próbatermelést. A gép beszerzéséhez szükséges 36 000 dolláros devizakeretet az Országos Műszaki Fejlesz­tési Bizottság bocsátotta a vállalat rendelkezésére — új gyártási technológia kialakí­tása ellenében. A szegedi üzem műszaki dolgozói ugyanis — a bizottsággal kö­tött megállapodás alapján — sikeresen kidolgozták az úgy­nevezett közép- és nagynyo­mással előállítható fólia technológiáját. Ez azért jelen­tős, mert ehhez a fajta mű­anyagfóliához szocialista or­szágokban, így rövidesen ha­zánkban is beszerezhető a megfelelő granulátum. Az ed­dig alkalmazott technológiá­val csak nyugati import gra­nulátumot, vagyis műanyag­szemcsét dolgozhattak fel. Az új módszer lényeges devizá^ megtakarítást jelent, hiszen csak az új gépsorral 400 ton­na granulátumból készítenek évente korszerű műanyagcik­keket: autó- és fürdőszoba­szőnyegeket, női táskaanya­gokat, ablakrolókat, hajókö­teleket, horgászzsinórokat és sokszáz másféle terméket. Kötélpálya helyett Tatabányát valósággal be­hálózzák a szénszállító kötél­pályák. A Szénbányák Igaz­gatósága a következő években fokozatosan megszünteti a bo­nyolult kötélpályás rendszert, s helyette a jóval olcsóbb és egyszerűbb autószállításra térnek át. Több bányától már gépkocsik hordják el a sze­net, naponta több mint 5000 tonna tüzelőanyagot visznek az aknák szájától az osztá­­lyozókhoz a csehszlovák gyártmányú járművek. Ez a mennyiség a szénmedence összes bányájából felszínre kerülő szénnek több mint 40 százaléka. Metróépítési konferencia Balatonfüreden, a SZOT szanatórium nagytermében szerdán 350 szakember rész­vételével megkezdődött a nemzetközi metróépítési kon­ferencia. Rödönyi Károly közlekedés és postaügyi miniszterhelyet­tes, a közlekedéstudományi egyesület elnöke megnyitó beszédében méltatta a konfe­rencia jelentőségét, amely an­nak ellenére, hogy ezekben a napokban Tokióban is hason­ló témájú nemzetközi konfe­renciát tartanak, nagy érdek­lődést váltott ki. A budapesti metró és a hazai szakembe­rek elismerésének bizonyíté­ka, hogy a magyar konferen­ciára 22 országból érkeztek tudósok, kutatók, tervezők és gyakorlati szakemberek. A konferencián résztvevő 350 hazai és külföldi szak­ember megvitatja a közleke­dés és a gyorsvasutak össz­hangjának kérdéseit, a met­rófejlesztés perspektíváit, to­vábbá az egyéb alagútépítési, szerkezet-tervezési és kivite­lezési módszereket. Labdarúgó kupa szerda Labdarúgó kupa szerda volt tegnap. Az Újpesti Dó­zsa a Crvena Zvezda ellen játszott a Megyeri úti stadion­ban a BEK-ért és Nagy, vala­mint Dunai II góljával 2:0 arányban győzött. Az BVK- ért a Pécsi Dózsa a Craiova (román csapat) ellen játszott és idegenben 2:1 arányú ve­reséget szenvedett Kiknek kedvez az ostromállapot? (­­KÜLPOLITIKAI TUDÓSÍTÁSAINK A 2. OLDALON)

Next