Szolnok Megyei Néplap, 1977. január (28. évfolyam, 1-25. szám)

1977-01-12 / 9. szám

1977. január 12. Lehetne egy játékkal kevesebb ? Gombamódra nőnek ki a televízió programjából a kü­lönböző játékok: Fő a feje, Soha jobb kor, Lehet egy kérdéssel több? Volt ezw idő­szak, néhány hónapos inter­vallum, amikor jóformán csak a Játék a betűkkel kép­viselte a televíziós szórakoz­tatásnak ezt a műnemét a képernyőn. Nyilván a felké­szülés ideje lehetett, amely­nek gyümölcsei az új eszten­dő kezdetére értek be. Nos, mi az, ami az érlelő­­dés eredményeként első lá­tásra is következményként feltűnő? A játékok megalko­tói mindenáron száműzni akarják az iskolásan unal­mas kérdezz-felelek formát, a tanárosan pedáns műsorve­zetést, s helyette az oldot­tabb, csevegő stílust kíván­ják meghonosítani. Ez jó. Ebből a vágyból származik nyilvánvalóan, hogy „a szá­­monkérendő” ismeretek dol­gában is engedékenyebbek lettek, sőt egyik-másik játék már-már olyannyira lengére sikerült, különösképp az Egri János vezette Lehet egy kér­déssel több?, hogy már-már a puszta jelenlét is elegendő a játékban való eredményes szerepléshez. Ez rossz. Annál inkább furcsa ez, mert hi­szen már négy-ötéves gyer­mekek kezébe is gondolkod­tató, úgynevezett logikai já­tékokat adunk, s lám itt meg meglett embereknek olyan „kapcsolatokat” kellett ke­resniük a vetített képek kö­zött, amelyek nem a logikus gondolkodás körébe, inkább az öncélú szeszélyesség kate­góriájába sorolhatók. Hoz­­tak-e valami újat ötletben az említett játékok? Új elem­mel alig-alig találkozhatunk. Kivételt képez a leglátványo­sabb lelemény, a villanyte­nisz, a villanylabdázás. Ha már újat kerestek, nem le­hetett volna-e ügyesen erre az ötletre építeni az egész já­tékot? Azt hiszem továbbra is főhet a feje a televíziónak, hogy a választott játékkere­teket miként tudja megtölte­ni igazi tartalommal; mert ha egy játék bármilyen vo­natkozásban elbagatellizáló­­dik, a súlytalanság állapotá­ba jut, értelmét veszti, léte kérdőjeleztetik meg. Miért? avagy A tévések elmentek című tévéfilm, Dömölky Já­nos alkotása nemcsak, az el­múlt hét, az utóbbi idők egyik legizgalmasabb televí­ziós eseménye. Mindenek­előtt azért, mert kézzelfogha­tóan igazolta élet és művé­szet szoros kapcsolatát,­ hogy lám egy film akkor is lehet művészi, ha vállalja a szoros közösséget a nyers valóság­gal. A Miért egy hétköznapi helyzetből kiindulva épül fel, de mindvégig megőrzi életszagát, életközelségét. A textilgyári szövőnő sorsának ábrázolásában a naturából indul el, hogy eljusson a je­lenségek ismeretében az álta­lánosítás művészi fokáig: a lényeg szuggeráló kifejezésé­ig. Az alaphelyzet: a beteg­sége miatt a gép mellől iro­dai munkára kiemelt Anna miért nem kap fizetéseme­lést? Erre vonatkozik a cím­beli miért. A film igazi ér­deme, hogy innen kiindulva szenvedélyes nyomozásba kezd, és az üzemi közösség, az emberi közösség olyan ne­gatívumait, gyengéit tárja fel — nem valamiféle keserű pesszimizmussal, hanem a megszüntetés lehetőségének érzésével — olyan az emberi viszonylatokban felbukkanó hibákkal és bűnökkel szem­besít, amelyek ha nem is megbocsájthatók, de minden­képpen kiirthatók. Hogyan fordulhat elő, hogy az igaz­gatónak is bejelentett fize­tésemelés elsikkad az üzemi élet mindennapjainak me­chanizmusában. Hol vannak a feledékenység határai és meddig terjedhet az emberi felelőtlenség? Mennyiben ki­szolgáltatott főnökének, akár közvetlen felettesének a be­osztott? S van-e a közösség­ben elegendő erő, hogy útját állja az Annáéhoz hasonló tragédiákhoz is vezethető megpróbáltatásoknak? Olyan kérdések, amelyek a manap­ság gyakran hangoztatott üzemi demokrácia lényegé­hez tartoznak. Nem, nem a témája miatt volt izgalmas Dömölky filmje, bár a téma sem mellékes, hanem korsze­rű gondolatisága emeli más alkotások fölé. Volt a film előadásmódjá­ban valami szokatlan. Dö­mölky nem hagyományosan „mesél”. Cselekményszövése egyáltalán nem a megszokott. Lazán, vázlatosan építkezik. Ha kell csupán apró részle­teket villant fel, de ezek mindig jellemző mozzanatok, gazdagítják a képet, elősegí­tik, hogy kiteljesedjék Anna emberi sorsának szomorúsá­ga. Csak annyit merít a va­lóságból, amennyi szüksé­ges: bízik a néző képzelőere­jében. A Miért avagy A té­vések elmentek-kel izgalma­san szép filmet könyvelhe­tünk el magunknak. Röviden ihletett műsorral emléke­zett Veres Péterre a Nyitott könyv. Színes volt tartalmá­ban, ötletes montázs vezette be az író „megbízhatatlansá­gáról” a két világháború kö­zött, és jó volt hallani a pró­zaíró költői szavait. Az első próbálkozás ez arra is, hogy Veres Péter bőven áradó epi­kájából képekben elbeszélve is ízelítőt kapjunk. Talán el­érkezik még az az idő is, hogy valamelyik művéből kerek egészre is futja a kép­ernyőn. Eredeti dokumentumok alap­ján készült tévéjáték a Lin­coln Ábrahám álmai. A vál­lalkozás újszerű felfogást tükrözött. Alkotói nem képes­könyvet akartak átnyújtani a nagy ember életéről, hanem próbálták felvillantani a tör­ténelmi személyiség emberi drámáit is. A politikai bűn­tény, gyilkosság ötletes, kitű­nően sikerült indítása után sajnos az alkotók nem tud­ták beteljesíteni szándéku­kat. Sőt a játék végére indo­kolatlanul már a pátosznál kötöttek ki. Solti Bertalan kiválasztása Lincoln Ábra­hám szerepére nem mondha­tó szerencsésnek. Egy megfá­radt, öregembernek ábrázolta a jeles történelmi egyénisé­get. (És milyen rossz volt a maszkja!) Ismét egy remekre szabott művészportré, Vilt Tiborról készítette Zsigmondi Boris. Sikerült megtalálni a képnek és a szónak nemes arányát: amit hallottunk, az csupán gondolati háttér volt a lé­nyeghez: a plasztikához. A magyar szobrászat egyik rendhagyó egyéniségét ismer­hettük meg, aki szüntelenül kutatja idő és ember, tér­ és idő viszonylatait, aki meg­szállottan keresi a változó­ban is a változatlant. V. M. Újabb nemzetiségi tájház , helytörténeti gyűjtő­munka, valamint a népi épí­tészeti értékek ápolásának eredményeként újabb nem­zetiségi tájházat hoztak lét­re Bács-Kiskun megyében. Az állandó jellegű kiállítá­sokon a többnemzetiségű dé­li terület lakóinak múltját, történeti dokumentumait szemléltetik. A korábban megnyílt hartai sváb ház, csávolyi délszláv gyűjtemény után most Kiskőrösön ren­deznek be eredeti szlovák tájházat. A bunyevácok ha­gyományos életmódjának be­mutatására Baján tervezik újabb nemzetiségi tájház létrehozását. SZOLNOK MEGYEI NÉPLAP A Zeneakadémia hangszerjavító műhelyeiben a főiskola és a rokon intézmények hangszereit szakmunkástanulók ja­vítják idős mesterek irányításával. A fiatalemberek megtanul­hatják a hangszerjavítás és -készítés legkülönfélébb mester­fogásait. Cikkünk nyomán Tavasszal nyit a karcagi Déryné Művelődési Központ színházterme Az elmúlt év októberében beszámoltunk lapunkban a karcagi városi művelődési központ korszerűsítését meg­előző huzavonáról, az épít­kezés közben felmerült ne­hézségekről. Cikkünk nyomán újabb színpadtechnikai szakembe­reket is bevontak a tervek véleményezésébe, a kivitele­zés ellenőrzésébe. Megállapí­tották, hogy a Déryné szín­pada elkészülte után kor­szerű műszaki, szcenikai le­hetőségekkel fogadhatja majd a városban vendég­szereplő színházak előadá­sait. Az építkezést munkaerő­gondok is hátráltatták. A helyi építőipari szövetkezet, legjobb szándéka ellenére sem tudta időben teljesíteni ígéreteit, ezért a városban társadalmi összefogást szer­veztek, hogy a művelődési központ a tervezett idő­pontra mégis elkészüljön. A generál kivitelező épí­tőipari szövetkezet vezetői arra tettek ígéretet, hogy ha­zánk felszabadulása évfor­dulójának előestéjén, 1977. április 3-án, a díszünnepsé­get az átalakított művelődé­si központban tarthatják a karcagiak. A társadalmi összefogás eredményesnek bizonyult. A művelődési központ korsze­rűsítését koordináló bizott­ság folyamatosan figyelem­mel kíséri az építkezés me­netét és havonta értékeli a különböző vállalatok mun­káját. A koordinációs bizottság megállapítása szerint — ha­bár jelenleg is van némi el­maradás — minden remény megvan arra, hogy a terve­zett időben átadják rendel­tetésének a művelődési köz­pont színháztermét. Kétségtelen azonban, hogy a generál kivitelező helyi építőipari szövetkezetnek egyes munkafolyamatokat meg kell gyorsítania. Dicsé­rik viszont a b­eruházók a Prometheus Tüzeléstechni­kai Vállalat és a színpad vi­lágítását szerelő Konverta Vállalat munkáját —, ámbár a „Prometheusok” jelenleg anyaghiánnyal küszködnek. A TIGÁZ és a többi társ­­vállalat is időben eleget tett szerződésben foglalt kötele­zettségének, illetve vállalták a további határidők tartását. Összességében: a megren­delők, akik egyben a beru­házók is, a generál kivite­lező és az alvállalkozók sze­rint sem lesz akadálya az április 3-i díszelőadás meg­tartásának —­ a tervek is­meretében joggal mondjuk így: a művelődési központ új színháztermében. — ti — Országos honismereti akadémia Az idén Győr ad otthont az országos honismereti aka­démiának. A honismereti szakkörvezetők országos fó­rumát július 18. és 24. kö­zött rendezi meg az Orszá­gos Honismereti Bizottság és a Népművelési Intézet. Az egyhetes tanácskozáson 120 szakembert látnak vendé­gül a Rába-parti városban. 5 Az „Egy amerikai...” Szolnokon Anna és Gershwin-est a Szigligeti Színházban Néhány súlyosabb veretű koncertprogram között, mint­egy kikapcsolódásként, nép­szerű zenei összeállítással örvendeztette meg az Orszá­gos Filharmónia Szolnok vá­ros hangversenylátogató kö­zönségét. A műsor első részében ro­mantikus operaáriákat kötöt­tek csokorba az Állami Ope­raház művészei. Első helyre Eszenyi Irma neve kívánko­zik: szép árnyalatú hangját, pillanatok alatt drámai hely­zetet teremtő kifejező erejét különö­sen a Carmen-duett­­ben élvezhettük. Szalma Fe­renc basszusa, hatalmas or­gánuma kitűnően érvénye­sült a Mefisztó-rondóban, Fülöp király áriájában azon­ban piano-technikája gyen­gélkedett. Tarnay Gyula nem volt hangjánál, diszpozíciós zavara lehetett, magasabb fekvésben szinte szenvedett Az erősen megfiatalított Postás Szimfonikus Zenekar Vasady-Balogh Lajos dina­mikus, pontos vezetése alatt simulékonyan oldotta meg a kíséret olykor kényes felada­tait, a Carmen-nyitányt ha­tásosan, meggyőzően adták elő. A hangverseny második — tegyük hozzá: színvonalasabb — felében két Gershwin-mű, a „Rhapsody in Blue”, vala­mint az „Egy amerikai Pá­rizsban” című szimfonikus költeménye hangzott el. A világszerte igen kedvelt ame­rikai zeneszerző életpályája érdekesen alakult. Énekes­ként, illetve slágerkom­­ponis­­taként kezdte, — néhány dal­lama azóta „örökzöld” lett, — musicaljeinek gyors sike­re azonban nem elégítette ki, koncertpódiumra vágyott. A huszadik század más meste­reihez hasonlóan ő is tanul­mányozni kezdte a népzenét, (amerikai viszonylatban a jazzt), s blues, illetve spiri­tual és ragtime elemekkel dúsítva kifejező eszközeinek tárát. 1924-ben, a híres Paul Whiteman zenekarral óriási sikerrel mutatta be a „Rhap­sody in Blue”-t. Néhány év­vel később, európai utazásá­nak élményanyagából szüle­tik meg az „Egy amerikai Párizsban” című műve. Má­sok is kísérleteztek már előt­te a jazz-elemek kompozíci­­ós felhasználásával (Debus­sy, Strawinsky), de az egyé­ni mondanivalónak és a mo­dern hangzáseffektusoknak ezt a harmóniáját kevesen tudták megvalósítani oly mű­vészi fokon, mint Gershwin. Az est szólistája Jandó Je­nő, a fiatal zongoraművészek egyik legtehetségesebb, leg­sokoldalúbb egyénisége, a rapszódia lendületes, színes előadásával ismét tanújelét adta kiváló pianista képessé­gének. Billentésének árnyalt­sága, színkeverésének csalha­tatlan biztonsága nagyszerű­en érvényesült a gershwini színkavalkádban, ugyanakkor ízelítőt kaptunk ragyogó technikai felkészültségéből is. Befejezésül a Postás zene­kar stílusosan, érezhető kedvvel szólaltatta meg Ger­shwin szellemes szimfonikus költeményét. Az együttest a szóló részek kitűnő megoldá­saiért és fegyelmezett összjá­­tékáért dicséret illeti. A kar­mester most is vivő erővel, temperamentummal vezényelt. Kár, hogy hajlik a theátriali­­tásra, s többet dolgozik a számok alatt, mint a zenekar. A publikum ezt fordítva job­ban szereti. Nagy Pál Aranydiplomás fogorvos A főtér zajos forgalma el­lenére meghitt hangulatot áraszt Jászberényben a Mé­száros Lázár utca. A „csen­des” ház is régi, kapuja ne­hezen nyílik, jelezve, hogy ritkán nyomják le a kilin­csét. Itt tölti a megérdemelt pihenés éveit a 80 esztendős dr. Sípos Gyula nyugalma­zott fogszakorvos. — Kerüljön beljebb, per­sze, hogy ráérek, hiszen idő­milliomos vagyok — fogad. A rövid beszélgetésből a késő esti órákba nyúló, moz­galmas életutat felidéző vis­­­szaemlékezés lett. — Fiatalságom éveiről"" Olyan távoli, alig jut eszem­be valami. Az érettségi vizs­gákra a harctérről engedtek haza. Egyetemi éveim Buda­pesten kezdődtek, másfél éves „kitérővel” Prágában folytattam a tanulást, majd újból Budapesten. Jászbe­rénybe 1945-ben jöttem ha­za. Orvosi pályafutásom ide kötődik. Megható szerénységgel szól — a szoba falán sora­kozó oklevelek, emléklapok annál beszédesebben — ar­ról, hogy hazatérése után ő is az elsők között igyekezett enyhíteni a háborús sebe­ken. Az Egészségügyi Dolgozók Szakszervezetének járási tit­­káraként járta a hivatalos szerveket, kilincselt, érvelt, vitatkozott és bizonyított, hogy a városnak rendelőin­tézetre, iskolai fogászatra, gyermekkórházra van szük­sége. Nagy sikernek tekin­tette, hogy részese volt an­nak a „harcnak”, amelynek eredményeként a város or­vosi rendelőintézetet kapott, rendszeresítették az iskolai fogászatot és gyermekkór­házzal gazdagodott Jászbe­rény. Több mint negyedszázadig volt iskolai fogorvos, éveken át járta rendszeresen a ti­zennégy tanyai iskolát. Ma is büszke arra, hogy amikor az ország megkapta a hu­­szonöt „vándor” iskolai fo­gászati felszerelést, az egyi­ket Jászberénynek adták A falon több tucat okle­vél sorakozik. „A jászberé­nyi városi szovjet csapatok­nál szolgálatot teljesítő be­teg katonák önfeláldozó gyó­gyításáért” köszönőlevél. A városi pártbizottság dicsérő oklevelei, a Magyar Népköz­­társaság Elnöki Tanácsának Felszabadulási jubileumi emlékérme és más elismeré­sek. A kollekció tavaly „Az 50 éven át kifejtett értékes szakmai tevékenységért” já­ró arany oklevéllel gazdago­dott.­­ Nagyon örültem neki. Az alkalomnak is, hiszen a Zeneakadémia dísztermében, ahol az okleveleket adták át, olyan pályatársakkal vált­hattam szót, akikkel har­minc évvel ezelőtt találkoz­tam utoljára. Hiába, ilyen korban kétszeresen kedve­sek az emlékek, azok az évek, amelyekből néha szí­vesen kiléptem volna, most azonban kötődöm hozzájuk. — Hogyan telnek a nap­jai? _ — Három évvel ezelőtt, 77 éves koromban mentem nyugdíjba, 45 évig voltam „talpon” egyfolytában, rám­fér a pihenés. A fogfájás azonban ronda dolog. Ami­kor elkapja az embert — ha okos — igyekszik szabadulni tőle minél hamarabb. Ezért van, hogy akinek sürgős a „dolog”, vagyis nagyon fáj a foga, becsenget hozzám. Mit tehet ilyenkor a fogorvos, még nyolcvanévesen is? „Be­mosakszik”, előveszi a fogót és segít... — illés —

Next