Szolnok Megyei Néplap, 1979. január (30. évfolyam, 1-25. szám)

1979-01-06 / 4. szám

1979. január 6. Hatholdas A Babits Mihály kisregé­nyéből készült Ranódy-fil­­met már sokan láthatták ol­vasóink közül — igaz, a tech­nikai lehetőségek miatt nem „színesben” — hiszen a tévé öt-hat évvel ezelőtt már be­mutatta. A Pacsirtát és az Arany­­sárkányt követően Ranódy László négyévi hallgatás után készítette ezt a filmjét. A gondolati folyamatosság mégis jól érezhető: a Pacsirta és Novák úr — az előző fil­mek főhősei — és a „rózsá­kért” Gruber Francija között sok a hasonlatosság. S itt kell idéznünk a Babitsi megjelö­lést, amely szerint a Hathol­das rózsekert „vidéki komé­dia”. A magyar századforduló isten háta mögötti kisvárosá­ban játszódik a történet. A főhős, az emberileg oly ap­rócska mezei jogász ebben a környezetben indul, hogy karrierjét végigélje. Eleinte még lázad, mert érzi a pos­­ványt. Gruber Franci szelle­mi adottságait igazán nem tarthatjuk sokba, de butasá­gában is többet érdemelhet... Ellenpontja az okos, de már hervadó úrilány már annyit sem kaphat. Pedig férjfogó szándéka mögött tragédiát sejtető, szorongó érzés húzó­dik: félelem az egyre fenye­getőbben kibontakozó magá­nyosságtól. Az ügyeskedések komédiája a boldogtalanság művészetéig emelkedik Ba­bits—Ranódy alkotásában. Hogyan mennek tönkre jobb sorsra érdemes emberek, — erre a nagyon burkoltan fel­bukkanó kérdésre igen össze­tetten válaszol a film. A tör­ténet teremtette helyzetben mély és igaz emberábrázolást ad az író és a rendező , Ná­­dasy László forgatókönyve és Illés György kamerái segítsé­gével. Ám valamitől mégis rózsakert féltjük a filmet, pontosabban a nézőkben visszamaradó él­ményt. A befejezésben már nem félbe-félbeszakadó ka­caj a nézők reakciója, hanem harsány nevetés. Valaki így fogalmazta a film végén: ha­lálra röhögtem magam. Nála tehát bekövetkezett, amit a film — az egész műre általá­nosítva gondoljuk — nem akart kiváltani. De más a tragikomédia és a burleszk. Már pedig a film utolsó kép­sorai messzi maguk mögött hagyták a tragikomédia mű­faji — és a Habholdas rózsa­kertre vonatkoztatva: „Ranó­­dys” ismérveit — uram bo­csánat: mintha egy másik, az írótól és rendezőtől függet­len filmet látnánk. A félre­értés elkerülendő: nem az a gondunk, hogy miért így ne­vet a néző, sokkal inkább az, hogy min. Amit lát. Erről vi­szont nem a mozilátogató te­het. A színészi bravúrok arze­nálja ez a film: kit is említ­sünk, a legnagyszerűbbeket? Tolnay Klári Ilka nénijét, s vele egy sorban a férjva­dász úrilányt alakító Drahota Andreát? Ám Tahi Tóth László remekbe sikerült „nagy szerepének” tartjuk Gruber Francit is. Nemcsak a kegyelet emlékeztet Kiss Manyi és Szendrő József ala­kítására. Ám tény az is: mintha tú­­lon­túl sokszor látnánk mos­tanában filmjeink segítségé­vel a magyar századfordulót. A műsorpolitika véletlensége bizonyára, hogy a Nem él­hetek muzsikaszó nélkül után a Hatholdas rózsakert került a mozikba. Az viszont bizo­nyos: ez uóó­bi nem érdemte­lenül. Tiszai Lajos SZOLNOK MEGYEI NÉPLAP Hétfőn—Karcagon Kassák Lajos kiállítás nyílik Kassák Lajos életműve kü­lön fejezet a magyar avant­­garde történetében. Költő, lapszerkesztő, festő volt munkásságának megítélésé­ben ma is eltérő vélemények csapnak össze. Éppen azért ígérkezik izgalmas esemény­nek a karcagi Galéria hét­főn, — 18 órakor, a városi Déryné Művelődési Központ­ban — megnyíló kiállítása, amelyen Kassák Lajos fest­ményeit, grafikáit, fotóit, montázsait, képarchitektúráit láthatják az érdeklődők. A január 21-ig nyitva tar­tó kiállítást Fajó János fes­tőművész nyitja meg. Dupla vagy semmi II téma: Haydn élete és munkássága Hétfőtől — négy héten ke­resztül — ismét jelentkezik a rádió Dupla vagy semmi ze­nei fejtörősorozata. Az ezút­tal hetedik alkalommal sor­ra kerülő vetélkedő témája­ a 170 éve elhunyt Joseph Haydn élete és zeneszerzői munkássága. A fejtörő részvevőit a Rá­dió- és televízióújságban né­hány hónapja meghirdetett felhívásra beérkezett „tanul­mányok” alapján válogatták ki, így a január 8-án 18 óra­kor, a 3. adón kezdődő, s a nyolc alkalommal jelentkező műsorban csaknem harminc játékoskedvű „zenetudós” ve­télkedik majd a 1500, 3000, 6000, illetve a 12 ezer forin­tos jutalomért. Ez utóbbi dí­jat azok a versenyzők kap­hatják, akik mind a 4 kérdés­­csoportra helyes választ ad­nak. A vetélkedősorozat zsűrijé­nek elnöke: Somfai László zenetörténész, Haydn-kutató, tagjai kiváló előadóművé­szek: Tátrai Vilmos és Sóly­mos Péter. Kétszer három kívánság Kevés az olyan diák, aki legalább egyszer ne gondol­na arra, hogy pedagógus lesz. Egyiket a nevelő tudása, má­sikat a tanító, tanár emberi tulajdonságai, féltő gondos­kodása, figyelme ragadta meg, s akar maga is olyan­ná válni, vagy a plátói sze­relem — hiszen megint csak alig akad olyan ember, aki he lett volna szerelmes va­lamelyik pedagógusába — ébreszti fel a katedra iránti vonzalmat. A diákok több­sége persze a pályaválasz­táskor mégsem marad hű ehhez a gondolathoz, akik vi­szont­­ kitartanak mellette, évek múlva is arról adnak számot, hogy Molnár tanító néni vagy Kovács tanár úr adta a példát a pedagógiai hivatáshoz. Ez utóbbiak népes tábo­rába tartozik Veréb József, a karcagi városi tanács vb művelődésügyi osztályának vezetője is. Nagy tisztelettel, lelkesedéssel mesél tiszader­­zsi tanítóiról, szívesen emlé­kezik a karcagi gimnázium igazgatójára. Tőlük kapta az indíttatást a pedagógus pá­lyára. Akadtak persze olyan tanítói is, akik a negatív pél­dák sorát szolgáltatták; az egyik az egész osztállyal vé­gigvezette csintalankodó tár­saikat, a másik, mint egy is­tenség úgy ült az asztalnál egy hatalmas bottal. A gyer­meki igazságérzet is elve­tette ezeket a módszereket. Az érettségi után Veréb József Debrecenben készült választott hivatására, az ak­kor még ott működő főisko­lán olyan, azóta híressé lett tanárok irányításával, mint Kiss Tihamér, Csabai Tibor, vagy Kiss Kálmán. Akkor még persze alig voltak idő­sebbek a tanítványaiknál, s a főiskolai tanterv sem volt Portré Veréb József osztályvezetőről még készen. Tanárok, hall­gatók szinte éjjel-nappal ta­nultak, vitatkoztak olvasmá­nyaikról, a tananyagról. A friss diplomás magyar— történelem szakos tanár 1951- ben három kívánsággal je­lentkezett a Szolnok megyei Tanács vb művelődésügyi osztályán. Mindenképpen a megyében akart elhelyezked­ni, falusi iskolában, csak a településnek legyen vasútál­lomása. Ez utóbbi kívánsá­gát azzal indokolta, hogy mindig szeretett volna a vas­út közelében lakni, de soha­sem sikerült. A megye tér­képét böngészve Jászfény­­szarura esett a választás. Két tanévig dolgozott a jászsági községben, de valahogy nem sikerült gyökeret verni, s en­nek nem az volt az oka, hogy távol van a vasútállomás a településtől. A harmadik tanévet a pe­dagógus házaspár már Kar­cagon kezdte a Vasút (!) úti Általános Iskolában. Mintha más világba csöppentek vol­na, az összetartó, az új iránt fogékony tantestületben ha­mar önmagukra találtak. A tanítás mellett Veréb József részt vett a különböző peda­gógiai pályázatokon, s igen szép eredményeket ért el. Később, amikor már igaz­gató, majd tanulmányi fel­ügyelő, kapcsolatba került az Országos Pedagógiai Intézet munkatársaival, ösztönzésük­re egyre intenzívebben ku­tatta a legjobb pedagógiai módszereket, tanulmányai egyre-másra megjelentek a szaklapok, kiadványok ha­sábjain. 1974-ben nevezték ki a vá­rosi tanács művelődésügyi osztályának élére. A kutatást azóta sem hagyta abba, je­lenleg a nevelési eredmények vizsgálatának kérdéseivel foglalkozik. Közben elvégez­te a pedagógiai szakot a Kos­suth Lajos Tudományegyete­men. A pedagógiával való el­mélyült foglalkozás sokat se­gít az osztályvezetői teendők ellátásában. A kötelezően elő­írt feladatok mellett számos új kezdeményezést valósítot­tak meg a város iskoláiban. A sok-sok hasznos előadás mellett — amelyet rendsze­rint az osztályvezető tart igen magas szinten — isko­lanapokat tartanak, amelyek keretében egy-egy intézmény látja vendégül tapasztalat­­cserére a város pedagógu­sait. Veréb Józsefet szíve az is­kolákhoz húzza, de ez nem jelenti azt, hogy háttérbe szorul a város közművelődé­se, hiszen kitűnő munkatár­sai vannak, s jó kapcsolatot alakítottak ki az oktatási in­tézmények, a múzeum, a mű­velődési központ s a könyv­­­tár között. Az egykori — most már kissé „gyerekesnek” tűnő — három kívánságot másik há­rom váltotta fel, s ezek már az osztályvezetői programnak is megfelelnek: a pedagógia tudománya kerüljön az őt megillető helyre, a pedagó­gusok körében, az iskolában „igazi” még jobb közösségek­­ neveljék a gyerekeket, s vé­­­gül továbbra is fokozódjék a tanítók, tanárok munkájá­nak elismerése, társadalmi megbecsülése. Tál Gizella Ha azt hallják: munkás A törökszentmiklósi ipari szakmunkásképző intézet igazgató-helyettesnője óráról érkezik. A folyosón szólítom meg, és a szünet zsivaját túl­kiabálva a segítségét kérem: néhány utolsóéves tanulóval szeretnék beszélgetni a jelen munkásairól, saját jövőjük­­­ ről. Az igazgatói irodába vezet. Ők öten Magas, szőke fiú érkezik elsőnek. Magabiztos hang­hordozással, kemény kézszo­rítással mutatkozik be. — Szakál Károly vagyok, másodéves elektronikai mű­szerész — mondja, majd ké­nyelmesen elterpeszkedik a bőrkanapén. Három fiú és egy lány lép be egyszerre. Olyan az egész, mintha a fogorvoshoz jönnének köte­­­lező vizsgálatra. Kezdem sajnálni, hogy az őszintesé­get és szókimondást igénylő beszélgetéshez ilyen labora­tóriumi formát választottam. — Tudjuk, mi a téma ?— kacsint rám szinte biztatóan Szakál Károly. — Mit tud, mi a téma? — próbálom kizökkenteni ma­gabiztosságából. — Hát a melósok . .. Vagy nem? — Tulajdonképpen igen. De jó lenne, ha először át­esnénk a bemutatkozáson, a többieket még nem ismerem. Sorban kezet nyújtanak. — Pápai Julianna, har­­­madéves női szabó. — Torma Károly, elektro­nikai műszerészjelölt. — Lőrinczi Imre, harmad­éves villanyszerelő. Vágjunk a közepébe! — Mi jut eszükbe, ha azt hallják, munkás? Meglepett arcokra, tétova mozdulatokra számítok, de rögtön belátom, hogy téved­tem. Kapásból felelnek. — A munkás szóról egy ember jut eszembe, aki nap­hosszat áll a gép mellett. — Mindenki munkás, aki dolgozik. — Az apámra gondolok. — Munkás...? Olajos a ruhája... Elhallgatnak. — Kinek a családjában van munkás? — lendítem tovább az elakadt beszélge­tést! Négyen jelentkeznek. Szakál Karcsi hosszú kezé­vel végigsimít a homlokán. — Nálunk én leszek az el­­ső kétkezi munkás. Apám is, anyám is értelmiségi. Persze, lehet, hogy én se leszek munkás. A Bercsényi gim­i­­ben végeztem, tanárképzőre jelentkeztem, de nem vettek fel. Apám javasolta az elektronikai műszerészséget. Tulajdonképpen megszeret­tem a szakmát. De ha szak­munkás-bizonyítványt szer­e­zek, akkor sem mondok le a továbbtanulásról. Olyan­­ műszaki pályára megyek, amely kapcsolatban van az elektronikával. Torma Károly édesapja a Szolnoki Papírgyár gyártás­előkészítője,­ Barzi Lajosé "meós, édesanyja pedig beta­nított munkás. Pápai Julian­na apja fűtő, Lőrinczi Imréé villanyszerelő. Életük elvá­­­laszthatatlan a munkásélet­től. De nemcsak otthon, ha­nem a gyakorlati napokon, munka közben is megismer­hették már a felnőtteket. — Lőrinczi Imre az Alföl­di Ipari Szövetkezetben szer­­­zi meg a gyakorlati tudást. Kerek, piros arcán dühös fintor jelenik meg, amikor a körülötte dolgozó felnőttek­ről beszél. — Nincs valami jó véle­ményem. Bizony gyakran előfordul, hogy szeszszaguk van, és hogy melegebb tá­jakra küldenek, ha kérdéssel zaklatom őket. Tulajdonkép­pen betanított munkásként kezelnek. Nincs is kedvem a szakmunkásvizsga után ott maradni. Szeretem a villany­­­szerelést, a feladat azonban, amit a szövetkezetben kapok, nekem kicsi. Szerintem túl sokan vagyunk ott villany­­szerelők, azért­­ nem tudnak igazi, szakmába vágó mun­kát adni mindenkinek. — Ha nem marad a szö­vetkezetben, hová megy dol­gozni? — Azt még nem tudom. A jó melósra sokfelé szükség van, azt hiszem, válogatha­­­tok a helyek között Rendező és kisiparos Torma Károly a Gáz- és Olajszállító Vállalathoz jár gyakorlatra. Budapesten, az Autóközlekedési Szakközép­­iskolában érettségizett. Szemüveges, könyvmoly ki­nézetű fiat­­lember. Reme­­­kül szórakozik, nem veszi komolyan a beszélgetést. — Én a színművészetire fogok jelentkezni, ha itt vé­geztem — és nevetve körbe­fordul. . örül, hogy szavai meglepetést okoznak. •— Filmrendezőnek készü­lök — dől hátra kényelme­­­sen a bőrkanapén. — Milyen esélyekkel in­dul a felvételire? — Tíz százalék. — Most húszéves. Gondol­ja, hogy reális jövőt építhet tíz százaléknyi esélyre? — A jövőmben csak az a biztos, hogy nem maradok a Gáz- és Olajszállító Vál­lalatnál. Julianna a „leckét” mond­ja:­­— A törökszentmiklósi Ruhaipari Szövetkezetnél töltöm a gyakorlati napokat. Nagyon jó szakmunkás a mesterem, tetszik a kollektí­­­va is, mégsem maradok ná­luk. Szalagrendszerben kell dolgozni, van úgy, hogy he­tekig a dzsekik házát var­rom. Pedig mindenfélét meg­tanulok az iskolában, ami a női szabósághoz tartozik, a szövetkezetnél azonban nincs alkalmam bizonyítani a szaktudásomat. — Csak­ nem filmrendező akar lenni maga is? — Nem, nem! Kiváltom az ipart, és a szülőfalumban. Fegyverneken önálló női sza­­bó kisiparos leszek. Maradok Borzi Lajos Szakál Ká­rollyal együtt a törökszent­miklósi Finommechanikai Vállalatnál gyakorol. — Maradok a cégnél, tet­szik a szakma. Menet közben szerettem meg, mert a me­zőtúri Mezőgazdasági Szak­ 1 középiskolában érettségiz­tem, tehát nem túl közel az elektronikai műszerészséghez. — Abban, hogy a szakmát megszerette, közrejátszottak a vállalatnál dolgozó szak­munkások is? — Remek kollektíva, biz­tosan közük van a szakma­szeretetemhez. — Tagja már valamelyik szocialista i­rigádnak vagy más, kisebb közösségnek az FMV-nél? — Nem vagyok tag, de majd leszek. Álom és valóság — A fizetésről még nem beszéltünk, pedig nem mind­egy az sem — veti közbe Szakál Károly. — Mennyi lesz a kezdő fi­zetésük? — Dehogynem — repliká­­zik Szakái —, kétezer-két-1 száz forint körül. — Nem sok — biggyeszti le a száját Torma Karcsi. — Mennyi fizetésre lenne szükségük, hogy igényeik­nek megfelelően élhessenek? Imre, a villanyszerelő hir­telen kiböki. — Hatezerre. A többiek lehurrogják. — Elég lenne három és fél, legalábbis amíg nincs család. Ha pedig megnősü­lök, gyerekem lesz, majd összefusizom a hiányzó pénzt — legyint Szakál. Imre kipirulva védi az igazát: — De ahhoz, hogy ne lépj be te is a fusizók közé, hat-­ ezer forint kellene, minimum. Röpködnek az ezresek, egy­re feljebb kapaszkodnak az igények. Kocsi, lakás, ház ... — Csak­ a pénz utáni haj­­sszába nehogy belerokkan­junk! — zárja le az álmok áradását Szakál Karcsi. Kihasználom a pillanatnyi csendet. — A felnőttek munkafe­gyelméről eddig csak Imré­től halottam, és nem sok jót. Szakái viszi a szót. — Lehet, hogy a szövetke­zetben lazább a munkafegye­lem, mint a Finommechani­­ki Vállalatnál, legalábbis ami a szeszszagot illeti. De szerintem ahhoz, hogy a dol­­­gozók munkával töltsék ki a munkaidőt, sok minden szükséges, elsősorban munka. Nem mindig van kedve a melósnak a munkapadon kö­nyökölni, de ha a rossz szer­vezés­­ miatt például nem kap anyagot, mit csináljon? Tá­maszkodik, néha napokig. Aztán pedig kilóg a nyelve, hogy helyrehozza a mások hibáját. * * * Eredeti szándékom szerint mentegetőzéssel akartam be­fejezni ezt az írást. Úgy gon­doltam, „meg kell magya­rázni a bizonyítványom”, mert tudom, nem lehet öt utolsó éves szakmunkástanu­ló hevenyészetten megfogal­mazott véleményéből a többi ezernyolcszázéra következ­tetni. Pedagógus barátom azon­ban, aki tíz éve az egyik me­gyei szakmunkásképző inté­zetben tanít, miután elolvas­ta a kéziratot, azt mondta, felesleges magyarázkodnom. Az öt törökszentmiklósi fia­tal szavait évek óta hallja saját tanítványaitól is. Tehát nem mentegetőzöm. Bendó János ’78 filmsikere: ABBA Az elmúlt esztendőben a szolnoki Vörös Csillag Film­színháznak közel 265 ezer lá­togatója volt, mely a mozi­nak 2 millió 309 ezer forint bevételt jelentett. Ehhez a magas nézőszámhoz jelentő­sen hozzájárultak azok a „slágerfilmek”, amelyeket majdnem minden előadáson telt ház előtt vetítettek. A legnépszerűbb a svéd ABBA együttes filmje volt (mintegyy húsz és fél ezren nézték meg) de nagy volt az érdeklődés a Pokoli torony valamint A hu­szadik század című négyré­szes olasz film iránt is. 5 Új műsorok a planetáriumban Hat műsorral várja az új év első negyedévében a „csil­lagos ég színháza”, a TIT bu­dapesti planetáriuma a csil­lagászat kedvelőit. Januárban utoljára hangzik el a nagy sikerű Bethlehemi csillagok című előadás. Felújították a Négy évszak című műsort, amelyben a planetárium mű­szerei segítségével — egy esztendő pereg le a nézők előtt, bemutatva környeze­tünk évszakonkénti változá­sát — nappal és éjjel — s ismertetve a jelenségek csil­lagászati magyarázatát. Ugyancsak kibővítve, új rész­letekkel gazdagítva láthatják a nézők a földünk bolygó­testvéreinek mozgását, fizi­kai tulajdonságait bemutató programot. Továbbra is mű­soron tartják a Helyünk a világegyetemben című mű­sort, amely a csillagok fej­lődéséről, a ma ismert vi­lágegyetem keletkezéséről szól. Az idegen égbolt című, ve­títettképes előadás kalauzo­lásával pedig a mai űrpiló­­tákat „követve” nézhetnek szét a planetárium vendégei az égitestek világában.

Next