Szolnok Megyei Néplap, 1983. január (34. évfolyam, 1-25. szám)

1983-01-22 / 18. szám

10 Fiatalokról-fiataloknak Unalomszülte veszélyek Ifjúságvédelem a középiskolákban Az ifjúság egy rétege sok­szor és sok vonatkozásban kívül marad, kívül is esik a vizsgálódások általános kö­rén. Azokra a 14—18 éves fiatalokra utalunk, akiket „középiskolások” gyűjtőnév­vel illetünk, közéjük sorol­va ennek a korosztálynak mintegy harmadiák kitevő szakmunkástanulókat­ is. „Demográfiai súlyukat’’ te­kintve körülbelül félmillió fiút és leányt foglal magá­ban ez a négy évjárat. Ti­nédzserek? Lehet őket ez­zel a divatos szóval is ne­vezni. Szociológusok és pszicho­lógusok néhány megfigyelé­sét, több reprezentatív ré­tegvizsgálat néhány meg­jegyzését közreadva — e korosztály jellemzéseként: megfigyelhetők a veszélyez­tetettség bizonyos mértékű jelei körükben, ha számsze­rűen nehéz is jelezni ennek a mértékét. Településszocio­lógusok és pedagógusok sa­játos megállapítása például, hogy elsősorban a városias beépítésű területeken ala­kulnak ki időszakonként unatkozó, lődörgő, maguk­kal mit kezdeni nem tudó kisebb, nagyobb csoportok. Az okok árnyaltak. A terü­letek beépítése sajnálatos módon nem kedvez legtöbb helyen a fiataloknak. Nem kínálnak elegendő tartalmas szórakozást, kulturális s­za­­badidő-eltöltési lehetőséget, sportalkalm­­at. A KISZ és a Népfront korábbi vizsgálatai szerint a jelenleg már „üze­melő” lakótelepi klubok, sporthelyiségek és (igen-igen szórványosan) a kondicioná­ló, illetve barkácsszobák a valós igényeknek legfeljebb az egyhatodát képesek meg­felelő színvonalon kielé­gíteni. Több megyében is egy­mástól függetlenül próbál­ták­ mérni a pedagógus munkacsoportok a fiatalok olvasottságát, illetve olvasá­si kedvét, szokásait. Éppen ebben a korosztályban gyűjt­­hették a leginkább elszomo­rító tapasztalatokat. A meg­kérdezett 15—17 évesek fele alig, illetve egyáltalán nem olvas szépirodalmat... A klasszikusokból egyet, ket­tőt, azokat is jobbára akkor, ha előzőleg tv-sorozatott lát­tak belőlük. Olvasási „kul­túrájuk” legfeljebb eseten­ként képeslapok böngészését, a sportlap, illetve a szóra­koztató, magazinjellegű új­ságok átnézését jelenti. Mint kifejtették, legtöbbjüket „untatja” a betű (Nem tanultak meg szisztematiku­san olvasni, erre érzékelhe­tően nem adott kellő segít­séget sem az iskolai, sem a családi móds­zer.) Más megfigyelések a fia­talok egy részének rossz életérzéseit említik meg — a család kapcsán. Az unat­kozó fiatalok között sok a rendezetlen családban élő, s itt nem elsősorban az elvált szülővel maradt vagy a fél­árva fiatalokról lenne szó. Rosszabbak ennél a tapasz­talatok a negatív életvitelű családoknál, illetve — saj­nálatosan — a túlzottan elfog­lalt, túl sokat vállaló és dolgozó szülők serdülő gye­rekeinél. Lehet eltöprengeni azon, milyen mértékű ezeknek­­ a fiataloknak a körében a ve­szélyeztetettség? Ha tekin­tetbe vesszük, hogy — a bűnüldöző szervek kimuta­tása szerint — az elmúlt tíz évben kis mértékben, (de sajnos az utóbbi másfél év­ben jobban) kúszik felfelé a fiatalkorú bűnelkövetőik gra­fikonvonala, akkor a veszé­lyeztetettséget komolyan kell vennünk. Tény: anyagi korlátok épp úgy nehezítik a nevelés és a családvédelem dolgát, mint az esetenként tapasztalt kö­zömbösség. Nagyon sok helyen lenne ugyanis mód lakóhelyi szórakozási, sport­­alkalmak teremtésére. Az ötnapos tanítási hét beve­zetésével az oktatási intéz­mények KISZ-szervezeteinek is feladata kell, hogy legyen a hétvégi programok szerve­zése. Az állandó és folya­matos ténykedés, a mainál sokkal változatosabb munka segítené az unalom és a ne­velési, családi hátrányok el­űzését, mérséklését ebben az ifjúsági korosztályban. — Várkonyi — Szakmaszáma: 1001 Akik a papírgyártást választották Minden nagyobb gyárban évről évre visszatérő kérdés a szakember-utánpótlás. A Szolnoki Papírgyár az évek során tett intézkedéseivel — úgy tűnik — jó mederbe te­relte ezt a folyamatot. Há­rom szinten folyik ma szak­munkásképzés, és hosszabb távon sem kell félni hiány­tól. A papírgyártó szakma — amely a foglalkozások listá­ján az 1001. sorszámot kap­ta — egyre több fiatalt vonz. Három szintről volt szó: az egyik, és egyben legré­gebben működő, a három­éves szakmunkásképző, amely több mint húsz éve neveli a munkásgeneráció­kat, eleinte önálló szakmun­kásképzőként, később a 633. számú Petőfi Sándor Ipari Szakmunkásképző Intézet kihelyezet tagozataként. A három évfolyamon most 45 gyerek tanulja a szakma fortélyait. Lányok „férfias” szakmában — A papíriparban Csepel után nálunk indu­lt meg elő­ször a fizik­­kusképzés — kezdi tájéko­­zóját Czakó Gyula, a személyzeti és ok­tatási osztály vezetője. — Mind a közismereti, mind a szakmai tárgyakat a válla­lat területén kialakított ok­tatási épületekben tanulják a gyerekek. Az első évben a szakmai gyakorlatot tan­műhelyben tartják számuk­ra, ekkor fémipari alapis­mereteket kapnak, kis íze­lítőt a lakatosmunkából. A második évben a gyártógé­pek mellett töltik a gyakor­lati időt, a harmadik év közepétől pedig a délelőtti vagy délutáni műszakban már helyettesíthetnek is. Ilyenkor már abban a kö­zegben dolgoznak, ahova majd az iskola elvégzése után kerülnek. Az pedig, hogy hova ke­rüljenek, több közreműködő véleményéből alakul ki. Elő­ször is megkérdezik a gye­rekektől, hol dolgoznának szí­vesen. Az oktatók — elmé­leti tudásukat ismerve — szintén adnak javaslatot, vé­gül pedig az üzemrészeknél kialakuló kívánságokat is figyelembe véve döntik el mindenki helyét. Tíz éve vegyes osztályok indulnak, ami két okra vezethető vis­­­sza: a gyárban az alap­anyaggyártás mellett a pa­­pírzacsikó-kés­zítés, nyomta­tás is megkezdődött, ezzel szélesedett azoknak a lehető­ségeknek a skálája, ahol nők is foglalkoztathatók, a második ok viszont már füg­getlen a gyár termelési fo­lyamatától. Egyszerűen csök­ken a fiú jelentkezők szá­ma. — Az persze igaz, hogy elég nagy a lemorzsolódás — mondja Kovács Emília, aki a kihelyezett iskola vezető­je.­­ Általában a rossz ta­nulmányi eredmény miatt maradnak le a gyerekek a többiektől. A mostani har­madéveseknél például 30 százalék eddig a lemorzso­lódás. Lényegében a szakmun­kásképzés bázisa jelenleg ez a hároméves iskola. Figye­lemre méltó azonban az is, amely a felnőtt — bár leg­többször fiatal korosztály — szakmaszerzési törekvéseit támogatja. A nappali tago­zattal párhuzamosan indít­ják a kétéves esti szakmun­kásképzést. Ide azok a dol­gozók jelentkeznek, akik már néhány éve a gyárban vannak és kedvet kaptak a papírgyártó szakmához. Le­morzsolódási arányuk lénye­gesen kisebb, mint a 14—17 éves korosztálynál tapasztal­ható, tanulmányi eredmé­nyük is általában jobb. Nem ritka az olyan osztály, ahol négy-öt „tanuló” minden tantárgyból jelesre vizsgázik, Igyekezetükön érződik, tud­ják, mit és miért választot­tak. Túljelentkezés volt Ehhez a két — évek óta jól működő — képzési for­mához ebben a tanévben új is csatlakozott. — folytatja a felsorolást Czakó Gyula. — A Pálfy János Szakközép­­iskolában megkezdődött a papírgyártó szakma oktatá­sa, egy osztályban. Az indí­tás gondolata az új beruhá­zással egyidőben vetődött fel, és kellett néhány év, mire beért. Az új beruhá­zás gépeit nyilvánvalóan a legtapasztaltabb szakmun­kásaink kezelik majd, de már most gondolnunk kell az utánpótlás nevelésére. A szakközépiskolával tíz évre kötöttünk szerződést. Fél­tünk, hogy lesz-e jelentkező, de az első év várakozáson felül sikerült. Harminchét gyerekkel indult az osztály , ési túljelentkezés volt. Talán egyetlen, egyelőre még homályos pontja van ennek az oktatási formának, hogy az itt végzők ugyan kö­zépfokú papíripari szakem­berek, de nem kapnak szak­munkás-bizonyítványt. A szakmunkásvizsgát, vagy akár a technikusminősítő vizsgát azonban munkába ál­lás után letehetik. A jelent­kezőket időben felvilágosí­tották erről, szerencsére ez nem vette el a kedvüket a szakmától. Ki mit várhat ? Igyekeztünk pontos tá­jékoztatást adni — folytatja Kovács Emília — Összesen huszonhat általános iskolát jártunk végig­, 830 tanuló látta diafilmünket a papír­­gyártásról, a gyár történeté­ről, a szakmáról. Szórólapo­kat osztottunk ki, és küld­tünk azokba az iskolákba, is, ahova személyesen már nem jutottunk el. Az „üzlet” megköttetett. A szakközépiskola elkezdte a képzést, ígérete szerint négy év múlva jól felkészített gyerekeket bocsát ki. Mit ad ehhez a gyár segítségül? Kovács Emília: A gyár te­rületén kialakított oktatási célú helyiségeken túl, a szerződés szerint többféle segítséget is adunk. Szakfo­lyóiratokkal,­­ könyvekkel látjuk el az iskolakönyvtá­rat, évente 100—150 ezer fo­rint értékű vegyszert, mű­szert vásárolunk. Mivel minden technológiát nem ismerhetnek meg gyárunk­ban, ezért a társgyárakba tanulmányi kirándulásokat szervezünk. Külföldi gyárak megismertetését is tervezzük tanulmányút keretében. F, E. 1983. JANUÁR 22. A vaskos dosszié a két és fél év alatt papírra ve­tett fontos kéré­sek és az elinté­zésükkel járó levelek gyűj­teménye. Bár senki sem vár­ja el az országgyűlési kép­viselőtől, hogy dokumentál­ja munkáját, hogy papíron nyoma legyen mindannak, amit képviselőként csinál. — Remélem nem is fajul idáig a bürokrácia. Csak sa­ját magamnak archiválok, mert szükségem van rá, — lapozgatja a lefűzött levele­ket Kelemen Zoltán. — En­nek a dossziénak a segítsé­gével visszapergethetem, pontosan nyomon követhe­tem a fejleményeket. Bizo­nyí­tékokat is őrzök köztük: felelős emberek írásba adott ígéretét. És ha a teljesítését nem is kérhetem számon, a levelekkel a memóriákat fel­frissíthetem. — Sikereket „könyvelt el" ebben a dossziéban? — Ha az eredményes köz­benjárásomat annak nevezi, akkor igen. Büszke voltam és vagyok, ha tehetek vala­mit a választókörzetem, Me­zőtúr, Túrkeve és Kétpó harmincötezer lakójáért. — Levelek az ipari, az építési, városfejlesztési mi­nisztertől, a legfőbb ügyész helyettesétől. Az egyikben arról tájékoztatják, hogy a mezőtúri ifjúsági lakótelep gázvezetéséhez a csöveket megkapják­, a másikban, hogy emelik a bérszínvona­lat a vegyesipari szövetke­zetben, a harmadikban az állami célcsoportos lakásépí­tés lehetőségét ígérik.­­ Minden úgy történt, ahogy a levelekben állt, és ahogyan azt a személyes ta­­lálkozásun­k­kor a miniszte­rek mondták. Nagyon jó ér­zés tudni, hogy nekem is kö­zöm van a Tankevén épülő 40 célcsoportos lakáshoz, ami ebben az ötéves tervidőszak­ban felépül, ehhez még an­­­nyit, hogy 1945 óta mind­össze 70 ilyen lakás épült a városban. Vagy a másik eset: elkészültek a lakások, de nem lehetett beköltözni, mert nem volt cső a gáz­vezetékhez, így fűtés sem. Kértek a város vezetői pró­báljam meg én „kivereked­ni”. — És mindig a miniszté­riumban kezdi? — Szó sincs róla. Csak ak­kor megyek oda, ha máshol sikertelenül kilincseltem. Mire eljutok a miniszterig addig lejáram a lábam egyéb helyeken. Néhány év tapasztalata alapján mond­hatom, hogy a miniszterek­hez könnyebb bejutni és ve­lük szót érteni, mint a mi­nisztériumi osztályvezetők­kel vagy egyes válallati ve­zetőkkel. — Mindössze két és fél éve képviselő. Hogyan, kitől tanulta meg a TITÁSZ me­zőtúri üzemének energetiku­sa, hogy képviselőként mi­kor, mit kell tennie, hol és mivel kezdje? Volt-e előz­ménye annak, hogy ma ma­gabiztosan mozog egy ko­rábban ismeretlen közeg­ben? — Ezen még sohasem gon­dolkodtam. Lépésről lépés­re alakult így. Persze fag­gattam a tapasztalt képvi­selőket. Az a fajta vagyok, aki szeret mindennek a vé­gére járni, s a képviselő előtt nincs zárt ajtó. Ezeken az ajtókon mindig csak köz­ügyek miatt kopogtattam. Eleinte nem tudtam, hogy melyik ajtónál kell kezde­nem. Kérdezősködtem, s vé­gül mindig rátaláltam arra, amelyik mögött­­ az illetékes ült. Nagyon jó, hogy tehe­tetlenséget sohasem éreztem, hogy minden lehetőségem megvan ahhoz, hogy a jó ügy érdekében tehessek va­lamit. Nem ragadtam le a saját dolgaimnál. Sokat je­lent a családom, imádom a két kicsi lányom, van kelle­mes otthonom, nem vágyom többre, ez a nyugodt, jó ki­induló pont, ahonnan kitá­gult előttem a világ és ettől nagyon jó a közérzetem. Szerencsés kiválasztottnak érzem magam. — Szerencsén múlik, hogy valakit harmincévesen kép­viselőnek választanak? — Szerencse is kell hozzá. Ahhoz mindenképp, hogy pont rám gondoljanak. Per­sze az ilyesminek előzménye van. Nálam is volt, bár nincs benne semmi rendkívüli, mondhatnám azt is, hogy sematikus. KISZ-titkár vol­tam az előző munkahelye­men a túrkevei AFIT-nál, aztán állást és lakóhelyet változtattam a lakás miatt. Mezőtúron sportköri elnök lettem, aztán népi ellenőr. A felsorolásnak nincs jelen­tősége. A lényeg, hogy igényt tartottam társadalmi meg­bízatásra, szívesen vállaltam közéleti munkát. Miért? Mert ilyen vagyok, benne van a véremben. K. K. Az agilis képviselő Öt, négy, három, kettő, egy, zéró. Indul az LGT show. Basszusgitáros, szaxofonos, show-man és még ki tudja mi, Somló Ta­más. A billentyűs hangszerek kezelője, az együttes „atyamestere”, Presser Gábor tű­nődő tekintettel néz a lencsébe. Karácsony János, mint mindig, könnyed figurákkal fűszerezi gitárjátékát. No és a dobos Solti János körülbástyázva hangszerének tarto­zékaival. A középső kép aljain úgy tűnik, a közönségnek tetszik a produkció. Mindez az LGT nemrégiben Szolnokon adott hang­versenyén. Fotó: Dede G,

Next