Szolnok Megyei Néplap, 1983. június (34. évfolyam, 128-153. szám)

1983-06-22 / 146. szám

1983. JÚNIUS 22 IA tévé­s képernyője esőtt Bár a figyelem ezekben a napokban Veszprémre irá­nyul, előtérben állnak a té­vétalálkozó eseményei, a hétfői rendkívüli adásnapon az 1-esen, tegnap pedig a 2- es csatornán a ’82-es év drá­matermésének javából mu­tattak be néhányat — heti jegyzetemben mégis néhány pillantást az elmúlt hét prog­ramjaira vetek, mindenek­előtt a televízió kulturális magazinjáról szólok — egy kivételes esemény kapcsán. Kritizál a Stúdió 83 Kedvelt műsorom a tele­vízió kulturális magazinja, a kedd esténként jelentkező Stúdió ’83, amelyet Érdi Sán­dor főszerkesztő irányít. He­tente csokorba kötve szállítja a hazai és a külföldi érde­kességeket, és bár többnyire egy kaptafára készülnek az adásai — azért hovatovább — attól függően, hogy ki ve­zeti a műsort és ki szerkesz­tette a magazin anyagát — mégis jól érzékelhető sajátos vonásai alakultak ki. Ha pél­dául maga a főszerkesztő vállalja ezt a munkát, akkor a magazin erősen kultúrpoli­tikai színezetű, ha Baló György ül a kamerák elé, tartalma kiszélesedik a nagyvilág felé, ha pedig Szegvári Kataliné a szó, ak­kor elsősorban hazai dolga­ink, s abból is a művészek világa kerül a vizsgálódás középpontjába. És folytat­hatnám. Jólesik tapasztalni ezeket az árnyalatbeli kü­lönbségeket, amelyek határo­zott szerkesztői egyéniségek­re vallanak. Azt is megszokhattuk már, hogy a magazin tartózkodik a művészi értékek vagy még pontosabban a művészeti ter­mékek minősítésétől; s ha értékel, akkor sem bírál, csupán elismer. Művészeti kérdésekben polémiát nem kezdeményez — magatartása ,,hűvösen” tárgyilagos. Épp ezért — legutóbbi adása kis­sé meglepett: a műsorvezető Érdi Sándor finoman bár, de szokatlan határozottsággal leckéztette meg az egyik kul­turális havi­lap cikkíróját, mert az illető úgymond illet­len hangnemben merészelte bírálni egyik jeles képzőmű­vészünk tavaszi, vigadóbeli kiállítását. Tehát felvette az igazságosztó bíró talárját — s keményen megfedde a szer­zőt otromba kritikai cseleke­detéért. Ugyanis Szász End­re — mert a kérdéses kiállí­tó művész ő — munkáiról, a Kritika azt merte mondani, hogy értéktelen giccsek. Két­ségtelen, vakmerő állítás, de Sík Csabának — mert tőle származik a bírálat — lelke rajta. Elgondolkodtató azon­ban, hogy kedvenc magazi­nom szerkesztői vajon az Igazságtevés módját válasz­tották-e a cikk írójának eme rendre utasításával. Annál is inkább, mert a televízió kulturális folyóiratának — mint fentebb említem — nem szokása a kritika. Vagy ez olyan súlyos eset lett vol­na, hogy ezért a kivételt is vállalni kell! És egyáltalán, hova vezetne, ha egyik fó­rum a másik bírálati jogát vitatná, s különféle olyan normákat igyekeznek rá­kényszeríteni, amelyek nem tartoznak a kritika mint tu­dományos műfaj iránt tá­masztott követelmények kö­zé. Ami azonban azt a szándé­kot illeti, hogy a magazin gazdái igyekeznek beleszólni a kultúra közérdekű vitás kérdéseibe is — ha nem is ebben a formában, és céllal, mint most — csak üdvözölni lehet. Mert a Stúdió ’83 szí­nei közül — bár tartalma sokszínű és gazdag — ez a szín, a kritikáé bizony na­gyon is hiányzik. Az értékek és a széles közönség egymás­ra találásáért folytatott küz­delemben — mert hisz a ma­gazin végső célja is ez — nem mellőzhető az orientá­lásnak ez a harciasabb esz­köze sem. Röviden Egy író munkájából vagy munkáiból sokféleképpen születhet televíziós műsor: csak ötlet kell hozzá, s már­is kész a dolog. Liska Dénes szerkesztő a legegyszerűbb, legkézenfekvőbb módját vá­lasztotta néhány Szakonyi­­mű bemutatásának: felkérte a szerzőt, álljon oda, illetve üljön oda a nézők elé és cse­vegjen el egy kicsit velük, „tálalja fel” saját írásait. Szakonyi Károlyban jó part­nerre is talált, aki kedvesen társalogva beszélt nekünk játékairól, írásairól, s szinte észrevétlenül vezetett be az ő világába. Három jelenetet és a Hongkongi paróka elő­adásának egy részletét kötöt­te csokorba — kedves mu­latságul a Kisded játékaim című összeállításban. A leg­emlékezetesebb közülük a nyugdíjba menő színész di­csekvő panasza rendezőjéhez — Körmendi János remeklé­se. A Szakonyiéhoz hasonló írói kiruccanás a képernyő­re — máskor is járhatna szerencsével — nézőnek, írónak egyaránt. Az erdélyi Bethlen kollé­gium története maga törté­nelem, a kultúra históriája. Alkalmasabb kalauzt se vá­laszthattak volna a róla szó­ló film készítői, mint Sütő Andrást, a szépszavú írót. Sajnálatos azonban, hogy el­sősorban a kollégium mint látvány, építmény jelent meg előttünk, s a film csak keve­set idézett meg szelleméből, tudós fiaink emlékéből. A Mondod-e még? címmel, rö­vidítve közrebocsátott román televíziós film adós maradt tehát a kollégium mint szel­lemi építmény megismerteté­sével. Már az ötödik elődöntőjét láthattuk a Ki mit tud?-nak — s anélkül, hogy tartalmá­nak részletesebb elemzésébe bocsátkoznék, az eddigiek láttán csupán egy kérdés. Hol maradt a humor? Mert jószerivel van itt minden, ami régebben is volt, csak egynek nyomát nem lelni, vagy csak elvétve: a neve­tésnek. Vajon mi lehet az oka, hogy se paródia , pe­dig a fiatalok kedvenc mű­faja — se humoros jelenet, se vidám tréfa nem termett az idei Ki mit tud?-ra. Igaz, a popzene, a popzenekarok se dicsekedhetnek. No, de ez már messzebbre vezetne. Egyelőre várjuk ki a végét. — VM — Dzsessznapok Debrecenben Alig egy hónap választ el bennünket a debreceni dzsessznapok rendezvény­­sorozatától. A város tizen­kettedszer lesz a fesztivál házigazdája, július 13—17. között várja a dzsessz kedve­lőit és művelőit Jeles hazai szólistákon kívül néhány vi­lágsztár is részt vesz a dzsesszmuzsikusok legna­gyobb magyar seregszemlé­jén. Fellép többek között Pe­­ge Aladár, Deseő Csaba, Pleszkán Frigyes, a Benkó Dixieland, Siger Small Band, Jack De­Johnette, Chris Hin­ze, Sigi Busch és még több hazai és külföldi híresség. A programokat a művelő­dési központban, a Bartók­­teremben, a szabadtéri szín­padon és a városi sportcsar­nokban rendezik. Kedvezmé­nyes fesztiválbérletet is bo­csátanak ki a „vékony” pénztárcájú dzsesszrajongók­nak. A jegyeket június 20-tól árusítják a debreceni szerve­zőirodában. SZOLNOK MEGYEI NÉPLAP Csongrád megyében Színház és tsz-szövetség együttműködése A termelőszövetkezeti dol­gozók művelődését, szórako­zását szolgáló együttműkö­dési megállapodást kötött a Csongrád megyei Mezőgaz­dasági Szövetkezetek Szövet­sége és a Szegedi Nemzeti Színház. A napokban aláírt szerződés értelmében a szín­ház az 1983—84-es évadban a szövetkezeti gazdák részére öt előadásból álló bérletet bocsájt ki. Ezen kívül a színház vál­lalja, hogy művészei rend­szeresen fellépnek a közös gazdaságok különböző ren­dezvényein, politikai és tár­sadalmi ünnepségein, többek között a zárszámadási köz­gyűléseken, továbbá színész —közönség találkozókat szer­veznek, s előadásokat tarta­nak a gazdaságokban. A Csongrád megyei Mező­­gazdasági Szövetkezetek Szö­vetsége művészeti díjat ala­pít, amelyet minden évad végén a kiemelkedő művészi teljesítményt nyújtó színé­szeknek ítélnek oda. Néptáncfesztivál Gyulán Pénteken kezdődik Gyulán a háromnapos jubileumi nép­tánctalálkozó, amely a 35 év­vel ezelőtti első országos fesztiválra emlékezve összeg­zést ad arról, milyen utat járt be a magyar néptánc­mozgalom a felszabadulás utáni évtizedekben. Pénte­ken este a szabadtéri színpa­don a három békési együttes — a gyulai Körös, a békés­csabai Balassi és a gyoma­­endrődi Körösmenti együttes — műsorát láthatják a gyu­laiak s vendégeik. Tanítani „izgalmas szellemi kaland” Hóna alatt rajzokkal teli mappa, két­­ kezében táska, festékeikkel és mindenféle olyan dologgal telve, amely egy rajzórán vagy szakkö­rön szükséges lehet. Szávai István a megyei művelődési központból távozóban való­színűleg tanítványaihoz igyekszik a Széchenyi lakó­telep „piros” iskolájába. Két éve „ingázik” így munkájá­nak két színhelye között, no és ne feledkezzünk meg a harmadikról sem, Zagyvaré­­kasról, ahol él s ahol törté­netesen színjátszó csoportot vezet. Minden, de legalább is na­gyon sok minden érdekli a fiatal biológiai rajz szakos pedagógust. Mindenekelőtt a tanítás, hisz ez az amit hi­vatásául választott, noha a pedagógiai főiskolára még nem ezzel a szándékkal in­dult a Meggyesegyházán érettségizett diák. Akkoriban sokkal inkább foglalkoztatta az írott szó, versek, novel­lák kerültek le a tolla alól, s nyilván tehetséggel művel­te ezeket a műfajokat is, hisz gimnazistaként Sárvárott csak Bari Károly „előzte meg” a diák­költők-írók ver­sengésében. Újságíró akart lenni, ma is jónéhány kéziratot őriz író­­asztalfió­kja. Ezek az írások azonban már kifejezetten a pedagógus feljegyzései, egy olyan pedagógusé, aki alkotó módon éli meg — saját szó­használatával élve — azt az „izgalmas szellemi kalandot”, amit a tanítás jelent. Szávai István rajzórái azt is mond­hatnánk rendhagyóak. Óráin a zene, az irodalom éppúgy jelen van, mint a képzőmű­vészet. Sőt, sokszor éppen a gyerekek általános, zenei - irodalmi kultúrája a kiindu­lópontja a képzőművészet vi­lágához való közeledésük­nek. A tökéletes persze egy olyan iskola volna, amelyben komplex művészeti nevelést kapnak a diákok. Szolnok ének-zene tagozatos általá­nos iskolájában szeptember­től megkísérlik bevezetni ezt a rendszert. A vizuális, kép­zőművészeti nevelés felada­tait Szávai István vállalta. S meggyőződésem, hogy az önmaga előtt igen magasra tartott mérce szerint teljesíti is. Másképp ugyanis nem tud dolgozni. Ezt a „teljesít­mény-orientált” szemléletet még otthonról hozta. Szülei falusi munkásemberek vol­ta­k, ám nem zárult be körü­löttük a világ. A „fényes szelek” időszakában sok fel­adatot vállaltak tágabb kö­zösségükért, a faluért is. Egyfajta népművelői „vé­nától” Szávai István sem mentes Régebben diákszín­­padon játszott, maradt ben­ne valami vonzalom a közös­ségi tevékenységi formákhoz. Nyilván ezért is — vagy csu­pán a játék öröméért? — szervezett színpadot Zagyva­­rékason, tart gyermekfoglal­­kozásokat számtalan helyen, és persze vezeti a Megyei Művelődési és Ifjúsági Köz­pont gyermek-vizuális szak­körét. Kapcsolatot tart üze­mi, vállalati kollektívákkal is, akiknek időnként kiállí­tásokat is rendez tanítvá­nyai munkáiból. Grafikákat, festményeket, rézkarcokat, li­nómetszeteket, festett textil­képeket tud ilyenkor bemu­tatni, hisz óráin — és per­sze a szakiköri foglal­kozásokon is — a gyere­kek több csoportban, több­féle technikával dolgozhat­nak. Mindenki azt a csopor­tot választhatja, amelyben legsikeresebb a tevékenysé­ge. Ennek a sikernek egyik feltétele azonban a „nyers­anyag”, a sokféle technikai felszerelés, festék, ecset, ce­ruza, toll — és még sorol­hatnám —, amelyet az üze­mek segítsége nélkül talán elő sem tudnának teremteni. A mindennapi pedagógiai munka megvívja csatáját az elméleti munkával — mond­ja Szávai István. Talán azért a közeljövőben jut ideje és energiája megírni, ös­­­szegezni eddigi pedagógiai munkájának, kísérleteinek tapasztalatait­ A gyermek vizuális, képzőművészeti ne­velésének kérdéseiről érdemi „hozzászólást” tartogat. TE. Fotó: T. Z. Szávai István portréjához A hét filmjei Éjszaka az éterben, őrizetbevétel Holnaptól a következő új filmek láthatók a premier­mozik műsorán: Éjszaka az éterben — színes, feliratos lengyel film, rendezte To­m­asz Zygadlo, főszerepét Roman Wilhelms játsza. A rádió lelki klinikájának szerkesztője sorsok irányítá­sával, tragédiák megakadá­lyozásával bajlódik, miköz­ben saját — feszültséggócok­kal teli — élete kátyúba jut. Őrizetbevétel a címe Clau­de Miller francia rendező színes, szinkronizált krimi­jének, melyben egy középko­rú férfit vádolnak két kis­lány meggyilkolásával. A film főszereplői: Lina Ven­tura Michel Serrault, Romy Schneider. Szarvason, Juhász Irén régész irányításával avarkori te­mető feltárásán dolgoznak. A kéthónapos munka után még 60—70 sír vár feltárásra az i. u. 600—800 közötti te­metkezési helyen. Jellemző, hogy a harcosokat a lovak­kal, egy sírba temették, az ásatás érdekessége, hogy a feltáró régészek fülkesírokat is találtak 5 Kalandos utazás, ű­rd­i­vat-bem­utató és kiállítás Kisegítő iskolások versenye Szolnokon Vasárnap, a délutáni órák­ban bizonyára sokan megle­pődtek, akik a szolnoki pá­lyaudvar környékén jártak. Ugyanis a jászfényszarui út­törő fúvószenekar fogadta az utazókat, és közöttük az or­szág minden megyéjéből ide látogató kilencvenkét fiút és lányt, akik a kisegítő iskolá­sok VII. országos komplex vetélkedőjére és szemléjére érkeztek a megyeszékhelyre. A megnyitóra vasárnap es­te került sor a Megyei Mű­velődési és Ifjúsági Központ­ban. Itt a megyei kulturális bemutatón kiválóan szere­pelt tiszafüredi Zrínyi úttö­rőcsapat és a szolnoki Kálif­án úttörőcsapat Tallinn tánc­­csoportja, továbbá a Kaláka együttes adott műsort. Hét­főn a résztvevőknek — ver­seny keretében — öt állo­máson kellett bizonyítani felkészültségüket. Szó volt ezeken a helyeken a termé­szetvédelemről, az úttörőcsa­patokban végzett társadalmi munkákról, találkoztak a versenyzők külföldi vendé­gekkel, kézügyességüket bi­zonyíthatták a játékkészítés­nél, kalandos utazást tehet­tek a múltba, illetve a jövő­be, de sor került itt űrdi­vatbemutatóra is. Délután a pályaválasztást segítve , a szolnoki Tejipari Vállalat­nál, a Bortex-nél és a Május 1. Ruhagyár szolnoki gyárá­ban ismerkedhettek meg a különböző szakmákkal. Tegnap a tiszaligeti közle­kedési parkban KRESZ-ver­­senyen vettek részt a csapa­tok, illetve a politikai képzé­si központban is egyidejűleg folyt a szemle. Itt több állo­más késztette őket erőpróbá­ra: az egyik helyen színházi előadást kellett szervezni, a másikon, a töprengők klub­jában a természeti ismere­tekről adtak számot, az Ab­lak nevű állomáson minden­napi hasznos kérdésekre kellett válaszolniuk, a Vi­dám úttörőnyár nevű aka­dálynál pedig hasznos úttö­­rőismeretekből, szervezésből vizsgáztak. Egyúttal a szemle időtar­tama idejére a szolnoki Ki­segítő Iskolában kiállítás nyílt a hasonló típusú isko­lákban tanuló diákok mun­káiból. A jól sikerült háromnapos szemle , amelyet a Művelő­dési Minisztérium, a megyei és városi tanács művelődés­­ügyi osztálya, a Magyar Út­törők Szövetségének orszá­gos, megyei és városi elnök­sége szervezett, tegnap este fejeződött be. Ezt megelőző­en sikert aratott az a kósto­lóval egybekötött termékbe­mutató, amelyet a szolnoki sütőipari és húsipari vállala­tok rendeztek. Olvasókör az ópusztaszeri emlékparkban Új épülettel gazdagodott az ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékpark skan­zenje: megnyitotta kapuit, fogadja a látogatókat a Hód­mezővásárhely határából át­telepített, múlt századvégi olvasókör. Az Ópusztaszerre áttelepí­tett olvasóköri épületet ko­rabeli bútorokkal rendezték be, s a könyvszekrény pol­cain régi kötetek, újságok sorakoznak; az épület előtt pedig ott áll a kuglipálya, amit ugyancsak hajdani időkből mentettek át az em­lékparkba.

Next