Szolnok Megyei Néplap, 1984. június (35. évfolyam, 127-152. szám)

1984-06-16 / 140. szám

10 A baranyai borbély példája l­ehet, hogy némely vidéken az elnép­telenedés folyama­ta megállíthatatlan, de ezt községek „le­írásával”, fejlesztésük min­dennemű kiiktatásával siet­tetni vétek. Fölismerték ezt sok helyen, amikor az ötéves terv irányelveinek csokrába az alapellátás színvonalának emelése is belekerült, s di­vatossá vált egy újabb kife­jezés: népességmegtartó erő. Az egyik kis faluban élő népművelő szintén említi az alapellátást, szól a népesség­­megtartó erőről is, hiszen új­ságolvasó ember, de meg­toldja mindezt valamivel, amelyről kevesebb szó esik­ a hittel, ami a mákszem-te­lepülések lakóiból kivesző­ben van. Annyi forint nincs és nem is ros­z, hogy az apró­falvak látványos fejlődés­nek induljanak, de arra jut­hat pénz, hogy az itt élők élete valamivel könnyebbé váljon. Éppen csak annyi­val, hogy a fiatalok ne ra­gaszkodjanak mindenáron a költözéshez, és az öregek ne érezzék a röghözkötöttség rabságának az ottmaradást. Baranya jellegzetesen ap­rófalvas megye, a valamiko­ri 336 település mára 292-re apadt, az utóbbi tíz esztendő csaknem 16 ezer lakossal csökkentette a falvak létszá­mát. Az egyik tanácsi tiszt­viselő szerint, bár néhány község helyi energiája fogy­tán van, az „akkumuláto­rok” feltöltésére mégis kí­nálkozik lehetőség. Említ egy falut amely „csak” utat kapott, és csodák csodája­ újjáéledt. Egy másikban a megyeszékhely gyára feltá­masztotta a kihaló mester­séget, exportőrökké lettek a mesterek, ez fellobbantotta a lokálpatriotizmus lángját, aminek fényénél már szebb­nek látszik a település, mint valaha. Ez a dimbek-dombok közé ékelődött piciny köz­ség, ahol a népi művészetek­nek teremtenek otthont és éves alkotótábort, most nem kerül le a térképről. Más néptelenedő falvak némelyi­ke új, üdülő-funkciót kapott, s így ennek köszönhetik a felfrissülést. Korai lenne hát az aggo­dalom? Cseppet sem. Sok a bedeszkázott ablakú ház. A körzetesítés helyes volt, de a nem eléggé körültekintő ös­­­szevonások mellékhatása­ként gazda nélkül maradt néhány település. Kiköltö­zött a hivatal, egyesült a ter­melőszövetkezet, bezárták az iskolát. Karó nélkül pedig csak a gyom nő. Ezért fon­tos a társközségek s­zerepé­­ről beszélni, hiszen ők tölt­hetik fel árammal a kime­rült telepeket, vezetőik úgy politizálhatnak a csekélyke, fejlesztésre szánt pénzzel, hogy lassúbb ütemű legyen az eláramlás. „Árnyékban élni nem mindig rossz!” — fogalmaz az aprófalvak egyi­kében a pedagógus. — „Csak azt vennék észre, hogy az alapellátáshoz a szellemi táplálék éppúgy hozzátarto­zik mint a kenyér, a tej, vagy a hús... A falu kö­zösségben él, lélegzik, gya­rapszik. Kapcsolódási pont­jait lenyesegetve pedig el­hal a törzs, és nem marad más, mint házak csoportja. Ez egy városi lakótelep éle­tét még nem oltja ki, a kis­községekben viszont maga a vég!” Az ilyesfajta vélekedésnek látványos — éppen ezért is­mét csak szélsőséges — el­lenpéldája lehetne a televí­zió Röpülj páva! vetélkedő­je, amelynek egyik nyertes együttese mikrobuszt kapott szereplése jutalmául. (Igaz, a jármű két évig tétlenül vesztegelt, mivel üzemelte­tését akadályozta a szűkös költségvetés ...) Illik hát szürkébb — általánosítha­­tóbb — esettel előhozakod­ni, miként értetődik a kul­túra ápolása az aprófalvak szintjén. Néhányan ugyanis hajlamosak szellemi arisz­tokrataként viselkedve egy­szerűen kiiktatni a művelő­dés olcsóbb régióit, sőt kö­zösségteremtő funkciójáról sem vesznek tudomást. Hol­ott egy hajdani olvasókörtől örökölt, irodalomtörténe­tünkben nem éppen tróno­kat ostromló kötetekből gyűjtött könyvtár szűk szo­bája is lehet a kultúra haj­léka. És egy idős­ fodrász, aki abban a régi olvasókör­ben kapott rá az olvasásra, is lehet a művelődés­ papja. Molnár Imre Merenyén di­csekedve mondja, hogy a 309 lakosú falu klubkönyvtára önálló könyvtár maradt 2871 kötetével és­ 104 beiratkozott olvasójával. Az öreg mun­kanaplót vezet a dalárda fellépéseiről csakúgy, mint a kikölcsönzött könyvekről. A helyi polgári olvasókör 1923- ban alakult, az alapítók til­tották a káromkodást, a trágár beszédet a hazárdjá­tékot, minderre jól emléke­zik. Volt itt slakk, asztali kugli, malom, de lehetett kártyázni is gyufaszálban. Molnár Imre 1953-ban vette át a könyvtár vezetését. Ha valakinek a faluban fölösle­ges könyve van, hozzá viszi. A nyugdíjas fodrász akku­rátus betűkkel írja a kötet első lapjára az ajándékozó nevét, pecsétet is tesz rá, hogy hiteles legyen. A vidéket ismerők sze­rint Merenye más, mint a többi kisközség. A családias légkör itt nem viszályokat és ellentéteket dob a felszínre, inkább belső kohéziót te­remt. Az emberek szeret­nek itt élni. Panaszkodnak ugyan a sokat emlegetett alapellátásra, a hiánylista oldalakat tölthetne meg. Ház viszont csak néhány áll üre­sen, s jól működik az ifjú­sági klub. Badarság volna azt állítani, hogy mindez a könyvtárnak köszönhető, ám része van benne, nem is cse­kély. Mert aki életében még nem olvasott el egyetlen művet sem, az is büszke rá: nem is oly ágrólszakadt fa­lu az övé, lám könyvtára van. angadója és hangu­latformálója a te­lepülésnek a nyug­díjas fodrász, aki természetes egy­szerűséggel rangsorolja az olvasott köteteket. És most már a fiatal szakmunkás, az ifjúsági klub vezetője is igyekszik maga köré csapa­tot toborozni. Mezei József, a Baranya megyei Művelő­dési Központ igazgatója ír­ja tanulmányában: „A köz­­művelődési alapellátás a m­­ai lehetőségeink között — úgy véljük — éppen az, ha körzeti szinten létezik egy olyan szellemi bázis, amely a szükségleteket felismeri, ar­ra választ tervezni, szervez­ni képes. S ebben a viszony­latban a kisközségekben elég lehet a közösségi művelődés legkisebb színtere. Az ital­boltból lett klubbüfé, vagy az elhagyott parasztház. A fő, hogy nyitott legyen a vi­lágra”. Nincs hát csoda Merényen. Legfeljebb jó példa. X. E. Kulturális kilátó A Képzőművészeti Ki­adó jelentette meg — Szilágyi Gábor és Kar­dos Sándor válogatásá­ban — a „Leletek. A magyar fotográfia törté­netéből” című albumot, amelyet méltán nevezhe­tünk tanulmánykötetnek is. Ismeretlen fényképező 135 évvel ezelőtti, Petőfi Sán­dorról készült dagerrotip arcképe az album első fel­vétele, amelyet 99 szerző 445 képe követ. Tudományos át­tekintést kapunk a magyar fotográfia különböző korsza­kairól, műfajairól, alkotó egyéniségekről. A szerkesz­tők hatalmas anyagból vá­logattak, de ahogy az elő­szóban írják, a látszatát is kerülni akarják annak, hogy a teljesség igényével dol­goztak. A magyar fotográfia történetét ugyanis lehetet­len egyetlen félezer oldalas könyvben közreadni. A’ „Le­letek” kifejező cím, s a vá­logatókat dicséri, hogy a legkifejezőbb képek, felvé­telek jellemzik a különböző korokat, eseményeket. A kötetben Jeney István, a Szigligeti Színház tagja öt saját felvétellel, s csaknem húsz, a fotógyűjteményéből kiválasztott képpel szerepel. — Bizonyított, hogy a színész többet lát a „világ­ból” — környezet, jelensé­gek, kapcsolatok, stb — mint az átlag ember. Ez érthető is, de elég kevés olyan pá­lyatársáról tudok, aki a meglátott értéknek vélt pil­lanatot művészi fokon „örö­kítette". Tehát a hobbinál nem sokan jutottak tovább. — Nekem nagy szeren­csém volt, hogy a főiskolán a legkülönbözőbb szakok: filmrendező, operatőr, stb . indultak abban az évben, amikor a színész-tagozaton kezdtem. Így barátkoztam össze egy operatőr szakos fiúval, Kurucz Sándorral — a Pergőtűz operatőre! — aki megtanított a kamerán keresztül látni. Mellesleg eleinte a fotózás technikája, a gép érdekelt jobban, s gyűjteni kezdtem a régi ma­sinákat, — persze Kurucz mellett azt hiszem fotózni is elég tisztességesen meg­ A fényírástól a fotóművészetig „Leletek. A magyar fotográfia történetéből” tanultam. Amikorra Kapos­várra kerültem „felfedez­tem” magamnak a Leicát. Ez a gép ma is csoda, mint­ha az embernek még két szeme lenne. — Az első kaposvári és a későbbi szolnoki kiállítása arról tanúskodik, hogy a színpad pillanatai érdekel­ték. — Hallatlanul izgalmas feladatnak tartom, hogy a színészi alakítás legkifeje­zőbb, legjellemzőbb pilla­natait — úgy mondjam — , megmentsem az utókornak. Persze, sok minden más té­ma is érdekel, a régi foto­gráfiákat is gyűjtöm, mert minden kép hordoz értéket, letagadhatatlan a kor, ami­kor a felvétel készült, s számomra minden kép mond valamit. — ti — Jeney István: Hollandiai emlék Strelisky Sándor felvétele 1894-ben Blaha Lujzáról Mindig a faluját festette Benedek Péter úszódi emlékháza A Kalocsa környéki Úszó­don egy múlt században épült parasztbarokk gazda­ház nemrég új feladatot ka­pott. A községi tanács addig serénykedett, amíg sikerült megszereznie azt a pénzt, amellyel helyreállíthat­ták­ a műemlék jellegű épületet. A helység szülöttje, a 95. évé­ben járó Benedek Péter pa­rasztfestő munkásságát mu­tatják be benne. Az oszlopos tornácú ház tisztaszobájában egy ideig az eredeti alkotásokban gyö­nyörködhettek a látogatók, amelyeket a Nemzeti Galé­ria, a ceglédi Kossuth Mú­zeum és több magángyűjtő adott kölcsön erre az alka­lomra. A látvány felidézte a századforduló aszódi életé­nek emlékeit, a máig élő szí­nes népviseletet, az egykori falusi mulatságokat, lako­dalmakat, a vasárnap d­él­­utáni korzózást, a mosóas­­­szonyokat a Dunán, a kofa­hajót, az aszódi esperes meg a bíró alakját, utcák, ba­romfiudvarok valamikori képét. Azóta a féltve őrzött vász­nak, akvarellek visszakerül­tek a közgyűjteményekbe és a magángyűjtők otthonaiba. A falakat most a színes repro­dukciók töltik be A közép­ső helyiségben Tóth István, Balázs Béla-díjas fotómű­vész Benedek Péterről készí­tett felvételei kaptak helyet, aki egyébként a Benedek­­emlékház létrehozásán és berendezésén sokat munkál­kodott. A harmadik szoba népművészeti vándorkiállí­tások fogadóhelyéül szolgál; faragók, takácsok, fazekasok, bőrösök, hímzőasszonyok re­mekei vendégeskedhetnek majd ott. Benedek Péter há­zát szeretnék idegenforgal­mi látvánnyá is tenni. Az idősebb falubeliek is­merik a portrék modelljeit, tudják még, hogy ki a Simó, aki szekerén iramlik a vihar elől, felismerték Pásztor Jul­­csát, a valamikori szép pa­rasztlányt, az Új utca rész­letét. Ők is megerősítették, hogy az egykori aszódi nép­életet hiteles rajzban örökí­tette meg a művész. A négy elemit végzett, napszámosként festegető Be­nedek Pétert nem volt elég egyszer felfedezni, pedig 1923-ban, első budapesti ki­állításán Az Est-lapokban és a Nyugatban nem kisebb írók méltatták, mint Szabó Lőrinc, Móricz Zsigmond, Lyka Károly, Tersánszky J. Jenő. Néhány évvel később a bécsi Burg múzeum láto­gató közönsége ünnepelte lí­rai bájú, finom humorú al­kotásait,­­ de sohasem tu­dott megélni művészetéből. 1949-ben Cegléden kapott egy ONCSA-házat a város­ szélén, de ő még mindig uszódi emlékeiből élt, s amíg elhatalmasodó szembetegsé­ge az ecsetet le nem tetette vele, mindvégig szülőfaluja ismerős arcait, utcáit, régi élményeit vitte a vászonra, öreg korára lett csak osz­tályrésze a méltó megbecsü­lés. Előbb a Népművészet mestere címet kapta meg, majd a Munka Érdemrend arany fokozatát. Kilencve­nedik születésnapjára a ceg­lédi Kossuth Múzeumban — az intézmény tulajdonában levő értékes anyagból — nyílt meg állandó kiállítása. Benedek Péter, ha szemé­lyesen nem is mehetett már haza Úszódra, élete munká­ját küldte el­. Ezentúl nem­csak a budai Várban, a ceg­lédi múzeumban és a kecs­keméti naív művészek mú­zeumában láthatók képei. Az életmű hazaérkezett. T. P. A Benedek-emlékház Úszód­on Benedek Péter festményeinek reprodukciója 1984. JÚNIUS 16. A nyári hangversenyévad elé Orgonaestek, szimfonikus ze­nekari koncertek, kamaramu­zsika, kórusok — szabadtéren, műemléki környezetben, temp­lomokban, várudvarokban, kas­télyokban, parkokban. Rég meg­kedvelt helyszíneken és újon­nan felfedezett színtereken. Budapesten 44, az ország töb­bi részén 106 nyári koncertre kerül sor ezen a nyáron. A bu­dapesti Mátyás templomban 20 orgonahangverseny lesz — a közelmúltban újjáépített, nagy­szerű hangszeren egyebek közt Lehotka Gábor, Hollay Keresz­­tély, Zászkaliczky Tamás, Ele­kes Zsuzsa, Hoch Bertalan, va­lamint a japán Naomi Matsui, a francia Georges Athanasiades, a svájci Albert Bolliger, a szov­jet Alekszandr Fiszejszkij, az angol Malcolm Rudland és má­sok közreműködésével. Tíz-tíz hangverseny színhe­lye lesz az óbudai Zichy kas­tély udvara és a budai várban — új helyszínként — az intim hangulatú, Úri utca 62. számú Zenélő udvar, amely bizonyára megnyeri a látogatók tetszését. Sok évtizedes hagyománya van Martonvásáron a Brunsch­­wick kastély parkjában a Beethoven-esteknek. Az idén június 23.án, július 28-án és augusztus 17-én és 18-án szólal meg Beethoven örökszép mu­zsikája a Magyar Állami Hang­versenyzenekar tolmácsolásában. Vácrátóton a botanikus kert hangulatos környezetében három alkalommal — július 7, 21 és au­gusztus 11-én Mozart, Vivaldi és Bach zenéjét élvezhetik az oda­látogatók. Szerencsére egész sor olyan templomunk van szerte az or­szágban, amelynek orgonája, akusztikai adottságai lehetővé teszik hangversenyek rendezé­sét. Békéscsabán, az evangélikus Nagytemplomban Gergely Fe­renc, a debreceni Nagytemplom­ban Lehotka Gábor, Koloss Ist­ván és Kovács Endre ad or­gonaestet. Az egri Székesegyház, a szegedi és a pécsi Dóm, a keszthelyi Karmelita templom, a göncruszkai műemléktemplom, a gyulai, a hajdúszoboszlói, a szilvásváradi templom orgonáin hazai és külföldi művészek szó­laltatják meg a zeneirodalom nagyjait. A kőröshegyi római katolikus templom hangverse­nyei már országhatárainkon kí­vül is híresek — itt a nyár fo­lyamán tíz alkalommal hall­hatunk orgonakoncertet kóru­sok és népszerű szólisták köz­reműködésével. Keszthelyen a Festetich kas­télyban kamarahangversenyek, Szentesen, Sopronban zenés es­etek színesítik a nyár program-

Next