Új Néplap, 1993. június (4. évfolyam, 125-150. szám)
1993-06-11 / 134. szám
1993. június 11., péntek Ahol megpihenni érdemes A magyarországi autósoknak az Autóklub utazási irodája, az Autotours szervez külföldi utakat. A legkedveltebb úticél Ausztria. Az iroda munkatársai elsősorban Laxemburgot ajánlják. A kastély hatalmas parkjában, illetve az azzal határos lakókocsi táborban júniustól augusztus végéig várják a magyar látogatókat. Ez a kemping Bécstől keletre, mindössze 20 kilométerre található, s még az sem baj, ha valaki lakókocsi nélkül érkezik. Bérelhető itt 3 felnőtt vagy 2 felnőtt és 2 gyerek számára alkalmas BASTEI típusú lakókocsi, amelyben konyha is van. Egyébként Ausztria valamennyi tartománya idegenforgalmi szempontból még szabad június elején. Most még tetszés szerinti időpontokra, kinek-kinek zsebéhez méretezett kategóriában várják a magyar autósokat Tirolban, Salzburg tartományban, valamint Karintia és Alsó-Ausztria különböző helyiségeiben. Az Autotours irodáiban Franciaországot is ajánlják. Az egészrégában kiváló kempingek találhatók. Jó tudni: Franciaországban 12 éven aluli gyerekekért nem kell fizetni. A magyar autósnak viszont mélyebben kell a zsebébe nyúlni akkor, ha Franciaország néhány kiemelt helyiségébe látogat: magasabb a szállás díja Párizsban, a francia főváros belvárosában, Lyonban, Toulonban, Nizzában, Cannesban. Olaszországban a Lido di Savionon appartmanos üdülést ajánlanak az Autotoursnál, 2-3 szobás, fürdőszobás, konyhás lakások bérelhetőek, 2-6 vendég részéi alkalmasak. Júniusban például egy 3 szobás appartman 47.250 forintba kerül, a főszezonban, július 24 és augusztus 21 között ez az ár 52.343 forint, viszont a vénasszonyok nyarán már csak 23.345 forintba kerül. Kis faházakban üdülhet a magyar autós, feltéve, ha az olaszországi Garda-tóhoz igyekszik. Ezek a faházak a tó partján találhatók San Benedetto vagy Gasparina elnevezésű kempingben állnak, egy-egy hétre átlagban 20.000 forintba kerülnek. Spanyolországban a Costa Bravan augusztus 21-28. és szeptember 4-11 között van még hely a kétcsillagos Bertran Park Hotel kétágyas, pótágyazható szobáiban, részvételi díj személyenként 18.000 forint. Azoknak viszont, akik nemcsak pihenni kívánnak szabadságuk ideje alatt, az Autotours nemzetközi kiállításokra, szakvásárokra ajánl utat. Ilyen például az augusztus 31-én kezdődő berlini híradástechnikai kiállítás, a szeptember 25-én kezdődő barcelonai híradástechnikai vásár is. Az érdeklődőket várják a budapesti Autóklub, vagy valamennyi helyi szervezet irodájában. Látkép az ausztriai Grünauból Utazási tanácsadó A horvát tengerpart - hová, hogyan, mennyiért? Elkerülték tavaly a külföldi turisták a szlovén és a horvát tengerpartot. Idén viszont óriási árkedvezményekkel, ingyenes szolgáltatásokkal próbálják visszacsábítani a vendégeket az egykori jugoszláv Riviéra északi részére, az Isztriai-félszigetre. Itt sohasem voltak harcok, garantáltan nagyobb a köz- és vagyonbiztonság, lényegesen alacsonyabbak az árak, mint az ugrásnyira lévő Olaszországban. A West újság szerkesztője és a West Travel munkatársa a horvát tengerpartról tájékoztatja lapunk olvasóit. Vigyázzatok magatokra! - tanácsolták, mikor útnak indultunk. Az első meglepetés a letenyei határátkelő horvát oldalán ért: teljes a nyugalom, mindössze egy horvát egyenruhás - mint utóbb kiderült - rendőr vetett unott pillantást útlevelünkre. A másik meglepetést a benzinárak okozták. Fajtától függően literenként 10-20 forinttal olcsóbb a benzin a határ túloldalán, mint Magyarországon. És üzemanyag természetesen mindenütt kapható. Letenyétől Csáktornya, Pruj felé, délnyugati imába autóztunk. Az utakon nagy a forgalom a városokban, falvakban teljes béke honol. Egyetlen romos házat nem láttunk, egyetlen horvát gárdistával, katonával nem találkozunk errefelé. Nyugat felé haladva a tengerparthoz közeledve egyre rendezettebb, szebb a környezet. Az egyetlen változatosságot a horvát-szlovén határon való átkelés jelentette. Horvátország és Szlovénia függetlenségét ugyanis olyannyira komolyan kell venni, hogy a két köztársaságot összekötő fő-, mellék és egyéb úton határállomásra kell számítani. Persze többnyire pusztán egy-két konténerirodáról van szó, s az útlevélvizsgálat is inkább csak formalitás. Az utak elfogadható minőségűek, jók az autópályák, de itt fizetni kell. Ám ne essünk kétségbe, 300-400 forintból oda-vissza meg lehet járni a horvát tengerpart északi részét (már ami az autópálya-használati díjat illeti). Az önálló köztársaságok természetesen saját pénzt is nyomtatnak. Sokféle bankjegy mellett a horvát dinárt és a szlovén pénzt is rendszerezni kell a pénztárcában - ez bizony kissé megzavarja az embert. Tájékoztatásképpen: 1 forint jelenleg körülbelül 1,34 horvát dinárt ér, (1 DM 67 horvát dinár), a szlovén pénz árfolyama pedig lényegében megegyezik a forintéval (1 DM 50 szlovén tallér). Túlságosan sokat persze nem érdemes tartalékolni ezekből a valutákból, mert a szomszédos köztársaságokban sem váltják egymás pénzét és egyre nő az infláció. A Budapest - Isztria-félsziget távolság körülbelül 600 kilométer. Gyorsan el lehet ide jutni, csupán a félsziget kanyargós hegyi útjain kell vigyázni. Az országutat figyeljük, ne a tengert. Persze nem könnyű betartani az intelmet: fantasztikusan szép a táj, csodálatos a panoráma. A félsziget szállodái, appartmanházai is nívósabbak a hasonló kategóriájú olasz, görög szálláshelyeknél. Errefelé többnyire az appartmanok közelében is akad úszómedence, teniszpálya. Az üzletekben jól lehet vásárolni, ami azért fontos, mert Olaszországban mélyen zsebbe kell nyúlni, de Görögország is drágább Magyarországnál. Aki Olaszországba akar átruccani, annak nem kell sokat utaznia: egy ugrás Trieszt, közel van Velence. Nekünk Porec környéke tetszett a legjobban. A szép kisváros közelében számtalan szálloda, kemping, nudista kemping, appartman közül lehet választani. A tengeren szigetek, délre Pula felé haladva a Lim Fjord terül el. Csodálatos a látvány, csaknem 100 méter magas, függőleges sziklafalak között kanyarog a fjord. A kristálytiszta vízben osztrigát, kagylót és halakat tenyésztenek. A tengeri csemegét a parton fekvő éttermekben mindjárt meg is kóstolhatjuk. Igaz, az osztriga nem olcsó, de jóval kevesebbe kerül, mint Franciaországban. A helybeli üzletemberek úgy gondolják, hogy a tavalyi csőd után jobb szezonnak néznek elébe. Bár a néhány évvel ezelőtti látogatottságról naivitás lenne álmodni, ám még így is többszázezer turistát várnak. Húsvétkor például a szállodák, appartmanok többsége telt házat jelzett. Ajánlott útvonal: Két útvonalat javasolunk az Adria partján, az Isztriai-félszigetre:Nagykanizsa-Letenye-Csáktornya-Pruj-Ljubljana-Koper-Porecs.Az óvatosabbak Ausztrián át, Olaszország felől is megközelíthetik az Isztriai-félszigetet. A határt Triesztnél kell átlépni. Ferenczy Europress Kinőtték a rövidnadrágot Az Express Utazási és Szálloda Rt. korábbi korszakában elsősorban diák és ifjúsági utak szervezésével foglalkozott. Ez azonban már a múlté, tevékenysége sokrétű lett - ami már egymagában jelez valamit. Mindenekelőtt azt, hogy nagy mértékben visszaesett az ifjúsági turizmus. Korábban szervezett csoportokban - az Express közreműködésével - átlag tízezer diák utazott külföldre. Belföldi utakon pedig évente mintegy huszonötezren vettek részt. Most a szülőkkel együtt körülbelül kétszáz ifjú jut túl a határokon, belföldi utakon pedig hat-hétszázan töltik szabadidejüket. Korábban évente - tizennégy napos turnusokban - hét-nyolcszáz gyerek üdült az ország különböző helyein. Elhalt ez a gyakorlat. A múlté már a rétegüdültetés is, amikor szakmunkástanulók vagy egyetemisták pihentek együtt. Úgy tűnik, hogy a tömegturisztikai formáknak nincs szervezője. Legalábbis nem alakult ki egy olyan szervezet, ami a fiatalok széles körének tudna biztosítani ilyen lehetőségeket - s természetesen elérhető árakon. Nyilvánvaló, hogy az a család, melynek vastag a pénztárcája, nem szorul támogatásra, megoldja gyermekei üdülési gondját. Az Express Rt.-nél is jelentkezhet tunéziai, törökországi, görögországi, illetve bulgáriai utakra.sb- Olasz falusi turizmus: szép helyek, alacsony árak Sok bosszúságot okozott az Olaszországba látogató turistáknak, hogy a gazdag látnivalót kínáló múzeumokat gyakran zárva találták. Az ország új kulturális minisztere rendeletileg szabályozta, hogy a mostani idegenforgalmi szezontól minden képtár és múzeum naponta reggel kilenctől este hétig tárt kapukkal köteles várni a látogatókat. Csupán néhány múzeum tarthat havonta kétszer szünnepet, hogy a szükséges munkálatokat elvégezhessék. A régészeti nevezetességek és parkok reggel kilenctől este hétig tekinthetők meg. Az esetleges szünnapok mindenütt hétfőn lesznek. Itália idegenforgalmi vonzereje hosszú évek óta töretlen, s ezen nem változtattak a maffiáról, valamint a politikai válsághelyzetekről szóló hírek sem. Sok szálloda mindamellett semmit sem akar a véletlenre bízni: vendégcsalogató fogásként idén a tavalyi árakon kínálja szobáit. Valószínűleg a strandárak (napernyő, nyugágy, vízibicikli), valamint az éttermi és fizetővendég-árak is legfeljebb az inflációt követik. A külföldieket a romló közbiztonság és a szervezett bűnözés elriasztotta az országtól. Az olasz illetékesek az elmúlt másfél évben ezért komoly erőfeszítéseket tettek a maffia ellen folytatott harcban. És, hogy milyen eredménnyel, az csak később válik el. Máris sikeresnek mondható azonban az Adria vizéért folytatott küzdelem. Az algásodás szomorú évei után újra öröm a fürdés Riccione és Velence környékén. A turisztikai szövetségek és a szállodaipar hatalmas állami támogatással víztisztító berendezéseket és uszodákat épített az elmúlt időszakban, csaknem inden második szállodának saját fürdőmendencéje és teniszpályája van. Idén nyáron tiszta tengervíz várja a látogatókat Savona, Lecce, Róma környékén, és a toscanai partokon is. Aki azonban a fürdőzés igazi szerelmese, jól teszi, ha kerüli a „felkapott” helyeket. Kristálytiszta, kék, illetve türkiszszínű vízzel fogadja a tenger a látogatókat Elba szigetén, és Szardínia partjainál. 1993 igazi slágerének a kis, részben még ismeretlen szigetek ígérkeznek: Stromboli, Ustica, Lipari, Pantelleria és Lampedusa (Szicília körül), valamint a Rómából megközlíthető Ventolene és Ponza. Errefelé garantáltan alacsonyak az árak, a kikötőkben található éttermekben pedig kiváló halételek fogyaszthatók. A parányi szigeteken nincsenek nagy strandok, néptelen öblökben fürdőzhetünk, ahová bérelt csónakokon juthatunk el. Szicília egyes részeit nem érte még el a tömeges turizmus. A Trapani közelében fekvő Capo San Vito vagy a sziget északkeleti csücskében található Capo Passere öblei viszonylag néptelenek. Errefelé mind nagyobb népszerűségnek örvend az „agriturizmus”, azaz a falusi turizmus. A parasztgazdák takaros portákkal csalogatják az érdeklődőket, s aki kedvét leli benne, akár a mezőgazdasági munkákban is részt vehet, esetleg lovagolhat, illetve felkeresheti a környék kulturális nevezetességeit. Végezetül néhány gyakorlati tanács az Olaszországban nyaralóknak: Üdítőt, sört, bort vagy kávét lehetőleg „talponállóban” fogyasszunk. Ülve minden jóval többe kerül. Kerüljük az agyonreklámozott éttermeket, a turistamenüt kínáló vendéglőket. A kisebb, igazán olaszos kocsmákban legalább olyan jól főznek, az árak is szolídabbak, ráadásul jobban megfigyelhetjük a helybélieket. Változatlanul érvényes a szabály: óvakodjunk a tolvajoktól. Öltözékünk ne legyen hivalkodó, a kézitáskában legfeljebb némi aprópénzt tartsunk. Aminek a legcsekélyebb értéke is van, rejtsük a ruhánk alá vagy a nyakunkba akasztott tasakba. Némi védettséget jelent, ha a hónunk alá olasz újságot csapunk. A líra árfolyamának ingadozása miatt megszűntek a benzinbónok. Készpénzért tankolhatunk: egy liter ólommentes benzin ára most átszámítva 85 forint. Kerüljük az autópályákat pénteken és szombaton. Autónk utasterében, de még a csomagtartóban se hagyjunk semmit őrizetlenül! Az enyveskezűeknek jó orruk van, ha zsákmányt szimatolnak, feltörik az autót. Ennél már csak az a kellemetlenebb, ha nem találjuk a kocsit. A rendőrség kíméletlenül elszállítja a tilosban parkoló gépjárműveket. Ferency Europress Tragacsokon Hazánkban többszáz utazási iroda van. Ha megszűnik egy-kettő, mindig akad újabb vállalkozó. Sokszor kiszuperált, ütött-kopott autóbuszokon szállítják az utasokat, s úgy hírlik, hogy az útiköltségről sem mindig adnak bizonylatot. Ez a „kofatúrákra” jellemző leginkább. Azok utasai részben az alacsony útiköltség, részben a külföldről hozott, s itthon haszonnal értékesített áruk miatt nem reklamálnak. A szervezők meg úgy vannak vele: nem a kiadás, hanem a bevétel a fontos. S különben is, a cél szentesíti az eszközt. 7 Panorámafelvétel Firenzéről Vasárnaponként sétahajózás a Tiszán A szolnoki Tiszainform Idegenforgalmi Szolgálat az idén, január elsején alakult átszervezéssel, a Tiszatúr Idegenforgalmi Hivatal jogutódjaként. A hagyományos utaztatási tevékenységét folytatja, s amellett szolgáltatásai között megtartotta a valutaváltást, a fordítást, tolmácsolást, idegenvezető biztosítást, a fizetővendég-szolgálatot. Tevékenysége mindezen túl bővült a tourinform iroda kialakításával. Ez az iroda most egy országos hálózatba épül be, az Országos Idegenforgalmi Hivatal koncepciója szerint. Feladatkörébe tartozik a térségről szóló információk adása az utazóknak, illetve a helybelieknek. Több évig szünetelő, régi hagyományt elevenített fel a Tiszainform: vasárnaponkén sétahajót indít Szolnokon. Egyéneknek, csoportoknak is rendelkezésre állnak, „menetrendszerűvé” szeretnék tenni ezt a sétahajó-járatot. A Tiszainform tevékenységi köre nemcsak a tourinform irodával bővült, hanem a megye idegenforgalmi nonprofit tevékenységét is fel kell karolnia. Ki kell alakítani a megye imagejét, megjelentetni kül- és belföldi piacokon a már ismert és még nem ismert értékeit. A megyéről minden idegenforgalmi információt bővebben, frissebben szeretne nyújtani a Tiszainform a hozzá fordulóknak. Ami pedig az utaztatási tevékenységet illeti, a nehezedő gazdasági helyzet a Tiszainformnál ugyanúgy érezteti hatását, mint más idegenforgalmi irodáknál. Közismert, hogy megyénk szálláshelyeit elsősorban a keletről érkező vendégek számára építették. Ez kategóriában és színvonalban is meghatározó. A politikai változások következtében a keletről érkezők létszáma alaposan megcsappant. Csökkenő tendenciát mutat a nyugatról érkezők száma is. A szervezett beutazást szinte el is lehet felejteni. Előszezonban holland és német nyugdíjasok két-három hétig uralják a terepet. Önálló kiutazást már nem szervez a Tiszainform. Inkább nagyobb utazási irodák útjait értékesítik. Egy-egy nyolc-tíznapos utat szervezni ugyanis Szolnokon ma már képtelenség - vélik a Tiszainform munkatársai, s bizonyára minden okuk megvan erre.