Új Néplap, 1993. június (4. évfolyam, 125-150. szám)

1993-06-11 / 134. szám

1993. június 11., péntek Ahol megpihenni érdemes A magyarországi autósoknak az Autóklub utazási irodája, az Autotours szervez külföldi uta­kat. A legkedveltebb úticél Ausztria. Az iroda munkatársai elsősorban Laxe­mburgot ajánlják. A kastély hatalmas parkjában, illetve az azzal hatá­ros lakókocsi táborban júniustól augusztus végéig várják a ma­gyar látogatókat. Ez a kemping Bécstől keletre, mindössze 20 kilométerre található, s még az sem baj, ha valaki lakókocsi nélkül érkezik. Bérelhető itt 3 felnőtt vagy 2 felnőtt és 2 gye­rek számára alkalmas BASTEI típusú lakókocsi, amelyben konyha is van. Egyébként Ausztria vala­mennyi tartománya idegenfor­galmi szempontból még szabad június elején. Most még tetszés szerinti időpontokra, kinek-ki­­nek zsebéhez méretezett kate­góriában várják a magyar autó­sokat Tirolban, Salzburg tarto­mányban, valamint Karintia és Alsó-Ausztria különböző helyi­ségeiben. Az Autotours irodáiban Franciaországot is ajánlják. Az egész­­ré­gában kiváló kem­­­­pingek találhatók. Jó tudni: Franciaországban 12 éven aluli gyerekekért nem kell fizetni. A magyar autósnak viszont mé­lyebben kell a zsebébe nyúlni akkor, ha Franciaország néhány kiemelt helyiségébe látogat: magasabb a szállás díja Párizs­ban, a francia főváros belváro­sában, Lyonban, Toulonban, Nizzában, Cannesban. Olaszor­szágban a Lido di Savionon ap­­partmanos üdülést ajánlanak az Autotoursnál, 2-3 szobás, für­dőszobás, konyhás lakások bé­­relhetőek, 2-6 vendég részéi al­kalmasak. Júniusban például egy 3 szobás appartman 47.250 forintba kerül, a főszezonban, július 24 és augusztus 21 között ez az ár 52.343 forint, viszont a vénasszonyok nyarán már csak 23.345 forintba kerül. Kis faházakban üdülhet a magyar autós, feltéve, ha az olaszországi Garda-tóhoz igyekszik. Ezek a faházak a tó partján találhatók San Bene­detto vagy Gasparina elneve­zésű kempingben állnak, egy-egy hétre átlagban 20.000 forintba kerülnek. Spanyolországban a Costa Bravan augusztus 21-28. és szeptember 4-11 között van még hely a kétcsillagos Bertran Park Hotel kétágyas, pótágyaz­­ható szobáiban, részvételi díj személyenként 18.000 forint. Azoknak viszont, akik nem­csak pihenni kívánnak szabad­ságuk ideje alatt, az Autotours nemzetközi kiállításokra, szak­vásárokra ajánl utat. Ilyen pél­dául az augusztus 31-én kez­dődő berlini híradástechnikai kiállítás, a szeptember 25-én kezdődő barcelonai híradás­­technikai vásár is. Az érdeklődőket várják a bu­dapesti Autóklub, vagy vala­mennyi helyi szervezet irodájá­ban. Látkép az ausztriai Grünauból Utazási tanácsadó A horvát tengerpart - hová, hogyan, mennyiért? Elkerülték tavaly a külföldi turisták a szlovén és a horvát tengerpartot. Idén viszont óriási árkedvezményekkel, ingyenes szolgáltatásokkal próbálják visszacsábítani a vendégeket az egykori jugoszláv Riviéra északi részére, az Isztriai-fél­­szigetre. Itt sohasem voltak harcok, garantáltan nagyobb a köz- és vagyonbiztonság, lényegesen alacsonyabbak az árak, mint az ugrásnyira lévő Olaszország­ban. A West újság szerkesztője és a West Travel munkatársa a horvát tengerpartról tájékoztatja lapunk olvasóit. Vigyázzatok magatokra! - ta­nácsolták, mikor útnak indul­tunk. Az első meglepetés a lete­­nyei határátkelő horvát oldalán ért: teljes a nyugalom, mindös­­­sze egy horvát egyenruhás - mint utóbb kiderült - rendőr ve­tett unott pillantást útleve­lünkre. A másik meglepetést a benzinárak okozták. Fajtától függően literenként 10-20 fo­rinttal olcsóbb a benzin a határ túloldalán, mint Magyarorszá­gon. És üzemanyag természete­sen mindenütt kapható. Letenyétől Csáktornya, Pruj felé, délnyugati imába autóz­tunk. Az utakon nagy a forga­lom a városokban, falvakban teljes béke honol. Egyetlen ro­mos házat nem láttunk, egyetlen horvát gárdistával, katonával nem találkozunk errefelé. Nyu­gat felé haladva a tengerparthoz közeledve egyre rendezettebb, szebb a környezet. Az egyetlen változatosságot a horvát-szlo­­vén határon való átkelés jelen­tette. Horvátország és Szlovénia függetlenségét ugyanis olyan­­­nyira komolyan kell venni, hogy a két köztársaságot össze­kötő fő-, mellék és egyéb úton határállomásra kell számítani. Persze többnyire pusztán egy-két konténerirodáról van szó, s az útlevélvizsgálat is in­kább csak formalitás. Az utak elfogadható minősé­gűek, jók az autópályák, de itt fizetni kell. Ám ne essünk két­ségbe, 300-400 forintból oda-vissza meg lehet járni a horvát tengerpart északi részét (már ami az autópálya-haszná­lati díjat illeti). Az önálló köztársaságok ter­mészetesen saját pénzt is nyom­tatnak. Sokféle bankjegy mel­lett a horvát dinárt és a szlovén pénzt is rendszerezni kell a pénztárcában - ez bizony kissé megzavarja az embert. Tájékoz­tatásképpen: 1 forint jelenleg körülbelül 1,34 horvát dinárt ér, (1 DM 67 horvát dinár), a szlo­vén pénz árfolyama pedig lé­nyegében megegyezik a forin­téval (1 DM­­ 50 szlovén tal­lér). Túlságosan sokat persze nem érdemes tartalékolni ezek­ből a valutákból, mert a szom­szédos köztársaságokban sem váltják egymás pénzét és egyre nő az infláció. A Budapest - Isztria-félsziget távolság körülbelül 600 kilomé­ter. Gyorsan el lehet ide jutni, csupán a félsziget kanyargós hegyi útjain kell vigyázni. Az országutat figyeljük, ne a ten­gert. Persze nem könnyű betar­tani az intelmet: fantasztikusan szép a táj, csodálatos a pano­ráma. A félsziget szállodái, ap­­partmanházai is nívósabbak a hasonló kategóriájú olasz, gö­rög szálláshelyeknél. Errefelé többnyire az appartmanok köze­lében is akad úszómedence, te­niszpálya. Az üzletekben jól le­het vásárolni, ami azért fontos, mert Olaszországban mélyen zsebbe kell nyúlni, de Görögor­szág is drágább Magyarország­nál. Aki Olaszországba akar át­­ruccani, annak nem kell sokat utaznia: egy ugrás Trieszt, kö­zel van Velence. Nekünk Porec környéke tet­szett a legjobban. A szép kisvá­ros közelében számtalan szál­loda, kemping, nudista kem­ping, appartman közül lehet vá­lasztani. A tengeren szigetek, délre Pula felé haladva a Lim Fjord terül el. Csodálatos a lát­vány, csaknem 100 méter ma­gas, függőleges sziklafalak kö­zött kanyarog a fjord. A kris­tálytiszta vízben osztrigát, kagylót és halakat tenyésztenek. A tengeri csemegét a parton fekvő éttermekben mindjárt meg is kóstolhatjuk. Igaz, az osztriga nem olcsó, de jóval ke­vesebbe kerül, mint Franciaor­szágban. A helybeli üzletemberek úgy gondolják, hogy a tavalyi csőd után jobb szezonnak néznek elébe. Bár a néhány évvel ez­előtti látogatottságról naivitás lenne álmodni, ám még így is többszázezer turistát várnak. Húsvétkor például a szállodák, appartmanok többsége telt házat jelzett. Ajánlott útvonal: Két útvo­nalat javasolunk az Adria part­ján, az Isztriai-félszigetre:­­Nagykanizsa-Letenye-Csák­­tornya-Pruj-Ljubljana-Ko­­per-Porecs.­­Az óvatosabbak Ausztrián át, Olaszország felől is megkö­zelíthetik az Isztriai-félszigetet. A határt Triesztnél kell átlépni. Ferenczy Europress Kinőtték a rövidnadrágot Az Express Utazási és Szál­loda Rt. korábbi korszakában elsősorban diák és ifjúsági utak szervezésével foglalkozott. Ez azonban már a múlté, tevékeny­sége sokrétű lett - ami már egymagában jelez valamit. Mindenekelőtt azt, hogy nagy mértékben visszaesett az ifjú­sági turizmus. Korábban szervezett csopor­tokban­ - az Express közremű­ködésével - átlag tízezer diák utazott külföldre. Belföldi uta­kon pedig évente mintegy hu­szonötezren vettek részt. Most a szülőkkel együtt körülbelül két­száz ifjú jut túl a határokon, bel­földi utakon pedig hat-hétszá­­zan töltik szabadidejüket. Korábban évente - tizennégy napos turnusokban - hét-nyolc­száz gyerek üdült az ország kü­lönböző helyein. Elhalt ez a gyakorlat. A múlté már a réteg­üdültetés is, amikor szakmun­kástanulók vagy egyetemisták pihentek együtt. Úgy tűnik, hogy a tömegtu­risztikai formáknak nincs szer­vezője. Legalább­is nem alakult ki egy olyan szervezet, ami a fi­atalok széles körének tudna biz­tosítani ilyen lehetőségeket - s természetesen elérhető árakon. Nyilvánvaló, hogy az a csa­lád, melynek vastag a pénztár­cája, nem szorul támogatásra, megoldja gyermekei üdülési gondját. Az Express Rt.-nél is jelent­kezhet tunéziai, törökországi, görögországi, illetve bulgáriai utakra.­­sb- Olasz falusi turizmus: szép helyek, alacsony árak Sok bosszúságot okozott az Olaszországba látogató turis­táknak, hogy a gazdag látniva­lót kínáló múzeumokat gyakran zárva találták. Az ország új kul­turális minisztere rendeletileg szabályozta, hogy a mostani idegenforgalmi szezontól min­den képtár és múzeum naponta reggel kilenctől este hétig tárt kapukkal köteles várni a látoga­tókat. Csupán néhány múzeum tarthat havonta kétszer szünne­­pet, hogy a szükséges munkála­tokat elvégezhessék. A régé­szeti nevezetességek és parkok reggel kilenctől este hétig te­kinthetők meg. Az esetleges szünnapok mindenütt hétfőn lesznek. Itália idegenforgalmi vonze­reje hosszú évek óta töretlen, s ezen nem változtattak a maffiá­ról, valamint a politikai válság­­helyzetekről szóló hírek sem. Sok szálloda mindamellett semmit sem akar a véletlenre bízni: vendégcsalogató fogás­ként idén a tavalyi árakon kí­nálja szobáit. Valószínűleg a strandárak (napernyő, nyugágy, vízibicikli), valamint az éttermi és fizetővendég-árak is legfel­jebb az inflációt követik. A külföldieket a romló köz­­biztonság és a szervezett bűnö­zés elriasztotta az országtól. Az olasz illetékesek az elmúlt más­fél évben ezért komoly erőfeszí­téseket tettek a maffia ellen folytatott harcban. És, hogy mi­lyen eredménnyel, az csak ké­sőbb válik el. Máris sikeresnek mondható azonban az Adria vizéért folyta­tott küzdelem. Az algásodás szomorú évei után újra öröm a fürdés Riccione és Velence környékén. A turisztikai szövet­ségek és a szállodaipar hatalmas állami támogatással víztisztító berendezéseket és uszodákat épített az elmúlt időszakban, csaknem inden második szállo­dának saját fürdőmendencéje és teniszpályája van. Idén nyáron tiszta tengervíz várja a látoga­tókat Savona, Lecce, Róma környékén, és a toscanai parto­kon is. Aki azonban a fürdőzés igazi szerelmese, jól teszi, ha kerüli a „felkapott” helyeket. Kristály­­tiszta, kék, illetve türkiszszínű vízzel fogadja a tenger a látoga­tókat Elba szigetén, és Szardí­nia partjainál. 1993 igazi sláge­rének a kis, részben még isme­retlen szigetek ígérkeznek: Stromboli, Ustica, Lipari, Pan­­telleria és Lampedusa (Szicília körül), valamint a Rómából megközlíthető Ventolene és Ponza. Errefelé garantáltan ala­csonyak az árak, a kikötőkben található éttermekben pedig ki­váló halételek fogyaszthatók. A parányi szigeteken nincsenek nagy strandok, néptelen öblök­ben fürdőzhetünk, ahová bérelt csónakokon juthatunk el. Szicília egyes részeit nem érte még el a tömeges turizmus. A Trapani közelében fekvő Capo San Vito vagy a sziget északkeleti csücskében talál­ható Capo Passere öblei vi­szonylag néptelenek. Errefelé mind nagyobb népszerűségnek örvend az „agriturizmus”, azaz a falusi turizmus. A parasztgaz­dák takaros portákkal csalogat­ják az érdeklődőket, s aki ked­vét leli benne, akár a mezőgaz­dasági munkákban is részt ve­het, esetleg lovagolhat, illetve felkeresheti a környék kulturális nevezetességeit. Végezetül néhány gyakorlati tanács az Olaszországban nya­ralóknak: Üdítőt, sört, bort vagy kávét lehetőleg „talponállóban” fo­gyasszunk. Ülve minden jóval többe kerül. Kerüljük az agyon­reklámozott éttermeket, a turis­tamenüt kínáló vendéglőket. A kisebb, igazán olaszos kocs­mákban legalább olyan jól főz­nek, az árak is szolídabbak, ráa­dásul jobban megfigyelhetjük a helybélieket. Változatlanul érvényes a sza­bály: óvakodjunk a tolvajoktól. Öltözékünk ne legyen hival­kodó, a kézitáskában legfeljebb némi aprópénzt tartsunk. Ami­nek a legcsekélyebb értéke is van, rejtsük a ruhánk alá vagy a nyakunkba akasztott tasakba. Némi védettséget jelent, ha a hónunk alá olasz újságot csa­punk. A líra árfolyamának ingado­zása miatt megszűntek a ben­­zinbónok. Készpénzért tankol­hatunk: egy liter ólommentes benzin ára most átszámítva 85 forint. Kerüljük az autópályákat pénteken és szombaton. Autónk utasterében, de még a csomag­tartóban se hagyjunk semmit őrizetlenül! Az enyveskezűek­­nek jó orruk van, ha zsákmányt szimatolnak, feltörik az autót. Ennél már csak az a kellemetle­nebb, ha nem találjuk a kocsit. A rendőrség kíméletlenül el­szállítja a tilosban parkoló gép­járműveket. Ferency Europress Tragacsokon Hazánkban többszáz utazási iroda van. Ha megszűnik egy-kettő, mindig akad újabb vállalkozó. Sokszor kiszuperált, ütött-kopott autóbuszokon szál­lítják az utasokat, s úgy hírlik, hogy az útiköltségről sem min­dig adnak bizonylatot. Ez a „ko­fatúrákra” jellemző leginkább. Azok utasai részben az alacsony útiköltség, részben a külföldről hozott, s itthon haszonnal érté­kesített áruk miatt nem rekla­málnak. A szervezők meg úgy vannak vele: nem a kiadás, ha­nem a bevétel a fontos. S kü­lönben is, a cél szentesíti az eszközt. 7 Panorámafelvétel Firenzéről Vasárnaponként sétahajózás a Tiszán A szolnoki Tiszainform Ide­genforgalmi Szolgálat az idén, január elsején alakult átszerve­zéssel, a Tiszatúr Idegenfor­galmi Hivatal jogutódjaként. A hagyományos utaztatási tevé­kenységét folytatja, s amellett szolgáltatásai között megtar­totta a valutaváltást, a fordítást, tolmácsolást, idegenvezető biz­tosítást, a fizetővendég-szolgá­latot. Tevékenysége mindezen túl bővült a tourinform iroda ki­alakításával. Ez az iroda most egy országos hálózatba épül be, az Országos Idegenforgalmi Hivatal koncepciója szerint. Feladatkörébe tartozik a térség­ről szóló információk adása az utazóknak, illetve a helybeliek­nek. Több évig szünetelő, régi ha­gyományt elevenített fel a Ti­szainform: vasárnaponkén séta­hajót indít Szolnokon. Egyé­neknek, csoportoknak is ren­delkezésre állnak, „menetrend­­szerűvé” szeretnék tenni ezt a sétahajó-járatot. A Tiszainform tevékenységi köre nemcsak a tourinform iro­dával bővült, hanem a megye idegenforgalmi nonprofit tevé­kenységét is fel kell karolnia. Ki kell alakítani a megye ima­­gejét, megjelentetni kül- és bel­földi piacokon a már ismert és még nem ismert értékeit. A me­gyéről minden idegenforgalmi információt bővebben, frisseb­ben szeretne nyújtani a Tiszain­form a hozzá fordulóknak. Ami pedig az utaztatási tevé­kenységet illeti, a nehezedő gazdasági helyzet a Tiszain­­formnál ugyanúgy érezteti hatá­sát, mint más idegenforgalmi irodáknál. Közismert, hogy megyénk szálláshelyeit elsősorban a ke­letről érkező vendégek számára építették. Ez kategóriában és színvonalban is meghatározó. A politikai változások következ­tében a keletről érkezők lét­száma alaposan megcsappant. Csökkenő tendenciát mutat a nyugatról érkezők száma is. A szervezett beutazást szinte el is lehet felejteni. Előszezonban holland és német nyugdíjasok két-három hétig uralják a tere­pet. Önálló kiutazást már nem szervez a Tiszainform. Inkább nagyobb utazási irodák útjait ér­tékesítik. Egy-egy nyolc-tízna­pos utat szervezni ugyanis Szolnokon ma már képtelenség - vélik a Tiszainform munkatár­sai, s bizonyára minden okuk megvan erre.

Next