Új Néplap, 1994. október (5. évfolyam, 231-256. szám)

1994-10-01 / 231. szám

1994. október 1., szombat Budapesti nemzetközi autókiállítás 7 M JL­T Megállapodtunk az autó­­importőrökkel, hogy a páros években a háttéripar, páratlan években a személygépko­csi-gyártás újdonságaival ál­lunk a nagyközönség elé - mondta Haris György, a kiállí­tás szakmai igazgatója és egy­ben kitalálója. Most a háttéripar a főszereplő, ennek ellenére most sem hiányoznak a stan­dokról a személyautók, mert néhány importőr - a BMW, a Citroen, a Daewoo, a Saab és a Subaru, valamint a kereskedők közül az Aleko, a Hyundai, a Mercedes, az Opel, a Peugeot, a Tavria és a Suzuki egy-egy for­galmazója - megragadta az al­kalmat, és eljött a kiállításra. - A napokban alakult meg a vezérképviseletünk, ha úgy tet­szik, ez a bemutatkozásunk - mondta Majtényi Kriszta, a Cit­roen Hungária Kft. marketing­­menedzsere. - Több százmilliót fektetett be a francia gyár Ma­gyarországon, hogy kiépíthesse a hat disztribútorból és 23 ke­reskedőből álló értékesítési és szervizhálózatát. Ezzel szeret­nénk megkapaszkodni a hazai piacon. A Citroen csaknem teljes kí­nálata látható a kiállításon. A legbüszkébbek mégis az XM-re és a tavaly bemutatott Evasi­­onra, az egyterű kisbuszra. Az európai piacon tulajdonképpen a Renault Espace volt az első ebben a kategóriában, aztán összefogott a négy nagy - a Cit­roen, a Peugeot, a Fiat és a Lan­cia -, s közös fejlesztésben el­készítette a maga családi bu­szát. A négy kocsi alapvetően csaknem azonos, a homlokfal és a lámpák különböznek csak egymástól. Amikor a Peugeot megvette a Citroent, sokan féltették az egyéni elképzeléseiről (is) hí­res gyárat attól, hogy autói el­veszítik egyéniségüket. Nos, azóta eltelt néhány év, és a Peugeot-oroszlán nem falta fel a „citromosokat”. Most azonban mégis egyforma au­tókkal lépett a nyilvánosság elé a két gyár. A családi luxuslimuzinnak is nevezett járműkategória két ki­válóságát ismerhettük meg a Peugeot 806-ban és a Citroen Evasionban. Szinte minden azonos a két járműben: a karos­széria, a 2 literes 123, illetve 150 lóerős motorok, a kiegé­szítő felszerelések, a távirányí­tós központi zár, az elektromos ablakemelők az első ajtókban, a szervokormány, az elforgatható és kivehető ülések, sőt még a rendelhető extrák is. Mégis, mi a különbség a két kocsi között? A hűtőrácsok és az emblémák, a dísztárcsák a kerekeken és a kényes ízlésűek­­nek az érzés, hogy Peugeot-val avagy Citroennel autózhatnak. 5-8 személy csomagostól ké­nyelmesen elfér a kocsiban, amelyet ugyanolyan könnyű vezetni, akár egy limuzint. S hogy mindez milyen áron? Egy jobban felszerelt középkategó­riájú személykocsi áráért kínál­ják mindkét franciát a vevők­nek. A Citroen másik újdonsága ugyan nem látható a kiállításon, de az újságírókat beavatták a ti­tokba: a jövő héten nyíló párizsi autószalonon már megismerheti a világ a gyár legkisebbjét, a Xanae-t. Ez a Corsa vagy Twingo kategóriájú kisautó új fejezetet nyit a fejlesztés törté­netében: hatalmas üvegablakai tökéletes kilátást és egyben nap­fénytetőt nyújtanak, az első ülés hátrafordítható, akár az Evasi­onban, az ajtók kétfelé nyílnak, nincs közöttük oszlop, ezzel akadálytalanná vált a ki- és be­szállás. A karosszéria fényezése a világítástól függően változik a kék és a zöld között. A kocsi elektronikus automata váltóval készül a városban közlekedő hölgyek nagy örömére. Tulajdonképpen most mutat­kozik be Budapesten a dél-ko­reai Daewoo konszern is mint autógyártó. A GM Opel licence alapján készülő kocsik elté­­veszthetetlenül magukon vise­lik származási jegyeiket: a kö­zös múltnak az eredménye a Kadett E szerkezeti elemein alapuló, de az amerikai piacra kifejlesztett 1,5 literes befecs­­kendezős motorral készülő Ra­cer, amit az USA-ban Pontiac Le Mans néven forgalmaznak nagy sikerrel. Egyébként nem egy ilyen autó rója a magyar utakat is. A Rácért és a Cielot, vala­mint a Nexiát egy angol karos­szériatervező iroda álmodta meg, és igazán szépre sikere­dett. A kocsikban általában 1,5 literes DOHC motor dohog, amelyek 75-85 lóerősek, 170-200 km/óra teljesítményre képesek. A Daewoo csúcsmo­­delljében, az Esperóban, ame­lyet az olasz Bertone tervezett, 110 lóerős MPi motor vagy egy 1,5 literes, 16 szelepes, kompu­­terizált, kettős vezérműtenge­­lyes DOHC erőmű duruzsol, és minden extrával felszerelik, amit ma az autóipar kínál. Igaz, némelyik tartozék felárért lesz majd kapható. - A Daewoo a GM-mel kö­tött szerződése értelmében csak 1995. január 1. után árusíthat Magyarországon - tájékoztatta lapunkat Hong Young Shin ügyvezető igazgató, aki el­mondta, hogy cégük az ameri­kai Fortune magazin szerint a világ 4L legnagyobb vállalatbi­rodalmává lett, amelyben varró­tűtől óriás tankhajókig minden készül. Nem az autó az első termékük, amit Magyarországra hoznak: szórakoztatóelektroni­kai cikkeik máris népszerűek, s amit talán kevesebben tudnak, a forint pénzérmék alapanyagát is ők szállítják. A Daewoo 1972 óta gyárt au­tót, évi 700 ezer darab kocsi ke­rül le a futószalagokról. Ma­gyarországon 300 millió forin­tos alaptőkével hozták létre a GarAgent vegyes vállalatot, és már az első évben kétezer kocsit szeretnének értékesíteni. Na­gyon kedvező árakon, saját bankjuk hitelezésében, igen előnyös részletfizetési és lízing­feltételeket tudnak biztosítani vevőiknek. A kiállítás idején kezdik az árusítást, minden ti­zedik vevő megnyerheti autója vételárának felét. Ha valaki a luxusra kíváncsi, akkor inkább a kiállítás sztár­vendégét, a Saabot keresse fel. Hórn Gyula szerencsés kimene­telű balesete óta igen-igen meg­nőtt a márka tekintélye, a lehet­séges vevők közül sokan átpár­toltak a svéd cég termékeihez. A standon öt autót láthat a nagyközönség: három 9000-es szériához tartozó luxuslimuzint, amelyből kettő bőrüléses és több mint 8 millió forintot érő „darab” és két 900-ast, amelyek nevében a hiányzó egyetlen nulla az árában majd 4 millió forint „ér”. Ez a 4 millió azonban csak a luxusból­­ hiányzik. Minden Saab maga a mozgó biztonság, erről a kiállításon látható „fel­vágott” 900-ason minden láto­gató maga is meggyőződhet. Szériafelszerelés a vezető olda­lán a légzsák, az övfeszítő, az ABS, a szervokormány, az ál­lítható kormány, az energiel­­nyelő lökhárítók és persze a ka­rosszériába épített megannyi merevítés. Luxust kínál a BMW is, ám ha úgy tetszik, új forgalmazója, a Wallis Motor Kft. ezúttal mu­tatkozik be a nagyközönségnek. A budapesti autószalon kínált alkalmat az új­ulói compact bemutatójára, amely kívül kicsi, belül tágas, németesen masszív és fürge. A compact kocsi sajátos át­menetet jelent a bajor gyár fej­lesztési stratégiájában a nagy és drága luxusautók világából a szélesebb közönség számára el­érhető kis- és minikocsik felé. A tavalyi Frankfurti Autószalon igazi sztárja volt az akkor még csak prototípusként kiállított El névre keresztelt négyszemélyes városi minikocsi, amit fél évvel később a genfi kiállításon a már szériagyártásra érett compact követett. Ez jött el most Buda­pestre is. Mit tud ez a VW Golfnál alig nagyobb autó? 1,6 literes 4 hengeres motorja 102 lóerőt tel­jesít, állóhelyzetből 12,3 má­sodperc alatt gyorsítja a kocsit 100-as tempóra. Végsebessége 188 km/óra, a fogyasztást 5.7 li­tertől 9.1 literig ígérik, termé­szetesen a forgalmi viszonyok és a sebesség függvényében. „Kicsit” többet tud a 318ti vál­tozat, az 1.8 literes, 16 szelepes motor 140 lóerős és talán a sportosabb vezetők igényeihez alkalmazkodik. Aki a Mercedes mellett dönt, az olyan autót választ, amelyik a legtökéletesebb megbízható­ságot, a legteljesebb menetkul­túrát, a lehető legnagyobb ké­nyelmet, maximális aktív és passzív biztonságot egyesíti magában. Vajon lehet ezt fo­kozni? Igen. Ezért azok szá­mára, akik mindezeken felül egyéniséget, eleganciát és jó adag sportosságot is szeretné­nek autójukban, azok számára kifejlesztették az AMG-t. A ma kétszáz főt foglalkoz­tató affalterbachi AMG céget 1967-ben alapították, kizárólag arra, hogy a Mercedes autókat műszakilag vagy külsejükben egyedivé tegyék. Ez a kis válla­lat roppant eredményesen segíti a Mercedes-Benzet a sportpá­lyákon is: a világ egyik legerő­sebb versenyében, a német tú­rakocsi-bajnokságban 1992-ben Klaus Ludwig győzött AMG Mercedes 190 E 2,5-16 Evolu­tion II típusú autójával, azzal a kocsival, amelyikkel idén Mó­czár Péter is magyar bajnoki címet szerzett. Az autózás ínyencei csettin­­tenek, ha meglátják a kiállításon az E 60 AMG-t és az SL 60 AMG-t. Ezeknek az „utcai” au­tóknak 6 literes, 381 lóerős mo­torjuk van, különleges futómű­vel, bőrbevonatú kormányke­rékkel, 17 collos könnyűfém keréktárcsákkal, faborításokkal, sportos spoilerekkel és ki tudja még mennyi finomsággal büsz­kélkedhetnek. Nem luxus, nem is személy­autó - de magyar: a jövőre százesztendős Ikarus is kiállít. Három újdonságukat hozták el a Kőbányára: a 417-es csuklóst, a 411-es trolit és a 405-ös városi midibuszt. Hogy mi bennük az új és a modem? A kétségtelenül divatos karosszéria, a környe­zetkímélő motor, az alacsony felépítés, ami megkönnyíti az utasok ki- és beszállását. Jó volna egyre többet látni belőlük városaink útvonalain! * * * Mindez csak dióhéjban arról a látványos kiállításról, amelyet szeptember 28.-október 2. kö­zött bárki megtekinthet a buda­pesti vásárvárosban. A belépő 250 forintba kerül, a családi jegy - két felnőtt és két gyerek számára - 500 forint. Ferenczy Europress Automobil ’94 - az idén hetedszer Szépség, luxus és­­ a háttér Lassan hagyománnyá válik, hogy minden év őszén a budapesti vásárvárosban megrendezik az Automo­bil ’94 nemzetközi járműipari szakkiállítást. Az idén hetedszer fogadják az autóipar szakembereit és a lá­togatókat az A, C,D és F pavilonokban, valamint az ezekhez tartozó szabad területeken. 22 ezer négyzet­­méter fedett és 5 ezer négyzetméternyi szabad terüle­ten 254 kiállító mutatja be termékeit: személy-, vala­mint haszonjárműveket, autóalkatrészeket és -felsze­relési cikkeket, szerszámokat és - most első alka­lommal - mintegy negyven veterán autót is. Egy a csodaszép veterán kabrioletek közül A százéves Ikarus új városi buszai Négyes ikrek európai produkcióban. A Fiat, a Lancia, a Citroen (balra) és a Peugeot (jobbra) közös fejlesztésű minibuszai.

Next