Új Néplap, 1995. április (6. évfolyam, 77-100. szám)

1995-04-01 / 77. szám

8. oldal Kulturális Panoráma Az apostol című elbeszélő költeményből Új rockopera született Karcagi énekes a szereplők között Nemrégiben hallottuk a hírt. Rockopera született Petőfi Sán­dor Az apostol című elbeszélő költeményéből. Az opera a közel­jövőben kerül bemutatásra. A Magyar Rádió sugározza majd. A szereposztásban a „szakma” legrangosabbjai mellett egy ifjú karcagi énekes, Kolostyák Gyula nevét is felfedeztük. Bilim József, a Magyar Rádió könnyűzenei osztályának szer­kesztőjével, a zeneszerzővel beszélgettünk a darabról. - Mikor született a mű meg­írásának gondolatai - Habár az ötlet maga jóval korábbi eredetű - a darab meg­írásához csak 1987-ben fogtam hozzá. Művem körülbelül nyolcvan perc terjedelmű zene, prózai szakaszok egyáltalán nincsenek benne. - Miért esett a választása erre a Petőfi-műre? - Ezt nem tudom megma­gyarázni - csak azt tudom, hi­ába tanították annak idején azt, hogy ez a költő egyik legdeka­densebb alkotása, engem mégis magával ragadott. Mielőtt elju­tottam odáig, hogy az operát papírra vessem, megbeszéltem tervemet Baranyi Ferenc költő barátommal, aki azt tanácsolta, hogy a költeményt magát te­kintsem szövegkönyvnek. Vé­leménye szerint nem szabad változtatni Petőfi sorain, a köl­temény „egy az egyben” kitűnő librettó, így aztán - csekély, el­kerülhetetlen húzástól elte­kintve - a rockopera során el­hangzik az egész Az apostol. El kell még mondanom, hogy a szöveg zenéhez való igazítására azért néhány ponton szükség volt, ezt a munkát Simor And­rás József Attila-díjas költő vé­gezte el, aki oly tökéletesen bele­ tudta illeszteni az általa írt sorokat a darabba, hogy azokat talán csak maga Petőfi Sándor venné észre.­­ Kiknek a nevét olvashatjuk majd a bemutató előadás sze­reposztásában? - Azzal kezdem, hogy a hangszeres kíséretet egy kitűnő muzsikusokból verbuválódott négytagú együttes közreműkö­dése mellett magam „szolgálta­tom” szintetizátoron. Szerepel még a darabban egy nyolctagú vokál és a Budapesti Ifjúsági Kórus, melynek karigazgatója Strauss Kálmán. A szereposztásból elsőként a mesélő szerepét éneklő Mikó István nevét említem. A dolog érdekessége, hogy a költemény megzenésítésének gondolata a Pista fejében is megfordult - így aztán rendkívüli lelkesedés­sel formálja meg szerepét. Ugyanilyen megszállottsággal alakítja Szilvesztert Sasvári Sándor. Érdekes módon Petőfi csupán Szilvesztert nevezi ne­vén, ennek bizonyára szimboli­kus jelentősége van. A Lány szerepében a nemré­giben feltűnt tizenhét éves Bíró Eszter mutatkozik be, a Tolvajt a „szőrös” hangú Gombos László alakítja. A Szomszéd­­asszony a darab szereposztás­beli érdekessége: Morvay Pálma operaénekes kelti életre a figurát. Kishonti Ildikó ala­kítja a Koldusasszonyt, a Gaz­dag urat pedig a Lui néven is­mert Túri Lajos. A kisebb sze­repek egyikére­­ „Uraság” - tanítványomat, az eredetileg nóta- és operetténekes Kolos­tyák Gyulát kértem fel, aki ala­kításával igen kellemes megle­petést okozott valamennyiünk­nek. Az apostolt színpadra szántam, biztató tárgyalásokat folytatok arra nézve, hogy ez az álmom mielőbb megvalósuljon. Küldetésemnek érzem ugyanis a Petőfi iránti kötelező viszoly­gás feloldását. Ez a másfélszáz éves alkotás hátborzongatóan időszerű, mondanivalója internacionális - talán ezért van az opera iránt máris nagy nemzetközi érdek­lődés. - Sok sikert kívánunk, kö­szönjük a beszélgetést. Szathmáry Judit „Cellák mélyén” született versek A Füveskert antológia a magyar könyvpiacon is megjelenik A kötetek születése után csaknem negyven évvel végre Ma­gyarországon is megjelenik a Füveskert antológia. Nyugaton az ötvenes években hét nyelven jelentek meg Füveskertek; ezek magját azok a versek képezték, melyeket e sötét korszak politi­kai börtöneiben született, földalatti irodalom terméséből sike­rült megmenteni. Úgy tűnt, hogy az elkészült ti­zenkét kötetből csak az első há­rom maradt meg az utókor számra; a rendszerváltást köve­tően azonban még két kötet előkerült. A többit - hét könyvre elegendő kéziratot - talán majd az archeológusok ta­lálják meg a váci fegyházban rejtekhelyeiken, ha addig nem porlandnak el a többnyire toa­lettpapírra vetett sorok, melyek hírt akartak adni a világnak a terror éveinek magyar börtön­irodalmáról; arról, hogy a szel­lem, a lélek ellenállása készí­tette elő a nép fegyveres felke­lését is. A börtönköltők egyike, Tol­las Tibor, az 1956 óta Mün­chenben megjelenő Nemzetőr főszerkesztője így ír a kötetről és szerzőiről: „1954-ben, a bá­nyából visszatoloncolva, a váci fegyházban sorsszeszélyből összekerültünk páran, versked­velő fiatalok. Ez lehetővé tette, hogy a zárkák világában vala­miféle „irodalmi élet” induljon meg. Pótolni akartuk az elvesz­tett évek, az elrabolt ifjúság veszteségeit. A cellák mélyén vártuk és fogadtuk az újakat, és szellemi fejedelemként ünne­peltük azt a foglyot, akiről ki­derült, hogy huszonnégy an­golt, vagy a másikat, aki har­mincegy németet, s a harmadi­kat, aki húsz franciát, s a tizedi­ket, aki hét olasz verset tudott. A Füveskert első három kötete e versek fordításait tartalmazza; a börtönköltők egymással ver­sengve ültették át magyar nyelvre azokat. A költők csoportjának ki­emelkedő tagjai közül többen nem élhették meg a rendszer­­váltást. Gérecz Attila 1956-ban hősi halált halt, Béri Géza és Szolnok szülötte, Szathmáry György fiatalon hunytak el az átélt szenvedések hatására. Az élők közül hárman: Kár­páti Kamil, Tollas Tibor és Tóth Bálint elhatározták, hogy a meglévő kötetek alapján kiad­ják az eredeti, börtönben szüle­tet Füveskert antológiát szép kiállításban, a földalatti iroda­lom töténetével, méltatásával, fakszimilékkel és illusztrációk­kal gazdagítva. A kötet az idei könyvhéten, május végén jele­nik meg. Az anyagi alap egy része már a szerkesztők rendelkezésére áll - jelentős része azonban még hangzik. A könyv megjelenése körül bábáskodók kérik, hogy mind­azok, akik pénzadományukkal vagy előfizetésükkel támogatni szeretnék az antológia megje­lenését, a következő címre utal­ják át az összeget: „Füves­­kert-megrendelés ... példány”, vagy „Füveskert-támogatás” megjelöléssel és az átutaló pon­tos címének közlésével: MHB 222-19419 Budapest, Stádium Alapítvány. Az alapítvány címe: 1725 Budapest, Pf. 73. Egy kötet ára Magyarországon előreláthatólag 500 forint lesz. A hónap témája a Fotóban Testtájéki domborulatok Majd félszáz erotikus kép található a legfrissebb Fotó folyóiratban, mivel a kö­zépponti téma ezúttal az akt. Az erotikus jelző szándékos, hiszen nem szükséges a teljes női, férfi meztelenség ábrázo­lása ahhoz, hogy a tökélyre csiszolt művészi ábrázolás ra­bul ejtse, meghökkentse a képe(ke)t szemlélőt, aki ösz­tönösen vagy tudatosan a mú­landó szépség fotóban, papír­képben tárgyiasult, rögzített pillanatára áhítozik. Lehet vonzó egy elmosódó mozdu­lat, tekintet, festett száj, női, férfi testtájék - amelyeket például Jean-Claude Bélégou, a francia filozófiatanárból lett aktfotós fényképez szenvedé­lyesen. Hogy itt-ott perverz és morbid a kamera látószögébe került hús-vér domborulat? Talán éppen ez a bátor, felfe­dező kíváncsiság teszi művé­szivé a létrejövő alkotást. Az aktfotózás nagyjaival készült interjúk szerzői már-már sze­­xuálszociológiai megközelí­tésből keresik a választ a fotó­zás e műfaja iránti vonzalom indítékaira, a művészi alkotás folyamatában a fotós és akt­­modellje között kialakuló em­beri kapcsolatra. Zétényi János fotóművész szerint - aki kilenc év alatt 410 lányt fényképezett - pon­tosan ugyanannyi kapcsolat alakul ki ilyenformán, mint egy irodában. Stalter György aktfotós véleménye: Rodin ugyan szerelmeskedett a mo­delljeivel, hogy jobb legyen a szobor, ám „annál a szintnél, amit én csinálok, erről nem eshet szó, mert ahhoz, hogy az ember műalkotásokat hozzon létre, ez a szint még iszonyúan felületes”. A Fotó bemutatja a 43 évet élt, AIDS-ben elhunyt Robert Mapplethorpe híres-hírhedt New York-i fotográfust is (képünkön egyik műve), aki a férfimeztelenség és az egy­nemű párok bizalmas ábrázo­lásával új területet nyitott a fo­tóművészetben. -scsj- 1995. április 1., szombat Délutáni csoportösszevonások a tószegi óvodában Dajkák kényszeredett „szerepjátékban’? Az óvónőknek munkaruhára, az óvodásoknak ebédre nem futja­ ­ Megértjük a község nehéz anyagi helyzetét, de ez az egyet­len óvoda van a faluban. Igazságtalannak érezzük a létszám­­csökkentést, mert ilyen drasztikus lépés csak nálunk történt - fogalmaz keserűen Bajáriné Penzer Erika tószegi óvónő. A több mint másfélszáz tó­szegi kisgyerekkel öt csoport­ban foglalkoznak az óvodape­dagógusok. A két nagycso­portban csak egy-egy óvónő van, délután csoportösszevo­násokra kényszerülnek, és dajkák vigyáznak a gyere­kekre. A legrizikósabb a 15-16 óra közötti időszak - hallom Bajárinétól. A fenti állapotok azt köve­tően alakultak ki, hogy az óvoda alkalmazotti létszámát öttel (ebből kettő óvónő) csökkentették. Emellett egy óvónőnek és egy dajkának is szűkítették az óraszámát. Dajkák a konyhában A karbantartót, az egyik konyhalányt is elküldték, akit kényszeredett „szerepjáték­ban” a dajkák helyettesítenek, ha éppen nem az óvónőket kell pótolni. Az óvónők nem kapnak túlmunkadíjat, se ru­hapénzt, védőruhát. Továbbképzésekre sem jut­nak el, mivel azok önköltsége­sek, számukra megfizethetet­lenek. Bajáriné úgy érzi: min­dig csak a tényeket közlik az emberrel, nem veszik komo­lyan a véleményüket. Az óvodai létszámcsökken­tés a gyermekintézmény belső ügye - mondja Papp István, Tószeg polgármestere. Saját hatáskörben A képviselő-testületünk arra kérte az intézményveze­tőket (az iskola vezetőjét is), vizsgálják felül saját hatáskö­rükben - a rendelkezésükre álló pénzügyi kerethez iga­zodva - gazdálkodásukat, és ott csökkentsék a létszámot, ahol legkevésbé szenved csor­bát az oktatás-nevelés ügye. Az úgynevezett ruhapénzt - a polgármester szerint - tavaly még megkapták az óvónők is. Ezt a juttatást a rendkívül nehéz anyagi helyzet miatt az idén már a község egy intézményé­ben sem tudják biztosítani. A vezetőnő cáfol Pintér Sándorné vezető óvónő: - Cáfolnom kell kollé­ganőm kijelentését, hogy daj­kák vigyáznának a gyere­kekre. A délutáni időszakra valóban összevonjuk három csoportba a délelőtti öt csopor­tot, ám ekkor a két óvónő mellé én állok be harmadik­nak. A dajkák csak besegíte­nek. Az összevonást az is in­dokolta, hogy a térítési díj emelkedése miatt egyre töb­ben elviszik ebéd előtt a gye­rekeiket, így a 150-ből csupán 80-90 óvodásunk marad dél­utánra. Tény sajnos: ruhapénzt már tavaly se kaptunk, védő­ruhára se futotta. A létszám­­csökkentésre a rendkívül fe­szített költségvetésünk miatt kényszerültem - tájékoztat Pintérné. A vezető óvónő szerint a szakmaiság még biztosított az óvodában, bár további meg­szorításokat nem bírnának el. Napi gondjaikon helyzetük ja­vítása érdekében adománya­ikkal a szülők is nagyon sokat segítenek az óvónőknek, akik a talpon maradás érdekében többek között alapítványi bált is szerveznek. Árnyalt összkép Az intézmény egyre na­gyobb erőfeszítések árán mű­ködik, az összkép azonban en­nél jóval árnyaltabb. Szolnokon az egy óvodai csoportra jutó óvónők száma még 2-2,9 között van. A tó­szegi óvodában 1,6 ez a szám, igaz délutánra már csak három csoport marad az ötből. Sok óvodást hazavisznek, mert nem tudják megfizetni!!) szü­leik a térítési díjat. Az óvónőknek munkaru­hára, az óvodások egy részé­nek óvodai ebédre nem futja. Simon Cs. József Hetvenezer felvé­telt tartalmazó tel­jes életművét a budapesti Legújabbkori Tör­téneti Múzeumnak engedte át Ács Irén fotóművész és fotóri­porter. Az intézmény örömmel fo­gadta a szécsényi születésű művész ajánlatát, hiszen a múzeum fényképtára - a vizu­ális történeti források gyűjté­sével, tudományos feldolgozá­sával és közzétételével - az ország leggazdagabb történeti fényképgyűjteményének szá­mít. Ács Irén a hazai bemutató­kon kívül kiállításon szerepelt Franciaországban és Izrael­ben. Fotóalbumot jelentetett meg a világörökségek listáján szereplő Hollókőről, valamint a Mikszáth- és Madách-életmű ál­tal indíttatva Iste­nek a Palóc Olimposzon cím­mel a két halhatatlanhoz kap­csolódó emlékhelyekről. A múzeum várhatóan két év alatt dolgozza fel 60 ezer ne­­gatívját és 10 ezer színes dia­­pozitívját. A munkában a So­ros Alapítvány támogatásának elnyerésével Ács Irén is köz­reműködik. Felajánlás a múzeumnak „Egy hét alatt elfelejtettem, hol éltem 16 évig” Tanyán él az ifjú kutató Zsembeli József, a DATE Kar­cagi Kutatóintézet ifjú munka­társa 1967. szeptember 9-én született. Ez a dátum éppen arra a napra esett, amikor szülei dip­lomájuk átvételére indultak. Ám édesanyja csak a szolnoki kórházig jutott el. - Miért nem az orvosi pályát választotta? - kérdeztük tőle, hiszen édesapja, dr. Zsembeli József a karcagi kórház bel­gyógyász főorvosa s or­vos-igazgatója, édesanyja a krónikus belgyógyászat főor­vosa. - Szerencsére szüleim nem akartak belőlem orvost csinálni - mondja -, s én sem akartam medikus lenni. Már általános­ban érdekelt a természet. Fegy­­verneken a Holt-Tisza-partnál emlékezetes nyarakat töltöttem. A gimnáziumban az irodalom, a történelem is érdekelt a ter­mészettudomány mellett. - Minden gyerek szeretne ku­tyát vagy más állatot tartani. Önnek is voltak? - Sajnos nem, pedig iszonya­tosan szerettem volna egy kis­kutyát, de erre nem volt mód, amíg a bérházban laktunk. 14 évesen kaptam meg az első ak­váriumomat, s 2 évig kellett ki­tűnőnek lennem, hogy kutyát kaphassak. Ekkor már a Zöldfa utcára költöztünk, s ott egy hét alatt elfelejtettem, hogy 16 évig bérházban laktam. Rögtön hat akváriumom lett, terrárium, hörcsög, teknős is volt a külön­­szobámban, így a húgomat sem zavartam. Ekkor kezdtem el tu­datosan a mezőgazdasági pá­lyára készülni. Barátommal, Molnár Pállal minden nyáron elmentünk fizi­kai munkára a MEB Tsz II. ke­rületébe, ahol testközelbe kerül­tem a mezőgazdasággal. - Akkor már innen egyenes volt az út az agráregyetemre? - Igen, Debrecenben végez­tem. Azért oda jelentkeztem, mert közel volt Karcaghoz s ba­­rátnőmhöz, akit azóta, több mint hét év együttjárás után el is vettem feleségül. Ahogy mondani szokás, a mi szerelmünk a diákszerelem ti­pikus esete volt. Ő most anya­könyvvezetőként dolgozik. Én Debrecenben a növényter­mesztő ökológus szak mellett megszereztem az angol szak­fordítói diplomát is. - Mivel foglalkozik az inté­zetben? - Hasonló dolgokkal, mint amivel a szakdolgozatomban foglalkoztam, ahol prof. dr. Nyíri László volt a konzulen­sem, vagyis az öntözés hatása a talaj szerkezetére. Emellett a Tisza-tó hatásterü­letének vizsgálata (monito­ringja), s talajfizikai kérdések, a defláció s egy súlykiziméteres kísérlet is az én feladatom. Sze­retnék tudományos fokozatot is szerezni; a talajfizika, a talaj­vízháztartás terén végzett kuta­tások eredményét kívánom majd publikálni. - Magánemberként pedig ki­költözött egy tanyára. Miért? - Már egyetemistaként meg­vettem ezt a tanyát, ám nem volt olyan tervem, hogy far­merként gazdálkodjam ott, csak hobbiként vettem. Akkor úgy gondoltam, hogy hét végén fel­pakol a család, kertészkedik, pihen, s vasárnap este hazajö­vünk. A nősüléssel azonban megváltozott a terv; a család segítségével lakhatóvá tettük az 50 éves épületet, s kiköltöztünk a feleségemmel. Gáz, víz, vil­lany, telefon ott is van, s a 3200 négyzetméteres területen nem zavarnak a szomszédok, a tanya minden ablaka a szabadba néz, körbesüti a nap, s ott nem kell attól tartanom, hogy a szilva­fám átlóg a szomszédba. Kiala­kítottam egy 1500 négyzetmé­teres gyümölcsöst, most készül a parkosítás, a konyhakert. Itt már van helye a két kutyának, az akváriumoknak is. Most szü­leink s húgom vonul ki hozzánk hét végén, s élvezik a csendet, a nyugalmat, s ott jól kipihenik a heti rohanást.­­ de - Felvételünkön Zsembeli József a súlyliziméter adatgyűjtő elektronikáját ellenőrzi fotó: korényi

Next