Új Néplap, 2005. augusztus (16. évfolyam, 178-203. szám)

2005-08-03 / 180. szám

2005. AUGUSZTUS 3., SZERDA ÉLETMÓD Amikor a luxus hazatér r osztály A Mercedes legújabb családi autója tökéletes műremek Ősztől egyelőre csak az Egyesült Államokban le­het kapni, de tavasztól a motorizáció európai ínyencei is megkóstolhat­ják a stuttgarti gyár leg­újabb csodáját. Hegyi Áron Nem mindennapi élményben le­hetett részük azoknak az újság­íróknak, akiket egy tesztvezetés erejéig vendégül látott a Mer­cedes-Benz, Zürich közelében. A hálás feladat az volt, hogy egy körülbelül 160 kilométeres me­netpróba során minél többet tud­junk meg egy olyan autóról, amit Európában majd csak fél év múl­va lehet megvásárolni. A Merce­des R osztály néven bemutatott csodáit ugyanis egyelőre még csak az Egyesült Államokban forgalmazzák. A gyártó saját megnevezése szerint az R osztály nem más, mint egy Grand Sport Tourer. A név valóban megállja a helyét Az R osztály, már-már ijesztően nagy, hat személynek is kényel­mes túraautó. Menetteljesítmé­nye pedig még a sportkocsiké­val is vetekszik. Tervezésekor a jelszavak a dizájn, a dinamizmus és a di­menzió voltak, ezeket sikerült is megvalósítani. Mind a kisebb R 350-es, mind a nagyobb R 500- as típusban háromszor két ülés található, ami végtelenül kényel­mes utazást tesz lehetővé bár­melyik üléssorban. Ebben nem kis szerepet játszik, hogy a na­gyobb változatban 3215 mm a tengelytáv, ami egy kisbusznak is dicsőségére válna. Az óriási méretekből egyedül a csomag­tartónak jutott kevesebb, alap­esetben mindössze 314 literes, igaz egészen 2385-ig bővíthető. A belső térre más panaszunk nem lehet. Az általunk kipróbált R 500-as rendkívül finom, vilá­gosbarna bőrbe volt öltöztetve. A fa betétekkel óvatosan bántak, csupán a kormányra, a közép­konzolra és az ajtókra jutott egy kevés. A kapcsolókkal azonban nem voltak ilyen szűkmarkúan. Csak a két első ülésre jut vagy fél tucat. Mindkét ülés motorosan mozgatható előre-hátra, le s fel. A háttámlán kívül az ülés lap­ja is állítható, sőt az ülés ke­ménysége és tartása is változtat­ható. Három gomb, illetve egy kerek, négyirányú kapcsoló jut a két visszapillantó tükörnek. A kormányról vezérelhető a CD- s rádiómagnó és a kihangosítóba helyezett telefont is fel tudjuk venni innen. Az automata sebes­ségváltóval megspórolt helyet pohártartók és tároló rekeszek vették át. A két első ülés közötti széles, kényelmes könyöklő alatt rakodóhely rejtőzködik. A hétfokozatú automata sebes­ségváltó öt csillagot kapott tő­lünk. Az előre, hátra, föl és le mozgatható kormányoszlop jobb oldalán található kis kapcsoló­val állíthatjuk be. Miután sebes­ségbe tettük a váltót, nincs más dolgunk, mint bal lábunkat nyu­galomba helyezni, a féket felen­gedni, és finoman gázt adni. Ettől a pillanattól kezdve a ZG­­TRONIC váltó mindent elvégez helyettünk. Szinte észrevétlenül vált a fokozatok között, és a vá­ratlan fékezések, illetve az erős kigyorsítások sem hozzák zavar­ba, teszi a dolgát. Leteszteltük kanyargós hegyi úton és autópályán is, hogy meg­tudjuk, mire képes az R 500-as 306 lóerős motorja. Sajnos nem a svájci rendőrök miatt nem ír­hatjuk azt, amit szeretnénk, va­gyis, hogy kihoztuk az autóból a lehető legtöbbet. Óvatosak voltunk, főleg az au­tópályán, bár a 90-100 mérföl­det - amerikai autóról lévén szó, ez 150-160 kilométer per órás sebesség - könnyedén tartottuk. A hegyi utakon kimondottan la­zán vette az emelkedőket, bár az erősebb kanyarokban a finomra hangolt futóművei ellenére is meg-megindult a több mint két­­tonnás autó hátulja. Nem csak a férfiszíveket dobogtatja meg ez a különleges, csodálatos külsővel és kényelmes belsővel ellátott családi autó A pénz szépsége, avagy mire jó­ egy fabatka A Magyar Nemzeti Bank látogatóközpontjában ezt­­ megtudhatja különleges múzeumunkban az érdeklődők - gyerekek és felnőttek egyaránt - játszva szerez­hetnek ismereteket a pénz történetéről, gyár­tásáról és a mai bankjegyek jellemzőiről. Kíváncsi arra, milyen volt a legelső magyar pénz? Szeretné tudni, hogy ki veretett először hazánkban arany­pénzt? Látott már Kossuth-bankót? Érdekli, ho­gyan készül az érme és a bankjegy? Ha kíváncsi a válaszokra, az MNB látogatóközpontjában meg­találja őket. Kiállításunk középpontjában a pénz áll, s látogatóinknak megmutatjuk, mi a szerepe, mióta használják, hogyan fejlődött, hogyan készül, mikor cserélik, hogyan semmisítik meg, és milyen jövő elé néz... A Magyar Nemzeti Bank Látogatóközpontja sokkal több, mint modern, interaktív múzeum. Hiszen nemcsak arról van szó, hogy számítógépek mu­tatják, mit érdemes tudni egy-egy érdekes érméről illetve a kibocsá­jtó uralkodóról, vagy hogy kompu­terek magyarázzák a legfontosabb gazdasági kife­jezéseket. A Látogatóközpontban különböző kis­­filmek közül választhat, vagy saját kezűleg érmét verhet egy olyan géppel, amelyet már a közép­korban is érmeverésre használtak. De ez még mind semmi! A Látogatóközpont­­ban naponta négy különböző előadást hallgat­hat pénzügyi és pénztörténeti témában. A Magyar Nemzeti Bank Látogatóközpontja felkapott hely­ lett, hiszen a megnyitás - tavaly március - óta közel 60 ezren keresték fel. A legnagyobb sikert a különféle interaktív játékok aratták, amelyek játékos formában mutatják be a bizony sokszor száraznak, unalmasnak tűnő pénz­ügyi témákat. Végre van egy olyan hely, ahol játszva tanulhatunk, könnyedén érthetjük meg a legfontosabb gazdasági összefüggéseket! A legnépszerűbb játék a fabatkanyomtatás. A vállalkozó kedvű játékos számára a számítógép öt, véletlenszerűen kiválasztott kérdést tesz fel a pénz világából - persze csakis olyanokat, amelyek­re itt, a Látogatóközpontban rögtön választ is kaphat. És ha esetleg megakadna, a mindig kész­séges személyzet hamar átlendíti a holtponton. A lényeg: aki a kvízkérdések többségére he­lyesen válaszol, pénzt nyomtathat, méghozzá a saját arcképével díszítve! Ezt a pénzt­­ szelleme­sen - fabatkának nevezik, így akinek sikerül a tudáspróba, arról nem mondhatják, hogy fabat­kát sem ér a tudása. Pénzügyi kérdezz-felelek Miért jó, ha alacsony az infláció? Mert, ha magas az infláció sokba kerül a társadalomnak, korlátozza a gazdaság fejlődését, csökkenti az emberek bevé­teleit és elértékteleníti tartalékaikat. A gazdaságtör­ténet tapasztalatai és a közgazdaságtan elméleti megfontolásai egyaránt arra világítanak rá, hogy egy ország gazdasága és életszínvonala akkor nő a leg­gyorsabban, ha az infláció tartósan alacsony marad. Miről mesélnek pénzeink? Tudta, hogy az első magyar érméket Szent István készíttette? A nem egészen 1 grammos dénárok színezüstből készültek. A rajtuk szereplő ábrázolások beszédesek: a lándzsa a királyi hatalmat jelképezte, a templom pedig arra utalt, hogy­ a pogány magyarságot szentként tisztelt első királyunk térítette meg. Az eredeti érmet kiállításunkon meg is tekintheti! A Magyar Nemzeti Bank Látogatóközpontja az ország második legnagyobb bankjegy- és érme­gyűjteménye. A Látgatóközpont széleskörű szolgáltatással áll a vendégek rendelkezésére: • Színes, önarcképes fabatkát nyomtathat, ha a kérdések többségére helyesen válaszol. • Lemérheti testsúlyát 1,10, 100 Ft-osban, valamint 1 eurósban, sőt aranytömbben is. • Kipróbálhatja erejét egy igazi aranyrúd mege­melésével. • Saját érmét verhet az érmeverő gépen. • A vetítőteremben kiválaszthatja, hogy melyik filmet kívánja megtekinteni. • Az 52 fős előadóteremben az érdeklődő cso­portok pénzügyi és pénztörténeti előadásokat hallgathatnak. • A szakkönyvtár olvasóterme minden látogató előtt nyitva áll. A Magyar Nemzeti Bank Látogatóközpont­jának címe: Budapest, V. ker. Szabadság tér 8-9. A belépés ingyenes. Nyitvatartási idő: minden hétköznap 9-től 16 óráig. A kiállítás mozgáskorlátozott látogatóink számára is kényelmesen megtekinthető. Bővebb információért hívja a (06-1) 428-2752-es telefonszámot, vagy keresse fel honlapunkat: www.lk.mnb.hu Játszva nyerhet! Keresse keres­ 1 rejts cin­inket a holnapi szavaban! ( Ifi 9 Csúcstechnikával ellátott műszerfal A legmagasabbaknak is kényelmes Technikai adatok A gyári adatok szerint az R 500-as hét másodperc alatt gyor­sul százra, a végsebessége pedig 7 245 kilométer per óra. Ekkora­i autó esetében ez kifejezetten ba­­­­rátságos adatnak számít a 13,3­­ literes kombinált fogyasztás 1 száz kilométeren. Élet & Stílus rovatunk ! A Citroennél ünnepük heti oldalainak témái ; az egymilliomodik C3-ast HÉTFŐ SZÉPSÉG & DIVAT KEDD EGÉSZSÉG ♦ SZERDA AUTÓ & MOTOR CSÜTÖRTÖK DIGITÁLIS VILÁG PÉNTEK ÍNYENCSÉGEK SZOMBAT CSALÁD & NEVELÉS Hétfő óta Győrben is felkerülhet a kerékbilincs megbilincselik Győrben a szabálytalanul parkoló autó­kat. A kerékbilincselést a közterület-felügyelet rendel­heti el. Az eljárás költsége akár a húszezer forint plusz áfa összeget is elérheti. Há­rom nap után a szabálytala­nul parkoló gépkocsit elszál­lítják egy erre a célra kijelölt telephelyre, ahol a tárolás költsége napi ezer forint. A Swift Super 1600-as indul a JWRC versenyen megszületett a végleges döntés a Suzukinél. A gyár a Junior World Rally Champi­onship versenysorozat követ­kező állomásán, a Finn Ralin már új versenyautóját, a Swift Super 1600-ast indítja. A versenygép megkapta az engedélyeket az FIA Motor­sport Ellenőrző Bizottságától, tehát mostantól bármikor be­vethető a világbajnokságban. A további érdekességek: www.r­eggel.hu elérte a bűvös egymilliós eladási határt a Citroen C3. Mintegy három évvel ezelőtti bevezetése óta a C3 saját szegmensében a legnépsze­rűbb ötajtós modell lett. Nyu­­gat-Európában tavaly össze­sen 267 000 darabot helyez­tek forgalomba. Négy év múlva kezdődhet a Panamera gyártása készül a legújabb Porsche! A vállalat vezetésének dön­tése értelmében megkez­dődhet az új négyüléses, négyajtós prémium sport­kupé fejlesztése. A Porsche több mint 1 milliárd eurót fektet az új modellcsaládba, melyet saját forrásból bizto­sítanak. A Panamerából évente 20 000 darab kiszál­lítását tervezik. Témáinkról bővebben az Auto Bild Magyarországban olvashat

Next