Új Néplap, 2016. augusztus (27. évfolyam, 179-204. szám)

2016-08-23 / 197. szám

2016. AUGUSZTUS 23., KEDD Peugeot Partner Tepee Outdoor, a haszonjármű alapú egyterű Minden a józanságról szól Manapság már elég ritka, de vannak olyan modellek, ame­lyek csúcsváltozatban is ra­cionálisak tudnak maradni. Miklós-Illés Kálmán kozponti szerkesztoseg@med­iaworks.hu BUDAPEST Nem lehet azzal vá­dolni a PSA-csoportot, hogy el­kapkodta volna a Peugeot Part­­ner/Citroën Berlingo család le­váltását, az aktuális nemze­dék 2008-ban debütált és ta­valy esett át egy fazonigazítá­son. A jobban felszerelt válto­zatok frontján már LED-es nap­pali fény világít, illetve városi vészfékező növeli a biztonságot. A Peugeot személyszállító vál­tozata, a Partner Tepee ugyan­akkor minden fi­nomítás ellenére is megmaradt jó­zan autónak, és ezt az ára is alátá­masztja. Aki egy új kompakt egy­terűvel szeme­zik, az tisztában van vele, hogy a közepes felsze­­reltségű modelle­kért is mélyen a zsebbe kell nyúl­ni. Ha nem tud­juk vagy akarjuk egy garzon­lakás árát elkölteni családi au­tóra, alternatívaként szóba jö­het például a Partner Tepee is. Hiszen 1,6-os, 120 lóerős dízel­motorral, terepjárós Outdoor ki­egészítőkkel (+15 milliméteres emelés, fényezetlen elemek) és teljes felszereltséggel (klímabe­rendezés, tempómat, könyöktá­maszok stb.) is megáll 5 684 000 forintnál. Csak összehasonlítás­képpen: az 5008-as egyterű leg­olcsóbb változata a 120 lóerős dízelmotorral 6 610 000 forintot kóstál, a német konkurencia pe­dig még drágább. Szóval a Partner ára nagyon rendben van, néhol azonban le­het érezni a spórolást. Zömében olcsónak ható plasztikok borít­ják a műszerfalat és az utaste­ret, de sehol sem „fájó” mérték­ben, csak látszik, ez a kocsi más vevőkört szólít meg, mint mond­juk az említett 5008-as. Haszná­lat közben viszont nagyot dom­borít az autó. Kompakt külmére­­tei (hosszúsága 4,38 méter) elle­nére bőséges a helykínálata. Hát­só ülései különál­lók, a karosszéria szélességét pedig mutatja, hogy ha a két szélső hely­re gyerekülések vannak bekötve (a középső nem is a fixes), közöttük még egy fel­nőtt viszonylag kényelmesen el­fér. A sok rekesz mellett a lehajt­ható asztalkákért is dicséret il­leti az autót, amelynek egyéb­ként hatalmasak az üvegfelüle­tei - a körkilátás nem is lehetne jobb. A két oldalsó, hátsó tolóaj­tón keresztül könnyű a ki- és be­szállás, a méretes csomagtérajtó­val viszont mindig számolni kell, mert nagy helyet kell hagyni a Partner mögött, hogy ki tudjuk nyitni. A raktér egyébként már alaphelyzetben is gigászi, de a teljes befogadóképesség kereken 3 köbméter. Akárhogy is, a Part­ner Tepee egy haszonjármű ala­pú egyterű, ami néhol érződik. Rugózása elfogadható, inkább a hangszigetelés, a szélzaj (sztrá­dán) és a hosszú úton kapcsolha­tó váltókar árulkodik erről. A motorra viszont egy rossz szót sem szólhatunk: az 1,6-os Blue HDi izmosabb, 120 lóerős változata (van 100 lovas is) de­rekasan húz a 300 newtonmé­teres nyomatékkal, erőleadá­sa egyenletes és a kocsi a nagy homlokfelület ellenére is meg­elégszik 100 kilométerenként 6,0 liter gázolajjal. Nemcsak a nagyobb erőtartalék miatt érde­mes beruházni 285 ezer forintot a 120 lóerős változatba, a 100 lo­vas verzióval szemben itt hatfo­kozatú manuális váltót kapunk. Control rendszer, amely egy többállású kipörgésgátló és elektronikus differenciálzár. A vezető a műszerfalon elhe­lyezett kapcsológombbal vá­laszthatja ki az aktuális útvi­szonyoknak leginkább megfe­lelő vezetési módot öt lehető­ség közül: hó, sár, homok, ESP Standard vagy ESP OFF. Dombsegéd Majdnem terepjáró a 15 milliméterrel megemelt Partner Az Outdoor verzióhoz 90 000 forintért rendelhető a Grip Azonos elgondolás a Citroennel A Partner Outdoornak Citroen megfelelője is van: a Berlin­go XTR az oroszlános modell­hez hasonlóan csak dízelmotor­ral kapható, a 10O lóerős vál­tozat 5 745 OOO, míg a 120-as 5 760 OOO forintot kóstál. A fran­cia modellpárosra hajaz a Da­cia Dokker Stepway is, amely 4363 milliméter hosszú, cso­magtartó-kapacitása pedig 800 liter. A Dacia bázismodell­je 3 770 OCO forinttól elvihető (115 lóerős, 1,2-es, benzines tur­bómotor), a 90 lóerős 1,5-ös dCi pedig 4 070 ООО-ért. Más árszin­tet képvisel a VW Caddy Alltrack: a 4528 milliméter hosszú, 750 li­teres csomagtartójú wolfsburgi modell 8 575 420 forintba kerül 2,0 literes, 102 lóerős alapdízel­lel. A 150 lóerős TDI-hez automa­tikus váltó és 4Motion összkerék­­hajtás is rendelhető. Jubileum: 50 éves az Opel tesztközpontja - Más gyártók is kedvelik Húszezer látogatót várnak RÜSSELSHEIM Rodgau-Duden­­hofenben 1966-ban kezdte meg a működését az Opel tesztköz­pontja, a fél évszázados jubileu­mot szeptember 10-én egy nyílt nappal ünneplik, 20 ezer láto­gatót várnak az egyébként ha­talmas kerítéssel és erdősávval körbevett létesítményben. Az 1966 áprilisában átadott tesztközpontban 2,6 négyzetki­lométeren 33 kilométernyi utat építettek, köztük egy 5 kilomé­ter hosszú, 33 fokos dőlésszö­gű körpályával - itt elengedett kormánnyal 250 kilométer per órás sebességgel lehet utazni. Mielőtt gyártásba kerül egy Opel, 40 000 kilométert kell túlélnie a tesztközpont útjain, ami a valós életben 200 000 ki­lométeres futásteljesítménynek és nagyjából 15 évnyi életnek felel meg. Az aktuális Astránál például 24 hét alatt lezavarták ezt a tesztprogramot a most 65 kilométer hosszú úthálózaton. 2020-ra már 90 kilométernyi tesztpálya lesz, köztük egy új, 2 kilométeres egyenes a fékrend­szer „vallatására”. Itt sosem áll meg az élet: há­rom műszakban dolgoznak a tesztközpontban, ahol 150-700 ember tartózkodik egyszerre, és naponta mintegy 40 000 ki­lométert tesznek meg a prototí­pusok és a vizsgált szériaautók, havonta mintegy 500 abroncsot koptatva el. Lővei Gergely Három műszakban, napi 40 ezer kilométert megtéve tesztelnek Összegzés A jóval drágább egyterűk sem praktikusabbak a Partner Te­­pee-nél, a helykínálat és a cso­magtartó is gigászi. Néhol ugyan érezni a a spórolást, ös­­­szességében korrekt autóról van szó, amely megéri az árát. AUTÓMOTOR 11 HÍREK Gyalogosokra is vigyáz a Transit KÖLN Az új funkció a szélvédő mögötti kamera és a lökhárító­ba épített radar jeleit dolgozza fel, de arra is képes, hogy előre jelezze a veszélyt, ha egy gya­logos még a járdán halad, és keresztezheti a közelgő jármű útját. Ha a vezető nem reagál, a rendszer a féktárcsák és a fékbetétek közti távolság csök­kentésével rövidíti le a fék­hatás felépüléséhez szüksé­ges időt. Ha az autós továbbra sem tesz semmit, a berende­zés önálló fékezéssel csökken­ti a jármű sebességét. AM Jövőre jön a második Seat SUV MARTORELL Nem sokkal az Ateca után egy újabb, kisebb méretű szabadidő-autóval bő­víti a kínálatát a Seat, már megvan az első vázlat, ame­lyen visszaköszönnek a 2011- es Genfi Autószalonon bemu­tatott IBX tanulmány vonásai: kerek kerékjáratok, egészen a tetőig szalad a felfelé forduló övvonal - ezt vették alapul az Atecához is, de annál jobban átalakították a megjelenést. Műszakilag az MQB-építőkész­­let csökkentett méretű válto­zatára épül majd az újdonság, ennek a gyártására készítik fel a martorelli üzemet. AM Készül a 330 lóerős verseny Kia BECS Az osztrák Stohl Advanced Research and De­velopment nevű cég elkészíti a Kia Ceed túraautó-változatát, amelyet a nemzetközi TCR sza­bályzatnak megfelelően építe­nek fel. A fejlesztés még tart, a 2017-es új szabályokat is fi­gyelembe vették az építés so­rán. Az ötajtós karosszériát ve­szik alapul, 1,95 méteresre nö­velik a szélességet, új az állít­ható versenyfutómű, a motor 330 lóerős, a váltó hatfokoza­tú, szekvenciális. AM A legnagyobb VW a legkisebb MAN MÜNCHEN Nem sikerült teljesen a márkaarculathoz igazítani a MAN TGE kisteherautó megje­lenését, csak a márkajelzéseket és a hűtőrácsot cserélték le. Fon­tos újdonság a MAN haszonjár­műmárka számára a TGE elne­vezésű modell, az új VW Craf­­ter átnevezésével létrehozott modellsorozattal ugyanis az ed­dig 7,5 tonnás össztömegről in­duló palettáját kiterjesztette a 3,0-5,5 tonnás össztömegű ka­tegóriára - legfeljebb 3,5 tonnát vontathat a jármű. Két tengely­táv, három karosszériahossz (5983, 6833 és 7388 millimé­ter) és -magasság (2340,2575 és 2800 milliméter) közül választ­hatnak majd az ügyfelek, a leg­nagyobb dobozosnak 18,3 köb­méteres a raktere, és természe­tesen szimpla vagy dupla fül­kés járóképes alváz is a rendel­kezésükre áll majd. Műszakilag megegyezik a Crafterrel a MAN változat, azaz a 2,0 literes négyhengeres dízel négy teljesítménnyel (102, 122, 140 és 177 lóerő) lesz választha­tó. A hátsó­ mellett összkerék­­hajtás is létezik, a 6 fokozatú ké­zi kapcsolású helyett pedig 8 fo­kozatú automatikus váltót is le­het kérni. 2017 áprilisában in­dul a sorozatgyártás, Magyar­­országra ősszel érkezik meg a MAN TGE, amelyet folyamato­san vezetnek majd be az euró­pai piacokra. L. G.

Next