Új Néplap, 2017. augusztus (28. évfolyam, 177-203. szám)

2017-08-02 / 178. szám

2017. AUGUSZTUS 2., SZERDA Huszonkilenc napig Kereken huszonkilenc na­pig gyalogolt Weindenbach­­tól a testvérváros Beseny­­szögig Erich Kraus, aki vé­gül hétfőn délután érkezett meg a megyénkben kiste­lepülésre. A borostás, úttól poros, pecsenyére sült nyug­díjas még nyolcszáz kilomé­ter után is vidáman ölelget­te a helyieket. Joó Zsuzsa zsuzsanna.joo@mediaworks.hu BESENYSZÖG - Egy-két nappal korábban érkeztem, ez volt a meglepetés - nevet Erich, megsúgva, ennél gyorsabban nem lehetett már gyalogolni. A nemszeretem városokban gyorsított, ott ugyanis tömeg­közlekedett.­­ Amikor először megvet­tem magamnak a jegyet Ma­gyarországon, odajött hoz­zám egy németül beszélő fic­kó és elmagyarázta, kár volt, ugyanis 65 év felett ingyene­sen lehet utazni. Onnantól kezdve vígan vonatoztam, bu­­szoztam a városhatártól vá­roshatárig. Ott aztán leszáll­tam és gyalog folytattam uta­mat. Sátor, hálózsák nem volt nálam, ott aludtam, ahol utol­ért az éjszaka. Németország­ban, Ausztriában tanyákon, Magyarországon inkább pan­ziókban. Általában napi har­minc-harmincöt kilométert baktattam a kerékpárutakon, az autóutak mellett, dűlőuta­­kon. Közben fotóztam, egy hó­nap alatt tízezer képet készí­tettem. Beszélgetés közben meg­jegyezzük, szép színe lett a naptól... - Meghiszem azt! Ide néz­zenek! - majd felhúzza póló­ját, alatta ott látható a mez­telen hátára felvett hátizsák pántjainak fehér csíkja, mint­ha melltartója volna.­­ Vicces, ugye? Erich elmondja, az időjárás­sal nagy szerencséje volt. jú­lius 3-án, amikor elindult ott­honról, éppen egy lehűlés kez­dődött, akkor kellemes időben baktathatott. Két nap volt csak esős idő, majd jött a magyaror­szági hőség, ami ellen nem le­het védekezni, csak szenved­ni tőle. S bár Spanyolország­ban megtapasztalhatta az El Caminónál, milyen a káni­kula, a magyar meleg másabb, kegyetlenebb.­­ A leglátványosabb különb­ség az, hogy míg Spanyolor­szágban a bal, addig Magyar­­országon a jobb karom barnult le jobban. Látják? - kérde­zi mosolyogva, mi meg szem­ügyre vesszük, csakúgy, mint a hátizsákját. Nem túl nagy, de Erich azt mondja, éppen elég volt annak a kevés hol­minak, amit magával hozott. Megsúgja, alig csomagolt be magának ruhát, mindössze­sen két pólóval indult útnak.­­ Elég az, nem? Minden es­te kimostam a piszkosat, más­napra meg is száradt. Cipőből is csak egyet hoztam, azt a ba­kancsot, ami rajtam volt végig. Az előző ugyanilyen cipőm­ben jártam végig a Caminót, a 3000 kilométert. Amikor ha­zaértem, írtam a svájci gyár­tónak, hogy jól teljesített a ba­kancsuk, erre küldtek nekem egy újat. Abba jöttem. A régit az előadásaimra szoktam ma­gammal vinni és egy eurót ké­rek mindenkitől, aki bele akar szagolni - a férfi nagyokat ne­vet, miközben beszél. Vesszük a lapot, így arra kérjük, mutas­sa meg a selyem pizsamáját is, amit becsomagolt a túrájára.­­ Na, azt igazán luxus lett volna a kilós fényképezőgép, a töltők és akkumulátorok, a ve­zetékek és a liter víz mellé be­tenni...! Túrabotot se hoztam, ellenben a rózsafüzért, az Atlanti-óceánnál talált kagy­lóhéjat, egy kokárdát és egy magyar-német kitűzőt igen. Csodálkozva bámuljuk a te­nyérnyi nagyságú kagylót, egyelőre nem értjük, ezt mi­ért kellett megutaztatni, végül annyiban maradunk, hogy az útjait jelképezi. És körülbelül ennyi a válasz arra a kérdé­sünkre is, miért éppen gyalo­gosan vágott neki a sok száz kilométeres útnak, amit vis­­­szafelé már vonattal tesz meg. Erich Kraus csak a legszükségesebb holtaikat pakolva hátizsákjába indult gyalog az útnak Fotó: M. J. Imádja a gulyást és a marhapörköltet Egy hónap alatt két ma­gyar szót sikerült tökélete­sen elsajátítania Erichnek: azt, hogy köszönöm és hogy egészségedre. Ezek ugye na­gyon fontos kifejezések, fő­leg étkezéseknél. Márpedig Besenyszögön igen jókat le­het enni, az utazó alig vár­ja, hogy megfőzzék neki a gulyást, a marhapörköltet. De ha ez mégsem kerülne az asztalra, a Balaton szelet­tel is kiegyezik Erich Kraus, aki egy hónapig gyakorlatilag ezen élt napközben. Forgószárnyasok a szabadstrand fölött TISZAKÉCSKE A hét első nap­jaiban a tiszai szabadstran­don egy fürdőző a mobiltele­fonjával rögzítette - majd fel­­töltötte az internetre -, amint a Magyar Honvédség egyik, „Mókus” becenévre hallgató AS350 Ecureuil típusú heli­koptere ráfordul a Tiszára és alig néhány méterrel a stran­dolók feje fölött repül el. - Két ilyen típusú gépet még tavaly májusban kapott a Magyar Honvédség, azóta több mint ezer órát töltöttek a levegőben - tájékoztatta la­punkat dr. Koller József ezre­des, az Ittebei Kiss József had­nagy helyőrség és az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis pa­rancsnoka. - Az említett moz­góképen az látszik, hogy ka­tonáink az egyébként rendkí­vül csendes hanghatású forgó­szárnyas technikával különle­ges földközeli, illetve terepkö­vetéses repülési feladatot haj­tanak végre a Tisza-part men­tén, azon az oldalon, ahol tel­jesen biztonságos távolságban vannak a fürdőzők. Többek között ezek azok a helikopte­rek és katonák, akik a határa­inkon az országot és a magyar embereket védik - tette hozzá a parancsnok, hangsúlyozva, mennyire fontos az állomány tökéletes kiképzése. M. G. MEGYEI KÖRKÉP g Apadó sörcsap Szathmáry István unneplap@unneplap.hu S­zomorú hír, hogy egy nagy forgalmú, számos mun­kahelyet teremtő cég a jövőben visszafogja itteni ter­melését. Ennek a lépésnek a kellemetlen következményeit hama­rosan sokan érzik majd a saját bőrükön. A munkáját el­vesztő több tucatnyi ember mellett a sörgyárnak helyet adó Martfű is összébb húzhatja a nadrágszíjat. A döntést a gyár termékeit érintő adó nagyságával indo­kolják, mivel véleményük szerint így nem elég jövedelmező a termelés fenntartása. Valószínűleg érthető az adókulcs­hoz ragaszkodó kormány álláspontja, miszerint nem akar követeléseknek engedni. De a kép bonyolultabb en­nél. Annak nem most keres­hetjük a felelősét, hogy egy­kor állami szintű döntéssel került ebek harmincadjára a hazai ipar jó része, amit meg sem kísérelték működ­tetni, esetleg hatékonyabbá tenni. Egyszerűen a lovak közé dobták a gyeplőt, mindent elad­tak, amire vevő akadt. Legfeljebb a cégek többsége helyett csak az általuk birtokolt piac maradt. A sörgyár is hazai vállalkozás volt a privatizációig. A mostani probléma jórészt az akkori szerencsétlen dön­tésnek a következménye. Egy idegen céget érthető módon elsősorban a hatékonyság érdekel, érzelmi kötődése nincs ahhoz a helyhez, ahol éppen megtermelik számára a profi­tot. Valószínűleg más lenne egy helyben felépített vállalko­zás szemlélete, de ezen már régen túl vagyunk. A jelenlegi helyzetben sajnos oda juthatunk, hogy sok, a problémáért egyáltalán nem felelős ember, s velük együtt egy egész település kénytelen szembenézni komoly anyagi nehézségekkel. Egy korábbi dön­tés következménye a mostani jelentős probléma. Neumann János az egyetem neve (Folytatás az 1. oldalról) KECSKEMÉT/SZOLNOK Ez alka­lomból tegnap egy névtáblát leplezett le dr. Ailer Piroska rektor és Finta Zita kancellár Kecskeméten az Izsáki úti fő­épület előtt. Ailer Piroska beszédében el­mondta: az intézmény nevének megváltoztatását a szenátus kezdeményezte. A rektor azt is felidézte, hogy még 2002-ben a GAMF Kar informatika intéze­tének épületét a főiskola elne­vezte Neumann Jánosról, és a matematikus mellszobrát elhe­lyezték az Izsáki úti parkban. Ailer Piroska hangsúlyoz­ta: meggyőződésük, hogy a magyar származású világhí­rű tudós tudományos-kutatási öröksége és szellemisége min­den tekintetben kapcsolódik az egyetem sokszínű szak­mai, tudományos és képzési tevékenységéhez. Finta Zita kancellár arról beszélt, a jövőben struktúrá­ban, szolgáltatásokban maga­sabb színvonalat szeretnének képviselni. Szerinte azután, hogy a tavalyi integrációt kö­vetően a kecskeméti-szolnoki lett az első alkalmazott tudo­mányok egyeteme, ki lehet je­lenteni: ez a jövő egyeteme. Dr. Ailer Piroska rektor beszé­dét tartja Fotó: MW Gőzössel tisztelegtek az elhunyt mozdonyvezetőre Nosztalgiavonattal emlékeztek SZOLNOK A közelmúlt­ban, 63 esztendős korá­ban sajnálatosan elhunyt Rimaszombati István, Magyarország nosztalgiavo­natainak egyik legismertebb (gőz)mozdony­vezetője, fiata­lon a Szolnoki Olajbányász SE egykori kosárlabdázója. Mun­káltatója, a Magyar Államvas­utak Zrt. emléke előtt tiszte­legve, a szolnoki vasutasem­ber keddi temetése napján az Indóházhoz, az ószolnoki pá­lyaudvarra, majd a jelenle­gi vasútállomásra érkeztetett egy nosztalgiaszerelvényt. A három Pullman-kocsivon­­tatmányt húzó, legendás 204-es, nagykéményes gőzmoz­donyt ezúttal Rimaszomba­ti úr egykori kollégái vezet­ték Szolnokig és vissza. A sze­relvényt, annak faránál egy szintén legendás mozdony, a „Púpos” csúfnevű, zöld színű M40-es dízel gyorsította fel. A vasúttársasággal és a vas­úttörténettel elhivatott Rima­­szombati István korábban be­szélt arról, hogy a 204-es gőz­mozdonyt magyar tervek alap­ján osztrák mozdonygyárak is építették. Az őt búcsúztató 1900-ban készült, 1952-től a csepeli szabadkikötőben dol­gozott, majd 2016-ban újítot­ták fel. Mészáros Géza A gőzös húzta nosztalgiaszerelvény és kollégái is búcsúztatták a közelmúltban elhunyt Rimaszombati István vasutas-mozdony­vezetőt­Fotó: Mészáros János

Next