Állami Bánffy leánygimnázium, Szolnok, 1933
A KENYÉRKERESŐ NŐ. Sok szó esik napjainkban a kenyérkereső, dolgozó nőről. Alig múlik el nap, hogy férfiak, nők az állásnélküliség nyomasztó gondja miatt egymást vádolva, egymástól a jövő boldogulásukat, kenyerüket féltve ne cikkeznének az újságokban. Mi okozza ezt az ádáz küzdelmet ? Miért akarják a férfiak a nők által a háború alatt eleinte parancsoló kényszerűségből elfoglalt, de azóta a mai nő életszükségletévé vált kenyérkereseti pályákat újból és kizárólag a maguk részére követelni ? Idejét múlt dolog azt a kérdést feszegetni, hogy tanulhat-e a nő, hogy azután kenyérkereső pályára lépjen ? Maga az élet hívta a háborús évek, forradalmak, kommunizmus alatt a nőket a közös küzdőtérre s ennek tapasztalatokat nyújtó, érlelő hatása után természetes, hogy „nem tudnak ragaszkodni többé ahhoz a felfogáshoz, hogy az erények csak otthon kötött pamutharisnyában virulhatnak igazán és csak akkor, ha az asszony a régi idők asszonyának ma elavult formájú életét éli“ (Harsányi Gréte). Komoly élettársa csak azóta lett a nő a férfinak, mióta nemcsak a családi tűzhelyet őrzi, de nagyobb tudásával, munkájával a közös jólét megteremtéséhez maga is hozzájárulhat. Nem lehet csupán hiúsági kérdésnek sem feltüntetni a férfi küzdelmét az állásban levő nővel szemben: mintha a férfi félne attól, hogy ezentúl vele azonos szellemi nívón mozgó társsal kell számolnia s nem lehet többé kizárólagos élvezője annak a helyzetnek , amely a szellemielsőbbséggel rendelkező egyéneknek mindenkor kijárt. Ma már nemcsak azt várjuk a nőtől, hogy csak annyi esze legyen, hogy esőben ne álljon a csurgó alá. Tán rosszabb munkaerő a nő a férfinál ? Ezt sem lehet állítani. Azalatt a rövid idő alatt, mióta az egyes pályákat megnyitották a nők előtt évezredes visszaszorítottságuk ellenére, rövidesen utolérték a férfiakat. Aki a kenyérkeresetet, munkát igazán életcélnak s nem időtöltésnek, férjhezmenetelig tartó átmeneti mentsvárnak tekinti, az most is és a jövőben is fog annyi eredményt felmutatni, mint a férfiak. Lelkiismerete.